Bonneville 3.8 ei käynnisty

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 14.3.2018.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Pakko se on turvautua ulkopuoliseen apuun.

    1990 ja 3.8 v6 eli buickin 3800 kone. Etuveto.

    Alunperin parin päivän seisonta aiheutti 3-4sek sahauksen ennenkuin lähti kylmänä käyntiin. Muuten ei ongelmia.

    Parin viikon jälkeen ajossa toimi kunnes sitten yks päivä ei lähtenytkään. Sai sahata ja sahata.

    Bensanpaineet on 40psi ja pumppu toimii, ei startissakaan paineet tipu. Säädin ei vuoda tms.

    Suuttimet antaa bensaa, tulpat kaikki 6kpl märkiä.


    Kipinä tuli joka pytylle, vanhoilla ja uusilla tulpilla ja tulpanjohdoilla kokeiltu. Kipinä näytti hiukan epärytmiseltä kun sahailua jatkoi.

    Alussa siis tasainen rytmi tsap tsap tsap mutta sitten tuli pientä taukoa ja saatto tulla peräkkäin tsap tsap.


    Tuli sitten myös ideana esille että kipinä vois olla heikko ja sammua puristuksessa.


    Tilasin uuden puolan ja icm (tässä magnavox systeemi eli yks iso puola).

    Paskan vitut ei mitään.


    Kampuran sensoria en ole epäillyt koska aiemmassa vastaavassa se aloitti kenkuttelun sammuttamalla autoa satunnaisesti. Myös usan diagnostiikkasivuilla sanotaan että jos kampuran signaali uupuu, niin kipinää ei tule. Eli icm ei sitä prosessoi.


    Huikkabensa/starttispray ei auttanut.

    Vikakoodeja ei ole tullut. Olen irrotellut myös maf ym töpseliä ja ottanut akun kenkää irti.


    Vitutukselta en nyt kipinää testannut siltä varalta että uusi icm/puola olisi valmiiksi rikki.


    Ehdotuksia ja neuvoja?


    Nyt vaan sahas ei luvannutkaan, aiemmin vanhalla paketilla saatto välillä ynähtää (ei ihan lupauksen merkkejä täyttänyt) mutta muuten sama peli.
     
  2. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Voisko pcm: sulake olla poksahtanut?
     
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Sulakkeet kaikki taulussa ehjät. En sitten tiedä missä lisää?


    Toi oire ois niin maukeesti viitannut tohon puolapakettiin kun alko tolla huonolla lähdöllä. Se kun on ongelma jo sinänsä.
     
  4. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    Ota venttiili koppa auki ja pyöritä moottoria, liikkuuko venttiilit? Mulla oli omassa -87 samanlainen vika ja oli jakopäästä nokkapyörästä hampaat sileenä.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    ,
    Pitää kurkata. Ois kumma jos se ois yhen äkkiä moisen tehnyt kun ajossa pelas ja voimaakin oli.


    Vääristyykö puristuspainetesti miten jos vaan yhen tulpan irrottaa ja pistää mittarin siihen?
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Pakko kai se kampuran anturikin mitata vaikka pitäs olla selvää että se joko toimii tai ei ja sytytyspulssi on siitä kiinni. Toki jos se tieto on väärää niin siitäkin otetaan tietoa vastaan :)
     
  7. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    Mulla kans toimi ok kunnes ei kerran lähtenytkään käyntiin, seuraavana aamuna lähti ku palmun alta ja kun sammutti niin ei mitään eloa.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Olikos sulla muovipäällyste vai ihan teräsratas sano morjes?
     
  9. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Ratin alapuolella vois olla yks ja aapparin puolella (hanskalokeron kohdilla) toinen sulake/rele paneeli.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kokeilitko pitää lohkolämppäriä pitkään päällä, esim. 4 tuntia? Toi alkaa nyt haista vahvasti lämpötilariippuvaiselta katkokselta jossain sähköissä, joka alkaa esiintyä jo muulloinkin ku erittäin kylmällä. Siinä kun on ollu jo 10 vuotta se temppu, jos lämmitti vaan 2 tuntia yli 20 pakkasella, niin ei lähteny suosiolla. Kertaakaan se ei kyllä jääny lähtemättä, mutta piti kikkailla kyllä enemmän ku omassa akussa oli voimaa.
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ei vaikuta lämmitys tai se onko sitä. Tai onko -20 tai +3.


    Siinähän se icmmän alla vesipumpun tykönä juu letkulämmitin ja lämpöanturikin samoilla nurkilla. Varmasti antaa valheellista tietoa koneen tilasta jos lyhet pätkät lämmittää.


    En sitä lohkolämppäriä edes aina ole käyttänyt eikä nytkään oo ollut lainkaan kun tämä alkoi. Toki kokeilin pitkää lohkolämmitystä mutta ei auttanut.


