Buick Skylark ´70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja shr1, 23.10.2024.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Tällaisesta Buickista vähän tarinaa.

    Ajatus uuden projektin hankinnasta hiipi mieleen, kun tuo Nova alkaa olla nyt mieluinen, sen kanssa ei enää isommin tarvitse teutaroida ja radallakin tavoitteet sain viimein saavutettua. 50 vuotta pyörähti mittariin itellä sopivasti hiljattain, niin sitähän voi myös käyttää hyvänä syynä näille hankinnoille, heh. Buick kärrättiin pihaan alkukesästä ja se saikin olla pressun alla elokuuhun asti. Talliin piti ensin taikoa muutama lisäneliö, jotta molemmat sopivat väljähkösti saman katon alle.

    Tämä Buickin korimalli ja nimenomaan vuosimalli ´70 on ollut kovin mieluinen jo kakarasta asti. Tekussakin muistan piirrelleeni kuvia tämmöisestä tötteröstä materiaaliopin kirjaan. Tämä yksilö on tullut Suomeen -97 tienoilla ja kulkeutunut tänne Hämeenlinnaan vuosituhannen vaihteessa, ollen samalla omistajalla täällä sen 25 vuotta, joista viimeiset 14 vuotta pois käytöstä. Vähän niinkuin ”latolöytö” siis. Olen muinoin tällä vähän ajanutkin, että sillä lailla hivenen tuttu auto.

    Ostin tämän rullaavana ja se sopikin suunnitelmiin oikein hyvin. Perus Skylark kun kyseessä, niin voipi toteuttaa visioita hiukan vapaammin, kuin esim GS:n kanssa... Töitä tässä riittää kyllä. Kori on semi hyvä, muutama tökerösti tehty ruostepaikkaus pitää kaivella esille ja fiksata, joitain lommoja siellä täällä ja karmea myyntimaalaus sieltä 25v takaa. Tärkeät pisteosat ok kunnossa ja puskurit kromattu uudestaan jossain vaiheessa. Sisusta menee uusiksi, mutta sain mukaan uuden kattoverhoilun sekä lattiamaton. Todennäköisesti homma lähtee käsistä ja nostettava koppa pois rungolta jne...

    Visioituna tähän on vapaastihönkivä LS moottori, hiukan pro touring henkeä ja joitain ulkoisia GS osia. Jopa väri on lähestulkoon päätettynä! Ihan äkkiä ei kyllä tapahdu mitään, ettei ehkä kannata henkeä pidätellä tämän projektin päivitysten suhteen. Purkamista nyt vähäsen olen aloitellut ja Ruotsista kävin hakemassa takaistuimen talteen, kun sellaista oikeanlaista ei autossa ollut.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.10.2024
    JouniK, isalmela, Impala 69 ja 22 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Hieno auto ja tosi mielenkiintoinen projekti.Laitetaan seurantaan.:)
     
    shr1 tykkää tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nätti peli on kyllä! Mielenkiinnolla odotamme projektin edistymistä.
    Muutaman tälläisen todella siistin olen suomessa nähnyt, molemmat olivat kullanvärisiä, ja se sopi ainakin mun silmään värinä hyvin.
     
    shr1 tykkää tästä.
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Buick on aina Buick!
    Nämä GM:n A-koppaiset Buickit on pirun hienoja, GM:n A-kopasta saa tosi hyvän ajettavan kun laittaa uretaanipuslat ja boksaa takatukivarret. Saati jos hitsuuttelet vahvikkeet taka-alatukivarren rungon kiinnikkeeseen.

    Tekniikan olet jo näemmä päättänyt, joten mun esitys, säilytä Buick Buickina eli 430/455 nokalle ei taida toteutua.:)
    Tsemppiä rakenteluun.
     
    isalmela ja shr1 tykkäävät tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    LS+ 6 lovinen manuaali. Tonttiin, kunnon isot renkaat ja jarrut. Isot kallistuksen vakaajat ja kunnon alusta ettei tule pahaolo kurveissa. :D:D
     
    impala-63 ja shr1 tykkäävät tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    Onneksi olkoon,todella hieno auto.
    Hyvä että ei ole moottoripuritanismista kysymys ja kysymys kuuluukin pitääkö löytyä reilusti voimaa?
    Jos olis mun ja sais toivoa/haaveilla mitä vaan niin seuraavaa olis mun märissä päiväunissa.
    454 ja M22 "Rockcrusher".Persus 3.42 lukolla jotta olis siedettävä ajaa matkaakin.
    Imusarja sen verran matala ettei tartte pulkkaa asentaa.
    Vanteiksi perus GM 15" mustat leveät peltivanteet ja auton korkeus se mitä on tehtaalta tullut.
    Eli yksinkertainen ja raaka"duunarin sportti" henkinen rakennelma.

    Edit. 8-raitamankka unohtui ja ekat Van Halenin albumit.
     
    Muokattu: 24.10.2024
    fmila ja shr1 tykkäävät tästä.
  7. Vaihtoehto A:
    Vaihtoehto B:
    Hmm..Valitsen mieluummin B:n..:)

    Tai sitten vaihtoehto C:

    454 ja Bemarin 53DZ laatikko sekä peräkoukku asuntovaunua varten..:p:p

    Vitsailut sikseen..

    Tuollainen Luke Skywalker..eiku Skylark on hieno minkä värisenä vaan. Itse pidän tuosta keltaisestakin. Siihen vaan puolikiiltävämusta konepelti.
     
    shr1 tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    B vaihtoehtoon vielä alle vakio tai 17" Rally wheelsit, ettei varmasti erota toisista samanlaisista. :argue::poff:
    Tollanen, mutta toisen tyylisillä vanteilla. Noi ei ole omasta mielestä hyvät.
    [​IMG]
     
    Isamu tykkää tästä.
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Korkeudessa ja musassa komppaan maxia!

