Buick Grand National -juttu Mobilistissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja PauliP, 10.5.2007.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    1000-1500 ekeä ei saa aikaan kun sulakkeen ..tuleekos edes GN pataa käytettynä romarilta tuohon rahaan..jos tulee niin pistä privaa tilaan useamman.
     
  2. RacingUSA

    RacingUSA 1st gear

    Motor trendin vertailutestissä vuonna 1987:

    Corvette, Iroc-Z ja GTA olivat kaikki 0.5-0.6 sek hitaampia varttimaililla,
    0.6-0.7 sek 0-60mph, kuin GN.
    Jarrutuksissa 60-0mph Corvette 130ft, Iroc-Z, GTA ja GN 149ft.
    Varttimailin loppunopeus GN 95.1mph, Corvette 90.8mph, Iroc-Z 91.2mph, GTA 91.6mph.
    Mustang GT oli toiseksi nopein noissa edellä mainituissa kiihtyvyys/loppunopeus-luvuissa.
     
  3. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Tota ajattelinkin, sillä kyllä vakio GTA on todella paljon hitaampi, kuin GN, siis noin perstuntumalla.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Tää koko keskustelu on mielenkiintoisesta aiheesta, mutta ihan samaan tyyliin kuin "pyörä vs. auto" pari vuotta sitten. Paljon roskaa, vähän asiaa. Silti pitää pari kommenttia heittää. Ajelin tossa Kemoralla Caminolla taannoin eikä siinä ole jarruja, oikeasti. Ajelkaa ihmiset radalla autoillanne, huomaatte kun 1500+kg massa tulee mutkaan pienet levyt / pienet rummut -yhdistelmällä. Eihän niitä jarruja siis ole Buickissakaan. Vaan voihan autoa parantaa, päivittää isot nelipyörälevyt kun tehdas ei osannut. Mitä taas vertailukohtiin tulee, minkäslainen sohaisu muurahaispesään on, kun viittaisin esim. turbokoneiseen 377 hv Lotus Omegaan taikka Australialaiseen Holden Calaisiin, siis 304cid V8-koneiseen "Omegaan"?? Onkos kukaan lukenut "Automobile Magazinea"? Siinä oli 4/87 vertailu, jossa oli Mustang GT, GN, Monte Carlo Aero Coupe, T-Bird Turbo sekä Holden Calais. GN kommentti oli esim. "offered more horsepower than suspension" jne. Ei tosin mitään, mitä tässä ei-niin-asiallisessa keskustelussa olisi jo kirjoitettu. Holdenilla ne ajoivat nopeimmat ratakierrokset, Mustangilla toiseksi nopeimmat, kolmas oli Buick. 0-60mph 6,5, eli siis 0-100km/h n. 6,8s tuossa testissä. Looginen tulos tehopainosuhde huomioiden. Mutta ripeä auto, hienon näköinen ja ei harvinaisuudesta haittaa ole! Toivottavasti pysyvät asianharrastajilla ne 10, jotka täällä ovat.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sellainen kohtuuhintainen projekti tossa tallin nurkassa on, joskin on siinä puutteitakin. Koneistettu turbokampiakseli laakereineen mukana. Ja on '87 std-lohko ilman VIN numeroa. Ja olen tuossa sivusta seurannut yhtä vastaavaa koneprojektia ja seuraillut mitä sille kannattaa tehdä. Mutta vakiona se pysyy, paitsi kansia hiukan siistitään.
     
  6. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, jopa minäkin olen lukenut tätä keskustelua lähinnä mielenkiinnosta ko. puikkeihin mut nyt tää alkaa olla samaa tasoa kuin kaikki muutkin juupas/eipäs, meidän hiekkalaatikko on isompi ku teidän-tasolla, harmi sinällään, tänne kirjoittajilla kun tuntuu muutamilla olevankin ko. puikki niin olis ollu hyvä lukee kommentteja käytöstä, rakentamisesta ym. mut se taitaa jäädä haaveeksi...
     
  7. buick8791

    buick8791 1st gear

    No niin, hirviän asiallinen kommentti harvojen ylläolevien lisäksi(itekin kirjoittelin asian sivusta, kun hätäseen pistin epäsuorasti kommentteja jollekin, joka oli tuhrannu Vettensä särjetyllä koneella Naantalin katuja ja joka sitkeästi väittää, että Vet..-87- rieselimersu on nopeampi. Joo joo joo,yhtä sen jauhamista.

    Hyvä Käkö(enpä tunne sua ja toivottavasti sulla ei ole toista määrättyä nicknamea)!!!!!!

    Tommosta ehdottamaasi keskustelua mäkin haluaisin. Enpä ole GN:ääni hirveästi rakennellut, vaikka olen omistanut sen vuodesta -92. Olis tosiaan hyvä jakaa tietoja, miten porukoilla menee näiden pelien kanssa Finlandiassa.

    Toki jenkkipalstatkin(3 kpl) ovat olemassa, joihin itekkin osallistun(ja tietävät siellä, että Finland on mukana ja tietävät myös OverDriven), mutta kuiteskin...
     
