Buick Regal Turbo eli Grand National?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja BowTie81, 19.4.2003.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Tollanen oli american car showssa, ja jumankekka, upee peli. Onkohan noita kuinka paljo suomessa, onko mahdotonta löytää tollasta? Onko toi turbokone millanen, eikö sitä ole asennettu muihinkin autoihin? Luulis menevän pienellä annoksella, vaikka suorituskyky aika mahtava, 0-96 kmh menee 4.9 sekuntiin!! Vartti oli 13.9!
    Jos joku omistaa tai tietää jotain tästä autosta, olis kiva kuulla.
     
  2. Tapi

    Tapi Gearhead

    Moro!

    -86 malleja Suomeen tuli 2. Kummatkin ovat nyt samalla omistajalla (toinen on tuttu kilparadoilta, Daddy's Toy). -87:ja tuli tasan 10 kpl. Uustuonnista ei ole tietoa. Koneita on tullut maahan ainakin 5, joista 2 tehdasuutta. Yksi lepää vieläkin vuoden 88 pölyt päällään kontissa (en kerro paikkaa, koska keräilen tässä varallisuutta sen ostoon).

    Kone on MAHTAVA! Kevyehkö ja vääntää kuin kuorma-auto. Virittäminen on erittäin helppoa. Itselläni oli 87-kone A-Mantassa, jolla kulutus oli maantiellä noin 9 l/100 km. Ajo oli normaalia, ei mitään löysäilyä. Tietysti ilmanvastus on hieman parempi kuin GN:ssa.

    Aina välillä jokin GN tupsahtaa myyntiin, mutta tässä kateellisten siipeilijöiden maassa ne eivät oikein tee kauppaansa ("miksi maksaa GN:stä 20 KEUR kun Regal Turbon saa alle 10 KEUR:lla"). Jenkeissä ko. malli on arvossaan ja jotkut yksilöt Euroopasta matkaavatkin takaisin sinne.

    Näistä linkeistä paljon lisätietoa aiheesta:
    http://www.gnttype.org
    http://www.turbobuick.com
    http://www.turbobuicks.com

    Ai niin, "Buick Regal turbo" ja "Buick Grand National" ovat tekniikaltaan täysin eri autoja. Kuninkaana sarjassa on Buick GNX, joita Suomessa ei taida ikävä kyllä olla yhtään. Niin ja tehtaalta jokainen GN lähti mustana.
    _________________
    Allekirjoitus

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tapi 2003-04-19 17:28 ]</font>
     
  3. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Huoh, joudun varmaan unohtaan sitten ton ajatuksen. Tuskin riittäis mun rahat tollaseen, jos kukaan sellasta nyt myisikään.. Mitähän eroa sitten tekniikassa on turbon ja grandin välillä, ja mikä se x on? Onko nää varusteltu hyvin? Paljollakohan se messuilla ollu peli lähtis?
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kävin tarkastamassa Overdriven myyntipalstan ja oikein muistin, tuommonenhan oli vähän aikaa sitten myynnissä eli 6.3. jätetty ilmoitus:

    Buick Grand National -87
    Hienossa kunnossa, ollut muutaman vuoden vain kesäkäytössä. Ajettu 150 tmil. Targa, kahdet renkaat - kesärenkaat uudet,talvirenkaat aluvanteilla, kori ruostesuojattu. Uusitulla laatikolla ajettu 2000 km (Husso teki). Uutta harrasteltu: Walbron bensapumppu, jarrutehostin moottoreineen, pyörien laakerit, syyläri kennotettu juuri, Edelbrockin iskarit, katalysaattori, KN-ilmanputsari jne. Hp.14.400e. P. 09-2420454 (Tuusula).

    Tiedä vaikka olis sama auto mikä siellä näyttelyssä on parhaillaan, eipä noita paljon ole.
     
  5. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Taitaa Grand National olla hivenen tehokkaampi ja muutenkin enemmän muskeli kuin perus Regal Turbo koneella varustettuna.
     
  6. Tapi

    Tapi Gearhead

    Maanantaina näin sen yhden GN:n näyttelyssä ja heti perään yhden Mannerheimintiellä parkissa, iso määrä yhdelle päivälle.

    GNX:n tekniikassa on pieniä piristyksiä GN:ään verrattuna. Alustakin on eri puusta. Taka-akselin tuenta on mielenkiintoinen. Turbo Regalin moottori ja vaihteisto eroavat GN:stä lohkosta lähtien. Turbo Regal perustuu ahtamattoman V6:n pohjalle ja kaikki muutokset ovat ikäänkuin "bolt on". GN on taasen tehty alusta asti ahdetuksi, jolloin kampuraa ja lohkoa myöten osat ovat järeämpiä ja tarkempia.

