bmw M50 B20 Vanos systeemi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jannepajoo, 12.11.2008.

  1. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Velipojan auto otti ja jätti tienvarteen. Ongelmana ilmeisesti vanos järjestelmä. Hartikaisen merkkihuollossa pelottelivat hirveillä hinnoilla ja muilta korjaamoilta tuli kieltävä vastaus kyseisen peniksen jatkeen korjaukseen. :poff:
    Nyt perjantaina suunniteltiin auton purkua, mutta uskaltaako sitä itse purkaa? Jossakin mainittiin ettei tuossa vanoksessa olisi säätöä, paitsi uudemmissa malleissa. Auto on bmw 520 -93 ja moottori M50.

    Miten tuo vanos voi vaikuttaa puristuksiin? konetta kun pyörittää niin se pyörii kuin ei olisi kantta ollenkaan paikallaan. Ketju ei ole mennyt hartikaisen mukaan, se kuulemma kuuluisi. Bensaa menee pakoputkeen pyörittäessä josta johtuen mahtavat paukahdukset putkessa.

    Jos jollakulla olisi kokemusta kyseisestä hommasta, niin ois hyvä saada pikkasen neuvoja ennen kuin tutkitaan auto "näppituntumalla".
     
  2. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    kannattaa varmaan kysellä tuolta Bemari foorumin puolelta

    realoem sivuilta löydät tuosta kyllä räjäytyskuva...
     
  3. Linc

    Linc 3rd gear

    Räjäytyskuvista puheen ollen -------> http://bmwfans.info/original/

    Kannattaa katsoa, löytyy kovin hyvä kattaus räjäytyskuvia noihin saksan-ihmeisiin...
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ei se vanos vaikuta puristuksiin mitenkään. Se on ainoastaan(toisen) nokka-akselin ajoitukseen vaikuttava järjestelmä;myöhästää nokan ajoitusta tietyllä kierrosluvulla jotta voimaa saadaan myös ylös.Siitä padasta olis syytä mitata ohivuoto,kipinää ainakin tulee jos paukkuu.
    Voi olla viisaampi ostaa joku vaihtokone ennenkuin alkaa vanhaa korjaamaan.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    notta kyllähän nokka-akselien(tai akselin) asennon muutos todelliseen puristukseen vaikuttaa, dynaamiseen ei

    mutta ei kylläkään niin paljoa, että noin radikaalisti vaikuttais.
     
  6. D 51

    D 51 1st gear

    Yhdellä vanoksella olevan voi huoletta purkaa kunhan YKK on kohdillaan.
    Takaisin asennus "vaatii" ajoituskalut.

    Saa paikalleen maalaisjärjelläkin kunhan katsoo ettei nokan ajoitus mene ihan ääripäähän jolloin vanos menee jumiin,koska säätö ei liiku tarpeeksi.

    Ei riko mitään mutta vaatii uudelleen asennuksen.

    Niin siis olettamuksena että jakopää on purettuna noissa ohjeissa.
     
  7. jorke

    jorke Gearhead

  8. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    Pitää tutkailla näillä ohjeilla bemua, kunhan jossakin välissä kerkeää. Koneesta ei todellakaan kuulunut missään vaiheessa minkäänlaista outoa ääntä, sammui yhtäkkiä ja puristukset tuntui kadonneen. Neste/öljyvuotoja ei ole. Ei pitäisi myöskään olla loppuunajettu kun autolla on ajettu vasta reilut 200tkm. Pientä nykimistä on esiintynyt aikaisemmin jota ei kuitenkaan tutkittu sen kummemmin.

    Sitä vanosta ei kehtaisi ihan huvikseenkaan vaihtaa kun on melko suolainen hinta uudella (450€).

    laitan jorkelle yv:tä jos tuntuu olevan opuksille tarvetta.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  10. GS

    GS Gearhead

    Näistä ko.vanos ei mitenkään hajoa niin että meno loppuu, vaan kyllä silloin pitää olla kyseessä ketjun katkeaminen ja koko koneelle voi sanoa adjos....
     
  11. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear


    eikös bemussa ole hydrauliset venttiilit? koneenhan ei silloin pitäisi ketjun katketessa hajota? ainakaan ooppeleissa ei tiennyt hihnan katkeamisesta mitään. uusi hihna paikalleen ja menoksi.
     
  12. belvedere-64

    belvedere-64 2nd gear

    no joo, taitaahan niissä olla. mutta jos mäntä kohtaa venttiilin niin siinnä ei auta hydr. nostimet. ooppeleissa ei yleensä venttiilit ylety mäntään jos remmi katkee, ainakaan vanhemmissa.Kyllä mäki epäilen että on joko ketju katki tai sit on syystä tai toisesta jako päässy hyppäämään. liekkö öljynpaineet ollu tallessa tapahtuma hetkellä..? Paljon selviäis jos naplais venakopan irti...
     
  13. pptalo

    pptalo Gearhead

    :wink:
     
  14. D 51

    D 51 1st gear

    Yksi mahdollisuus on katkennut nokka-akseli.

