BMW:n vanteet Caminoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja FordFreak, 21.10.2007.

  1. FordFreak

    FordFreak 1st gear

    Onko kellään kokemusta kyseisestä asiasta? Pulttijako on sama,mutta miten on keskireiän ja ET:n laita?
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei muuten oo sama jako............
     
  3. wezze

    wezze 3rd gear

    bmw jako 5x120 caminon jako 5x4,75" eli 5x120,65 keskireiästä ei tietoa vielä mutta joku maltillisen levyinen vanne sopinee jollain 15-20et:llä eli kysymykseen tullennee 500sarjan vanteet jos nyt ylipäätään tulevat.
    300 sarjan et:t eivät ole sillä seinälläkään. itse aion ainakin sovittaa camaroon bmw vanteita kunhan sopivat sattuu kohdalle.
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Bimmerin keskireikä on isompi. Peltivanteet voi unohtaa suoraan, aluihin saattaa löytyä sopiva soviterengas jonka lisäksi sitten epäkeskomutterit joita löytyy vain millisillä kierteillä...
     
  5. 63impala

    63impala 1st gear

    E39-korisissa bemuissa on ET siellä 15 korvilla, eli sopii mainiosti jenkkeihin. Ja kokoja löytyy 15"-20" suht edullisestikin. Niin ja viisaat ei tietenkään laita "vääräjakoisia" vanteita autoonsa (kuten minä). Onhan noissa mahdottoman suuri kolmen kymmenyksen heitto pulttia kohti... :lol:

    -Markku-
     
  6. jorke

    jorke Gearhead

    Niin noissa 500 sarjan ja isoimmissa Bemuissa et on ihan kohdallaan eli jos käyttää esim. e34 tai e39 koppasen Bemun vanteita.

    e34:n keskireikä vanteessa 72,6mm ja e39:n 74,1mm
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    -83 nurkilta ja ylöspäin alkaa caminoissa camaroissa jne pikkujakosissa olla millinen kierre pyöränpulteissa, 12/1.25 kö? yhtäkkiä en muista mikä, eli epäkeskomutterit vois noihin löytyäkin, en tiedä.


    Se riittää että pulttiin tulee aikamoinen sivuttainen vääntövoima taivuttamaan sitä.
    Lisäksi korin paino ei ole yhtäaikaa kuin parin pultin varassa viiden sijaan jossei keskireikä ole tiukka napaan.
     
  8. Öö miten tuo on teknisesti mahdollista ? Mites kun noissa rumpujarrullisissa ei aina ole edes mitään napaa johon keskittää...

    Vois se jako olla oikea niin kiinnitys toimisi kuten tehtaat on suunnitelleet, mutta 5x4-3/4 vanteita ovat jotkut pistäneet menestyksekkäästi 5x120 jakoisiin eurokinnereihin. Kiristys tarvinnee tehdä huolellisesti ristiin.
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mä oon käsittäny niin että peltivanteiden kanssa ei ole ihan niin nuukaa kuin alujen joissa jako pitää olla just eikä melkein

    mersuun 5x112 jakoon meinasin cedrikin 5x114,3 nyt jo hirvittää ajatus :odroll:
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Mitäpä sillä vanteen materiaalilla on väliä? Ja vertaappa cedrikin vanteen keskireikää mersun vastaavaan...

    DX:lle: uudemmissa jenka on 12x1,5 ja niihin saa noita epäkeskomuttereita hyvinvarustetuista rengasliikkeistä
     
  11. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    mulla oli ooppelissa alla 5x112 jakoset alukiekot, kun omegan jako on 5x110.
    noilla epäkeskopulteilla, ja hyvin pysyy. tosin keskireiän sovite oli justiinsa sopiva.

    nimim. vielä hengissä
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Korin paino ei ole koskaan pulttien varassa, jos pultit vaan on kiristetty, jos ei ole katkoo aika nopeasti ne pultit.
    Jos jako ei ole aivan kohdallaan on kyllä olemassa vaara ettei kiristy oikein ja pultit pettää, eli ei ole suositeltavia virityksiä.
     
