Buick Grand National -juttu Mobilistissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja PauliP, 10.5.2007.

  1. Kesäkasi

    Kesäkasi 1st gear

  2. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nii, löysin vanhan jutun Tekniikan Maailmasta, jossa ajeltiin Nurmisen 87GN:llä, siis Suomi- sellaisella eli raskaammalla targa-kattoversiolla.

    Tossa tuloksia:

    -varttimaili 14,7/151 kmh eli jonnekin 94 mailiin samassa ajassa

    -0-100 kmh 6,5 s

    Toki pientä mittavirhettä on, koska varttimaili on vähä pitempi kuin 400m.

    Käsitykseni on, että tuota ei ollut tehty millään "ringerillä" eikä nostettu ahtopaineita jonneki 18 PSI:iin ja käytetty tolueenia ja ihan 215/60 orggiskumeilla(vaiko oli 65:set, ihan sama). Jos em. "modausta" olisi tehty, niin vois olla aika painunut hiukka alle 14s/400m. Samoja tuloksia on ilmoitellut muutkin saman kunnossa olevan kotteron omistajat. Eli justiin ton tason nopeuksia vakiona ja sillä siisti.

    Enpä tällä sen kummemmin mitään todistele, kuhan pistin tän noin muistiksi tasolla Finlandia. Eli nopeampiakin ajoneuvoja vakiona löytyy kuin GN.

    Mutta kuten Vipottaja ja muutkin ovat tainneet asian joskus ilmaista: virallisessa kisassahan ne ajat sitten mitataan ja ajellaan luokittain yms. ja pinaalit jaetaan sen mukaan. Eli heikoilla ollaan vertailussa, jos pitää ajella vaikka Utsjoelle ja voittaja on se, joka on ekana siellä.

    Korjailkaa...
     
  3. Käkö

    Käkö Gearhead

    Eipä tuohon ole lisättävää, ainakaan mulla, nopeahan tuo on ollut jo uutena :D

    Ja toi nollasta sataan on kyl kans hyvä.
     
  4. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Uskoisin GN:n olevan vahvoilla just tossa utsjoelle menossa. Mutta asiaan, toi svedup... löi pöytään vieläkin kovemman väitteen; -78 kaasariturboregal 0-100 5sekunder. Mulla kun oli semmonen ennen GN:iä, niin viritys vain huononsi tulosta, kun oli niin harva perävälitys. Sain sen kerran sutimaan kunnolla Malmin Kesoililta lähtiessä ja siitä riemusta ei raaskinut hellittää ollenkaan ennenkuin tuli seuraava risteys vastaan n. 300:n päässä.

    NKT-43 meni mulla toistuvilla(kymmeniä kertoja) G-voimamittauksilla 0-100 5.15s ja vartti 13.7-13.8. Se ei ollu ihan vakio. Niin ja kaatosateessa koko ajan heittelehtien jotain 6.4s, 0-100.

    Mainittakoon vielä, että paras yksittäinen viritysosa, jonka hyödyn tunsi heti oli 160F termari, kummassakin autossa. Voi toki olla, että muiden kamojen hyöty tuli ilmi vasta, kun sai lämpöjä alas, mutta kuitenkin.

    Toinen, joka muutti auton ihan täysin, oli uusi akku. Itse ei huomaa, kuinka jännitteen laskiessa tehot pikkuhiljaa vähenee, jos akku on menossa paskaksi, mutta kun se sippas lähes kokonaan ja bensapumppu ym. alkoi taas saada kunnolla virtaa, niin johan tokeni. Että aina ei oo niin kallistakaan toi virittäminen. GN.ssä onkin syytä mitata pumpulle tuleva jännite tankinpäästä ja varmistaa näin bensansaanti.

    For Sale: Euroopan ainoa GNX-pakopesä.
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Svedup ilmoittaa 0-100 ca 5 sekunder. Siis "noin" 5 sekuntia. He, 5.8?? Mutta siis vieläkin nopeampi kuin GN? No heh heh. Mutta siinä on jotain pornoa mitä täällä en ole nähnyt nimittäin punainen sisusta! Makuasia, mutta muhun kolahtaa täysii. Sorry mutta mun mielestä noi nyky (87) harmaat sisustat on tympeitä. En ole vieläkään lukenut Moblan juttua enkä pääse itse asiaa kommentoimaan. Uskon että asia juttu. Pari lisättävää mulla on siihen ja ne jutut on Pitäjänmäeltä vuodelta 1987.
     