    Kummankin koneen olen purkanut ja kasannut, kaikki osat sopivat periaatteessa korvaamaan toisiaan, mutta silti ne ovat aivan erilaisia.
     
  7. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Joo, mä näin kans viime perjantaina manskulla vanhan eessä sen regalin! En ole varma oliko sama auto ku messuilla!? Mut vähä turhan kallis, samaan hintaan ja halvemmallakin saa vaikka camaron tai jopa veten 8 koneella..
     
  8. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Joo, mä kun en omista kahta autoo, eikä lähitulevaisuudessa tule oleen varaa siihen, joten joudun harrastaan ja ajamaan samalla autolla. Siks pitäis osien ja korjausten sujua "halvalla". Että kai se chevy edelleen on mun merkki..
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jostain joutuu tinkimään kun ostaa sen 305 Camaron tms.

    Onneksi kaikki autot eivät ole samanlaisia ja onneksi jokaiselle on ottajansa.
     
  10. gearhead

    gearhead Gearhead

    Otetaan pikkusen pakkia; GN on Regal, ja T-type Regalissa on sama motti, kuin GN:ssä. 3.8 vapari ja turbo on eri sisäkaluilla, 4.1 vapari on turbon akselilla ja veiveillä. Herkkumallit -86-87 SFI:t oli samoja kaikissa TR-malleissa (turboRegal) poislukien mainittu GNX, jossa oli keraaminen turbiinin pyörä, enemmän painetta, oma control boxi, portatut kannet, jäykisteitä korissa ,laatikon muutokset, jne jne...
     
  11. GN 87

    GN 87 1st gear

    Just näin on. Kaikissa 86-87 turbo regaleissa on samat koneet. (Paitsi tosiaan GNX, joita Suomessa ei oo yhtään ja onkohan koko Euroopassakaan??) Tosin 87 -mallista ilmoitetaan vähän enemmän tehoa. Just myin keväällä pitkin hampain oman 87 GN:ni maasta muuton takia ja ei se nyt niin pahasti kalliimpi ole ylläpitää kuin muut jenkit. Tietoa tarttee vaan vähän enemmän. Ja hinta nyt on luonnollisesti kalliimpi kuin perus Camaro... Onhan kyseessä täysin eri autokin ja arvo pysyy taatusti aivan eri lailla kuin jossain Camarossa. Messujen yksilö on tietääkseni sama kuin on ollut palstalla myynnissä. Ja pyöriihän noita Helsingissä muutama aika ahkerastikin liikenteessä.
     
  12. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Kyllä kelpais jos löytyis hyvä yksilö, mut miten se vaatii enemmän osaamista, siis onko niissä paljon jotain pikkuvikoja tai jotain? Mä olen aika käsi autojen kanssa, tai en ainakaa uskalla näitä uusia tietokone härveleitä paljo sörkkiä..
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä hienoa tollasessa buickissa on, näyttää ihan dx corollalta
     
  14. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Mikä vika deksterissä sitten on?? Sehän on aikansa klassikko, onnistunu muotoilu joka näyttää vieläkin hienolta jos perä ei oo väsähtäny!
     
  15. GN 87

    GN 87 1st gear

    Ei se Buickin tekniikka mitään tähtitiedettä oo sekään, mutta tiettyjen osien saatavuus Suomesta on melkoisen huonoa, kuten bensapumput, laatikon osat jne. Yleensä noi vauhtikaupat ja korjaamojen porukatkaan ei ko. laitteesta juurikaan tiedä ja varaosina saatetaan tarjota väärää kamaa. Esimerkkinä vaikka laatikko, joka on th 200 4r, mutta sisuskaluiltaan ja turbiiniltaan kuitenkin ihan muuta kuin perusmalleissa. Aiemmin mainituilta nettisivuilta saa kyllä kaiken tarvittavan tiedon ja omaani sain tilattua kaiken tarvittavan suoraan jenkeistä. Loppujen lopuks vielä paljon halvemmalla, mitä Suomesta olis saanu sinnepäin osina... Suomen hintataso on mun mielestä aika kohdallaan, esim Briteissä oli joku aika sitten myynnissä yks auto vajaalla 13 tuhannella Eurolla, joten jos löydät hyvän, osta pois! Arvo pysyy ja taatusti kulkee niin, että perus Camarot ja Vetet on helisemässä. Toi 4.9 sek 0-96 on aika optimistista kylläkin. Saavutettu muistaakseni Jenkeissä kovakattoisella mallilla, joka on kevyempi kuin Targa versiot, joita kaikki Suomeen virallisesti tulleet on. Tärkeintä ko. auton omistamisessa on mun mielestä perehtyä siihen itse huolella, eikä uskoa suoraan jokaista vastaantulevaa "tietäjää".
     