  13. wezze

    wezze 3rd gear

    keskireiän on tosiaankin oltava just sopiva. ja ainakin paikallisesta rengasliikkeestä löyty epäkeskomutterit joitten turvin arvelen asian onnistuvan. caminossa ja ilmeisesti myös camarossa on todellakin -82 vuosimallista ylöspäin 12x1,5mm kierre pyöränmutterissa.
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    mahtaakohan gm:n alkuperäiset peltivanteet mahtua toleranssiltaan siihen kolmeen kymmennykseen :odroll: Se että peltivanteilla ei olisi yhtä tarkkaa toi jako perustunee siihen että suht ohkaset peltivanteet muokkautuu uuteen jakoon kun ne vetää tasaisesti kiinni. Mulla oli s10:ssä e34 15" peruspeltivanteet ja hyvin sopivat, luulis käyvän samat vanteet myös caminoon koska s10:ssä sama eturipustus.
     
  15. 63impala

    63impala 1st gear

    Arvasin että silkkiperseinsinöörit nostaa älämölön väärästä pulttijaosta :lol:
    Kuitenkin jos sovitus keskireiästä on tiukka ja pulttijako heittää sen kolmekybää/pultti, no problemos. Tuossa viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on tullut soviteltua jos jonkinnäköistä vannetta tuolla toleranssilla ilman ongelmia. Laitoin joskus GM:n knurlatun pyöränpultin sorvin pakkaan kierteen päältä kiinni ja kellotin knurlauksen; heittoa oli se 1,5kybää eli ei ne ihan tarkoilla toleransseilla ole tehtaaltakaan tulleet. Mutta anyway, se on jokaisen oma murhe mitä omalla vastuulla autonsa alle laittaa. Keskiö sen keskittää ja pultit kiinnittää.
     
  16. Funky-Olds

    Funky-Olds 3rd gear

    Ymmärrän kyllä keskireiän tarkoituksen, mutta onkohan se nyt liian ylikorostettu??

    Mul oli aikoinaan vuosia Mersussa Transitin vanteet. Niissä ei ollu keskireikää ollenkaan... Vaan vanteen keskiosassa vähän torx-kuviota muistuttava aukko. Ei tainnu jakokaan olla ihan just. Eli ainakin minusta tuo on aivan ylikorostettu asia.....

    Ralliautoissa joilla hypätään hyppyristä on tuo asia luonnollinen. Mutta normiajossa??

    Ja muuten Olds Deltassa mulla oli Bemun 500 sarjan vanteet. Hienosti käy, vaikka keskireikään jää monta milliä välystä....

    Joo, ny joku lukee jostain kirjasta jotain ja sanoo: niin se kuuluu oikeesti olla.... :rotfl:

    Meillä päin tällaiset asiat ei oo niin metrilleen..... :poff:

    ps. Ihmiskunnan kehitys perustuu pielavetisiin ratkaisuihin.... :wink:
     
  17. Make.S

    Make.S Gearhead

    Mää laitoin chevy-2seen bemari(500 sarj.) 18" alut ja muuten meni komiasti, mutta eteen joutui laittamaan 5mm pacerin väliin.
    Ps. Jopa katsastin auton niillä vanteilla... 8)
     
  18. Nappula

    Nappula Gearhead

    No jos tuo keskireijän sovitus on tärkeä niin miksi sitten myydään esim Cragarin pelti vanteita joissa on keski reikä niin iso että mahtuu varmasti jokaiseen hylsyyn joita maa päällään kantaa ja kun kysyin asiasta vanteiden myyjältä niin kertoi että ei se mitään sovite palaa tarvi keskiön väliin.
     
  19. täähän on kuin lada kerhon sivuilta.... siellä on ollut vääntöä jatkuvasti vaiko 4X100 jaolla olevat vanteet laittaa ladaan(ladassa 4x98) itse ainakin olen 4x100 vanteilla ajellut ongelmitta
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo siihen myyjäänhän kannattaa aina luottaa.. Kyllä sen keskisovitteen sopivuus on kaikken tärkeintä, sillä se juuri kantaa ne kovimmat iskukuormat ja keskittää. Voi tulla aika mukavan vatkaava ajokki ilman keskitysrengasta.
     

Kerro tästä muillekin!