Budjettikannet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 5.3.2002.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tuossa olikin jo aika paljon asiaa saastekansien mahdollisesta koneistuksesta paremman virtauksen saamiseksi.

    Nyt olisi oikeasti tarkoitus muuttaa koneen luonnetta vääntävästä vähän tehokkaammaksi, ja opiskelijabudjetilla tietenkin.

    Eli kannet porttaukseen, ja puristuksia lisää. Pattimännät ei oikein kiinnosta, eli mites sen kannen höyläämisen kanssa on? Onko mitenkään kannattavaa puuhaa, vai tuleeko näpeille? Ja mitä maksaa?

    Kannet ovat siis 454:n henkilömallin saastekannet ovaalikanavin. Valunumeroa ei nyt tässä ole.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Voit kyllä höylätä vähän, jotain 1mm on varmaan ok, tosin ei se puristuksia paljoa nosta mutta imusarja sopii vielä paikoilleen varsinkin kun heität ne kumilärpäkkeet etu- ja takapäästä hevon kuuseen ja laitat silikonia tilalle.
    Kansien kanavat kannattaa siivota, siellä on usein isojakin valupurseita. Venttiilinohjureita voit muotoilla virtausystävällisemmiksi. Kannet ja imusarja kannattaa kohdistaa huolella.
    Nokka on tietysti helppo konsti vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen, mikä nenäkeppi siellä nyt on?
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kone on siinä kunnossa kuin se oli ostettaessa, enkä ole sitä itse avannut, eli speksejä en tiedä. Keppi on "hieman tiukempi kuin normaali". Näin sanoi koneen rakentanut kaveri, mutta sekään ei varmaan muista tarkkoja arvoja, kun se rakentaa koneita ammatikseen ja tuosta on jo pian kymmenen vuotta aikaa. Vääntönokka siellä kuitenkin on.
    Samoin puristukset on "hieman vakiota kovemmat" eli rempassa laittetu myös korkeemmat männät, mutta tästäkään ei ole tarkkaa tietoa, kun en ole konetta vielä avannut. Noilla kansilla puristukset ei nyt kovin korkeat voi ollakaan (palotila 113cc).
    Tehoa on tällä hetkellä ehkä noin 300 hv (saman kaverin arvio), vääntöä sikana, kulkee hyvin tasaisella noin 1000-1100 kierroksella. Rempan jälkeen koneella on ajettu vain noin 10000 km, koska edellinen omistaja ajoi pian rempan jälkeen kolarin, ja seisotti autoa sen jälkeen, kun vaimo ei antanut korjata. :razz:
    Nokan vaihtohan on helppo tapa saada voimaa, mutta saavuttaako sillä alhaisilla puristuksilla ja saastekansilla mitään? Eli paketti ei välttämättä ole tasapainossa, jos nokan vaihtaa kireämpään, mutta puristukset on matalat?

    En tosin tiedä sitäkään, josko kannet olisi siivottu ylimääräisistä purseista ja muista jo siinä remontissa. Oli kuulemma aika hintava projekti, ja kun kysyin homman tehneeltä kaverilta, mitä koneeseen tehtiin, vastaus oli: "Kaikki."

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-03-06 12:02 ]</font>
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Itse vaihtaisin nokan hieman kireämpään, jos puristuksia on jo hieman nostettu ei tuo höylääminen ehkä kannata. Imusarja pois niin voit kurkistaa kanaviin. Iso ja painava auto tarvii vääntöä eli nokka kannattaa pitää maltillisena. Miksi siihen muuten pitäisi saada lisää voimaa, eikö vääntö riitä?

    Tuo kaikki voi kokemusten perusteella tarkoittaa ihan yhtä hyvin rengastus-laakerointi -pikaremppaa kuin todellista hieromista tasapainotuksineen.
     
  5. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo mäkin olen miettinyt paljon tuota kaikkea tehya. Tuskin sitä on esim blueprintattu tai kaikkia osia tarkkaan tasapainotettu. Mutta perusteiltaan kone on "täyskunnostettu", eli uudet kuluvat osat.

    Voimaa olen miettinyt lisää lähinnä kiihtyvyyden kannalta. Tosin pitäisi perä vaihtaa ensin vähän tiuhempaan, niin saisi vähän vertailua lisää.

    Kuten jo muualla olen maininnut (Q-jet keskustelussa) aikomuksena olisi vaihtaa jakaja ja kaasari jotta saisi alapään vääntöä palautettua. Eli vasta kun perä, kaasari ja jakaja on vaihdettu, en tee koneelle muuta.

    Teho on kuitenkin aina kivaa. Auto ei ole kuitenkaan mikään käyttöauto, eli se saisi olla vähän rajumpikin.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Peräruuvi vaikutta kyllä älyttömästi. Jos nyt on vakio (2,78?) ja tilalle ruuvaa jonkun 3,2-3,3:sen niin eron huomaa! Tiheämpää kuin 3,5 en laittaisi, alkaa isolohko huutamaan ilkeästi 120:n vauhdissa.

    Samoin se peltisarjajuttu kannattaa kokeilla ennen suurempaa koneremppaa.
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Juu. Täytyy tehdä kaikki nuo hommat (kaasutin, jakaja, perä, peltisarjat) ainakin ennen kuin rupeaa höyläämään mistään osista pois milliäkään. Ja selvitänpä tuon nokankin arvot. Kun olis vain aikaa ja rahaa. Ja edes kunnon talli prkl.
     

Kerro tästä muillekin!