  8. Kumipää

    Kumipää 3rd gear

    No kommentteja autosta:
    Itelläni on 87 t-type, johon on päivitetty alusta, jarrut ja sisäpuolinen erkonoomia kuntoon ja voin sanoa että onhan mahtava kampe ajaa, vähä liianki hyvä, eli joutu ankaralle tehonkasvatuskuurille.. Lipsahti vaan pikkasen laajaksi tuo projekti, hullunkiilto silimisä ruuvataan.

    Voi taas naapuriparkoja :lol:
     
  9. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ei mulla ole toista nicknamea , mä oon ollu Käkö jo silloin kun nuo puikit oli uusia...
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    OK,

    joo, ja olen saanu helppiä sun kaltaisiltas immeisiltä joihinkin kotteroni probleemeihin. Saatat tietää hyvinnii jutut. Että taas kiitos jälkikäten ja varmaan etukäteenkin!
     
  11. kole

    kole 3rd gear

    No täältä tulleepi yks -87 T-Type lisää.
    Autossa on sopivasti vakioksi voimaa, se on varma.
    Mut sitten:
    Hyllyssä odottaa pari tuumaa dropatut olka-akselit ja WilWoodin billet nelimäntäjarrupaketti ja etunavat sekä alipainetehostaja. Auto ei mielestäni pysähdy suorituskykyyn verrattuna ei sitten mitenkään ilman parantelua. Etujarrrut voisi parantaa myös vaihtamalla koko olka-akselietunapajarrupaketin isosta farkusta (toimii ainakin kumipään t-typessä). Otin kokeeksi tuon Wilwoodin koska siinä napa ja satulat on n. 7kg kevyempiä kun vakio ja jarruteho 25-30% tehokkaampi + sitten alipainetehostaja sen saaplarin sähködynamon tilalle. Tietty sitten uudet jouset ja jämymmät iskarit nurkkiin. Takatukivarret pitää boxata vielä ja uretaanipuslat laitellaan kummien tilalle, myös eteen. En aio yrittääkkään alustasta mitään mutkasellaista kun ei sille ole tarvetta. Riittää että voin ajaa turvallisesti ja tarvittaessa vähän kovempaakin, tai siis nopeasti, kovaa ei tarvii kenenkään ajaa.
    Koneelle oli myös pakko tehdä jotain kun kannentiiviste halusi laajentua moottoritilaan päin. Onneksi vakio tiivisteet ovat hyvä "sulake" overboostille. Kuitenkin tiettyjen pisteosien hankinta epäonnistui ja kone kasataan suht vakiona aivan näinä aikoina. Luulen kuitenkin että tehoa saadaan sen verran lisää että jos puikki pesi sen corveten hiukan joskus silloin, niin ei puikki sille nyt ainakaan enempää häviä :rotfl:

    Mutta täytyy sanoa että tuo hullupoikaMike on kuitenkin oikeassa aika monessa asiassa, vaikka vähän harmiitakin myöntää. Kyllä tuo mm. alustan ja jarrujen kuntoonlaitto maksaa että saatais "kunnon" alusta.
    Mitä kukakin sitten tahtoo alustalta?

    Joku arveli että gn-koneen korjaaminen maksaa parin pikkulohkon verran.
    Tuskin se peruskoneen korjaus on kovin paljon kalliimpaa, en osaa sanoa että kuinka monta satkua se tekee.
    Mut sitten jos haluaa tähän mottiin tervettä voimaa lisää niin mistään ei saa niin "halvalla" voimaa kun tästä koneesta. 1500-2000€ ja motissa pörrää hyvällä tuurilla Dodge Viperin hepat ja väännöt, ainakin väännöt.Nolo kutoskoneiseks. Ei nuo vakioväännnötkään kyllä paljon häpee.
    Nyt tais tulla kyllä kovasti optimistia mutta sitä pitää olla :poff:

    Mutta tämä T on kyllä ehdottomasti se minun perhemuskeli. Ja kun saadaan se tehtyä voima/jarru/alusta balanssiin niin avot.
    Mutta se on varma juttu että ei mulla ole mitään urheiluautoa, mulla on muskeli jolla on kiva pesästä joskus valoissa jokunen urheiluauto.

    Ja nyt pyydän että lukekaa tämä teksti siten että nämä ovat minun mielipiteitä, enkä halua alkaa väittämään jostain yksityiskohdasta
    :wc:
    Ja kaikki tämä korjaus/parantelu on ollut mister Grand National:n ohjauksessa, on tää niin outo maailma minulle :lol: :soosoo:
     
  12. Kumipää

    Kumipää 3rd gear

    Kyllä kutosellakin kerkiää, jos siinä on turbo.. :rotfl:
     
  13. stangrider

    stangrider Gearhead

  14. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Minäpä lähdin tarjouskilpailuun mukaan. Olisikin jo kolmas GN:ni järjestyksessään.
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Eikös muuten Luppe ajanu tuommoisella puikilla stock-ryhmässä kisaa?
    Vai muistanko taas kerran pieleen...
     
