Cadillac 429 kasausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja matti R, 30.4.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Miten niin en ymmärrä? Tehtaalta tullessa siellä ei ole ollut tiivistettä kuten ei ole ollut 472 koneessakaan. Hyvin toimii. Vai onko tiedossa, että tuon tehtaan ratkaisun mukainen ei toimisi eli onko tämä joku kyseisen moottorin ongelmakohta? -68 472:ssa ei ole edes noita o-renkaita vaan alkuperäinen venttiililautanen pelkästään tuon Fel Pron tarvikkeen mukainen.
     
    Muokattu: 15.7.2021
  2. matti R

    matti R 3rd gear

    Minä en näistä ymmärrä, siksi kysyn, ja paljon hyviä neuvoja saanut.
    Siinä huoltokirjan kuvassa näkyy myös ohjurin yläpää eikä siinä tiivistettä ole. olen aikonut laittaa täysin vakiorakenteen mukaisesti osat takaisin, sen osaan. Mutta jos laitetaan jotain enemmän kuin tehdas on parhaaksi nähnyt niin siihen tarviin lisätietoja ja perusteluja.
    Kiitos saamistani ohjeista.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Käsittääkseni hattumallit on hiukan kuluneille ohjureille/ venavarsille.
    Käsittääkseni hattumallit on hiukan kuluneille ohjureille/ venavarsille.
     
  4. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jo tehtaan insinöörikin on ymmärtänyt -68 vuonna että sillä lukkojen alla olevalla o-renkaalla ei ole mitään virkaa ja jättänyt sen pois.
    Ja jos sulla on uudet ohjurit venoissa jotka on oikeissa mitoissa eikä mitään kulumaa , niin ei varmaan pahemmin savuta. Sen siaan jos vanhat ohjurit ja niissä välystä on todennäköistä savutus jollet laita tiivisteitä. Öljy valuu ventiilin vartta pitkin väljään ohjuriin ja siitä sylinteriin karstoittamaan tai pakovenasta putkeen savuttamaan.
     
    matti R tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Niin ja jos on väljät ohjurit niin on aivan sama mitkä tiivisteet siellä on ja savuttaa kuitenkin. Tai jos ei savuta niin sitten venttiilin varret eivät saa riittävästi voitelua. Väliäkö tuolla, itse kokoaisin edelleen tehtaan ohjeiden mukaan jos ei ole varmaa tietoa, että jostain syystä se ei toimi. Tässähän ollaan tekemässä vakiomoottoria kruisailukäyttöön.

    Vuoden -68 moottori on muuteenkin erilainen. Kyllähän tuo o-rengas estää lautasen päälle kerääntyvän öljyn pääsyn vapaasti venttiilin varteen. 429:ssä tuon kuuluu näköjään olla vielä hyvinkin tiivis. Tuossa tehtaan manuaalin kuvassahan peräti näytetään kuinka se tiiveys testataan.

    Sitä en osaa sanoa kuinka aiheellinen Matin pelko o-renkaan hajoamisesta on. On kyllä sellaisessa paikassa että vaikka kovettuisi ja halkeaisi niin ei aivan helposti lähde liikkeelle. Moottorissa voi aina rikkoontua kaikenlaista ja aiheuttaa tuhoa. Eikä tuo nyt valtava vaiva ole kokeilla vaikka ensin ilman niitä renkaita ja jos savuttaa niin laittaa sitten renkaat. Onnistuu kuitenkin kansia irrottamatta.
     
    Muokattu: 15.7.2021
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Vanhassa Fiatin moottorissa on muuten samanlaiset o-renkaat ja tavalliset suorat venttiilinlautaset ilman mitään sateenvarjoja. Ne o-renkaatkin vain imupuolella. Ei savuta.
     