  6. buick8791

    buick8791 1st gear

    jep, olen kuullut 87GN:stä, että ihan vakiona on ajettu alle 14 sekan aikoja, mutta kun ei koskaan tiedä mikä on sitten vakio.

    Tuo on totta, mitä sanoit jännitteistä; uudet piuhat releen kautta polttoainepumpulle. Samoin uusi pumppu kehiin; Red Armstong tai Walbro 340 tms., nii säästyy vähintäinkin konerikolta ja samalla antaa lisää potentiaalia muihin hommiin. Samoin sytkämoduli/puolapaketti ei tykkää alhaisista jännitteistä tai ite asiassa kone; alkaa pätkimään ahtopaineilla.

    Ei ole pahitteeksi, vaikka vetäis releen kautta vahvemmalla, 6mm2:n johdolla syötön sytytysmodulille. Ahdasta on laitella se modulin liittimen takapuolelle, mutta onnistuu itkun, kutistesukan ja kolvin avulla.

    Ja niinku sanoit, kunnossaoleva akku on tärkeä ja jo 120A:n laturinkin takia, kun se tahtoo käydä kuumana jo hyvälläkin akulla ja polttelee helposti tasasuuntaussillasta diodeja.

    Ja kiitokset onbuicks hyvästä artikkelista Mobilistissa!
     
  7. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Ei kestä kiitellä, ilo oli tehdä ja tavata entinen autonsakin pitkän ajan jälkeen.
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Mun piti ihan erikseen lähteä hakemaan tuo lehti kioskilta kun yksi ainoa juttu sai aikaan näin kiihkeän keskustelun! :lol:
    Pakko saada lukea että tietää paremmin mistä puhutaan. Ja tosiaan olihan kyllä kaikkien aikojen artikkeli! :D

    Siitä lehden välistä putos joku pieni valkoinen lappu, ja kun ei se siellä välissä meinaa pysyä niin täytynee palauttaa se nimellä varustettuna tuonne lähtöruutuun.. :wink:
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

     
  10. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Täytyypä katsoa... :odroll: Jos se on julkaistu ennen -95? niin mulla pitäis olla siihen asti suunnilleen kaikki moblarit jossain kätketyssä kokoelmassani.. Tai no, pari ekaa mustavalkoista läpyskää myin joskus jollekin keräilijälle.. :oops:

    Olin hieman provosoiva, on ennenkin juttuja kirjoitettu! Kaikkia ei vain muista kun ei ole vuosiin selannut joitain lehtiä.. :wink:

    Annappa Rebelli jotai vinkkiä julkaisuvuodesta jos vaikka viikonlopun aikana selaan arkistoani läpi..?! :)
     
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Onhan tuo hemi vs boss hyllyssä, vissiin ainoa kerta missään lehdistössä että tälläiset autot ovat vastaikkain :eek:

    Ja asiaan, kyllähän noita kiihtyvyys mittauksia voi saada näyttämään helposti paremmalta, renkaat ja optio listalta tiheämpi välitys jos on ollu saatavilla. Ja ei kai corvettekaan ihan ihme kiihtyjä ole, eräskin oisko 86 vette 15,1s 3.07 välityksellä, vakio vm.87 musse 3.55 välityksellä 14,9s siis varttimaileja suomessa lentokenttäradoilla...
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ja asiaan. Uuteen osoitteeseni ei ole lehteä tullut. Menköön vanhaan osoiteeseni. 3 vuotiaan poikani lempilukemista Mobla lehti. Hain irtonumeron ja luin. Asiaa. Asia juttu asia aiheesta. Asiasta on ollut eri topickeissa täällä monestikin. Tulkoon ne taas uudestaan tänne kun olen ensin hakenut oman turboni 58 Buickin viereen kotiin. Ot ot, se ei ole GN.
     
