Buick Park Avenue `91 ei tuota bensaa koneelle

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja buick87gnbl, 17.9.2019.

1. buick87gnbl

buick87gnbl 1st gear

Kyseisessä autossa on polttoaineeen puute koneelle eli tule mitään suuttimien reilille. Auto seissyt kuukausia uuden bensapumpun kera ja kohtuu vähällä bensatankillisella. Bensamittari näyttää, että jotakin on tankissa.

En pysty kuulemaan, praimaako pumppu, ku kääntää virrat päälle(kuuroko olen).

Eli kysymys, missä on pumpun priming- piuha konehuoneessa, josta voi syöttää jännitettä pumpulle eli joka ohittaa muun pumpun syöttöjännitteen?

Akun ja sisäpuolen fenderin välissä on johtosarjasta tuleva punainen piuha, jonka päässä on vihreä yksnapanen liitin. Onko se se ja siihenkö syötetään akun navalta jännite? Chiltonin manuaali kertoo kyllä johdon värin olevan vihreä, muttei kerro paljon muuta.

2. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Mun mielestä noista pitäs löytyä aldl-töpselistä bensapumpun piuha.
    Toki Buickista mitään tiedä, mutta useinhan noissa on tavallaan kolme eri systeemiä, jotka käyttää pumppua. Primerointi ajastinälyllä, rele startin aikana ja öp-kytkin käynnissä.

3. buick87gnbl

buick87gnbl 1st gear

Kiitos vastauksesta!

Mutta en tiedä mitä tekee ALDL- pistoke, ei kerro Chilton ei. Siis sen haluan, että löydän ns. priming- piuhan konesalista, mikä ohittaa kaikki muut vermeet, kun halutaan testata pyöriikö pumppu, esimerkiksi. Semmonen varmaan löytyy, mutta mulla ei ole satarosenttista tiatoo.

Eli mistä saan suoran 12 v pumpulle konesalista, mikä on helpoin tapa testata itse pumppu ennenkuin alan katselemaan muita ongelmia(Rele, liitinhapettumat matkalla yms.!). Sulakkeen totesin olevan ok. Grand Nationalissa on konesalissa myös ko. testi/priming liitin, mikä on hanskassa muttei PA:ssa vielä.

Toki voin nostaa auton tunkille ja tarjota sinne pensatankin lähellä olevaan liittimeen akusta piuhoilla akkujännitteen. Mutta ku tankki on takaistuimen kohdalla auton alla ja liitin kohtuu "mukavassa" paikassa, niin ei ekaks tule mieleen hoitaa testiä siten.

Eli missä ko. testiliitin ja miten siihen kytkentä, plussa vai miinus akusta??

4. J.J

J.J 3rd gear

5. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Aldl töpseli on kuskin jalkatilassa kojelaudan alareunassa. Ja plussaa.

6. Karpov

Karpov Gearhead

Näköjään sama kuin tbi vehkeissä.

7. buick87gnbl

buick87gnbl 1st gear

Kiitos porukat!

Kyllä minulla varmaan sitten oli oikea tökkeli kädessä. Värit eivät vaan vaan kohdanneet manuaalin ja todellisuuden välillä.

Eiku viikonloppuna kokeilemaan, mitä tapahtuu bensapumpussa.

8. buick87gnbl

buick87gnbl 1st gear

Moro,

Syötin akun navasta akun ja sisäfenderin välissä olevasta liittimestä sen 12 v, eikä bensapumppu inahdakaan. Kaveri kuunteli. Jännitteen syöttö tapahtui ilman virta päällä- tilannetta, koska ymmärsin, että ei tarvi olla virrat päällä. Ja ymmärsin, että tuo testaus ohittaa releen ja muut. Oliko siis näin asia? Jos noin, niin sittenkö vaan katselemaan johdotuksia ja mahdollisesti hankkimaan taas uuden bensapumpun tilaan uutta pumppua?

9. buick87gnbl

buick87gnbl 1st gear

Moi,

tein semmosen homman, että vedin bensatankin lähellä olevan liittimen irti ja syötin sinne irtoakusta 12V. Eli harmaa johdin ja musta Chiltonin mukaan. Ei kuulunut mitään. Testasin yleismittarilla samoista navoista vastusskaalalla .Ilmaisi katkoa, eli ei mitään yhteyttä pumppuun.

Eli pumppu ilmeisesti sökö, käytetty jotain puoli tuntia tms. Pumppuhan on laatumerkkiä, eli Tyc 152003 a la RockAuto....just joo. Voihan toisaalta olla tankin sisällä olevissa pumpun liittimissä häikkää, se katotaan seuraavaksi.

Katellaan.

Kerro tästä muillekin!