briggs&stratton murhetta taas?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mudracer, 12.4.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasen jyrsimen kone ei enää halua toimia kunnolla. Vika ilmeisesti kaasarissa kun välillä toimii ja välillä ei. Kun se rupee pätkimään niin putkesta tulee mustaa.
    Kun se toimii niin jaksaa vääntää ihan hyvin. Kierroksia ei voi antaa yhtään lisää kun se sekoaa heti ja lykkää taas mustaa. Pistin kaasarin osiksi pellolla enkä löytäny mitään vikaa mutta kaasarin alaosa joka ui siellä tankin pikkutankissa oli ihan ruosteessa. Mikä se säätöruuvi siinä kaasarin kyljessä on ja mihin se vaikuttaa?? Se on meinaan kunnolla jumissa. Kone on 5 hummanen kärjettömällä ja kaasari ruuvattu suoraan pyttyyn ja tankkiin kiinni! Tollasen kaasarinkin sais myytyä jos joltain löytyy.
     
  2. Commonicator

    Commonicator 1st gear

    B&S:nista

    Riippuuko koneen asennosta? Siis missä asennossa moottori on?
    Äkkiseltään tuntus että öljyä liikaa, ja kun sitä liikaa niin menee huohottimesta (joka on siis yhdistetty kaasariin) sisälle ja sit savuaa ja hävittää tehot. Noi B&S:n kaasarit taitaa olla kerralla säädetty kohdalleen eikä niitä hirveämmin ruuvvata. Ota öölit pois ja laita uudet alkuperäiset B&S:n öljyt (mineraali!!) sisään ja vain MAX tasoon saakka. Noissahan mittatikut on aika suuntaa antavia.

    Toivottavasti auttaa.
     
  3. Antti P

    Antti P Gearhead

    Se kalvo siinä tankin ja kaasarin välissä aiheuttaa tuon. Ei maksa paljoa se sarja tarvikkeena.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Öölit on uudet 15W-40 moobilin syntiset eikä liikaa ole eikä edes huohota. Kaasarin ja tankin välissä ei ollut kalvoa vaan tiiviste. Kaasarin kyljessä oli kalvo, jousi ja prikka. Se kalvo oli ihan kunnossa. Sitä säätöruuvia on joku joskus yrittänyt väännellä ja mihin se vaikuttaa?? Kone on mulle uusi ja ostin kun halvalla sain :oops: . Käyn ruuvaamassa kaasarin irti ja fillaroin tallille sen putsaamaan paineilmastoinnilla :rotfl: . Parin tunnin päästä palataan.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Tässä kaasarissa ainakin näkyy seosruuvi sivulla ja joutokäyntiruuvi on kaasarin päällä.

    Sitä SAE-30:stä pienkoneöljyä en ainakaan omiin koneisiini kaataisi. Hirveän hintaista jäteöljyä ja on vielä kuumana aivan onnetonta lirua.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No sviddu se on just toi kukkumalaattori. Toi seosruuvi vaikuttaa kait vain tyhmäkäyntiin??
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä se minusta vaikuttaa koko alueella. Itseasiassa minä yleensä säädän seoksen kaasu pohjassa. Niin rikkaalle vaan kuin jaksaa vielä kunnolla käydä. Sitten ei hyydy joka pusikkoon leikkurit tai jyrsin.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lumilinko tekee välillä samaa mulla,ei revi kierroksia,saa liikaa (savuttaa mustaa)vähän laitoin jäänestoo tankkiin ,puolen minuutin jälkeen alkaa käymään kuin uusi mylly.pitää tehdä muutaman kerran talvella.pieni tippa vettä sotkee kaasarin toiminnan.
     
