Buick Electra STW

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Ant_ti, 20.3.2005.

  1. Ant_ti

    Ant_ti 1st gear

    Kaipaisin käyttökokemuksia ja mielipiteitä kyseisen Buickin !OMISTANEILTA! vuosimallista 1984-1986.
    Minkälainen peli on esim. letukkaan ja oldsiin verrattuna. Käyttökokemuksia ja sen sellaista. Onko jäänyt paskan maku suuhun tai parempi fiilis kuin kunnon pi**upe**epanon jälkeen? :p
    Mikä kone, onko 307Y? Alkuperäinen laatikko?
    Bensiinin kulutus? Leveys rekisteriotteessa?
    Electra ukot laittakaa näppis palasiksi ja mielipiteitä .

    t: Antti
     
  2. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    mul ittellä on -86 le sabre ja itte oon kyl tykänny noin niinku käyttö autona....
    mut ei siihä niinku mitään eroo oikeestaan capriseen tai custom cruiseriin oo.... siis autohan on ihan sama hiukan varustelut eroo...
    kulutus on sillä 307+200 r4 jotain 9-11 hiukan kiinni kuinka ajaa.... jos kaikki kunnossa on niin ei se juuri enempää vie kun joku 2 litranen euro farkku...
    alle -85 on sit se 305 tekniikka...
     
  3. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    niin niissä 307 on sit kyl eroja niitä on ainakin 2 erilaista tyyppiä....
     
  4. cowboymiki

    cowboymiki Gearhead

    Itsellä on ollut tuollainen Electra Estate nyt noin vuoden verran ja tyytyväinen olen hankintaani ollut. Hinta-laatu suhteeltaan varmasti paras jenkki minkä olen omistanut. Tosin mun Electra on vuosimallia
    -81, mutta käytännössähän tuo on ihan sama auto. 307y koneella mutta laatikko on vaihdettu ja nyt vaihtamisen hoitaa th350. Vakiona noissa on kai ollut TH2004r. Kulutus noissa on valmistajan mukaan 14-19l/100 km, ja TM koeajossa 8/90 keskikulutukseksi mitattiin 16.8l/100km. Oma farkkuni tosin vie aikalailla sen 20l/100 km, mutta Service Engine valo onkin palanut jo jonkin aikaa ja huolto on nyt keväällä edessä. Sen myötä uskoisin kulutusenkin tippuvan hivenen. Kulutushan on tosin aivan siitä kiinni, miten autoa polkee. Farkkua hankkiessa mietin itse myös tuota Capricea ja Custom Cruiseria, mutta koeajojen perusteella Buick tuntui jotenkin jämäkämmältä, kuin kokeilemani muut GM STW:t. En tiedä sitten onko omassa Buickissani joku HeavyDuty alusta, mutta paljon jämäkämpi ja ajettavuudeltaan parempi tämä on kuin mikään kokeilemani Caprice Estate. Buick Electra Estatehan oli myös kallein näistä aikansa GM farkuista, joten varustukseltaan se on kai jonkin verran ylellisempi, kuin vastaavat Chevy, Pontiac ja Olds. Itse ainakin pidän Electran sisustaa tyylikkäämpänä kuin muiden vastaavien farkkujen, mutta tämäkin on tietysti ihan makuasia. Leveys rekisteriotteen mukaan on 202cm ja kokonaismassa omassani ainakin 2565 kg. Kaikin puolin hyvä ja mukava peli, vaikka pientä laittamista onkin ollut. Yleinen ongelmahan noissa 307y koneissa on kai startin kuumeneminen, kun startti on ihan pakosarjan vieressä. Omassa farkussa tuo tuntuu ainakin kuumenevan ja samaa olen kuullut myös muilta omistajilta. Usein myös pyyhkijät aiheuttavat päänvaivaa, mutta nekin saa pienellä laitolla kuntoon. Muuta moitittavaa en kyllä keksi ja en voi muuta kuin suositella. Kannattaa myös käydä kattomassa STW Club of Finlandin sivut. Sieltä voi löytyä juttua näistä peleistä.
     
