Buick Electra 225 Custom '66

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja jrasi, 27.5.2013.

  1. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ja kun en omista sikkikonetta tms. härveliä, eikä sitä aina viitsi käydä kavereiden tallilla sikkailemassa, piti olla luova.

    [​IMG]
    Tein tuommosen laitteen.

    [​IMG]
    Varsinaista työkalua täytyy hieman parantaa seuraavassa kehitysversiossa, tämä oli vähän turhan rujo, eikä symmetrisyydestäkään haittaa olis ollut. Mutta piisaa tuonne kontin pohjaan ihan hyvin.
     
    Petri R., Gary Grand, palontie ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. jrasi

    jrasi Gearhead

    On tätäkin tullut nykerrettyä ja nyt kun tuo taustalla näkyvä VW on about valmis, voi keskittää resursseja Buickkiin.

    Pohja sai POR15-peitteen, kuvassa vielä märkä.

    Seuraavaksi vuorossa akselistojen osien entrausta.

    [​IMG]
     
    PMJ, Gary Grand, Rusty ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Aika paketoida tämäkin projekti omalta osalta.

    Sen verran pahasti puri tuo ilmavolkkarikuume ja kun sopiva pallokeulabussi jäi käteen, niin realiteetit oli tiedostettava. Buickin teko oli vähän kuin tervanjuontia ja varsinkin tähän rahan laittaminen tuntui typerältä.

    Ensin tein kaupat kaverin kanssa, keneltä tän aikanaan ostin, mutta siellä tuli yhden tallinsortuman takia säilytysongelmia.

    Sitten kävi jänniä…

    Buick Finland -lärvikirjaryhmään tuli kuva ’66 Electrasta, kuvattuna Helsingissä 70-luvulla. Autossa oli Ahvenanmaan kilvet. Postaaja kyseli, että onko autosta tietoa, kun eräs ruotsalainen harrastaja etsii tätä. Tsekkasin tämän oman raadon tiedot ja yhdellä merkillä heitti, ilmoitin tästä ja pistin lärvikirjan kiinni.

    Jonkin ajan päästä sain nimettömän yhteydenoton, viestittäjä pyysi tsekkaamaan VINin ja kertoi että vanhat ahvenanmaalaiset kilvet saattaa heittää jonkun merkin nykyään Traficomin tiedoissa. VIN mätsäs ja pian tuli seuraava yhteydenotto ja lupa antaa yhteystiedot eteenpäin. Lopulta tuli soitto ruotsista…

    Soittaja oli Kjelle Gränström. Vuonna 1966 Kjelle oli kahdeksanvuotiaana leikkinyt Maarianhaminassa hiekkalaatikolla pikkuautoilla, kun naapurissa asunut laivanomistaja oli kurvaillut tuliuudella Electralla ohitse. Silloin oli pikku-Kjelle myyty. Nykyisin omistuksessa on 70-80 autoa, joista noin puolet on Buickkeja.

    Kjelle on etsinyt tätä kyseistä yksilöä käytännössä koko ikänsä ja nyt kun tämä lopulta löytyi, ei ollut enää vaihtoehtoja.

    Äsken laitettiin Buick trailerille ja auto lähti kohti Ruotsia.

    Voin tänne päivitellä, kunhan homma Knivstassa etenee.

    Lärvikirjan puolella Kjellen touhuja voi seurata osoitteessa:

    https://www.facebook.com/profile.php?id=100064387641799
     
    teippi-mikko, Buickhoarder, Kustom STW ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Nyt on upea tarina!
     
    Kustom STW, jarkko359, FuryIII '71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Johan oli taas huima välivaihe Åålannin Electran tarinalle. :eek:
    Yksi tuon orkkis pölykapseli kuulemma löytyy Hesasta.
    Ja orkkis Super turbine 400 saattaisi (paino sanalla saattaisi) olla jäljitettävissä. Se on helppo tunnistaa, kun turbiinikopasta on joskus lohjennut pala joka on hitsattu.
    Orkkis (rempan jälkeen vähän ajettu) 401 päätyi -90 luvulla muistaakseni jonkin -64 Electran nokalle, Turengin? suunnalle.
     
    Muokattu: 30.4.2023
  6. jrasi

    jrasi Gearhead

    Käsittääkseni se kone on tämän keulilla edelleen, kuva vuodelta 2015:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Sitten hauska sattumus, mikä ilmeisesti on vaikeuttanut tämän auton etsintää, on se että Kjellen muistikuvissa auto oli 4d ht, eikä tolppa. MUTTA tässä on vielä sellainen persoonallinen piirre, että tähän yksilöön on lyöty tehtaalla väärä VIN, sillä VINin mukaan kyseessä nimenomaan olisi 4d ht. Alkuperäinen omistaja varmisti, että kyseessä oli tolppa, ei ht.

    Ja ilmeisesti alkuperäinen omistaja on kesällä menossa autoa katsomaan Ruotsiin, toivottavasti ei vanha mies saa slaakia nykykunnon vuoksi…

    Täytyy tähän pistää jatkeensi kuvia siirtokuntoon saattamisesta. Tuulilasi ja takalasi on kiinni teipillä. Taka-akselin kiinnityksessä käytin alatukivarsina kakkosnelosta, ylätukivarsina trukkihyllyn runkoprofiilin pätkiä, takajousina oli pätkät kertopuuta. Etuakseliksi laitoin eräästä englantilaista aristokratiaa opiskelevasta Hudson Waspista vapautuneen Dodgen taka-akselin. Sen kiinnitin pulttaamalla runkoon kiinni pätkät edellämainittua hyllyprofiilia ja hitsaamalla akselin profiileihin kiinni.
     
    Muokattu: 5.1.2024
    Make500, Buickhoarder, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. jrasi

    jrasi Gearhead

    Tännekin pikainen päivitys.

    Tässä viimeiset kuvat Buickista omalla tontilla:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja sitten viimeisin kuva länsinaapurista, viime syksyltä siellä on kääritty hihat:

    [​IMG]

    Päällä on väliaikainen väri. Autohan on alunperin ollut kokomusta, mutta hyvin tuoreena maalattu valkoiseksi, mustalla katolla (maalatulla, ei vinyyli), ja sellaiseksi on ilmeisesti tarkoitus Buick palauttaa.

    Ei voi muuta sanoa, kuin että oikeaan osoitteeseen meni.
     
    FuryIII '71, teippi-mikko, JouniK ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!