Hei, minun pitää vaihtaa kardaanin ristinivelet 1969 buickiin. Alkuperäiset ristinivelen kupit on lukittu putkisokilla. Jokaisesta kupista pistää esiin 2-3 mm, sokka joka on muovia. Sain viilattua sen helposti pois. Mikä merkitys sillä muovilla on ? Miten uusi ristinivel lukitaan tillansa ? Onko kenelläkään kokemusta tuollaisten nivelien vaihdosta ? Tavallisista lukkorengas ristinivelistä on kokemusta, mutta tämä versio on minulle uusi. Osaisiko joku auttaa .
Putkisokka? Ne ristikon kupit on lukittu paikoilleen sillä muovilla. Se pitää kaapia sieltä ristikon haarukasta pois ja siihen tulee korvaavaksi joko sisä, tai ulkopuolisilla lukkorengassokilla oleva ristikko, riippuen siitä onko siellä kummalle mallille tilaa. Putkisokkaa en ole kyllä koskaan ristikossa nähnyt, mutta se ei todista etteikö sellaisia ole. Kuva olis kiva.
How To Replace Factory Plastic Injected U-Joints: Sitten kun sulattaa muoveja pois, kannattaa vähän varoa, sillä ristikon kupit saattavat lennellä ympäri tallia, jos niitä on yrittänyt irroittaa ilman lämmitystä (nimimerkillä kokemusta on )
Kiitos neuvoista ja erityisesti Mika.V:lle video linkistä. Nyt tiedän kuinka se tehdään. Kaasupilli laitteet töistä vaan lainaan ja irroitelemaan.
No ei ne muovit ole vielä tähän mennessä pillejä vaatinu. Kattoo vähän mistä tukee ja mihin lyö tai puristaa, niin irtoo ne.
Surkea esimerkkivideo. Sisälsi lähinnä vaan vasaralla hakkaamista. Kun itse vaihdoin vetten vetoakselin (alumiinia) ristinivelen, yhtään lyöntiä vasaralla en tehnyt. Jokainen vasaran isku tekee "kotimaisen työn jäljen", ei mitään järkeä. Minä vedin vanhat laakerikupit ulos ULOSVETÄJÄLLÄ. siis sellaisella tavallisella jossa on kaksi L- mallista haarukkaa ja keskellä pitkä ruuvi.
Kyllä teräs osat naputtelua kestää noin pienellä vasaralla, on eri asia sitten alumiinit ja muut pehmometallit.
Terve,nyt on buickin kardaanin ristinivelet irroitettu. Homma eteni minulla näin. Yritin ensin saada ristikon laakerikupin liikkeelle varovasti prässillä. Ei tapahtunut mitään ! Prässin työpöytä vaan hieman taipui. Prässi on kunnon kokoinen vanhaa kotimaista(Pohjalaista) tekoa. Seuraavaksi sulatin/poltin opetusvideon mukaisesti muovit pois jokaisesta laakerikupista. Kuudesta laakerikupista kaksi "pamahti" ulospäin noin 3-4 mm sulatuksen aikana. Raudan jäähdyttyä putsasin teräsharjalla ja paineilmalla kaikki palamisjätteet pois laakerikupeista ja ristikoista. Sitten otin tukevan tavallisen ulosvetäjän,jollaista jäsen Procharged Vette:kin oli käyttänyt sekä WD-40:tä laitoin reilusti jokapaikkaan. Laakerikupit lähtivät liikkeelle hyvin pienellä voimalla. Ulosvetäjä ei työnnä vastakkaisen puolen kuppia kokonaan pois pesästä,joten otin lopun siirtoleukapihdeillä pyörittämällä edestakaisin ja vetämällä ulospäin. Kaikkein ensimmäiseksi,ennenkuin tein yhtään mitään mittasin kuitenkin yoken silmukoisen ja akselin silmukoiden etäisyyden, varmistaakseni,ettei mitään"muodonmuutoksia" tapahdu. Mittaustulos oli sama ristikoiden irroituksen jälkeen. Palaan asiaan taas kun olen saanut Amerikan Yhdysvalloista varaosalähetyksen kotitalliin ja saan asennettua uudet Moogit paikoilleen. Sillä aikaa sovittelen autonkoria korigrilliin hiekkapuhallusta ja maalausta varten. Rakentelun täyteistä kevään odotusta kaikille
Jos on kaasupillit käytössä niin voi poltella vanhan nivelen poikki / osiksi sieltä haarukan välistä. Sitten voi painaa kaikki kupit sisäänpäin pois reijistään.
Hei,taas. Viikonloppuna laitoin hiekkapuhallettuun ja maalattuun kardaanin uudet MOOG ristikot paikoilleen. Ensin laitoin takapään ristikon,koska tuntui jotenkin helpommalta. Kuppien pesät putsasin ja viimeistelin hiomapaperilla,vasellinia kardaanin silmukoihin. Asensin kupit käyttäen laadukasta= tukevarakenteinen SNAP-ON merkkinen ulosvetosarjaa. Työnsin sillä ekan kupin noin puoliväliin ja sitten ristikon sen sisään. Sitten jatkoin kupin painamista kunnes lukkorengasura tuli sisäpuolelta näkyviin ja lukkorengas paikoilleen. Viimeiset millit olivat aika tiukat. Sitten laitoin toisen puolen kupin varovasti suoraan alkuun ja siirsin ristikon toisen pään sen sisään vähänmatkaa, näin neulalaakerit pysivät paikoillaan. Jatkoin taas ulosvetäjällä painamista kunnes toisenkin kupin lukkorengasura tuli näkyviin ja sitten lukkorengas paikoilleen. Tämän jälkeen ristikko oli niin jäykkä, että hädin tuskin sain käsin sitä kääntymään. Vasaraa isommalla moskalla muutama kevyt isku kardaanin silmukkaan,niin jäykkyys poistui,jokin jännitys vapautui. Tämä toimenpide täytyi tehdä myös etupään ristikon molemmille nivelille. Nyt molemmat ristikot liikkuvat kevyesti ilman mitään jäykkyyttä tai kitkaa. Yoken puoleinen "putoaa" aina alas kun kardaania pyörittää ,omasta painostaan. Painotan sitä ,että ulosvetäjäni on tukeva,kiinteärakenteinen jossa paksut jalat/käpälät,eikä väljää missään. Seuraavaksi Lakalaivaan Tammer-Dieseliin tasapainoitukseen.
Kardaani haettu Tammer-dieselistä tasapainoituksesta. Piti laittaa 53 grammaa painoa yhteen kohtaan. Ammattitaitoista palvelua. Kardaani hyllyyn odottamaan sitä päivää, jolloin on asennusvuoro. Nyt alkuperäisen 350 moottorin kimppuun. Koko auto uinunut vuodesta 1985 ladossa pienessä Chardon-nimisessä kylässä Ohio;ssa. Nyt pitäisi herätellä henkiin.