  13. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear

    ensikosketukseni kyseiseen malliin sain muutama vuosi sitten erään omakotitalon pihalla viedessäni laatikkoa "pajalle". Kysyttiin jotta, tiedänkö mikä toi on (viittasi siis gn:ään) vastasin jotta buick... Siitä seurasi pieni auton esittely ja minä olin myyty. joten mistähän moisesta saisi lisä infoa, kun täällä isot miehet tuntuu kinaavan vain offtopic asioista. Tuntuu kuin miehet joilla on UUDEMPI corvette ovat kyrvättä.
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Moblan jutun Ylioppilas poika on päässyt omalla GNllä omien silmien alla Alastarolla 16.67..en tiedä onko ikinä sen koommin kokeillut oikealla stripillä...ja sehän on täysin vakio...silloin ei tosin tehnyt muuta kuin seisoi jarrua vasten eli koitti ilmeisesti mitä se noin yhtäkkiä repäisee StopLight Gpssä..
    Hän myös pelkäsi rikkovansa auton liimaradalla joka on mielestäni ihan järkevää eikä kuten eräs valiantillaan että rasvaa joka kerta stripin...
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Hands down paras moblan artikkeli mikä liitty USA autoihin.
    GN artikkeli taitaa olla yhdestä mallista kaikkein pisin läpileikkaus.
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Heh..eli tämäkin mainostus tuotti tulosta ;-)
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Rebel..alussa olevan tarinan Vette on Vm 1961.
    Siinä ei ole edes rättikattoa tehtaalta vaan hardtop, pultattava joten nitisee sekin, tämä oli yleistä kaikille ruisku-vetteille että ne tilattiin näin jos tulivat muuhun kuin arkiajoon, omassa vieläkin tallella turvakaarien kiinnikkeet ja "CalTracksit" etc etc, paljastettaneen se tässä nyt
    kun ylioppilaspoikakin aikanaan kysyi heti kokeilun jälkeen että toi ei taida olla ihan vakio... ;-)

    C4 on myös tallissa ja siitä leivotaan Targa kiinteäksi kun säännöt vaatii.
    Se Targa katto on perseestä...ja Hardtop GN on kiikarissa uustuontina.
    Kertonee vaan kuinka tykästynyt mä olen "käyttöautossa" GMn A ja G bodyn ajomukavuuteen tosin pienten parannusten kera siitä tulee kerrassaan mainio.

    Eli mitä se vaatii on tuplasti jäykemmät jouset ja etukallarin sekä minimissään 12" levyt eteen, jenkit kun alimitottaa aina jarrunsa jopa Corvetessa..samanpainoinen ja yhtä ripeä Opel Lotus Omega omaa 13" levyt ja ISOT satulat, sekin on erittäin sivistynyt sedan.
    jos joku haluaa erikseen speksit mitä alustaan pitää tunkea ja orkkisosana privaa voi laittaa. Kolelle olenkin jo kertonut mitä pitää minun mielestä tehdä.
     
  18. RacingUSA

    RacingUSA 1st gear

    Ja muistaakseni Motoparkissa yksi vakio-GN ajoi silloin uutena 1987 matalan 14-sekunnin repäisyn. Näköjään se on paljon sitten yksilöstä, tai kuskista kiinni miten nuo kulkee.
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    14.2 meni Motoparkissa ollut yksilö.
    Jos en ihan väärin muista siinä yksilössä oli silloin Centerline AutoDragit alla ,eli ne vanteet jotka mielestäni sopii parhaiten GNään...tai mihinkä tahansa A-/G bodyn GMään :)

    Kuskin/omistajna huolenpito ja ajotaito ratkaisee paljonkin GNssä erityisesti joka vaatii ylläpitoa jos Mr. GrandNationalia on uskominen.
    Hän ainakin "pelotteli" minuakin erinäisten osien kalleudella ja huoltointervallien tiheydellä itse ajattelin tyyliin; epäilen, tämä tarkistetaan.
     
  20. gn

    gn 1st gear

    8/87 Street&Race oli jotain juttua samasta autosta, siinä oli just toi 14.2 yms.
     

Kerro tästä muillekin!