BMW V8 2,6L pushrod - outo lintu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TopyCa, 25.3.2025.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  2. Sitä on ollut näissä:

    BMW 501/502

    Barokkienkelimallit olivat ensimmäiset suuret sedanmallit Toisen Maailmansodan jälkeen BMW:n mallistossa. Mallisto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1951. Moottoreina käytettiin kauniskäyntisiä kuusisylinterisiä rivimoottoreita sekä V8-moottoreita, jälkimäinen kokonaan alumiinivalua.


    Voinee jättää sanan halpa ainakin pois..
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Bemareita tehtiin sodan jälkeen rajan molemmin puolin. Kasia ei vielä ollut ja itätuotanto oli jostakin syystä käsityövaltaista (vrt netissä esillä esillä ollut video, miten Trabantit säädettiin linjalla luukkujensa suhteen). DDR tuotti myös avoja ja coupe malleja mallista 321, muttei kovin paljoa kumpaakaan. Ehkä kymmeniä ja polittisista syistä niitä laivautui ystävällismieliseen Suomeen suunnilleen puolet koko määrästä.

    Näin joskus ihan kotinurkillani ok-talon tallissa moisen ja kysyin läsnäolleelta saisko vilkaista. Siellä olikin niitä kaksi. Omistaja kertoi historian autoista ja mainitsi, etteivät sovi korin osalta toistensa varaosiksi. Jokainen on yksilö.

    Bristolin eka henkilöauto oli varsin pitkälle BMW pohjainen sekin. Kutosia laittoivat sielläkin ennen kuin vaihtoivat moparin moottoreihin.

    Voi olla haasteensa tommosessa BMW kasissa. Ehkä ”Roverin V8” kuitenkin?
     
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Eikös täältä maailmalle myyty kasikoneinenkin BMW kokoelman huutokaupassa? 80-luvun alussa oli Vkasissa esittelyssä nätti punainen v8-Coupe. Oliko näitä kasikoneisia useampikin peräti maassa? Mutta tosiaan halvan ja hyvän voi ehkä unohtaa tästä koneesta puhuttaessa.
     
  5. spike

    spike Gearhead

    Taitaa olla aika arvokas tapa saada kevyt v8. Muuta hyötyähän tuosta ei katsastukseen ole kun iskutilavuudella ei ole väliä. Varmaan just se roverin v8 parempi vaihtoehto vaikkakin arvokkaampi kuin mitä selvästi isommat jenkkikoneet.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Vedetten 2,4-litrainen Aquilon V8? ...ei ole kevyt, eikä tehokas... :rolleyes:
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On siitä Brasilialaisten (?) tekemä EMI SUL versio, jossa on Ar-Dun tyyppiset kansiventtiilikannet. Sitten ei ole enää halpa eikä yleinenkään.
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  9. fmila

    fmila Gearhead

    On aika harvinainen tommonen jos jostain ehjän löytää. Haagan ammiksessa oli tommonen patti 70-luvun alussa (ehkä ollut jo pidempäänkin sitä ennen??) "harjoitus vastustajana". Joku oli sen lahjoittanut opetuskäyttöön, kun se oli hajonnut valultaan monesta kohtaa. Muistan vain "kadonneet" imu- ja/tai pakokanavat, joista puuttui isoja paloja kanavien pinnasta ja tais se olla muualtakin halki??? Korjauskelvottomaksi jo silloin todettu.

    t.AM
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  11. TopyCalla on selvästi alumiiniveekasikuume. Ryzzänmaalla sellasia on kai tehty enemmänkin ymmärtääkseni. GAZ:illa on ainakin pari erilaista. Tässä on ZMZ-511, jossa kokoa 4,2 litraa ja 125 heppaa. Ollut kai jossain kuormureissa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Siitä rodiin?
     
  12. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    JOO. Kaikki pienikuutioiset ja kevyet V8t kiinnostaa...
     
