buick roadmaster wagon LT1 vm-94

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja pile, 16.10.2006.

  1. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Saako näistä vikakoodit katsottua samalla tavalla kuin -91 kapriisista? Siis samanlainen pistoke siinä kojelaudan alla?

    Oliko se tuo optispark, jonka takia piti purkaa puol autoo? Muistelen lukeneeni.. Pääseekö sitä näkemään? Mikä oli Teron autossa, kun nypytti?

    Kyselläänpä myyjältä, löytyykö remmiflektiä autosta. Vai pitäiskö se sitten koeajolla kokeilla, savuaako molemmat nakit :D

    Taas olis se +800 km matkaa kiinnostavan auton luokse, niin pitää yrittää selvittää näitä jo ennakkoon. Mieluummin lähtis ostamaan, kun vaan mulukoilemmaan tuonne asti :eek:
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    -94:ssä on OBD1-pistoke. Omassa -95 CapriceSTW:ssä ei antanut jumpperilangalla mitään koodeja ulos, vaati kaapelin ja softan.

    Opti on siellä vesipumpun alla, kampuran pyörän takana.
    Ei sinne oikeen näe.
     
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ainakin cädissä päivitetty tuuletettu opti tuli jo -94 puolella, f-bodyt sai sen vasta seuraavana vuonna.
    Tiemestarista en tiedä mutta loogista olis että muutkin b-bodyt sai sen jo -94 puolella.
    Kato ovenpielestä valmistuskuukausi, jos vessa on tehty loppuvuodesta niin todennäköisesti siellä on jo se uudempi .
    Eikä toi opti ole muutenkaan kovin vikaherkka jos ei vesipumppu vuoda nestettä sen päälle, se kun on syynä 90% optiongelmissa
     
  4. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Tuuletettuun optiin menee kumiletkuja alapuolelta, ovat ihan vierekkäin ja toinen niistä tulee imuilman putkeen. Muistaakseni kello 4-5ssä, jos edestäpäin katsoo. ELi tuuletus on kai se että imuilma/alipaine imee optin läpi koko ajan, letkussa on pieni rajoitin venttiili. Teron autossa nypytti 85 % varmuudella opti, se oli hapettunut harmaaksi joiltain osin. Lisäksi pakosarjoissa oli vuotoja koska pultteja oli poikki. Optin vaihtohetkellä maileja oli noin 120 tuhatta, ja 96 auto jonka huoltohistoriassa oli kaikkee muuta mutta ei optia.

    Mutta ei se kauhean paha ole vaihtaa ainakaan jos on kaksi sähköflektiä, vesipumppu pois, ja yksi aika pieni torx-avain pitää olla messissä, mutta päivässä se vaihtuu harrastelijalta. Mä turasin 2 päivää, josta 1 päivän etsin sopivaa torxia, joka oli tarpeeksi pieni, ja tarpeeksi piiitkä.

    Pakosarjojen irrotus on kyllä vaikeampaa, mutta kyllä nekin pois saa.
     
  5. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Katselin auton kuvista, niin imuilmaputken päälle tulee sellainen sormen paksuinen letku alhaalta. Ilmeisesti siis -94:ssa on tosiaan jo tuuletettua optia.

    Ja selvisi sekin, että remmiflekti, lukkoperä ja lootaöljyn jäähdytin löytyy autosta. Eli towing package on, mutta vetokoukkua siihen ei ilmeisesti kuulu? Loogista?

    Katsotaan, miten homma etenee. Ehkä päästään vkl kauppoja vääntämään :)
     
  6. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Juu, ei kuulu. Siellä niitä vetokoukkuja ja -kuulia on niin paljo erilaisia, saa jokkainen sepittää itte mieleisensä.
     
  7. mike-79

    mike-79 1st gear

  8. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Kauppojahan väännettiin ja palattiin Roadmasterilla kotiin :D Auto osoittautui aika hyväksi yksilöksi; 82 tmiles on mittarissa ja auton ulkoasu sen mukainen. Virosta tuli.

