Caddyn tuonti ja moottorin vaihto / muutoskatsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Concarne, 10.5.2020.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Olisi harkinnnassa tuoda 60-luvun Deville Euroopasta. Kiikarissa olisi yksilö mihin on vaihdettu 472:n tilalle 500 kone. Onkohan tämä minkälainen haaste maahantuonnin yhteydessä? Auton rekisteriotteeseen ei ole moottoritilavuutta merkitty. Moottoreitahan tuskin konttorilla toisistaan katsastaja erottaa ja jos ei sano mitään niin tuskinpa on ongelmaa. Mikäli tämän hoitaa kunnolla, kuten on tarkoitus, niin auton voi muutoskatsastaa vaikka rekisteröinnin yhteydessä.

    Minkähänlainen operaatio tuo 472 -> 500 muutos on ja miten nämä nykyisin ylipäätään menee? Minkälainen dokumentaatio tästä pitää olla että leima irtoaa? Tehothan muuttuvat hyvin maltillisesti 375 -> 400 hp.

    Autosta oletettavasti puuttuu myös valmistenumero rungosta, kuinkahan tämän meistäminen tapahtuu ja pitääkö tätä varten jotain erityisesti todistella?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos moottorit on päällepäin samanlaiset, mistä voit tietää sen moottorin olevan vaihdettu?

    Valmistenumeron voit lyödä runkoon valmiiksi ja sekin on siinä jo ollut valmiina.

    Asioista ei kannata tehdä vaikeita.
     
    Akseli von Gardan, 1purehell, paja1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei tässä mitään vaikeaksi tehdä vaan kunnolla ja laillisesti ja tämä foorumi on sitäkin varten että voi kysyä muilta harrastajilta jos ei itse tiedä. Tilavuus selviää iskun pituuden mittaamalla ja siihen on työkalu.

    Missä kohdassa se valmistenumero pitäisi olla kun ei löydy? Nämä on minulle vieraita vehkeitä toistaiseksi.

    Edelleen kiinnostaisi kuinka tuo moottorin muutos nykyisin hoituu. Olen kuullut kirjavista käytännöistä eri konttoreilla. Itse olen tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla jos tällä nyt jotain merkitystä on.
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mitä ulkomaisessa otteessa lukee? Jos ei mitään sanot vaan kirkkain silmin 500 kun kysyvät koneen kokoa. Tai jos on ni sanot et 472. Runkonumeron voit ite lyyä meistisarjalla runkoon johki näkyvään paikkaan jossei sitä ole, esittelet katsurille ja se lyö omat varmennemerkkinsä molempiin päihin. Ei sen kummempaa.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  5. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Ilmoitat katsastuksessa moottorin kooksi 500 cid, jos siellä sellainen on. Sen jälkeen se on myös otteessa. Ei sitä mitään muutoskatsastaa tarvi, ainakaan jos ko moottoria on ollut ko vuonna tarjolla. Yleensä numero Suomessa pitää lyödä johonkin näkyvään paikkaan, alkuperäisiä jos/kun ei löydy tai niistä ei saa selvää.
     
  6. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mulla numero pyydettiin lyömään oikean runkoaisan päähän näkyvään paikkaan ja konttorilla katsuri löi päätteet numeron molempiin päihin.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aikanaan kun - 62 Impalan rekisteröinti katsastin niin katsoin wikipediasta isoimman koneen sille vuosimallille ja ilmoitin sen papereissa. Katsastus hetkellä pellin alla oli 283 ja ilmoitin 409 ja ne on ulkoisesti aika erinäköiset. Laita vaan se 500 papereihin ja katsastat normaalisti sen.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuota 500 mottia ei ole ollut kyseisenä vuonna Devillessä. On tullut myöhemmin. Pystyykö sen silti laittamaan suoraan papereihin?
     
    cdv70 tykkää tästä.
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ensirekisteröinnistä en osaa varmaksi sanoa, mutta veikkaan sinun joutuvan muutoskatsastamaan sen sille moottorille.

    Varmimman tiedon saat katsastuskonttorilta.

    Rekisteröinnin yhteydessä he eivät lähde mittaamaan moottorin tilavuutta, jos se näyttää ulospäin samalle, niin mikä merkitys onko otteessa ”oikea” moottori?
     