  9. Commonicator

    Commonicator 1st gear

    Niin se B&S öljyhän on nykymittapuulla ihan hirveää. Itse olen kuitenkin sen verran kalliit oppirahat (=3kpl 15,5hv B&S mottia) maksanut että en enää yritäkkään tulla toimeen Mobilin synteettisellä. Itsellä ainakin koneiden kiinni leipomiset johtuivat siitä kun kone imi kaiken synteettisen öljyn ihan sika nopeasti. Nyt ajan vain alkuperäisellä vaseliinillä enkä edes yritä käynnistää konetta jos alle +3 astetta lämmintä.
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Jaa, minun vanhassa mökkikoneessa ei mikään muu pysy kunnolla kuin 0W-40 tai 5W-50 synteettinen. 10W-40 pysyy kanssa kohtuullisesti, mutta joutuu kuitenkin kerran kesässä lisäämään. SAE-30 lensi kaaressa putkesta pihalle ja kahden tunnin ajon jälkeen uusilla öljyillä kone savutti niin paljon, ettei sillä voinut enää ajaa.
    Silloin heitin nuo 10W-40 sisään ja 20 minuutin kuluttua loppui savutus ja kone alkoi taas toimimaan normaalisti. Sen jälkeen ajettu yksi kesä ilman savutusta. :eek:

    SAE-30 oli Mobilin tuote ja sen ominaisuuksista muistin myös antaa palautetta Mobilille. Sanoivat, etteivät voi suositella synteettistä, koska valmistajan suositus on eri, mutta kehoittivat käyttämään sitä joka pysyy koneessa, tai viemään koneen korjattavaksi ja siirtymään valmistajan suosittelemaan pienkoneöljyyn. :lol:
     
  11. J.M

    J.M 1st gear

    en tiiä onko mua taas huijattu mutta en minä ainakaan oo uskaltanut laittaa b&s moottoreihin muuta kuin mineraali sae 30. 2 pienkone asentajaa on selostanu roiskevoitelusta ja öljyn "höyryyntymisestä".että semmonen synteettinen ei sinne kävis,otappa sit selvää.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    No minulla sitä sinne suositteli yhdessä öljy-yhtiössä työskennellyt henkilö. Omissaan käytti myös täyssynteettistä.

    Ainakaan minun koneet eivät ole muuta kuin parantuneet sen jälkeen kun siirryin laadukkaampiin öljyihin. Ei tarvitse enää lisäillä. Leikkureita on kuitenkin viisi, jyrsin, muutama perämoottori ja yksi raivaussaha. Kaikissa noissahan on yhteistä valmistajan antama jäteöljyluokitus, jota pitäisi noudattaa...
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se saatanan härveli ruvennu vörkkimaan. Kaasari purettu ja putsattu, seosruuvi herkistetty ja koitettu säätää mutta ei. Ainoa konsti saada jotenkin toimimaan on säätää läpän säätöruuvista just eikä melkein tyhjäkäynnille ja sillä sitten yrittää tehdä jotain. Kaasua ei voi antaa yhtään kun saa sitten liika bensaa.
    Oisko jollain tollasta kaasaria myyrä :oops: tai koko moottori :odroll: .

    Mun ajettava ruohopuimuri (8hp B&S) ei pidä sisällään mitään muuta kuin syntistä ööliä, mineraalit häipyy muutamassa tunnissa.
    Jos nyt unohdetaan noi öölit ja keskitytään kaasarimurheeseen :soosoo: .

    Niin muuten joku tollo peloton on tällännyt omatekoisen näköisen vaijerin kaasuvivustoon. Siitä ei voi antaa hanaa yhtään kun se jo ui bensassa!!
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Onhan sinulla ilmansuodattimen ruuvi paikoillaan, kun käytät konetta? Leikkureissa kun yleensä vetää tankista suoraan bensaa koneeseen siitä ruuvin reiästä, jos yrittää säädellä konetta ilman ilmansuodatinta.

    Minulla oli vastaavan kuuloinen vika viime kesänä yhdessä kärjellisessä leikkurin koneessa. Pukkasi mustaa ihan urakalla, vaikka kiersi seosruuvin kokonaan kiinni.
    Vika ei poistunut, vaikka vaihtoi kaasuttimen tankkeineen.
    -Enempää sen sillä kertaa jaksanut tutkia, mutta sytkäpuolellehan se melkein pakostakin silloin viittaa.