  5. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    mulla oli 85 vuoden buick electra estate. Ihan loistavan hyvä auto oli ajaa. hyviä puolia minun autossani olivat hd- alusta, toimiva vaihdelaatikko ja siisti ulkoinen olemus. Buick ei pitänyt juuri ylimääräisiä natinoita ja nitinöitä ja se on mielestäni oman kokemuksen perusteella ero chevyihin ja pontiackeihin.(toki riippuu aina yksilöistä)

    kulutus ei noussut yli 15 litran milloinkaan ja jos ajoi rauhassa(= noudatti 80 rajoitusta) pääsi matka-ajossa 10,3 litraan.

    Vikoja oli jonkun verran. Ikävin oli hipaisunäppäimillä oleva ilmastointi, johon osat olisivat olleet tosi kalliita. Kaikki muut sähköviat(ikkunoidn nostomekanismit takaluukussa ja takaovessa) olivat helposti korjattavissa ja vaativat yleensä vain putsauksen ja öljyämisen.

    Kotisepät olivat tehneet jonkunverran virityksiä ja minä purin niitä pikkuhiljaa. :mad: Ostin sitten 2003 9-5 saabin ja kaduin sitä lähes heti.
    Kyllä buiccki oli auto muoviseen saabiin verrattuna.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ei osu tuo liikennekunnossa oleva ikähaarukkaan mutta on samanlainen peilejä ja konetta lukuunottamatta kuin 1984.

    Buickki on hyvä auto mutta kun siinä on niitä varusteita ja tähän päivään mennessä yleensä monta omistajaa, niin johtoja on viritelty vaikka miten. Sen kyllä näkee helposti konehuoneen puolelta ja sitten kun heittää kuskinjalkatilaan selälleen ja kurkkii kojetaulun alle.
    Jos räpeltämätön, niin hyvä ja jos räpelletty ei niin hyvä. Oma on tuota jälkimmäistä.

    Ilmastoinnin ohjaus on vähän semmoinen... No omassa ei toimi ilmastointi, kun ei ole riittävästi aineita ja noilla letkuilla ei uskalla paineistaa. Puhaltimen portaaton säätö oli jo ostaessa irti (ei muka toimi) mutta vika on jossain johdossa eikä yksikössä. Sitten se kojetaulun paneeli toimii ja ei kai siinä mitään ihmeitä ole. Jos paneeli kuluu puhki, niin sitten saattaa ongelmia tulla mutta muutenhan ne on peruselektroniikkaa, josta minä en ymmärrä mutta elektroniikka-asentajat tuntuvat ymmärtävän. Isoja komponentteja kaiken lisäksi. Näkee ihan silmällä.

    Koneena näissä taitaa kaikissa olla ollut joko olds 307 tai sitten olds 350D/DX ja laatikkona TH200R4. Minulla tuo diesel. Lisäksi vielä lukkoperä. Toisessa taas lukoton ja ollut alunperin 307, nykyään rullaava.

    Eroja chevyyn on ainakin keulapalan lisäksi myös sisälokasuojat, jotka buickissa on muovia ja chevyssä peltiä. Muutenhan chevyssä voi olla myös samaa olds-tekniikkaa. Oldsin keulan alle ei ole tullut katseltua onko siinä muovia vai rautaa eikä myöskään Pontiacin vastaavia.

    Ruostehan se alkaa vanhoja vaivaamaan ja buickissa on noita listoja ihan eri mitalla kuin chevyssä, mikä on uudelleen maalatessa jokseenkin v....maista. Niitä listankiinniketappeja on miljoona ja tietenkin ne muoviset listankiinnikkeet hajoaa. Siinä mielessä Chevy vie voiton.

    Mitä ite testaillut chevyyn niin tuossa buickissa on jämäkämpi alusta ja tunnokkaampi ohjaus mutta kuitenkin kun palikat pitäisi olla samoja erot tulevat luultavasti kulumisesta.

    Dieseliä palaa tuossa vehkeessä 5.7-14l/100km ja on riippuvainen kuskista todella paljon.

    Mutta jos löydät räpeltämättömän siistin buickin ota ihmeessä. Ja räpellettykin on ihan kiva, riittää ainakin harrastamista, kun selvittää mitä ne edelliset on oikein touhunneet.

