Caddy1970 conv. Katon avaus sylinterit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja caddy1970, 26.9.2024.

  1. caddy1970

    caddy1970 3rd gear

    Onko kukaan toteuttanut sylintereiden avaamista ja tiivisteiden uusimista?
     
    Concarne tykkää tästä.
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Oma on -68 mutta sylinterit ehkä samanlaiset. Ei tullut mieleenkään että voisi vuotavan sylinterin korjatakin kun tilasin Kiinasta uudet. Kiinnostaisi kyllä minuakin miten tuon saisi korjattua jos se on tehtävissä.
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Eikös noi kattojen sylinterit oo hydraulisylintereitä siinä missä muutkin, mutta aika pieniä.

    Pura sylkkä, tiivisteet kouraan, mitat talteen ja marssit johonkin hydrauliikkafirmaan ja kiroilet kun ne raapii kasaan kokoelman epämääräsiä tiivisteitä samaan hintaan ku kokonainen uusi sylinteri.
     
    Isamu ja Jaakko Susimies tykkäävät tästä.
  4. caddy1970

    caddy1970 3rd gear

    Joo mielenkiinnosta voisin tutustua aiheeseen. Sylinteri on prässätty molemmista päistä eli ei aukea millään kierteillä. Jos sen alumiiniputken leikkasi auki vaihtaisi tiivisteet ja esim.tigillä kiinni. Aattelin jos täällä on tosi harrastajia ja olisi kokeillut tätä ja onko edes mahdollista. Täytyy varmaan kokeilla ja sitten tilata uudet jollei onnistu.
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Taitaa olla aika hankala hitsata kasaan. Se on leikattava kohtasta, johon mäntä ei yletä sisäpuolella liikkuessa. Jos hitsaat sylkän reikäpäästä, hitsaus todennäköisesti sulattaa päätytiivisteen, umpipäässä voi olla hyvin vähän tilaa mistä leikata, tai ei ollenkaan.
    Kysymys kuuluukin että kulkeeko männän tiivisteet koko matkan sylkän sisällä vai ei?
     
    caddy1970 tykkää tästä.
  6. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Pelle Peloton leikkaisi pään pois ja tekis ulkopuolisen jengan sylinteriin. Silleen voisi säilyttää koko työmitan. Toki vaatisi sorvin ja kierteestä itsestään voi tulla mielenkiintoisen kokoinen eikä sitä tulppaakaan saa kaupasta.. Plus kierrepään kiinnikeet mekanismiin voi vaatia luovuutta, kun paketti oletettavasti pitenisi hiukan.

    Olisko vielä jotain vaikeempaa tapaa toteuttaa vanhojen kunnostus?
     
    caddy1970 tykkää tästä.
  7. caddy1970

    caddy1970 3rd gear

    Joo tuota pohdittiin myös töissä. Yläpäästä poikkasu on huono juuri tuon tiivisteen vuoksi,mutta sitten taas saako männän varren tiivisteen vaihdettua ,jos alapäästä poikkastu. Pölytiivisteen alta kun katsoo tiivistettä,ei voi olla aivan varma onko se stefa vai vaan o-rengas. Mutta kuitenkin voi olla aika hankala saada uusi tiiviste paikoilleen.Alapää olisi hitsauksen kannalta kuitenkin parempi. Täytyy vielä miettiä.
     
  8. dpcfani

    dpcfani Gearhead

    On aiheesta tietoa,että vuotavat 40-luvun alumiiniset ikkunanostin sylinterit on purettu ja kunnostettu.Eräs firma Tampereen suunnalla hoiti homman ja hyvin tuntuvat pelaavan. En tarkemmin tiedä,että .mitenkä korjaus lopulta tehtiin.
     
    caddy1970 tykkää tästä.
  9. proffa

    proffa Gearhead

    Saa ne korjattua, sorviin kiinni ja ajaa yläpäästä krympätyn osan kuoresta pois. Etrasta saa tiivisteet ja sorvissa pakottaa kuoren uraan mikä on päätykappaleessa. Lyhenee vähän mutta toimii silti
     
    caddy1970 ja TopyCa tykkäävät tästä.
  10. caddy1970

    caddy1970 3rd gear

    Moi,tota mietin myös. Miten saa vaan päätykappaleen pysymään pohjassa kun pakottaa kuoren uraan? Vai pitäiskö sorvin "tukikelkalla" vastaan? Vai mikä se on oikealta nimeltään,kuitenkin se mihin saa esim.porapään kiinni
     

Kerro tästä muillekin!