Cadillac 429 kasausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja matti R, 30.4.2021.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos vielä puuttuu ohjuriholkit ja tiedät niiden mitat niin sorvataan sopivat.
     
  2. matti R

    matti R 3rd gear

    Kiitos. Löysin putkisokan joka alustavasti sopii siihen hyvin. Yritän sellaisilla, en näe syytä miksi ei toimisi.
     
  3. matti R

    matti R 3rd gear

    Homma vähitellen etenee ja hydr nostajien vuoro mennä paikoilleen. Laitan entiset jotka on purettu, putsattu ja koottu. Kulumisen jälkiä tosi vähän. Alkuperäiset paikat on tiedossa.

    Nostajat upotettu nyt öljyyn ja pari niistä painuu hieman muita kevyemmin sisäänpäin. Muutama milli syvempään menee kun samalla voimalla painaa. Onkohan tuolla mitään merkitystä? Vai pitääkö öljynpaine ne kaikki yhtä jäykkänä kun kone on käynnissä?
    En löytänyt mitään ohjetta miten noita irrallisena voisi testailla.
     
    Muokattu: 4.1.2022
    juko7 tykkää tästä.
  4. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä se ö-paine ne tasaa jos jouset oli ehjät, ja voi niitä täyttää myös injektioneulalla jos haluaa ennen paikoilleen laittoa.
     
    matti R tykkää tästä.
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Laitetaas päivitystä kun jotain on tehtykin:
    - kone ja loota on autossa kiinni ja sisäänajo lähenee
    - remppasin myös laatikon ja kaasarin. 64 on eka vuosi TH400 ja tuo on one-year only malli. Mr Mechanic Ruotsissa myy hyvin osia tuohonkin laatikkoon.
    - kansissa muutama venttiili oli päästä niin lytyssä että vaihdoin ne, samoin muutaman keinun. Keinuakselit huolella asennettu oikein päin. Laitoin kumiset sateenvarjot ohjurien tiivisteeksi.
    - kardaani on paikallaan ja käsijarru toimii. Jarrupoljin liikkuu normaalisti mutta ei sen enempää testattu.
    - ajattelin ottaa sisäänajoon omasta 66:sta Edelbrockin joka varmasti toimii. Orggis Rochesteria ei ole säädetty ollenkaan kunnostuksen jälkeen.
    - imusarjasta pakokaasun kierrätys tukittu kaasarin alta ja pakosarjasta sulkuläppä poistettu kokonaan.
    - pistin vedet sisään niin paljastui että syyläri tiputtaa. Tarkastuksessa selvisi että vaatii uudet kennot. Viikon päästä pitäisi olla valmis.
    - laturin ja säätimen kunto on arvoitus. Kaikki orggisosat on paikalleen asennettu.
    - starttia kokeilin sen verran että nätisti alkaa pyörittämään.
    - laitoin öljynpainemittarin merkkivalon reikään lohkossa. Keinuille tulee öljy molemmin puolin mutta mittariin ei tule paljoa painetta. Öljypumpun pyöritykseen tarvii vielä rakentaa tukevampi tanko. Vanhasta jakajasta saisi hyvän mutta eipä noita vm 63-65 tunnu mistään löytyvän.
    - bensalinjat pitää vielä puhaltaa auki
    - ohjaussimpukka vuotaa rattiakselin päästä. En ole kokeillut auttaisiko pyörittää laippaa tiukemmalle. Jätän tehostimen pois käytöstä sisäänajossa.

    tuossa kuvassa näkyy öljypumpun akselin pää. Jos löytyy tuohon sopivaa jakajaa tms niin ota yhteyttä. Ei siis ole hahloa päässä.
    https://www.caddydaddy.com/shop-par...roduction-free-shipping-in-the-usa-10719.html
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. SK

    SK Gearhead

    Öljypumpun akselin päähän käy 12mm hylsy. Käytin itse vastaavassa (63 390) hommassa tavallista 1/4 kuusikulmaista pitkää 12mm hylsyä. Koska hylsy voi jäädä aika tiukastikin öljypumpun akseliin kiinni, kannattaa käyttää lukituksella olevaa jatkovartta.

    Toinen jippo tuossa oli öljypumpun ja suodattimen välisen öljykanavan täyttäminen, jotta pumppu alkaa imemään öljyä öljypohjasta. Mutta jos sinulla tulee jo öljy keinuakseleille, taidat olla jo sen tehnytkin.

    Käytin myös (Motonet jne.) perus ”mekaanista” öljynpainemittaria, joka antoi sisäänajossa enemmän informaatiota kuin pelkkä valo.

    Ja kyllä: kannattaa käyttää vain varmasti toimivaa kaasaria sisäänajossa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Jep mulla on just se Motonetin mekaaninen mittari.
    Olen kaikki kuusikulmaiset 12mm hylsyni kokeillut vanhan öljypumpun varteen ja mikään ei toiminut. Ehkä uuteen varteen toimii paremmin, pitää vielä kokeilla, thanks.
    Entä nuo moottorin etummaisten kumityynyjen muttereiden kiristys, mistä raosta sen saa tehtyä? Nivelhylsyllä? 64 Caddy siis kyseessä.
     
  8. SK

    SK Gearhead

    Ei se 12mm hylsy uuteenkaan akseliin mitenkään täydellisesti istu, mutta kun oikea kohta löytyy, hylsy jämähtää tosiaan niin tiukasti kiinni, että ilman lukkokiinnityksellä olevaa jatkovartta se jää helposti jumiin. Voin ensi kerralla tallilla käydessä varmistaa käyttämäni hylsyn mallin ja valmistajan. Voi myös olla, että se se on 3/8” kannalla 1/4” kannan sijaan.

