BMW M5 1993 motti? Tuomiopäivän moottoriko?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 29.1.2004.

  1. jpaaso

    jpaaso 1st gear

    No niinpä olikin 340hv, miten pääsikin lipsahtamaan.

    No sovitaan että tässä kyseisessä yksilössä on kartiofiltteri ja Tommi's billet alusiipi, johan noilla virityksillä essonbaarissa kaikkiin femman kauppakasseihin se 20hv tulee lisää :grin:

    - JjP
     
  2. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    juu ja dynossa kampiakselitehoksi korjattu teholukema tuppaa aina olemaan essolla kerrottaessa se "takapyäriltä". Sama se, viivalla ne kivet pannaan puntariin.
     
  3. Tapi

    Tapi Gearhead

    Sopiiko udella että mitä autosta on kevennetty? Tarkoittaa varmaan muutakin kuin hiilikuituista vaihdekepin nuppia? Asia kiinnostaa kun alla on nyt saman korin katiska ja tiedossa M5-pata..
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitenkäs tollanen ois talviautona? eikös niisä ole melkee kaikissa luistonesto jo vakiona... voi olla aika tarpeellinen....
     
  5. Linkki

    Linkki 1st gear

    The E39 M5 is also the first M car powered by a V8 engine. Featuring the S62 engine, the new M5 is the world's most powerful sedan. With 400 hp at 6600 rpm, the M5 distances itself from its nearest competitor by no less than 30 hp. With a monumental 369 lb-ft. of torque at just 3800 rpm, the M5 delivers stunning thrust virtually throughout its wide rpm range.
     
  6. drako

    drako 1st gear

    S62B50 on käytetty E39 korimallin M5:ssä vuodesta 1998 alkeaen, tilavuudeltaan 4941 cc V8. Nyt oli kyse 1993 M5:sta (ainakin topicissa: BMW M5 1993 motti? Tuomiopäivän moottoriko?).
     
  7. Retem

    Retem Gearhead

    Tarkoitukseni ei ollut mollata amerikanmoottoreita, itse olen myös niiden ystävä (omistan muutaman auton missä niitä on), mutta kyllä on tunnustettava tosiasiat.
    BMW osaa moottoritekniikan ja tekniset niksit. Bemarin kuutoset ovat mahtavia moottoreita ( unohtamatta myöskään M3 pataa), ja niistä puristettavat litratehot ilman ahtimia ovat kunnioitettavalla tasolla. Siviilibemarin käyttöominaisuudet eivät anna moitteen sijaa, vaikka tehoja olisikin puristettu huomattavan paljon ulos.
    Kliseenä voidaan muistuttaa BMW'n osallistumisesta F1 moottorien rakentamiseen. Aina kun BMW on ollut osallisena, ja aina kun F1 moottori on kantanut BMW' n nimeä, on se arvioitu sarjan tehokkaimmaksi. Tälläkin hetkellä kyseisen merkin moottorit lienevät kymmenkunta heppaa tehokkaampia kuin muut.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itsekin amerikanautojen suurena ystävänä ja harrastajana "joudun" kyllä toteamaan BMW:n insinööri taidon mitä tule moottoreiden rakentamisessa olevan vertaansa vailla. Oma käyttis on 10 vuotias BMW 530i ("vain" 3 litrainen vinkkeli-8),ja huolimatta yli 300 tkm:stä täytyy sanoa että kone käy kuin kello eli on hiton luotettava ja voimaa todella löytyy=2 moottorin aika keskeistä ominaisuutta(ainakin minulle).On muuten aika hienoa tekniikka ainakin ikäisekseen mm.alumiinilohkot ja kannet,32-venttiiliä ja ketjulla toteutettu jako perinteisen hihnan sijaan(ei muuten tarvinnut vaihtaa kertaakaan toisin kuin edellisessä käyttöjapskissa jossa sai jakohihnaa vaihtaa 100 tkm välein ja se kun ei ihan ilmainen juttu ole).
    Se vaan että jos Saksasta katsot tota m5:sta,niin kannattaa joko maksaa sitä ylimääräistä että todella löytyy "vähemmän raiskattu" ja vähemmän ajettu yksilö tai vaihtoehtoisesti katsoa sitten suosiolla sellainen enemmän(sen verran kuin niillä keskimäärin ajellaan,muista että näillä autoilla maisema vaihtuu autobahnilla nopeasti...Ja varsinkin M-luokkalaisilla jotka on pääsääntöisesti ostettukin siihen että sitte kanssa ajetaan keskinopeudella +200 km/h) ajettu johon on sitten tehty kerralla kunnon ison rahan täysremppa. Noista on surullisen kuuluisia tarinoita kun suomalaiset on hakeneet sieltä todellisuudessa aivan loppuun ajettuja laitteita "halvalla kun saa"(tietty sittenkin mittarilukema kuitenkin puolet vähemmän kuin oikeat kilometrit) ja sitten pällistellään suomessa kun uppoaa 2 kertaa enemmän pelkkään remppaan kuin mitä auto on tullut veroineen maksamaan...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo siis en ostanut sitten sitä autoa. Eli se M5 oli käynyt oikein jollain BMW:n virallisesti luokittamalla pajalla "tuunauksessa" joka ulottui koriinkin.Siis käsittääkseni riisuttu niin paljon kuin pystyy kuitenkaan että sitä matti meikäläinen edes huomaa(peltiä poistettu mm ovipalkit/kriittiset kohdat korvattu hiilikuidilla),mutta lopputulos oli että kori oli n.20 prosenttia jäykempi kuin alkuperäinen ja oliko se n. 150 kg kevyempi. Toki löyty kallistuksenvakaajaa konetilasta jne,mitkä tuo tota jäykkyyttä,ja painon säästössä oli käytetty special-jarrulevyjä+hiilikuitujarrupaloja jne.saksalaistyyppistä "perus-settiä". Koneesta oli otettu takarenkailta mitattuna 378,4 hv. Vaihteisto alkuperäinen 6-lovinen. Tää oli siis Touring M5,mikä kiinnosti mua koska ovat hiton harvinaisia...Myytiin muistaakseni alle 9 kiloeskoon Saksassa ja mittarissa huoltovihkolla todistettavasti 198 tkm. Kävin sitä tyyppaamassakin ja kieltämättä kulki yllättävän paljonkin iloisemmin kuin vastaavan ikäiset vakio M5:set..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos se on 3.8 se EI ole V8, se 4 litunen tekniikka on V-koneella ja siinä on vakiona 400 kaakkia. Ja mitä ton koneen kanssa kannattaa ottaa huomioon on öljyn laatu. Ja ennen kuin alkaa konetta "kengittämään" kannattaa antaa öljyn lämmön nousta vähintään 70C asti! Jos vaan kone muuten on hyvässä kunnossa ja pidetty ei pitäisi olla mitään ongelmia.. Koneeseen Castrol TWS Motorsport 10W/60, laatikkoon Castrol Transmax Z ja perään Castrol SAF-XJ 75W/140 ni noilla öljyillä vehkeet pysyy hyvässä kunnossa.. ja noi on jopa bemun omat suositukset just tohon laitokseen!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yllättävää toi 60 öljyn suositus koneesen, kun taas monille noin paksu kuuman myrkkyä. Onkos tossa castrolissaa sitten jotain muutakin hyvää, jotta kannattas käyttää toisenmerkkisissä?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itseasiassa se 4-litrainen (tottelee koodia m60) v8 on alumiininen 32-venttiilinen ja tuottaa 210 kW=286 hevosvoimaa. Se luku 400 ko.koneen yhteydessä tarkoittaa 400 newtonmetrin vääntöä.

