BMW M5 1993 motti? Tuomiopäivän moottoriko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 29.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Osaatteko kertoa,että onko luotettava laitos(vaikka ajettu 200 tkm?)? Kyseiseen mottiin tehty vielä pientä lastutusta ja röörejä putsailtu/vaihdettu siihen malliin että tehoja on mitattu karvan alta 400 luupäätä. Toisinsanoen teho/iskutilavuus-suhde on näinkin isoon vaparikoneeseen kuin 3.8 litrainen hirmusta luokkaa(about 100 hv/litra)! Vähän itseä epäilyttää,että kestääkö toi baijerilainen(ei ole noista niksmannien koneista kokemusta yhtään) vai laukeeko heti jos mokoman hommaan.Niin ja koneeseen kuulema tehty laaja-alainen remppa 50 tkm sitten(mitä tarkoittaakin...)

    Kaikki tieto+kokemus on tervetullutta.Ai niin,elkääkä jättäkö vastaamatta siksi,koska täällä kyselee nimetön,sillä rekisterihakemus on jätetty jo vetämään...Tuntuu vaan olevan välillä aikamoisia häiriöitä teillä palvelimella(?).
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin ja vielä,että BMW-foorumille olisin muuten jättänyt kysymyksen,mutta kun ei oikein tahdo uskoa vastausten objektiivisuuteen=)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No luulisi että noin viritetty moottori olisi vikaherkempi kuin monet muut.Empä tiedä kun ei kokemusta ole
     
  4. -TAPSA-

    -TAPSA- 1st gear

    Kyllähän tuo ihan hyvä motti on..joistain satunnaisista kampuran ja kiertokankien katkeamisista oon kuullu mutta neki on tapahtunu kylmällä moottorilla rajotinta vasten ajettaessa..järkeä.. :???:
    Ja mitä litratehoihin tulee ni eihän tuo ole edes paljoa..meillä oli tuo rx-1 yamaha(kelkka) projektina ..siihen tuli mc expressin turbo paketti..pumppupensalla noin 250hv vakiona..kisapensalla ja isommilla ahtoilla on koneesta otettu liki 400hv..ja koneena 1000cc 4-t.. :razz: .tulevan talven aikana sitten nähdään lapsen taudit jos niitä on.. :wink:
     
  5. Retem

    Retem Gearhead

    Kyllä BMW tietää miten moottoreita tehdään. Päihittää jenkkien väsäykset 5-0
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja voorti bemarin 6-0
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Peräänkuulutan asiallista keskustelua(sitäpaitsi vaikka toi hieman tunattu M5 nopea onkin, niin ainakin tutun vakio Corvette zr-1 päihitti sen kyllä kirkkaasti testimielisessä koeajossa...)No se ei kuulunut tähän,mutta eikö todella porukoilta löydy enempää tietoa/kokemuksia tosta 3.8 M5 koneen kestosta? Kiitos sulle joka vihjasit ettei kannata polkea kylmänä rajottimelle asti(aiia loogista,mutta yllättävän totta)..Pitäisin kyllä sitä autoa hyvänä,eli ei sillä.
     
  8. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    LOL :lol: :lol: :lol:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tosi on :wink:
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    BMW:n M5 moottoreita alettiin valmistaa ´85. Tuolloin moottorin tilavuus oli 3,5L ja tehoa otetiin 286hv. Koneetta on jatkojalostettu ja paranneltu tästä "perus" moottorista ´88 jolloin tilavuus nousi 3,6L ja tehot 315hv, ´91 tai ´92 tilavuus kasvatettiin 3,8L ja tehot 330-340hv. Kone on laaja vääntöinen ja ainkin vakiokuntoisena luotettava. Viritys ja miten se on tehty tietty vaikuttaa aina koneen kestoon mutta luulisi sen +/- 30hv virityksen kestävän vielä hyvin.
     
