Cadillac 472 kampiakselin takatiivisteen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 13.4.2021.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Korjausoppaan mukaan tiivisteen vaihto pitäisi onnistua kampiakselia irottamatta mutta melkoiselta askartelulta vaikuttaa. Neuvotaan tekemään ohuesta pellistä työkalu millä tiiviste autetaan paikoilleen. Ei aivan auennut kuinka tiivisteuran pohjalle laitettu peltiliuska auttaa tiivisteen asentamisessa. Äkkiseltään luulisi, että menee paremmin ilman sitä. Hyllyssä on molemmat vaihtoehdot, naru- ja kumitiivisteet. Tuollaisen narun kanssa en ole koskaan ollut tekemisissä joten kumista olisin sinne tarjoamassa. Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ja vinkkejä kuinka tuo onnistuu?
     
  2. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Oon tehnyt. 500 km rempan jälkeen tiiviste rupes kusemaan. Homma men näin: kone pois ja pukkiin ylösalaisin. Öljypohja pois ja runkolaakeri pukit pois takaa ja eestä löysälle. Kikottaa vähän akselia ylöspäin ja tiiviste pois. Uus paikalleen ja rojut käänteisesti läjään. Samalla kannattaa kurkata kk-laakerien tila. Aikaa meni päivä tai ehkä vois sanoo että hiukan toista kun en startannut käyntiin kuin vasta seuraavana aamuna. Auto tässä tapauksessa Eldorado. Joissain tapauksissa saman voi moottori paikallaan, mutta laatikko irti tai ainakii turbiinin pultit että akselin saa vähän elämään. Se voi muuten olla aika tonkimista se tiivisteen poisto. Laittasin sen stefa-mallin.
     
  3. dpcfani

    dpcfani Gearhead

    Vaihdoin 68 Cadillac Limoon taka stefan.Sain vaihdettua sen ilman laatikon irrotusta/konetta nostamatta tai kampiakselin laakeripukkien löysäämistä.Vanha kovettunut stefa irtosi hyvin ja uusi meni kevyesti naputellen tilalle.Hankalinta oli Öljypohjan irrotus kun ensin piti saada Öljyn imuputki/sihti edestä irti. Kun rauhallisesti tekee niin hyvä tulee.Ei ole enää vuotanut..
     
    Concarne ja kerkko tykkäävät tästä.
  4. matti R

    matti R 3rd gear

    Itse en ole tehnyt mutta 71 shop manuaalissa on kuva missä 1/8” leveää läpyskää käytetään kenkälusikan tapaan auttamaan asennusta. Luulisi kyllä että menee helpommin kun siellä ei ole ylimääräisiä läpysköitä.
     
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Osapuilleen tuolla kaavalla taitavat vaihtaa WD:ssä melkein jokaiseen kärryyn?
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Öljypohjan irrotus oli sen verran tuskaista edellisellä kerralla, että taidan kelkkoa koko padan ylös jos tähän lähden. Öljyn imuputki ei omassa ollut kyllä rajoittava tekijä. Moottoria nostamalla sen öljypohjan sai irti ronkittua. Nyt on vaan sen verran aurinkoista keliä luvattu että taidan ensin kokeilla jotain öljyn lisäainelitkua jos saisi vanhan tiivisteen vielä heräteltyä. Chevyn pikkulohkoon on tullut vaihdettua akselin ja kiertokangen laakerit akselia irrottamatta mutta kumitiiviste on kuitenkin pehmeämpää tavaraa ja pitää saada vielä uraan osumaan ilman, että se tiiviste leikkautuu. Ei se nyt tietysti iso vaiva enää ole irrottaa koko akselikin jos motti on irti mutta lisähommaa kuitenkin.
     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    Juuri tuota läpyskän käyttöä ihmettelin ja mikä siitä saatava hyöty on. Ehkä se selviää sitten kun alkaa tekemään.
     
  8. Concarne

    Concarne Gearhead

    Käytitkö jotain tiivisteliimoja / -silikonia jossain? Muistaakseni tehtaan oppaassa näistä ei puhuta mutta Fel Pron ohjeen mukaan tiivisteen päihin ei saa laittaa silikonia mutta laakeripukkiin tiivisteen kohdalle sitä pitäisi laittaa. Jotenkin tuntuu ajatuksena oudolta, että laakeripukin pintojen väliin laittaisi mitään ylimääräistä.
     
  9. dpcfani

    dpcfani Gearhead

    En käyttänyt liimoja stefan/laakeripukin päissä,mutta kannattaa puoliskat asentaa niin, että katkoskohta on eri kohdassa kuin laakeripukin taso. onnistuin siis vaihtamaan stefan kun ensin sain sen öljyn imukaulan,joka 2.pultilla,pois.Sitten pyöritin käsin K-aksilaa ja öljypohja mahtui juuri ja juuri tulemaan pois.Ahdasta oli.Rempasta on 2-v.aikaa,eikä ole enää vuotanut.Mitkään öljyn lisä-litkut ei tähän vaivaan auttaneet.vanha Stefa oli ihan kova ja mureni käsiin!
     
    Concarne tykkää tästä.
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    En usko tätä vielä itsekään mutta kippasin koneeseen pienen pullon Red Linen Seal Saveria ja kävin ajamassa n. 600 km lämmittelylenkin. Nyt ei ole tullut tallin lattialle enää pisaraakaan. Täytyy hetki vielä seurata mutta josko tällä pääsisi tulevan ajokauden yli niin en lähde vielä purkamaan.
     

Kerro tästä muillekin!