  17. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nii,

    mun GN87 on hyvässä kunnossa ja periaatteessa täysin stock. Ei ruostetta eikä kuhmuja(täytyy painaa maalaamatonta puuta). Maalipinta on tehtaan jäljiltä mutta ei hirveän paha. Jarrukonversion olen tehnyt muuttamalla sen Powermasterista alipainetoimiseksi. Muuten jarruja ei ole päivitetty, vaikka ei pahitteeksi oliskaan.

    Konetta ei ole koskaan avattu. Ainoastaan imusarjan sekä plenumin ja läppäkammion tiivarit vaihdoin viime talven aikana.

    Pakoputkisto on tietty uusittu jo tohon ikään ja on paremmin hengittävä kuin orggis. Samoin downpipe on hiukan parempi kuin alkuperäinen.

    MAF:ia ei enää ole vaan ECM saa tietonsa imusarjan alipaineesta 3 Barin MAPilla ja MafTPro- ohjausyksikön firmwaren kautta. Siinä mulla on firmwareversio 4.6 sisällä.

    Tämänhetkinen isoin ongelma on ehkä ei niin hyvät ja ei- orggis- pakosarjat; siis siinä mielessä, että ne eivät ole oikeat vakiokonstruktiolle vaan aiheuttavat viivettä turhaan alakierroksilla.

    Se mitä tarttis kuitenkin ekaks tehdä, niin uusia kampiakselin takatiivari kumiseksi sellaiseksi(kun kerkiäis). Tokaks, jos joku tsekkais perän ja tekis mahdollisesti tarvittavat säädöt. Suuttimet ja Eprom on jo mietitty, mutta ei hankittu.
     
  18. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    okei,

    Mulla on -87 gn uudelleen rakennetulla koneella ja vaihdelaatikolla(Joka on kestänyt hyvin). Olen uusinut kaikki etupään nivelet ja puslat, jarrut(ihan vaan tavalliset sähkömalliset= ei hyvä) taakse myös uusittu jarrut kokonaan. takatukivarret on hotckissin ja niihin vielä vähän lisätukea on tullut laitettua. Uudet renkaat ja vanteet...

    Moottoriin parannettiin öljykanavia ja vaihdettiin suht mieto, mutta uudenaikainen nenu ja venttiilinjouset on jäykemmät kuin vakiot. Turbo on astetta vakiota isompi, suuttimet on muutamaa astetta isommat ja välijäähdytin on paremmin virtaava ja suurempi kuin vakio.

    Säädöt on huonot eli vaiheessa: liian rikkaalla käy ja taitaa olla niin, että menee nykyään aika helposti toi happisensori, koska siitä se jotenkin lienee kiinni. Ostin australiasta Haltechin ja ajattelin laitattaa sen kiinni, niin pääsen maffista eroon ja saan taas paremmin tietoa koneen toiminnasta(peukalo keskellä kämmentä sähköhommissa :oops: )

    Autolla on minusta hyvä ajaa pitkiäkin matkoja. Minulle penkki on tosi hyvin sopiva ja mukava. Myös lapset tykkäävät istua buickissa ja kiihtyvyydestä osaa nauttia pikkutytötkin...

    Takakonttikin on tilava, joten Gn on myös hyvä reissuauto. BUICK GN EI OLE URHEILUAUTO!!!

    Kaikki mikä ei buickissa toimi, on normaalia ja omistajan osaamattomuuden syytä...

    Mitä vielä pitäisi tehdä? No tietysti ne jarrut pitäisi tehdä Kolen konversion malliin ja maalata kunnolla koko auto. ja ne säädöt...
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1987-Bui ... 0121409657

    Tuosta halvalla. :rotfl: Hakusanalla GNX ainoa ebay Buickki just nyt. Pienoismalleja perheen pienemmille löytyy myös.
    Lamminen ajoi Turbolla täällä kisaa. Ja vei sen jenkkeihin ja ajoi silelläkin. Ja ajoi kovempaa mitä jenkit. Siitä ne ei tykänneet. Eivät sen vaatineet HETI uusintalähtöä ja alentaneet indeksiä. Heh oli pakko heittää toi. Muutakin asiallista juttua multa tulee kun tää tilanne täällä topicissa ensin rauhoittuu. Mä kirjoitan vaan asiaa enkä provoi. Mutta mitä vitua? Eiks hullun vetessä ole myös tuo nitisevä ja vuotava paljon parjattu T-katto? No ei se kai veteessä vuoda eikä nitise kun siinä on vain yksi pala ilman välitolppaa.
    No bullshit ja sitten takas asiaan. Jos toi linkki on pitkä niin lyhentäkää te se.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Luppe ajoi autolla myös yhden kauden Suomessa. Lammisella tais parhaimmillaan olla kolme Stokki buickia, 455 ja 350 GS:t ja toi turbo T-type.
     

Kerro tästä muillekin!