  11. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Ainakin nokka-akseleissa (usein) vikaa johtuen ilmeisesti öljyputkesta, joka ei pysy kiinni kannessa. Tiedossa ainakin kaksi isomman koneen nokkaa (3.0) ja (3.5)jotka on hajonnu ja yks pienempi (1.8 l).
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oliko se kone vapari vai ahdettu? Oon luullu, että ne 400 heppaset on ahdettuja jo tehtaalla. Voin kyllä olla väärässä.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    ahdettuna M5:n lohko on heikko lenkki
     
  14. 240turbo

    240turbo 1st gear

    Se on vapari. Bemari ei ole ikinä panostanut turbotekniikkaan tehomalleissaan, eikä ole tarvettakaan kun noita litratehoja kattelee..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 240turbo 2004-01-31 18:33 ]</font>
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis tää on 3.8 v8 vapari. Lisäteho haettu putkisto putsaamalla,chippaamalla, laadukkaalla ilmanotolla ja kaikenlisäksi auton kori on käynyt valtuuteulla liikkeellä "painonsäästö"-leikkauksessa..Eli peltiosaa vauhdettu kevuempiin jne.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siitä on takarenkailta mitattu 372 hevosvoimaa,eli ei vielä mikään mahdoton viritys? Kiinnostaisi myös tuo,että kuinka hyvin loota(erityisesti kytkin)kestää tota voimaa.Koska autoa olen jo kokeillut,ja perstuntumalla sitä voimaa todella löytyy(lupaili myyjä että autobahnilla jos vaan tyhjää kaistaa löytyy pitäisi saada kolme markkaa rikki)
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taijjat puhua pehmosia..m5 motti on suora kutonen..... :wink:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo sori:) Pitkän linjan jenkkimiehenä tulee iskettyä tota v8-logoa sellasiinkin laitteisiin joihin se ei kuulu...
     
  19. jpaaso

    jpaaso 1st gear

    Kyseessä taitaa tilavuudesta päätellen olla S38, E34- korisen M5:n kiuas.

    Kyseisen pannun historiaa: 70- luvun alussa BMW 3.0 CSi:ssä käytettiin kattilana kolmelitraista suoraa kuutosta moottorikoodilla M49. Tästä uunituore viriputka BMW Motorsport GmbH rakensi 277- hevosvoimaisen 3.5- litraisen M88:n jota käytettiin BMW:n superautossa M1. Tästä puolestaan viritettiin kilpureihin M88/1, 470-490- hevosvoimainen versio.

    Gp.5- sarjaan (sanooko esim. Porsche 935 tai "Moby Dick" mitään? Hurjan nopea kilpasarja joka Group 4:n ohella sai aikaan mm. alkuperäisen Porsche 911 Turbon ilmestymisen markkinoille, kiitos homologaatiosäännön) M1- kilpurien käyttöön askarreltiin kahdella turboahtimella M88/2, tehoa 850-900bhp. Tästä tehtiin vielä katuautoversio M88/3, 286- hevosvoimainen kiuas jota käytettiin sitten E28 M5:ssä ja 635CSi:ssä.

    M88/3 kehittyi edelleen E34- korista M5:ttä varten, siitä tuli S38 ja sen kaksi versiota, 3.6L (315hv) ja uudempi 3.8L (360hv).

    Yhteenvetona: En olisi ihan _hirveän_ huolissani tuon kiukaan kestävyydestä vielä noilla litratehoilla jos vain kaikki on säädöissä ja sitä ei olla pahoinpidelty. Kyseisen kattilan historia kuitenkin on kilparadoilta ja kestävyys suunniteltu sen mukaan.

    BTW, E39 M5:n koneena todellakin on V8...

    - JjP
     
  20. drako

    drako 1st gear

    Korjataan painovirhe, S38B38 (3,8-litranen) teho oli 340 hp 6900 kierroksella.
     

Kerro tästä muillekin!