    Vastaavat oireet on tullut vastaan aiemminkin. Silloin kärkiä ohjaava tappi oli kulunut ja kärjet eivät aina menneet kunnolla kiinni. Oireet oli vaan aika kummalliset, kun pukkasi mustaa, eikä tuntunut käyvän terävän epätasaisesti, niin kuin olisi olettanut.

    Tuossakin, kärjettömässä uhraisin muutaman ajatuksen sytkälaitteille, kun onhan niiden perussäädöt kuitenkin hyvä tarkistaa joka tapauksessa.
    Vauhtipyörääkään ei muistaakseni kärjettömässä tarvitse irroittaa.

    Heitin muuten kaksi tuollaista jyrsimen konetta metallinkeräykseen vuosi sitten. Voin vielä huomenna yrittää muistaa katsoa, lähtikö kaasuttimet myös. -Muistelen, että lähtivät.
     
  15. torso

    torso 1st gear

  16. DX

    DX Double Gearhead

    Noi dukin briksit ei pelaa yhtään jos vivusto ei oo justiinsa "oikein", jos haluaa max-kierroksiakin koneeseen hiukan lisätä ilman et se alkaa tusti soutaa ja/tai tekeen mustaa niin tarttee puhtain hampain puhaltamalla säädellä niitä jousia ja justiinsa oikeessa suhteessa, milli ON miljoona.

    Melkeen käsittämätöntä että uutenakaan toimii tommoset rautalankateelmät.
     
  17. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Joo ei ens kerran ole tullu meille korjaamolle korjattavaksi räjähtäny brigis mitä kyläsepp vähä sepittäny ja kiertää miljoona rp/m
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Nostappa kerran vielä se kaasari ylös.

    Tietyn vuosimallin vaaka viitosissa on suutin nostoputken rungossa ja alhaalla taas kuuluu olla proppu peittämässä avoin pää, koska tarkoitukshan on, että soossi kulkisi vaan pää suuttimen kautta.

    Monasti jos se pieni kammio tankin päällä on ruosteessa niin se kyseinen proppu on irronnut hapettumisen myötä ja lopputulos on tuo mitä edellä kuvailit.

    Tuo öljy asia tunttuu olevan kaikkien härvaleiden kohdalla tunteita herättävä. Puhuttiimpa nyt minkä moottorista tahansa niin monille on muodostunut eri sattumien kautta vankka mielipide siitä mikä on kelvollista ja mikä ei.

    Briggsin kohdalla suositus on yksiaste 30 siitä yksinkertaisesta syystä että monissa voitelu on pelkän roiskeen varassa eli niissä ei ole minkäänlaista öljypumppua vaan pelkkä roiske kauha öljypohjassa.
    Muutenkin moottorin välykset on mietitty sen mukaan että litku saa olla mielusti jäyjänpuoleista.
    Tiedän; Kuumana synteettisen viskositeetti voi olla jäykempi kun ....jne ja mikäs siinä mutta mielummin ei ainakaan sitä 0w40 muualle kun lumilinkoon. Siellä se on parinkymmenen asteea pakkasessa oikeassa paikassa..
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo proppu oli hävinny, mutta jäljistä päätellen sellainen on ollut. Onko se ihan umpinainen ja sen yläpuolella imuputken sivussa oleva pikku reikä antaa bensaa??
    Piti tosta äkkiä vaihtaa kärjellisen koneen kaasari, mutta se ei sopinu tankkiin :mad: . Pitää käydä tekemässä tollanen umpiproppu siihen.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No niin nyt kone laulaa :rotfl: . Aika ihme vaikutus kun teki prikan siihen isoon reikään. Kiekat vähän vaeltaa mutta sen saa kaasulla ja ryypyllä poistumaan niin hyvin että voi hommia tehdä. Täkjuu rb ja muutkin "arvaajat" :wink: . Öölinä pysyy syntiset :odroll: .
     

Kerro tästä muillekin!