    Terkkuja BTCF:stä
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos puhutaan M5:sen koneista ei ole M60! Toi 4 litranen M60 on käytetty 540:sessä. Ja siinä on 286hv. Mutta jos puhutaan motorsport- koneista koodin alku on S! Ja uudemmassa M5:sessa on (E39) S62 joka tuottaa sen 400 heppaa. Että nih.. nimimerkki Tallissa yksi M5 -93
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Huomaa kyllä, ettei täällä tiedetä bemarin koneista yhtikäs mitään :D

    E34 M5 3.6L S38B36 3535cc 315hp@6900rpm 360nm@4750rpm

    E34 M5 3.8L S38B38 3795cc 340hp@6900rpm 400nm@4750rpm

    E39 M5 5.0L S62B50 4941cc 400hp@6600rpm 500nm@3800rpm

    E60 M5 5.0L S85B50 4999cc 507hp@7750rpm 520nm@6100rpm

    E34:set Suoralla kutosella
    E39 V8:lla ja E60 V10:llä.

    E34 3.6L 0-100 km/h 6.3 sec
    E34 3.8L 0-100 km/h 5.9 sec
    E39 5.0L 0-100 km/h 5.3 sec
    E60 5.0L 0-100 km/h 4.7 sec

    Siinä vähän FAKTAA!
     
  16. always bb

    always bb Gearhead

    eikös joku ajanut stripilla tollasella putkella jossa oli tollanen 6 mukinen M;n kone joitain vuosia sitten jos valita minulla pitäs itselle tai kaverille niin valinta olis 4.0 V8 vaantö on paljon tuntuvampi ainakin pärs tuntumalla ja toiseksi 5;sen kone on todella kallis paketti huoltaa ainakin suomessa. ajoin molempia aika lyhyen ajan sisään ja se kasi oli kyllä pop, että jos palaan joskus vielä bemareiden pariin niin se on just kasikoneinen. palaan sitten kun bemaristeilla laskee kusi päästä suurelta osin piti paikaansa sanonta, bemareilla ajaja on suurikyrpä millä on korvat.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noh noh noh, kukas sun aamu muroihin on kusassu? Ei aina tartte yleistää kaikkea, niitä "kusipäitä" löytyy kyllä ihan joka merkistä lähtien. :wink:
     
  18. always bb

    always bb Gearhead

    NO ehkä olin vähän kärjistävä;SEN suhteen mutta ennemmin se kasi kun ämmäläinen.
     
  19. Saku

    Saku 3rd gear

    Kuulisin tästä mielellään lisää, aika harvassa nuo ahdetut M5 padat.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Millä laatikolla nuo M5:set ovat varustettu 90-luvun lopulla ?
     

Kerro tästä muillekin!