CADILLAC 1991-199? DeVille Northstar:lla kiesiksi!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 21.1.2012.

  1. El kamina

    El kamina 3rd gear

    HEI! NÄISTÄKIN VOIS LAITTAA juttua? MINKÄMOISIA? etuveto, tehokas. hienotlisä jutut.... ABS, tasonsäätö, talvivarusteet...

    Onko käyttännössä HYVIÄ!? VOIS KUVITELLA!? Onko Etuvetoisuus ainut suosion esto.... :pinup:
     
  2. A/C

    A/C 1st gear

    Mielessä kävi ostaa tuolla Northstarin koneella mutta kun luin ko. moottorista kokemuksia ja korjauskustannuksia, jäi ostos suosiolla tekemättä. Kansiremontti ei taida olla halvimmasta päästä noihin ja hyvin yleinen ongelma...
     
  3. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Männäkesän alussa ostin itselleni -97 Devillen ja olen tykännyt kyllä ajella sillä. Mukava kehonkuljetin ja egokin mahtuu mukavasti sisälle. Sehän on sillä uudemmalla 4.6L N*:lla. Mittarissa on nyt 165000km eli ei juuri mitään.

    Etuvetoisuus tekee siitä helpon talviauton.

    Polttoaineen kulutus on hyvinkin kohtuullinen verrattuna vastaavilla varusteilla oleviin Eurooppalaisiin tai japanialaisiin himmeleihin. Mukavuus on vaan niin paljon parempi. Ja lähtee kyllä viivaltakin ihan riittävän rattoisasti. Ohituskiihtyvyys on sitä luokkaa, että muita ottaa pattiin siihen malliin, että on pakko päästä ohi. Tuolla ajellessa on varaa laskeakin, kun ei autoilu v*tuta.

    Kansiremppa on tietysti se peikko, mutta huomattavasti harvinaisempi noissa 4.6L pannuissa kuin vanhemmissa. Ja ainahan moottorin remppaaminen on kallista näissä ns. paremmissa autoissa merkistä riippumatta.
     
  4. A/C

    A/C 1st gear

    Uudemmalla Northstar'illa? Ihan samanlainen N* 4.6L on tainut olla aina 2005 vuoteen asti joka oli sitten deVillen viimeinen valmistusvuosi.

    Mitä olen asiaan tutustunut, niin juurikin nuo HT-4500 & HT-4900 eli ne, jotka olivat ennen N* olivat kestävyydeltään parempia. Toki jos on 2k€ moottoriremppaan niin sitten se on hyvä valinta. Tosin sitä remppaa ei joka puljussa tehdä täällä Suomessa...jos tekee hyvin, niin saattaa jäädä viimeiseksi kerraksi kun joutuu sen rempan tekemään. Tapoja on kuulema monia millä sen tyyppivian voi korjata: jotkut ovat pysyviä jotkut eivät.
     
  5. El kamina

    El kamina 3rd gear

    A/C
    Kerroppa lisää!? mikä tvika? mistä luit?

    ps. onko omistajilla kyseisiä havaintoja!? Näitähän täällä härmässä on!?
     
  6. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    N* historia näyttäisi olevan seuraavanlainen
    93-94 ensimmäinen sarja
    95-99 toinen sarja, 95 ilman MAF:ia
    00-05 kolmas sarja
    06-11 viimeinen sarja, johon kannenpulttien jengaongelmat on korjattu eli siirrytty käyttämään viimeinkin harvaa kierrettä.

    HT-4900 ongelma on ylilämpö. Juttujen mukaan, jos käy ylilämmöllä, on pannu moro sillä kertaa, ellei sammuta heti varoituksen tullessa. Ja sittenkään ei voi olla täysin varma. Johtunee siitä, että lohko on alua ja kannet patarautaa.