    Johan se musiikki kertoo mistä kyse





    ….. I get up and nothing get’s me down….
    Näin sanotaan laulussakin!

    Nyt vaan odotellaan kunnes shr1 ilmoittaa, että jätkät turpa kiinni. Tämä on mun Buick!:D
     
  10. Isamu

    Isamu Gearhead

    Jos aikoo tehdä isompaa päivitystä alustaan niin itse olen todella tyytyväinen kun vaihdoin kokonaisen sarjan tukivarsia putkimallisiin polypuslilla, bilsteinin iskarit, madallusjouset ja vakaajat :) Varmasti vakiovarsillakin pääse pitkälle, mulle vaan tuli tuollainen ratkaisu.

    A-body mullakin ja tuli tosi hyvä ajettava.
     
    shr1 tykkää tästä.
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Tämähän on mukavaa, kun aihio aiheuttaa keskustelua ja mielipiteitä. Kiitos tsempeistä ja kommenteista.

    Väriksi tullee joku rusehtavan / kullan tai pronssin metallisävy ilman mitään raitoja tms. Vanhalle ukolle riittää tähän vempeleeseen vakiomoottori, tod näk 6 litrainen ja sen jatkeeksi ylivaihdelaatikko, automaatti. Mukava ja hiljainen, ne on 2 avainsanaa tämän kanssa. Tuolla toisella voi purkaa muunlaisia tarpeita... :)

    Vanteetkin olis oikeastaan jo valkattuna, joskin vielä kaupassa. Alustaan aikomus laittaa juu putkivarsia ja parempaa iskaria jne, että varmaan niistä tulee kysymyksiä aikanaan. Tässä netistä poimimassani kuvassa stance olis minusta halutunlainen ja noi 18" fillarit ei näytä isoissa koteloissa / aukoissa ollenkaan hassummilta. Kuvan vanteet onkin juuri ne aikomani AR Groovet.

    [​IMG]
     
    LPV, 63S88, Akit ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Isamu

    Isamu Gearhead

    Mun mielestä 18" on just tasan koko tämän tyyliseen koppaan, täyttää aukot hyvin ja silti jää ihan kohtuuhyvin rengastakin :)
    Omassa monta carlossa on edessä 18x8" 235/45 renkaalla, takana 18x9.5" 255/45 renkaalla sekä edessä vielä 15mm spaceri niin osuu just omaan makuun. Alustassa edessä 2" madaltavat jouset ja takana 1", mutta tänä talvena varmaan ostan taaksekin 2" madaltavat vieterit.

    Edit: Väriksi joku metallihohtoinen ruskea voisi olla 6/5 valinta.
     
    shr1 tykkää tästä.
  13. No sittenhän se on helppo valinta..;)
    [​IMG]
     
    leivonharri tykkää tästä.
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Näkyy olevan noita Gen4 moottoreita myös alumiinisena, vois olla asiallinen tälläiseen jossa handlingia on parannettu.
    Onkohan jotain muuttujaa noissa swapatessa Gen3 vs. Gen4, ei kai?
    Kyllä sellainen 6l vakionakin tuota varmasti kuljettaa, vaikka itse saattaisin pikkusen sorkkia tuonne nokkaosastolle? Lisäksi peltisarjat ja hyvät ja juoheat 2,5" putket, vaikka neljällä vaimentajilla hiljaisuuden takaamiseksi.

    Vaihteistona varmaan olisi kyse 4L60 tai 4L80, noista toi pienempi on varmasti köykäsempi ja pienemmillä häviöillä pyörivä.

    En tiedä näiden rungoista mutta sieltäkin voi löytyä parannettavaa?
    Monissa rungoissa on vuosien saatossa löydetty vahvistuskohteita, vaikkapa tukivarsien kiinnityksen lähelle ns. fishtail vahvistuspala ja muita konsteja.
    Lisänä nämä GM-rungot monesti hitsattu kasaan vain pätkillä, ja ainakin C3 Corveten runkoa kun hitsailin täydellä saumalla varmistuin homman järkevyydestä, niin vaatimattomia täppiä oli tehtaan jäljiltä.
    Meinaan että jos kaikki puslat vaihtuu ja tulee putkitukivartta yms niin kyllä korin nostaisin rungosta, ja kunnostaisin koko rungonkin, saa sen sitten maalattuakin samalla remontilla:D
     
    shr1 ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    GM:n A-korisissa kovakattoisten korien rungot on C-profiililla ja avot tulivat tehtaalta boxatulla rungolla.
    4D Sedanin esitys korin irrottamisesta on kyllä fiksu IMO...
     
    shr1 ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  16. shr1

    shr1 Gearhead

    Vähän osia tilailtu. Kuituinen bolt on GS konepeitto, Glasstekin tekele, tulee Summitilta ja GS maski löytyi Stage Won Restorationilta (asiallinen pieni firma). Alkuvuodesta saanen nuo. Orkkis konepelti oli pilattu joskus hitsaamalla siihen kummallinen pahka, eikä std pelti oikein osu omaan silmään muutenkaan. GS peitossa ne snorkkelit ja etureunan muotoilu on selvästi linjakkaampi. Maskeja tuli auton mukana useampi stanumalli, olivat kaikki aika heikossa kunnossa niin menivät kaatikselle, kun ei tarvitsijoitakaan ilmaantunut.
     
    Isamu tykkää tästä.
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    shr1 tykkää tästä.
  19. shr1

    shr1 Gearhead

    Siinähän on tatsia! Ei aivan tollasta kuitenkaan....
     
  20. shr1

    shr1 Gearhead

Kerro tästä muillekin!