    Jokusia mosseja nähnyt missä on käyny niin.
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    no keinuvivut on poikki...ylensä loppuun poljetulla haetaan sitä "venttiili nousua" kylillä ja sit ihmetellään(tosin kiva sitä bemun kutos murinaa onkin kuunnella...hieno ääni :D )


    nokkat kulunut...

    nokka poikki...

    vanos ei tosiaan... kuten edellä jo mainittiin!!

    jako merkit on ....pyöritä myötäpäivään....jakaja pois...jakaja jakopään koppa pois... kannen puolella rattaassa "kolo" ja vastapelurina "valuu nysty" kanneessa, aika ypämääräset!! ykkös pytyn venttuulit kiinni eli nokat kohti palotilaa.....

    siivapyörässä pitäis olla silloin merkit kohillaan klo 5:den kohdalla....

    oiskos kampuran mutu ollu 36:nen

    sit vaan pakouolelta jako kopasta se "tatti" mis on 17mmkanta auki... siit lähtee pelkkä roppu ja perässä jousi...ja sit "kiilaja"..... nyt olis ketju löysä!

    sit loppu kannen irrotus kutten muissakin autoissa!!

    ......ja koneistamo sanoo et:"pakopuolen kanavat palanut lähes puhki...uus kansi pitää laittaa!!" tai "seetirenkaat loppu.....800€+ muu ventiili työ..." :rotfl:


    .......no tää tuli vähän äkkiä!!! en ole edes varma et onko tommonen moottori kyseessä mistä kirjotin mut näitä on tullu vastaan ihan tarpeeks!!

    .....ja kun ollaan keskus telu palstalla ni joku "korjaa virheet"kuitenkin :eek:
     
  16. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    itselläkin kävi mielessä nokan katkeaminen, mutta luulisi siitäkin kuuluvan jonkinmoinen ääni. toisena ajattelin, että ketjun kiristin olisi lauennut ja ketju päässyt pois rattaalta.

    sen verran valistan kuitenkin,että kyseessä ei ole mikään loppuun poljettu teinirassi vaan alkuperäisessä ja siistissä kunnossa oleva perhefarkku. :D

    pitää katsoa jos huomenna kerkeäisi avaamaan venttiilikopan.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Siis ensinnäkin, tässä on jakopää nimenomaan ketjulla, joka katketessaan hyvällä tuurilla rullaa itsensä siististi alakertaan, mutta huonoimmillaan hajoittaa kampuran etupään kiilaurineen. Joka ainoa venttiili kuitenkin iskee mäntään kiinni jo siinä reilun tyhjäkäyntikierrosten ylittyessä, joten koko venttiilibaletti menee AINA uusiksi jos/kun ketju katkeaa+että helposti kanteen syntyy myös tässä kohtaa hiusmurtumia.
    näissä -93 320i vanoskoneista kun nimenomaan noita ketjuja kuitenkin usein katkeilee. Vanokset toki voi äännellä pitkäänkin, mutta mitään sieltä ei kyllä yleensä hajoa niin että meno loppuisi.
    Nokat itsessään näissä ovat ikuiset, eikä virranjakajiakaan enään M50 koneissa ole.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Siis tuo katkeaminen ei varoita eikä äännä mitenkään, vaan meno loppuu kuin niskaan ammuttuna. Joka tapauksessa mikäli kyseessä on ketjun katkeaminen, kannattaa remontointi haaveet unohtaa samantien.
    Missään tapauksessa ei maksa vaivaa kuin sen verran että venakoppa irti ja todeta tilanne ja muutaman satasen vaihtokone samantiien hakuun
    (2.5l:n, eikä vanokseton kone käy=näissä autossa eri sähköt+ohjausjärjestelmät).
    Ketju ei mitenkään tässä kohtaa 100% varmuudella katkeamatta pääse rattaalta.
    Toki vika voi myös olla mm.kammenkulma-anturissa tai kerrasta korkanneessa bensapumpussa. Nämä koneet nimittäin pyörivät kuin tulpitta kun bensa tai kipinä puuttuu.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Nyt kyllä puhutaan aivan jostain ihan muusta kuin M50 moottorista, jossa mm. nokat ovat joka suhteessa ikuiset, eikä tässä "muovikoneessa" enään ole mm.virranjakajaa lainkaan?
     
  20. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    veli oli katsellutkin vaihtokonetta jostakin, kuulemma ois maksanut vain 200€. Ongelmana on se että mistä löytyy halvalla vähän ajettu moottori.
    Autoahan ei kannata missään nimessä hävittää koneen takia kun kaikki muu on kunnossa ja ruostetta ei ole.
    2.5 litrasta mietittiin, mutta arveltiin juuri sähköjen eroavan sen verran ettei kehtaa ruveta moiseen hommaan.
    Venttiilikoppaa en joutanut tänäänkään avaamaan. Pitää katsoa ensiviikolla.
    Bensapumppu "kuulostaa" toimivan.

    Jos tulee lisää vikaehdotuksia niin eikun viestiä vaan... helpompi etsiä jos kopan irroituksella ei selviä.
     

Kerro tästä muillekin!