    Muokattu: 17.7.2021
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    O-renkaat laitan uudet joka tapauksessa, vanhat oli kivikovat mutta hyvin silti paikallaan. Ohjurin tiivisteet on se kysymysmerkki. Ohjurit ei ole paljoa kuluneet.
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En kyllä keksi yhtään hyvää syytä miksi ne sinne pitäisi laittaa jos niitä ei tehtaan jäljiltäkään ole ollut eikä siis ole tiedossa että tämä on jotenkin ongelmakohta kyseisessä moottorissa. Nyt kun vielä on ne orkkismalliset retainerit pitkällä helmalla niin mahtuuko venttiilit edes aukeamaan jos sinne ohjurien päihin laittaa ylimääräiset tiivisteet? Ainakin 472:ssa ei isompia pelivaroja ollut vakionokalla ja noilla Fel Pron tarvikkeilla.
     
    matti R tykkää tästä.
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Katsoisin myös öljypumpun pesän kunnon, ettei siihen ole syntynyt liikaa kulumaa. Usein mainittu vikakohde 429:ssä. O.t. : ehkä tuttua asiaa mutta ko. moottorissa on oltava tarkkana keinuvipuakselien kanssa, niiden sisällä on öljykanavat keinuille ja jos poraukset on väärissä kohdissa keinut saattavat leikata kiinni.
     
  10. matti R

    matti R 3rd gear

    Pientä kulumaa pesässä on, mielestäni ei liikaa. Laitan uudet pumpun rattaat. Keinut on vielä akseleista purkamatta, luulisi olevan oikein asennettu. Täytyy niitä tutkiskella.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. matti R

    matti R 3rd gear

    Muutin otsikon paremmin osuvaksi
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. matti R

    matti R 3rd gear

    Homma edennyt niin että kaikki männät paikoillaan ja jakopää kiinni. Pyörii käsivoimin vielä. Seuraavaksi jakopään koppa, öljyputki ja sihti, ja öljypohja. Sitten kansien kimppuun. Jakopään kopassa on pari katkennutta pulttia ensin siivottavana. Mukava projekti!

     
    Muokattu: 27.9.2021
    juko7 tykkää tästä.
  13. matti R

    matti R 3rd gear

    Ameriikan foorumeilta selvisi että kampiakselin takatiivisteen vuoto on näissä 63-64 390/429 koneissa tyyppivika. Siihen on 65 tullut Serviceman Bulletin jonka mukaan kannattaa käyttää uudemmanmallista takimmaista runkolaakeria ja lisäksi viilata öljylle kanava takimmaisen laakerin kanteen. Joskus 65 nämä on tullut vakioksi moottoriin.
    Ja koska laakereita pitää ostaa koko satsi kerralla jotta saa sen uudemmanmallisen niin vaihdoin sitten kaikki. Tulipahan treenattua alakerran kasaamista.
    Eli minun alkuperäinen kysymys entisten laakereiden käytöstä oli täysin turha koska jouduin kaikki kuitenkin vaihtamaan.

     
    Inlinee, -Skeletor-, leivonharri ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Puuttuukin näköjään ohjuritapit lohkon ja kansien välistä. Sopiva putkisokka voisi siinä toimia, vai mikä? Koneistamolla ei ollut.
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    Liekö gm ollu ihan universaaleja nuo, chevyn ohjuritapi käy ainakin olssin koneisiin. Löytyy tallista yksi paketti joutilata
     
  16. matti R

    matti R 3rd gear

    Ulkohalkaisija on 12,5mm eli puoli tuumaa. Ja sehän on öljyn paluureitti joten pitää olla onttoa putkea se tappi. Jos tällaisia löytyy niin kiinnostaa kyllä.
     
    Muokattu: 27.11.2021
  17. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jos kerran tarviit ohjuri tapit ja ei löydy helposti , niin eikö ole helpointa mennä jonkun sorvarin tykö ja pyytää sorvaamaan mittojesi mukaan. Ei ne maksa kovin ihmeitä .
     
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Kiitos vinkistä. Kun en tunne enkä tiedä yhtään sorvaria niin kokeilen jos tämän kautta jotain löytyisi.
     
  19. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Missäpäin Suomea olet , laita googleen haku sorvaamo tai koneistamo niin saat valita mikä on lähellä sinua . Tai tietysti voit kokeilla 1/2 " putkesta katkaista sopivan mittaiset kiekot joista viilaat laidat hieman viistoksi.
     
  20. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Oisko isolohko chevyn käypänen? Ovat ainakin "putkimalliset" ja tota kokoluokkaa
     

Kerro tästä muillekin!