  16. JAWA

    JAWA 1st gear

    Helsingissä Konalantien vieressä pihalla seisoo musta yksilö. Hieman väsähtäneen oloisena...
     
  17. gearhead

    gearhead Gearhead

    No sen takia se GN oli näytillä keula käytävälle päin, et DX-ukotkin näkis sen
    kerrankin edestäpäin... :smile:
     
  18. Tapi

    Tapi Gearhead

    Puhutaan varmaan samasta asiasta, mutta eri sanoilla:
    Buick Regal on ikäänkuin "korimalli", jota on saanut (V6) vaparina. Sitä on saanut myös kaasariturbona, jossa motti on vaparin lohkoon tehty. Vuonna 1986 tekniikka uudistui (en tiedä saiko samaan aikaan enää kaasariturboja) ja ero vanhoihin kiteytetään usein välijäähdyttimen ja ruiskun lisäyksenä (oikeasti tekniikka muuttui perusteellisemmin), jolloin malli sai nimen Grand National. Vuonna 1987 tekniikka säilyi samana, mutta jostain syystä muutamien elektr. osien varaosanumerot eroavat edellisvuodesta (liekö bugien korjailua?).

    Eli Buick Regal turbo ei ole GN, vaan GN on Buick Regal turbo.. (edit: näinpä juuri kirjoititkin, luin sen väärin..)

    Pilkunviilaamistahan tuo oli..

    Ajoin eilen Cuttlas farmilla, jossa oli GN tekniikka. Välillä luulin moottorin sammuneen kun sen olemassaoloa ei mitenkään kuullut. Vain kaasua löysätessä kuului konehuoneesta piiskan sivallus kun ahdin puhkui.. Miellyttävä käyttötekniikka.

    GN tekniikan omistajan säästää ylimääräisiltä rahanmenoilta ja päänsäryiltä vain SFI-ruiskutekniikkaan ja pakokaasuahtamiseen syvällinen perehtyminen. Loppujen lopuksi se on melko yleistä tekniikkaa, eikä eroa paljoakaan nykykäyttöautojen pellinalusesta.

    _________________
    Allekirjoitus

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tapi 2003-04-28 10:17 ]</font>
     
  19. gearhead

    gearhead Gearhead

    Aihe on niin mielenkiintoinen, että miksi ei vielä pari riviä lisää. Kaasariturbot alkoi -78 ja vikat tuli -83. Ruiskut alkoi heti SFI:nä -84 ja IC vuodet oli tosiaan -86-87, (ja tietty Pontiacin juhlamalli -89 TA) Mallinimenä GN alkoi-84 ja kaikki GN't eivät olleet ahdettuja ja tosiaan kaikki eivät lähteneet taipaleelle mustina. Tarjolla on ollut GrandNatikoita mm valkoisina, harmaina, 2-väristä Pace-Car'ia ym. GN'ään oli tarjolla optio WE4 (ns.black on black) jota ei ollut tarjolla T-Typeen. Ne on "niitä mustia autoja". Alkuperäiset mustat listat, lukon kehykset, puskurit, jopa pyörän mutterit antavat soittimelle luonnetta.
     
  20. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Juu, luulisi tuon Buickin olevan harvinainen (taitaa ollakin), mutta esim. täällää pääkaupunkiseudulla olen törmännyt nyt jo NELJÄÄN yksilöön.. Tuo myytävänäkin ollut, sitten se tikkurilan suunnalla, yksi itäisessä helsingissä ja yksi tuolla kirkkonummen suunnalla.. Olisiko sitten tuo ACS03 yksilö joku näistä vai VIELÄ yksi lisää!! :smile:

    No, tuollaisesta koneesta veltivät PHR Magazinessa yli 600Hp AVAAMATTA alakertaa! Kommentoivat, että kyllä kestää jos kohtuullinen kone. Uhkasivat, että kadulle kelvollisena, alakerta laitettuna, saisi irti jo kivasti yli 700 villiä ja vapaata.. Melkoisesti "vain" kuutosesta..

    Kuuluu omaan "sitten joskus" listaani. Ei ehkä kaunein, mutta HÄIJYIN! :wink:
     

Kerro tästä muillekin!