    Ja omia käytännön kokemuksia lisää http://www.ks.iwn.fi/~psavolai/buick-projekti/

    EDIT: farkkukerhon sivulle myös http://www.taka.huone.net/foorumi/
     
  7. ruuti

    ruuti 1st gear

    puikki

    Kaverilla oli ´84, 307y + 2004r. Kova oli kulkemaan. Laiskuuttaan ei pahemmin korjaillu."tulpat pahassa paikkaa...laatikko ei kestäny kun tuli reviteltyä...kaasari kusee..." Ihan normaali juttuja, autoo pitää välillä huoltaa. Hyvä peli, voisin joskus hankkia toiseks varmariks.
     
  8. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Tulpat???

    Tulpat pahassa paikkaa??? Oldsin koneeseen vaihtaa tulpat vartissa, chevyn 305 onkin sitten jo vittumaisempi.
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    OFFTOPIC:

    Mistä sais tietoonsa noitten jenkkifarkkujen "ovh"-hintoja, siis sikäli kun niitä aikoinaan on suomessa uutena myyty? Vai onko niiden kaikkien historia tuontiauto-tyyppisiä, samoin kuin omassa -86 koslassa?
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No Metro-auto toi noin 300 kpl uusia Caprice piilofarkkuja vuonna 1990.
    Autot koottiin Lake Woodissa Georgiassa ja uitettiin tänne. Erona jenkkiperusversioon olivat HD F40 alusta, 2.93 lukkoperä , VO8 HD-jäähdytyssysteemi , ja J55 HD jarrut. Mittarit olivat metriset, radio tunnisti myös parilliset taajuudet ja peilit olivat vientimalliset sähköiset ja ne olivat käännettävissä kyljen suuntaisiksi. Autot varustettiin parhaalla vuoden 90 varustepaketilla, eli gage-cluster mittaristo, 6-way power seatsit, sähköikkunat, keskuslukitus , ilmastointi , kallein delco-mankka + sähköantenni. Ja sisustus "prenium"-kangasta. Koriin taas oli ruksattu täysilistoitus + ojavalot (Laitttomat suomessa) ja kapseleiksi pinnakapselit (500$!) Yms. Autot olivat ilmeisesti alunperin 8-paikkaisia, koska takapaksin pohjalla on yhä turvavyöt kahdelle?

    Suomessa sitten tullialueelle tuhottiin takapenkit ennen tullirajan ylittämistä kirveellä tullimiehen tiukassa valvonnassa :)

    Ja hintoihin Caprice farkku maksoi henkilöautona 269 000 mk , 3+3 piilofarkkuna taas 132 800 mk. Vertailuksi voisi todeta SS454 pikkarin maksaneen 139 000 mk ja 350 Sportsiden noin 97 000 mk.. :odroll:
     
  11. Stone

    Stone 3rd gear

    Joo...tästä juttu rönsyileekin mukavasti tonne noita takimmaisia penkkejä koskevaksi, eli ihmetyttää tosiaan ne kaks ylmääräistä turvavyötä siellä lattian alla :odroll: Miten alkuper. nuo kaks penkkiä on toimineet? Ilmesesti jotenkin sinne lattian alle mulahtavaa mallia? Kuvia missään, vaikka alk.per esitteestä skannattuna?
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kaiva kirjastosta Tuulilasi kesäkuu 1988, siinä oli koeajo Sedanista ja esittely myös 8-paikaisesta farkusta.. Penkin selkänoja taittui alas ... Siellähän se "Third seat relese"-vipukin on..
     