    Nuo siis kolmansien osapuolten juttuja netistä. Omaa kokemusta ei ole kuin tuosta yhdestä ainoasta -97 4.6L pannusta ja siitäkin reilun puolen vuoden ajalta. Juttujen perusteella noita kannen jengoja on mennyt osalla alle 100Kmls ja toisilla taasen pannut ovat kestäneet 250-300Kmls ennen pulttien irtoilua, joten vaihtelua on ihan riittämiin.

    Lootahan noissa taitaa kaikissa ajastaan vinoilla solenoidin jumiutumisesta, josta pääsee eroon joko öljynvaihdolla tuurillaan tai sitten on edessä solenoidin vaihto. Normi-GM-loota. Aina joku pieni murhe. Nuo tuon sukupolven Cadit sytyttää turhan herkästi noita varoituksia ja siitäkin ovat saaneet huonoa mainetta.

    Muuten kiva auto ja kuten aiemmin sanoin mukava ja lämmin. Jos olisi rahnaa säkkitolkulla ostaisin 2006 tai uudemman. Niihin on ilmeisesti korjattu 14 vuoden aikana sössityt asiat. Vaan kun ei ole, ajelen tällä ja ropaan itte, jos tarvista ilmenee. Pari polttimoa on nytkin pimeenä vaan eivät vaikuta katsastukseen. Ja tuo solenoidin varoitus on päällä. Toivottavasti lähtee, kun saa lootaöljyt vaihdettua.

    www.cadillacforums.com on paljon juttua puolesta ja vastaan kaikkia eri malleja ja moottoreita ja vertailua.
     
  7. jupe---

    jupe--- 1st gear

    2500e, toki riippuu mihin vie. Mutta näin.
     
  8. jupe---

    jupe--- 1st gear

    Ja edelleen; Vanhemmillani ollut 7 Eldoradoa 4,6L motilla, joista yhdelle on jouduttu tekemään kansiremontti. Mää en ymmärrä mitä te kaikki pelkäätte. "Näillä ei ajeta ku 100 000km" "Näistä menee kansi HETI", ym. paskajuttua oon kuunnellu ja lukenu vuositolkulla. Ja täyttä paskaa.
     
  9. El kamina

    El kamina 3rd gear

    HEI MIKÄ TOSSA KANNESSA KORKKAA!? MIKÄ MUUTOS TEHRÄÄN REMPASSA? VOISIKO SITÄ TEHDÄ ENNEN KUIN?! :eek:

    PS. mites muuten jotain HYVÄÄKIN! vois kuvitella sopivan JOPA ympäri vuoren!!
     
  10. A/C

    A/C 1st gear

    Vaikuttaa varmasti aika paljon se, että minkälaisella pidolla on ollut edellisellä omistajalla/omistajilla. Sitä on hyvin vaikea ennakoida. Kuulema joku kaunis ammu voi vaan käydä tulemaan pakoputkesta valkoista savua oikein perkeleesti ja sitten se on siinä. Kansiremppa edessä. Tosiaan kuten sanottu, ne kannenpultit eivät kestä/korkkaavat. Kierteet menevät paskaksi ja remontissa joutuu tekemään uudet.

    Jos homman tekee kerralla oikein niin ei mahdollisesti enää tarvitse asiasta huolehtia. Kaiken tämän olen tosiaan tuolta cadillacforum sivuilta lukenut ja muualtakin ja jäi siltä pohjalta auto hommaamatta. Ehkä tulevaisuudessa kun on vähän enemmän $/€

    Joku mainitsi, että HT4900 AKA 4.9L on heikko ylikuumenemisen osalta mutta mikä motti ei olisi? Kuka kehtaa jatkaa matkaa jos auto varoittaa ylikuumenemisesta? Voi syyttää vain itseään jos niin tekee. Ennemmin hankkisin tuon 4.9L koneen kun sitä voi kuulema vielä itse korjata. Yhtä sellaista deVilleä missä oli 4.9L koeajoin ja vääntöä oli tarpeeksi liikuttamaan sitä autoa.
     
