Boyd Coddington RIP

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja BRC1, 27.2.2008.

  1. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  2. Karva

    Karva Gearhead

    R.I.P

    :cry:

    Tuli eilen katottua se JIM jakso vuodelta -03, komia oli chevy. Kyllä herran rakentelu tyyli on enemmän purrut allekirjoittaneeseen, kuin nykyisin vallalla oleva puritaani pelleily. Sääli ukko oli alansa parhaita.
     
  3. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Kun karva katsot kaikki noin 50 jaksoa boydia niin kyllä siellä niitä puritaani pelleily autojakin nähdään!!!
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu sieltä jimiltä voi kattoo boydin pelleilyjä vaikka äijä ite o kuallu. Ihmeen kädettömiä äijiä se ol pajaansaki palkannu, kait halvalla saanu?
    Ihmettelen kyl, että oulskool roddarit tota arvostaa :eek:
     
  5. weard_racing

    weard_racing 1st gear

  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead


    12-vuotiaana ripustin Cadzzillan kuvan seinälle ja "life was never the same since that"... :(

    Noin niin kuin henk.koht. tasolla. Muuten sitten respectit tulee hotrod-touhun tunnetuksi tekemisestä jne. Boyd oli yksi niistä harvoista jotka ovat nostaneet autorakentelun sille arvostuksen tasolle jolla se maailmalla tällä hetkellä on. Kiistattomasti. Ja se seikka on tyylisuuntien yläpuolella.
     
  7. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Eka kerran taisin lukea Boydista joskus 87 Street&Race lehdestä, kun siinä oli esittelyssä Judy ja Larry Murrayn 33 Phaeton. Siihen aikaan se oli jotain sellaista mitä ei ollut tottunut näkemään. Se on vieläkin hieno.
    Mielestäni Boyd jalosti Hi-Tech tyylisuunnan! Piti sitten tyylisuunnasta tai ei. tyylin luojaksi en kuitenkaan häntä laske. Mielestäni tyyli sai alkunsa John Butteran 26 T Ford "Tudorista" vuonna 1974.
    Boyd Coddingtonin muisto elää parhaiten hänen pajansa muutamissa tunnetuimmissa autoissaan, joista tuon edellä mainitun lisäksi tulee mieleen Cadzzilla, Aluma Coupe, Chezoom.
     
  8. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Ensimmäisen kerran "luin" Boydista -81 Colorodista. Esittelyssä oli -33 3-window coupe ja Hi-Tech sellainen. Teksti oli siis ruotsia ja lukeminen kuvien katselua. Autossa oli jotain sellaista, mitä en ollut nähnyt muissa lehdissä. Todella kliini, billet osia jne.

    Matti


     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun Boyd oli Tampereen HR&RS:ssa niin pitihän sitä käydä haastattelemassa.
    Rento tyyppi ainakin ensivaikutelmaltaan ja siinä Boydsterin vieressä kun kyselin runkoaisojen muotojen muuttamisista ja akselivälin jatkamisista niin jaksoi kuunnella ja vastailla kysymyksiin. (Niitä tietoja on muuten sovellettu tuossa omavalmisteen rungossakin) Kun Boyd rupesi kyselemään että missä mulla on talli ja sanoin että Helsingin suunnassa niin tuli hetken hiljaisuus aivan kuin hän olisi odottanut kutsua tallivierailulle. Ajattelin ettei tuollainen guru taida ymmärtää Suomalaisten ahtaita talleja rojukasoineen joten vaihdoin puheenaihetta. Sääli että lähti nyt jo vaikka olisi varmaan ollut vielä monta toteuttamatonta ideaa. TV-sarjasta en sano mitään.
    :(
    - Jani -
     
  10. c-305

    c-305 Gearhead

    R.I.P

    Nyt on sitten taivaan portitkin billetistä valmistetut
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead


    Toi oli sellainen laite että se kolahti aikoinaan aika lujaa. Hot Rodista tuli sittemmin luettua tuota matkajuttua samalla laitteella. Ehkä tuokin olisi jonkun mielestä ollut hienompi punaisilla peltivanteilla.....