  13. Stone

    Stone 3rd gear

    Bojojojoing!!! :D

    Okei tänks! Täytyypä poiketa kirjastossakin näin "muutaman" vuoden jälkeen!
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep.. se oli kesäkuu tai sitten heinäkuun numero? Muistan homman koska ostin ko. lehden matkalukemisiksi kesällä 1988 Helsinki-Vantaalta lennolle USA:han :) , jossa menikin reilu kuukausi kiertäessä New York Buffalosta Niagran kautta NY Cityyn Amtrakilla, Florida Orlandosta vuokra-autolla Miamiin > Key Westiin ja takaisin , sieltä lento Losiin ja samat kuviot. Ja sieltä keskilänteen Minnesotaan , Michiganiin ja Ontarioon kanadaan.. Ja kotiin. Taala oli silloin pirun halpa, kuten nytkin. Suosittelen vastaavanlaista reissua kaikille.. 8)
     
  15. electra1

    electra1 Gearhead

    Mulle ei ainakaan oo jäänyt mitään moitittavaa näistä buickin farmareista, ittellä ollut kolme näitä ihan käyttöpeleinä ja kaikki on kyllä pelanneet kunhan muistaa huollot tehä ajallaan...kulutus on ollu väliltä 11-20 litraa suunnilleen.Ovien tiivisteet on useimmiten tosi huonot jos niitä ei oo uusittu ja omia sähköviritelmiä näistä aina tahtoo löytyä runsaasti.Senpä takia sähköpuoli saattaa temppuilla. Nää kun tahtoo olla semmosia kiertopalkintoja monet...Eroja oldsiin ja muihin farkkuihin ei tosiaan liiemmin oo, buickissa on ehkä enemmän luksusmeininkiä kuin näis muissa joiden sisusta on vähän karumpi.Kaiva jostain esille TM 8/90, siinä on juttua buickin farkusta...
     
  16. rock-a-billy

    rock-a-billy 1st gear

    Joo, ei Buickeissa oo oikeastaan mitään moitittavaa. Hienoja autoja hienoon cruisailuun 8)
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Silloin kun se takimmainen penkki on alhaalla, on ainakin -87 Capricessa avaimella avattava lukko siinä selustalevyssä. Siittä se penkki sitten ponnahtaa ja pyörähtää auki istuttavaksi, monttu jää jalkatilaksi. Sitten kun haluaa taas tavaratilaa, on montun oikeassa takakulmassa kahva, josta vedetään, ja selkänoja vapautuu kaatumaan taaksepäin, ja sitten vain vetäisy hihnasta ja kolmas penkkirivi on pois näkyvistä. :rotfl:

    Ps. se on kyl äärimmäisen houkutteleva kaljanottopaikka kesälle, selkä menosuuntaan, takaikkuna hiukan raolleen, emäntä kuskiks...paha vaan että pakokaasut hankkii tulla sisään siitä takaikkunasta. Ehkä parempi ikkuna kiinni, sitten ei muut näe että sisällä joku ruoja ryyppää ruumisauton takapenkillä...
     
  18. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kulutuslukemia:

    Kuopio - Himos - Kuopio: cruise päällä ~90 km/h kulutus karvan alle 10 litraa sadalle.

    Tässä sitten ihan tuoreita nyt pääsiäisen seutuun:

    Nordkjosbotn (Norja) - Kuivaniemi: Aika haipakkaa koko matka (~100 - 120 km/h) kulutus 11.3 sadalle

    Kuopio - Viitasaari - Karunki (liekkö kuuluu Tornioon?): Kaupunki/nurkka-ajoa jonkin verran, jonkin verran ohittelua nelostiellä, kulutus 12.3 sataselle.

    Karunki - Nordkjosbotn: vauhti siinä satasen molemmin puolin, kulutus 11.8 sataselle, aika paljon romua + apukuski kyydissä.

    Talvella Kuopio - Siilinjärvi työmatka-ajossa 14 km suuntaansa, aamuisin lohkossa, keskimäärin 13 litraa sataselle. Sisältää moottoritieajoa kylmällä koneella (ryyppy päällä).

    Auto on 84 electra 307 + TH200R4.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    On niissä moitittavaa, ihan liian paljon listoja. Arvatkaapa alkaako kohta ottamaan pannuun, kun on kuukauden vääntänyt listoja irti ja vieläkään ei kaikki ole pois. :mad:

    Muuten kyllä ihan kelvollista tavaraa.
     
  20. Timmo

    Timmo 1st gear

    Itsellä meni tunti, ja tuohon sisältyy kattotelineet ja katon kromilistat :) Niin ja konepellinkin. Ainoa mitä en ottanut pois on se BUICK lista takaluukussa, liekkö liimalla kiinni?
     

Kerro tästä muillekin!