    Anturi jos hajois niin pitäs sen talvella lähteä? Jos ei sitten väitä että on jatkuva kesä.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Se lämpöanturi on siellä toisessa päässä konetta, läppärungon alla hyvin korkeella. Lämpiää tosiaan ihan ekana, jos lohkista käyttää.
    Jos siihen tulee vähänkään oikosulun tapasta, eli vastusarvo pienenee, niin se tosiaan luulee kesäksi. Ja antaa tosi nuukasti bensaa kyllä. Mutta jos ei huikkabensallakaan hörähdä, niin tuskin siinä on vika.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Bensaa tulee kun tulpat kunnolla märät.

    Hipsin tästä juur mittaamaan kampuran anturia ja kokeilemaan mitä se sanoo töpseli irti + kopan alle kurkistus just in case.


    Eniten tossa kampuran anturin mittauksessa tökki ne icmmään vaikuttavat "selvät" seuraukset mitä nyt ei ole.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mites se nokka-akselin anturi? Jakopään ylärattaassa on magneetti muovipidikkeessä, jos se on ollut irtoamaisillaan ja nyt lopulta irronnut niin kai sekin on mahdollista, ainakin teoriassa. Muistelen tuosta netistä joskus lukeneeni. Mutta sen pitäisi kai antaa joku koodi, vai onko niin, että kun moottori ei käynnisty olenkaan niin koodia ei tule silloin?

    Nokka-akselitunnistimen pulssin mittaaminen; startatessa valko/ruskeassa johdossa pitäisi olla jotain matalaa jännitepulssia.

    Kampiakselitunnistimien pulssin mittaaminen; startatessa vaaleansisnen/valkoinen -johdossa pitäisi olla jotain matajaa jännitelpulssia.

    Molempien antureiden käyttöjännitemittaus; Harmaa/punainen johto on miinus ja valkoinen/punainen on plussa (5v.) kun virta on päällä/startatessa/auton käydessä.

    Johtojen väreistä en ole ihan varma kun ne vaihtelee ainakin vuosimallien mukaan.

    Mittaukset tasajännite-alueella ja mittarin pienellä jännitemittausvalinnalla.

    Tässä linkissä vuoden 1990 kaavio:
    https://www.autozone.com/repairinfo/repairguide/repairGuideContent.jsp?pageId=0996b43f8038fbb4

    Tämä kuva on vuoden 1995 Buick/Olds
    [​IMG]
     
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tuo kaavio pitäs olla samankaltainen kun tossa vanhassa, icm ja puolapaketti oli vaihdettavissa päikseen ja töpseli sopi myös.


    Jenkkiläisen sivuston mukaan dc 5-6v ja 0. pitäs antaa molemmat anturin puolet eli 3x ja 18x. Ne johdot kuorin varovasti icmmän töpselistä.

    Virta päällä käänsin kammesta konetta, oli huono hylsy joten en saanut kovin hyvin.


    9 volttia näytti molemmat johdot. Toinen meni nollille kun konetta kääntelin toinen ei. Tämä toinen oli varmaan se 3x eli ei kone pyörinyt tarpeeksi ja oli just nyt kohdillaan anturi?

    Voltit oli kovat miksi?

    Töpseli irti asentotunnistimesta edelleen tuli voltit noihin kahteen johtoon.


    Kipinää ei tullut kun kampuran töpseli oli irti.


    Kipinä tuli kun oli anturi kiinni, tosin taas oudossa rytmissä.


    Pitää tuo nokan anturi tarkistaa myös ja kattoa vielä sinne kopalle. Akku latautuu nyt hetken että voi taas jatkaa.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Unohdin sen että kampiakselianturilta tulee se toinen pulssi siitä tuossa kuvassa keltaiselta johdolta (nasta G) mutta vanhemmassa kuvassa sininen/valkoinen.

    Pulssi kannattaa mitata sitä anturin käyttöjännitteen miinusnastaa vastaan, eli nasta M (harmaa/punainen?).
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ja olihan ICM jonka tilasit oikea ja tuohon puolapaketille tarkoitettu malli?
     
  18. Karpov

    Karpov Gearhead

    [​IMG] mittasin johdot h ja g. H oli 3x sync signal g 18x crank signal.


    Eli uusi mittaus h ja g mutta mittarin miinus tohon m:ään?
     
  19. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    MUovipäällysteinen oli.
     
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juu sama merkki molemmilla. Ja mun mielestä kaikki käy ristiin. Siis magnawox eli yks iso puola ja sille oma icm.

    Tuon uuden icm ei sovi vanhan puolan päälle eikä toisinpäin, mutta jos koko paketin vaihtaa (3 irtopuolaa ja niiden oma icm) se setti on bolt on.
     
    Substitute tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!