    Tarkoitatko niitä koneen kumityynyjen pitkiä kierteitä, jotka menevät rungon yläosassa olevista reijistä läpi? Rungossa on alla kolot, joista saat hylsyn jatkovarrella läpi. Jos muistan oikein, repsikan puolella linja on niin suora, että jatkovarsi riittää, toisella puolella tarvitsee nivelen väliin (tai sitten toisinpäin). Ja vaikeammallekin puolelle taisi onnistua saada mutteri huulille ilman niveltä.
     
    matti R tykkää tästä.
  9. matti R

    matti R 3rd gear

    Sain pyöritettyä öljypumppua porakoneella ja paineet nousee nopeasti 1.5 kg/cm2 tasolle ja siitä vähitellen laskee melkein nollaan kun jatkaa pyörittämistä. Keskimmäisestä keinusta tulee öljyä ulos, muut on kuivia päällepäin. Eikös se riipu myös keinujen asennosta että millä kohdalla öljyurat on kohdakkain keinuakselin kolojen kanssa? Ei tuo nyt vielä hyvältä vaikuta.
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos olet saanut sinne öljynpaineet nousemaan, niin silloin nostajat varmaan myös kantaa. Olisiko niin, että muissa kuin niissä, joista öljyä tulee, keinuvipu sulkee öljyreiät ja öljy vuotaa niistä mistä helpoimmin pääsee? Jos tämä olisi kyseessä, niin nostajan saa vivuttua pohjaan keinuvipua kääntämällä, jolloin ainakin sen asento muuttuu ja se myös löystyy kunnes nostaja taas täyttyy. Saisiko tällä testattua, että kaikissa voitelu toimii?

    Tai toinen vaihtoehto, jos tossa on umpinaiset työntötangot kuten muistelen, niin poistat ne kokeeksi niin pääset heiluttamaan keinuja testipaineistuksen aikana?
     
    Muokattu: 27.11.2022
  11. SK

    SK Gearhead

    Pyöritä konetta eri asentoihin kampiakselin päästä, niin saat öljyn joka paikkaan yläkerrassa.

    Jos ei tule sen jälkeenkään, putsasithan keinuvipuakselit kunnolla? Niissä on päissä plugit, jotka irrottamalla ne saa rassattua puhtaiksi. Itse liotin akseleita pitkään löpössä, mutta öljypiki ei lähtenyt kuin rassilla.

    Tuo öljynpaineen valuminen melkein nollaan kuulostaa erikoiselta. Ensimmäinen kandidaatti on Motonetin öljynpainemittari - pitääkö sen liitokset?
     
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ei se öljy voi nousta yläkertaan jos paine loppuu, nyt vaikuttaa että öljypumpulle ei tule tavaraa , onko sihti puhdas ja ei ota kiinni öljypohjaan ja siksi tukkeudu. Jos on onko öljypumppu uusi tai tarkistettu välykset ? Öljyhän kiertää pohjasta pompulle, sieltä suodatimen kautta runkolinjaan mistä kampiakselille , oikean puoleinen öljykanava kanteen nousee takaa ja vasen edestä, toisin sanoin oikealla takimmaiset keinut saavat ensin öljyn ja vasemmalla etummaiset.
     
  13. matti R

    matti R 3rd gear

    Putsasin akselit kyllä huolella. Kokeilen vielä pyörittämällä konetta eri asentoihin.
    Mietin karkaako paineita öljypumpun onton akselin päästä kun normaalisti siinä on jakaja tukkimassa öljyn kulkua mutta nyt kun pyöritän putken avulla niin öljy pääsee vapaasti tulemaan pumpulta akselin reikää pitkin pois. Kokeilen vielä tukkimalla sen putken.
     
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Just näin. Se ihmetyttää kun selvästi öljyä nousee keinuille kun sitä tulee keskimmäisistä ulos mutta nousuputken luona olevat on kuivia. Keinuthan saa öljyä vain tietyssä kulmassa joten pitää pyöritellä konetta ja liikutella keinuja.
     
  15. SK

    SK Gearhead

    Ihan vaan varmistuksena, kun olet ostanut auton kone purettuna: onhan keinuvipuakselien päiden plugit paikallaan? Ja jos kyllä, ovat painetta nostettaessa tiiviit?
     
  16. matti R

    matti R 3rd gear

    En näe mitään plugeja Factory service manuaalissa. Pitää tutkia tarkemmin illalla koneen ääressä.
     
  17. SK

    SK Gearhead

    Muokattu: 27.11.2022
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Ok. Ne on tiiviit.
    Yhdelle keinulle tulee hyvin öljyä, parille ihan vähän. Tällä perusteella öljy nousee kansille. Pyöritin konetta yhden kiekan ja ihan samalla lailla toimii. En oikein luota minun öljypumpun pyöritystyökaluun, nykyinen kupariputki on liian pehmeää ja toimii vain vähän aikaa.
     
  19. matti R

    matti R 3rd gear

    Tein paremman pyöritystyökalun ja hyvin tulee heti öljyä öljynpaineanturin reiälle kun otin mittarin pois. Mittari ei vaan paljoa silti näytä, oiskohan rikki. Kumpaankin kanteen tulee öljyä muutamalle keinulle. Taitaa olla ok öljyn osalta.
     
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Voit kokeilla pyörittää konetta 1/4 osa kierrosta kerrallaan ja katsot tuleeko öljy eri keinuista vahvemmin, silloin saat kaikki keinut testattua. Huomioi myös että kylmänä öljy on paljon jäykempää kuin kuumana ja siksi tulee huonommin pienistä väleistä. Ja huomaat sen jo siitä miten kovasti rasittaa sitä pyöritys akselia/putkea.
     

Kerro tästä muillekin!