Cadillac 425 rakennusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mukko, 7.12.2016.

  1. mukko

    mukko 2nd gear

    Aloitetaampa tälläinen topic.
    Eli aihiona vakio 425cid caddyn kone, tästä olisi tarkoitus tehdä pitkäkatto buickiin vähän enemmän voimaa tuottava pata kuin tuo 307.

    Vakionahan tämä ei ole mikään kierrosmotti, mutta olisi mukava saada pauhaamaan se siellö 5000-6000rpm nurkilla asti.

    Reseptinä tähän nokka, imusarja (edeli oliko 2115 tai orkkis 500:n imusarja vingutettuna, peltisatsit + tuplahormi).
    Mutta mitä kansille?
    Tai lähinnä mitkä jouset tuonne kannattaa päivittää, kannattaako keinuja vaihtaa jne?

    Ja semmoinenkin seikka että ei olisi haittaa jos samoilla hiluilla pärjäis vaikka kaverina olisi remmiahdin (tuli yhdestä tehtyä kaupat) joka nyt aluksi saa tehdä tuttavuutta 307 kanssa ja kunhan 425 siirtyy konetilaan niin sen kanssa.

    Niinjoo, ihan päivittäiseen kesäkäyttöön pitää koneen luonteen soveltua.
     
    Muokattu: 7.12.2016
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    klisee mutta sanotaan kuitenkin: Eikö sinne jo samalla vaivalla panis 500cid tai 472? kuitenkin sais litran lisää iskutilavuutta`?

    472 koneessa on ainakin ihan löllöt venajouset. Ne saa painettua käsin kasaan ja täytyy vaihtaa.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Venttiilinjouset on aina pari sen nokan kanssa joka kohteeseen valitaan, ja jos ei ole nokkaa päätetty niin ei jousiakaan voi kukaan suositella. Nokkakortissa siis tyypillisesti osanumero jousille.
    Teholliset 6000rpm vaatii ihan kunnolliset kannet, saakohan edes vakioista sellasia kairattua?
    Itse ehkä pidättäytyisin maltillisemmissa kierroksissa jossei ala koko mottia uusiin puihin laittamaan...
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin, sitä luulis että joku perusvääntävä 500 cid tai 472 cid nykyaikasella nokalla liikuttais heinähäkkiä ihan eritavalla mitä 307 piristettynäkin.
     
  5. mukko

    mukko 2nd gear

    4d sedan, joo alle 5000rpm lienee järkevä pysyä, ihan jo peruslohkon osalta, tai niin valtameren takana suosittelivat vakioalakerralla. (vakiokin)Kannen saa toimimaan kyllä ylhäällä.

    sdfsd, siksi 425 koska sellainen tuli erittäin edullisesti vastaan. Toki 500kin olisi kelvannut mutta edellinen joka oli kaupan, oli neljä kertaa kalliimpi kuin tämä 425 minkä ostin. Kone oli mallia sika halpa, lohkosta tuli tosin ok ihan hoonaamalla eikä ylikoko porausta tarvinnut (myyjä myi porattavaksi & mäntä satsia vailla olevana, menee uusilla laakereilla/männänrenkailla mutta kannet vaatii uudet venat kyllä, joko kaikki tai 4)

    Nokkaa ei ole päätetty, varmaa kallistun Falconin "torque" malliin, 800-4800 olisi toiminta-alue, .507/.527 nostoja, 280/284ast ja 214/218.

    Mutta miten jousi hommaan vaikuttaa se että suunnitelmissa on se Powerdyne heivata kaveriksi? Pitääkö olla jäykemmät kuin nokan valmistajan suosittelemat vai riittääkö samat jne.

    Vakio kansilla mennään (näillä näkymin), kanavat vaan siistitään ja kohdistetaan tarpeen mukaan tulevan imusarjan kanssa.

    Pässinsarvi-mallin pakosarjat tuli kanssa postipaten kyydissä, ei noita omia saa millään muotoa istumaan leppäjeeppiin.

    Tämä kun on ensimmäinen V8 mihin tulee tehtyä muutakin kuin imusarjan/kaasarin vaihtoa..
     
    Muokattu: 19.12.2016
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos ahtimen asennus on mielessä niin imupuolen venttiilijousien seetipainetta kannattaa jonkun verran lisätä ahtopaineesta riippuen.
    Jousen ei muuten tarvitse olla sen jäykempi kuin muutenkaan, mutta kiinnipaineeseen on hyvä pistää lisää paukkua.

    Jotkut suosittelee lisäämään jousta jopa niin paljon, mitä ahtopaine painaa ventiiliä auki sen pinta-alan mukaan laskettuna. Se lienee kuitenkin useimmissa tapauksissa liioiteltua, koska sitä painetta on jonkun verran toisellakin puolella lautasta tilanteesta ja koneen specseistä riippuen.

    Minkähän verran tuohon sun koneeseen tulee puristussuhdetta?
     
  7. mukko

    mukko 2nd gear

    Ahtopaine 0,9-1,2bar max, varmaankin aluksi menee paikalleen välitykset joilla ahdot olleet 0,6-0,7 pinnassa (tai ainakin ennen kun mopo karkaa käsistä lopullisesti).

    425:n vakiopuristuksella (8.5:1)mennään mikäli nuo alkuperäiset männät saa vain elvytettyä, mikäli tulee uuden satsin osto eteen, muuttuu suunnitelmat mahdollisesti?

    On niin monta muuttujaa vielä, enkä edes tiedä saako tuota remmiä toimimaan järkevästi niillä max 5500 kierroksilla.
     

Kerro tästä muillekin!