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tämähän toki oli jo tiedossakin ei vaan ole koskaan ollut itsellä tarvetta moottoria muutoskatsastaa. Minkähänlaisia papereita konttorilla ovat käytännössä pyytäneet? Tehot ja tilavuus eivät mene prosenttien yli joten ymmärsinkö oikein että silloin ei tarvitse jarruille ja millekään muullekaan tehdä mitään? Riittääkö noille, että tulostan netistä jonkun autojen tietosivun missä -68 Devillessä on 472 moottori ja nyt siihen on asennettu -70 Devillen 500 moottori? Vai vaativatko yleensä jotain virallisempaa? No, selviäähän tämäkin tietysti konttorille soittamalla.
     
    budweiser tykkää tästä.
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ainakin joissain 60-luvun Cadillaceissa runkonumero on ollut tehtaalta lähtiessä runkoaisan päällä, näkyy konehuoneen puolelta jäähdyttimen etu- tai takapuolella
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "No, selviäähän tämäkin tietysti konttorille soittamalla."

    No vihdoinkin tuli tämä esille!
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    472 ja 500 on samalla lohkolla, kansilla ja oheislaitteilla. Eroaa siis toisistaan vain mäntien, kankien ja kampiakselin verran.
    Näiden koneiden erottamiseen toisistaan tarvitaan siis joko iskunpituusmittaus tulpanreijästä tai öljypohjan irroitus kampiakselin valunumeron tarkastamiseksi.
    Lohkon valunumero on jokatapauksessa sama.

    Lisäksi 70 Deville on 472 cid. Viissatasta löytyy VAIN ELDORADOSTA.

    Jos se kone on Devillestä, niin se on siis kutakuinkin niin sama kuin alkuperäinen olla voi.
    Mie en murehtis mittää, vaan veisin auton leimalle.
     
    1purehell, isalmela, Mikkis ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Niin tuo 500 konehan on tosiaan ollut Eldoradossa eikä Devillessä, kirjoitin väärin tuossa aiemmin mutta ulkoisesti noista ei toisistaan erota ilman parempaa asiantuntemusta. Lohkon valunumero ei kyllä käsittääkseni ole sama -68 De Villessä, siitä eteenpäin kyllä. Pähkinä on nyt heitetty konttorille, odotan soittoa sieltä päin.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niin, ensinnäkin että onko se kone tosiaan vaihdettu sinne? Varsinkin eurooppalaisilla on todella puutteellinen tietämys jenkkiautojen koneista ja ne saattaa tosiaan höpöttää moottoreiden tilavuuksiksi ihan mitä sattuu, kun se "kuullostaa hienommalta" kun siellä on joku yli 8-litrainen kone.

    Toiseksi, miksi hitossa sinne pitää mennä sotkemaan papereihin se "väärä" kone, jos sitä ei päälle päin erota? Menee mahdollinen museorekisteröintikin vaikeammaksi.
     
    Akseli von Gardan, f34 ja Hai tykkäävät tästä.
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Joku saattaa erottaakin kun tarkkaan katsoo. Minä itse erotan viimeistään sitten kun irrotan öljypohjan ja venttiilikopan. Siksi pitää koska se on oikein. Ei ole aikomusta myöskään kusettaa museotarkastajaa saatikka laittaa autoa museorekisteriin. Äiti on opettanut, että valehteleminen on rumaa.

    Moottorinvaihdon voisin katsastaa ihan harrastusmielessä ja mielenkiinnosta kuinka tuo tapahtuu niin opin sitten taas jotain ja seuraavalla kerralla olen toivottavasti vähän viisaampi. Ei pitäisi olla mitenkään ihmeellinen muutos tässä tapauksessa mutta kaikki pykälien kirjaukset eivät ole täysin aukottoman yksiselitteiset.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Conkaarne
     
    Gary Grand, Mikkis, paja1 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. -VE-

    -VE- 2nd gear

    Tämä tuli mieleen kyllä.
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Jos tuo pikku ero on nyt sitten kompastuskivi, niin suosittelen sen koneen purkua ja tsekkausta mikä se OIKEASTI on.
    Kuulopuheet ja jopa todistukset kun voi olla puutaheinää tai hyvässä uskossa tehtyjä.

    Nää vehkeet on niin vanhoja ja asentajia on niin paljon, että osat ovat voineet vaihtua jo moneen kertaan jo siinä elimen luovuttajassakin.
    En pitäs ihmeenä että se "-70 Eldon 500 cid" onkin lopulta -77 425 eriparin kansilla. Paljon kummallisempiakin juttuja on tullut vastaan.

    Elvikselläkin on ollut vähintään tuhat Cadillaccia ja Jeesuksella yli sata Taunusta.
     
    Gary Grand, juko7, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!