    Kyllä tuo vaan mukava on ajella ja liikkuu kokoisekseen yllättävän mukavasti! Saatiin kotimatkalla hyvät naurut, kun käännyin huoltsikan pihalta kakskaistaselle tielle vasempaan. Oikealta, suht kaukaa vielä tuli uudenkarhea asunto-auto, joka näytti katsovan, että jenkkilossi tukkii tien ja vaihtoi saman tien kaistaa ohittaakseen. Nooh, lappu lattiaan, kiihdytys reiluun sataseen ja cruise päälle. Peilistä näin, että ohitus jäi haaveeksi, asuntoauto palasi kaistalleen. Mutta seuraavalla suoralla sitte, niska kyyryssä paino eelle hirmu savupilven kanssa :poff: Nauratti :rotfl:

    Ses-valoa tämä vaan polttaa. Asia oli tiedossa jo kauppaa tehtäessä. Valo syttyy silloin tällöin, eikä sammu ennen kuin käyttää virrat pois. Koodi viittaa kuulemma egr:rään, mutta sen vaihtaminen ei ole muuttanut tilannetta. Mikähän vois olla? Auto toimii kuitenkin ajossa täysin moitteettomasti ja soppaakin vei rauhallisessa maantieajossa tasan 10 L. Ei paha..

    Jos jollain olis OBD1-piuha ylimääräisenä, niin voisin ostaa. Tai Roadmasterin owners manuaali, sen voisin ostaa myös.
     
  9. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Mikähän Roadmasterin alkup. rengaskoko on? 225/75/15? Kun ei ole rekisteriotteeseen merkitty mitään tässä..

    Ja mahtuuko tuosta takapyöränaukosta sisään 235/75/15, kun tuosta koosta olis enemmän vaihtoehtoja tarjolla?
     
  10. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Mahtuu 235/75/15
     
  11. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Kiitos.
     
  12. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Nyt tuli työn alle tuo LT1:n tyyppivika, eli kuseksivan vesipumpun oireyhtymä..

    Oli tietysti lorotellu siihen optisparkin päälle, mikä aiheutti pientä nykimisoiretta.

    Nyt olen tässä kahden vaiheilla, laitanko tilaukseen koko jakajan vai pelkän kannen ja pyörijän? Joutuuko tuon jakajan uusimaan joka tapauksessa jossain vaiheessa? Ei viittis toista kertaa tehdä tuota purkutyötä..

    Ja onko kellään kokemuksia Delphi -merkkisestä tarvikejakajasta? Lähtisi Rockautosta 275€, kun AcDelcon jakaja on 355€.

    Muuten on Buikki antanu kyllä mukavaa kyytiä :D
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla näytti olevan alkuperäiskokona juuri hommatussa buickissa (sedanissa kylläkin) 235/70/15, ehkä se on vaan merkattu otteeseen mikä on ollu maahantuodessa alla. 75profiilinen kyllä kuulostais aika korkelta, kun ei noi nykyisetkään mitkään matalat ole. :D

    Makee peli kyllä ajella kunhan saisi talvirenkaat alle. Nykyset m+s renkaat on vähä liposat. Eli onkos porukka ajellu talvella nastoilla, kitkoilla vai m+s luistimilla? minkä kokosta ja mallista porukka suosittaa? Kitkoja ajattelin ite, epäilyttää nastojen pysyvyys takarenkaissa ja olishan ne kitkat hiljasemmat.
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Eihän ne jenkki M+S -renkaat ole talvirenkaita, kuten tiedät.

    El Caminon (6.2 dsl) kanssa pärjäsi Michelin IVALO2 -renkailla, lavalla ei tarttenut edes lisäpainoja.