  13. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Fiatilla ja ferrarilla on 2.0 V8it. Hinnat lienee jossain suolaisen ja mahdottoman välissä. Fiiun koneita tehtiin vain muutamana vuonna 50-luvulla.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Roverin V8 pitäisi löytyä jonkun TVR jäljiltä parilitraiseksi kutistettuna ja syy sama kuin Ferrarilla. Italiassa auton vero oli kytköksissä litratilavuuteen.
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos vinkistä! En ollut kuullut koskaan noista.

    "TVR V8S 2 litres
    this was created for the Italian market to overcome their strict taxation based on engine capacity. The engine was a modified 3.5 litre Rover V8 fitted with a smaller-throw crank to reduce the engine capacity, retaining the 88.9 mm bore but with an extremely short stroke of 40.25 mm. This meant a displacement of 1,998 cc (2.0 L), with a compression rate of 8.0:1. Lucas electronic fuel injection was fitted, along with an intercooled Eaton supercharger. All of this produced 233 PS (171 kW; 230 bhp) at 6,200 rpm and 266 N·m (196 lb·ft) at 3,700 rpm. Performance was on par with the bigger V8s, with a top speed of 232 km/h (144 mph) and 0-100 km/h coming up in 6.5 seconds. Ventilated disc brakes were fitted up front, and the 2-litre V8 also got adjustable ride height hydraulic shocks. A large hump was required in the bonnet to house the supercharger. This bonnet was later used on the V8S"

    PS. Voisi olla Suomeen sopiva "Byrokratia special" swap kone.

    Linkki; https://www.tvrblog.com/tvr-v8s-v8sc-v8s-2-litres/
     
  16. tapsah

    tapsah 3rd gear

    ^iskusuhde kohdallaan varmaan kierrosherkkä laite
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Voisi kuvitella, että olisi vielä enemmän kierroskone mutta ei ilmoitettujen lukemien mukaan kuitenkaan.

    Mihin laitteeseen tarvitsee byrokratiaspesiaalia?
    Onhan noissa amerikan kaseissa niin nössöjä versioita, että saa melkein mihin vaan tehon puolesta. Paino ja ulkoiset mitat melkein ainoat rajoitteet nykyisellään.
     
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Paino ja ulkoiset mitat melkein ainoat rajoitteet nykyisellään."

    Kiitos tiedosta!

    Kun taitelin Ford V8 Pyhimyksen läpi Suomeen oli kikkailtava aika paljon... elän ajatuksissa yhä sitä aikaa :)
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    TVR:n 2-litrainen V8 on flat plane kampuralla, yksi tuollaisen moottorin uusi kampura löytyy kaverin kätköistä. Ison ongelma on nokka-akselin teettäminen kun normi Roverin nokka ei käy. Sen teettäminen oli ja on aika kallis rasti eikä maailmalta ole löytynyt ko. moottorin alkuperäistä nokkaa mistään. Toinen on pitkät veivit jos haluaa käyttää modernia mäntää. Onko tuollaisen uniikin ja väistämättä kalliin moottorin rakentamisessa järkeä ? Meidän nykymääräyksillä Roverin normi-kasin saa kohtuu vaivatta isoon osaan autoista, etenkin jos löytää jostain 92 hp 3,5 litraisen Lantikan version. Toki, kuten Toyopet edellä jo totesin niin kannattaako "tyytyä" Roveriin kun muitakin vaihtoehtoja on.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hymmymmymmyn, eikö nykysäännöillä saanut myös alasvirittää moottorin. Eli jossei 92hp mene rajoihin, niin kuristusta peliin. Ja mitä nyt seurasimme rinnakkaistodellisuudessa Austin Spriten kasitusta, niin taisi riittää, että oli todistus siitä, että kyseistä moottoria on saanut niinkin niukkatehoisena. Ei tarvinnut osoittaa kyseisen moottorin olevan just se.
     

Kerro tästä muillekin!