Bob Lutz

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BigBlockHead, 11.10.2011.

  1. BigBlockHead

    BigBlockHead 1st gear

    Enpä löytänyt täältä palsalta mitään juttua Bob Lutz'sta, joten ajattelin linkata hyvän haastattelun youtubesta. Lutzilla on pitkä kokemus autoalalta, niin Euroopasta, kuin USAstakin ja hän on julkaissut kirjan "Car guys vs. Bean Counters". Joten asiantuntemusta löytyy !

    Onko kukaan vielä ehtinyt lukaista opusta? Itsellä se tippui juuri postilaatikosta ja aloitan heti kun saan edellisen kirjan luettua ! (samalla tuli myös suomensukuisen Steve Lehdon kirjoittama "Chrysler Turbine" -kirja).

    http://www.youtube.com/user/MotoManTV#p ... xCXD443rr0
     
  2. ata

    ata Gearhead

    En ole kirjaa lukenut, mutta Bob Lutz on yksi niistä automaailman tämän päivän johtajista, joilla on jonkinlaista intoa autoihinkin. Esimerkiksi oman uusikoppaisen Pontiac GTO:n olemassaolo tuolla nimellä ja Amerikan markkinoilla ylipäätään on hänen ansiotaan. Lutz oli käynyt tutustumassa Australian GM:ään eli Holdeniin työmatkallaan GM-johtajana, jossa paikallinen Holdenin muotoilija ja suunnittelija Michael Simcoe oli suunnitellut tuollaisen näppärän (amerikkalaisittain) keskikokoisen V8-moottorisen takavetoisen coupe-auton, Holden Monaron joka oli siis tuolloin jo tuotannossa oleva auto. Lutz totesi, että tällainenhan pitää saada meille Amerikankin markkinoille myyntiin ja autosta tehtiin sitten USA-vientimalli jolle annettiin nimeksi Pontiac GTO (tästä on toki ollut ja on paljon kiistaa, että olisiko autolle pitänyt antaa legendaarinen mallinimi vai joku muu, minulle aivan sama, pääasia että auto tehtiin) ja Lutz esitteli auton sitten USA:n markkinoille. Ei tuollaisia päätöksiä fiilispohjalta kuka tahansa uskalla tai pysty tehdä. Palkkasi vielä tuon projektista vastanneen australialaisen Michael Simcoen koko GM:n muotoilupäälliköksi USA:aan. Toki tuo projekti vähän backfiresi Lutzille, kun autosta ei tullut suurta myyntimenestystä, kun se ei ollut jotain vanhempaa vuosimallia matkiva "retromalli", mutta täytyy kyllä silti itse ainakin nostaa hattua Bob Lutzille ja kumppaneille. Ilman Bob Lutzia ajaisin jollain toisenlaisella autolla itse.
     

Kerro tästä muillekin!