    Mutta kyllä nastat rules, kunhan eivät kovetu liian liukkaaksi vuosien saatossa.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mul oli 235/70 kesäkumit ja 225/75 nastat. Kitkat on joo hiljaiset mut mitä väliä kun rengasmelu ei noissa sisälle kuulu? Hyvillä nastarenkailla ja lukkoperällä ei ollu mitään ongelmia liikkeellepääsyssä.
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Pitäisi kans Capricen jakajaa ehostaa ja ihmetyttää että pitääkö vesipumppu irrottaa ja mitä muuta eli mitä pitää tilata/vaihtaa samalla kertaa?

    94 ja uudemmissa on se imuputki imukanavaan joka imee ilmaa optisparkista mutta onko siellä jakajassa joku suodatin vai imeekö se korvausilmat ja roskat sinne jakajaan?
    Auto on ajossa ja toimii kohtalaisesti alkuperäisellä jakajalla eikä viittis purkaa levälleen ennen kuin on kaikki osat hallussa...

    - Jani -
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No ehkäpä sitä pitää nastojakin harkita, katotaan mitä paikallisilta rengaskauppiailta löytyy.
     
  18. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Taisi olla jotain 160-190 tuhannen välillä, kun alkoi olla käyntihäikkää. Jakajan kansi hapettunut alkavan vesipumppuvuodon takia. Noita jakajia menee sen takia vaihtoon, kun vuoto on joskus kestäny jopa vuosia.
    Itse selvisin "edullisesti". Jakaja oli vielä kunnossa ja kansi maksoi 280,- eli enemmän kuin vesipumppu! Tulpanjohdot kannattaa vaihtaa samalla. Sitä hommaa ei tee kynekologikaan parkkipaikalla.
    Suomi-hinnat oli sen verta irstaita, että osien pitää oikeasti olla rikki, ennenkuin viitsii uusia mitään. Ja ehjien tilalle ei viitsi tilata uusia Amerikasta, kun ei tiedä, tarviiko niitä ikinä. Vaikeaa on autonhuolto :poff:
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä tilasin amerikasta auton mukana jakajan ja vesipumpun kun ne kuitenkin tarvii vaihtaa. Accel jakaja oli ihan paska, kesti vajaan vuoden. Toi setti eli myös tulpan johdot samalla on viisasta, on aina v-näinen homma varsinkin jos on trailer package auto jossa on viskoflekti.

    Orkkis GM jakaja lienee paras, kansi ja pyörijä jenkeistä ei maksa maltaita.

    Mul olis vissiin vielä jossain kansi + pyörijä, käytetty jakaja ja vesipumppu joka ei vuoda mut tuota pumppua ei kukaan täysjärkinen enää autoon laita
     
  20. tallitonttu

    tallitonttu 1st gear

    Ennenkuin jakaja on käsillä, niin pitää laskea vedet, irrottaa tuulitunneli, flekti, hihnat, kiristäjät+kiinnikeraudat, ilmapumppu, vesipumppu, dampperi. Onhan siinä näppityötä :odroll: .

    Tulpanjohdot kannattaa ilman muuta vaihtaa samalla. Itse tilasin myös termarin ja lämpöanturin. Eivät maksa montaa kymppiä ja helppo uusia samalla nyt kun vedet on valmiiksi pois.

    Noista hinnoista; tulipa taas todettua, että hintavertailu kannattaa. Täällä pyydetään Delcon jakajasta 645€, niin rapakon takaa saa saman osan 258€ rahteineen. Eivätpä liho härmän osakauppiaat taaskaan minun rahoillani :poff: .

    Tarvikejakajista näyttää olevan netti pullollaan huonoja kokemuksia, niin tuli laitettua sitten tuo alkuperäinen tilaukseen.

    Joo, ja 140 tkm on tuolla omalla nyt mittarissa kun oireet alkoi. Vesipumppu oli tässäkin tod näk vuotanut jo jonkin aikaa, mutta niin vähän etten sitä aiemmin huomannu.
     

Kerro tästä muillekin!