  11. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Meikäläisen äly loppu!? Mitä.... kierteet ja pultit 2000-2500e!? :eek: Kertokaahan tarkemmin?! :odroll:
     
  12. Jukka66

    Jukka66 1st gear

    Paljonko tuli kilsoja per Eldorado ?

    Itselläkin on ollut kaksi norttia, yhteensä seitsämän vuotta käytössä. Minua ainakin otti pattiin kun oli tiedossa tuon koneen heikkous, vaikka ei kumpikaan hajonnut. Ja täytyy myöntää, että juuri siitä syystä luovuin Nortti koneisesta autosta. Vähän sama fiilis oli kun ostin vuonna 85 vm.80 Oldsi Delta 88 surullisen kuuluisalla 5,7 dieselillä, eikä sekään kyllä hajonnut, vaikka sitäkin yleisesti pidetään paskana koneena. Mutta tänä päiväna en kyllä enää kummallakaan koneella varustettua autoa ostaisi, paitsi 06-11 nortti.
     
  13. A/C

    A/C 1st gear

    Kaiken voi korjata jos taito ja kiinnostus riittää, noin olen itselleni aina todennut. Mutta nuo norttikoneet ovat jo tosiaan senverran ahtaaseen tilaan laitettu, poikittain ja elektroniikkaa on ihan eri tavalla kuin 4.9 Cadillacin koneessa.

    Toki perushuollot voi tehdä varmasti suht helposti. Mutta jo tuo kansirempan vaikeus ja kalleus kuvaa hyvin sen, ettei sen korjaaminen ole kovin helppoa, jos jotain isompaa/tärkeämpää hajoaa.
     
  14. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Moro
    Nyt vuoden oon ajellut 4,6 nortilla. Mäntsälän jenkkiautoguru jolla tosiaan kokemusta eikä vaan puhetta ja nortti käyttiksenä, ohjeisti vaihtamaan jäähdytysnesteet riittävän usein ja muutenkin huolehtimaan autosta hyvin. Tämän niin kuin muutkin autot saa varmasti paskaksi jos vaan ajaa ilman mitään huoltoja.
    Plussina asiallinen ulkonäkö,kiva ajettavuus, voimaa löytyy ,hiljainen, hyvä etenemiskyky lumessa, yllättävän pieni kulutus, todella lämmin auto.
    Miinuksena yliherkkä valvontajärjestelmä, jonka kanssa kyllä oppii elämään.
    Niin että kiitoksia vaan Sulopuisto vinkeistä!
     
  15. A/C

    A/C 1st gear

    Mitään tarkkoja lukuja ei ole tiedossa mutta ero ei ole varmasti pieni. Tuo Cadillac'in HT sarja (4100, 4500, 4900) taitavat olla suht samoja kaikki aina vuodesta 1982. Northstar edustaa jo kuitenkin paljon nykyaikaisempaa tekniikkaa.
    Liekkö muuten tuossa 4.9L käytössä OBD-I ja N* OBD-II?

    Niinkuin tuossa riviera56 sanoi, on täysin edellisen omistajan tekemistä huolloista kiinni, että miten pitkään nämä kestävät. Eivät ole yhtä anteeksiantavia kuin esim. 305, 307, 350...
     
  16. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Luin jotta 4.9 olis mainettaan parempi vaikka noissakin joitain tiiviste ongelmia huhuttu!
    Niin muttas 4.6 N* alkuupään vehkeis 93- olis ollu yleisesti tiivisteiden kanssa problem....
     
  17. coupe

    coupe Gearhead

    Tuo turbiinin lukon herja tulee päälle heti jos lukinta ei tietsikan mielestä suju tarpeeksi nopeasti. Sen saa kätevästi nollattua OBD2 scannerilla mitkä ei nykyään enää ihmeitä maksa. Itsellä tuo herja tullut kahdesti (-99 STS ollut 4 vuotta) eikä siellä Metronkaan mukaan mitään oikeaa vikaa ollut.

    Mutta kannattaa ne laatikkoöljyt silti vaihtaa, ei se haittaa :wink:
     

Kerro tästä muillekin!