    Hieno laite ja hieno mies, teki tämän harrastuksen eteen enemmän kuin moni ikinä tulee tekemään.
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Itselle tulee Boyd ekana mieleen, kun puhutaan virheettömistä autoista. Onhan näitä sadan pisteen entisöintejä ja muita huippuäijiä tullut, mutta 90-luvun alussa nimi Boyd oli yleensä mainittu Veekasin ja Street & Racen jutuissa. Samoihin aikoihin tuli oltua amiksen metallipuolella ja ainoa cnc-kone oli sorvi, johon ei ollut ohjelmointia. Rivit naputeltiin Commo 64:lle, talletettiin c-kasettiasemalle josta ne siirrettiin sorville. Tai ainakin yritettiin, katkoksia esiintyi. Samaan aikaan Boydin pajalla tehtiin yhdestä alumiiniklimpistä 10x17 vanne :eek: Sitten kun miettii amerikkalaista autoteollisuutta, missä alumiini, hitekki ja tinkimätön viimeistely ei vieläkään ole jokapäiväistä, niin pitäisin kyllä äijää jonkinlaisena edelläkävijänä niin hotroddauksessa kuin modernin cnc-tekniikan hyväksikäytössä.
    Samaten suurta hämmästystä herätti nämä suorasta plootusta tehdyt uniikkiautot. Jonkun alumiinirottelon koppa oli tehty öbaut kuudesta isosta palasta ja autosta ei löydy suoraa kohtaa mistään, kaikki on vähän kallistettu ja pyöristetty. Ei mennyt kuin 15 vuotta, kun luin Overdrivelta, että jokainen voi leikkiä Boydia kotona, hankkimalla englanninpyörän.
    Esteettistä silmää hiveli myös Boydin tapa laittaa kaikki sulautumaan toisiinsa. Sivupeili täsmää saumattomasti tuulilasin karmiin, karmi täsmää cowliin, joka puolestaan täsmää runkoon jne. Samaten joku toistuva teema esim. syylärin korkissa, ilmanputsarissa, tukivarsissa ja takakilven kehyksessä. Ei epäilystäkään, etteikö ne olis samasta autosta.
    Tiedä sitten minkälainen rakentajaässä heebo oli, mutta sekin on aika hyvä saavutus, jos joka kerta kun saa omasta mielestä hyvän idean, niin Kenworth pakittaa vuotta myöhemmin pihaan ja kippaa pokaalit tontille.
     
  13. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Täytyy tosin myöntää, että Boyd sai aikoinaan kuulla kunniansa eräänkin kerran meitin kimppatallilla. Illat harsittiin kasaan sekalaisia vessoja ja kun sitten puolilta öin raahautuu naama mustana kotiin, siellä odottaa uunituore V8, jossa kerrotaan, että Boyd soitti General Motorsin pääjohtajalle ja kertoi kuulleensa, että aamupäivällä on linjalta valmistunut ensimmäinen aivan uudentyyppinen tehomoottori Corvetteen. Tuo se minulle tänne pajalle, kiillotettuna kiitos. Tarvitsen sen uuteen rotiloprojektiini, thanks, bye.
    Ja taas kiristeltiin yö hampaita, prkl.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Todella surullinen uutinen,taas on yksi suuri mies poissa :cry:

    Boyd oli samalla sekä suunnannäyttäjä että oman tiensä kulkija hot rodding:ssa ja hänen luomansa hienot rodit ja customit toimivat hänen muistomerkkeinään.
    Emme unohda myöskään hänen vierailuaan Tampereen Hot Rod & Rock Show:ssa muutama vuosi sitten.

    Boyd:n muistosivulla on kirjoitus jossa sanotaan vapaamuotoisesti käännettynä jotakuinkin näin:

    "Milloin tahansa näemmekin pilviä taivaalla,tiedämme että se olet sinä joka näytät jumalalle kuinka tehdään hyvä burnout"

    R.I.P Boyd
     
  15. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

  16. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Mitenkään väheksymättä, erittäin suuri osa Boydin pajalla rakennetuista autoista sai korinsa Marcelin pajalta, siis nämä "suorasta" pellistä tehdyt.

    Boyd käytti myös lähes poikkeuksetta ammatti designereita, jotka ovat suunnitelleet autot suurimmaksi osaksi, mm. Chip Foose, Larry Erickson ja Thom Taylor.

    Eikä siinä mitään väärää, ei kaikkea voi tehdä itse. Olihan Boyd toki erittäin suuri alulle paneva voima monessa asiassa.
     
  17. JanneK

    JanneK 3rd gear

  18. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Olen käsittänyt, että toi oli Boydille myös pienoinen ongelma. Kun heput pääsi hommaan jyvälle, oli ne sitten koneistajia, peltiseppoja tai suunnittelijoita, ne perusti oman firman tai lähti muualle töihin... tekemään samoja hommia ja syömään Boydin leipää.
    Sinänsä sama, puhutaanko ameriikan hotrodeista, vai suomalaisesta perusteollisuudesta. Ketkä osaa, hakee jatkuvasti parempaa leipää. Lisäksi ihan Suomen mittakaavasta löytyy näitä Boydeja. Täällä niitä kutsutaan rakennussuunnitteluksi tai insinööritoimistoksi. Klubiaski on vaihtunut Macintoshiin, mutta paskaisen työn ja suunnitteluvirheet hoitaa ne, jotka ei koskaan saa sitä viittätoista minuuttia julkisuudessa.
     
  19. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Sarjasta ainakin on aika moni paskaisentyöntekijä saanut julkisuutta positiivisesti, yksi on esim. maalari Charley Hutton (tosin nykyään Foosen leivissä, niinkuin moni muukin entinen Boydilainen). Niimpä, rahalla saa ja mopolla pääsee, jotain muutakin se kuitenkin vaatii että saa moista aikaan niinkuin Boyd sai, ja taitaa aika monen harrastekipinä olla kyseisen kaverin ansiota...

    Cadzzilla on edelleen yksi hienoimpia kustomeita.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. KULPETO

    KULPETO 1st gear

    R.I.P
     

Kerro tästä muillekin!