Cadillac 472 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 28.11.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En ole hitsannut valurautaa kuin tasan yhden kerran.

    Sen jälkeen kun olin etukäteisopiskellut monenlaista esilämmittämisistä ja hitaista jälkijäähdytyksistä, niin sitten tein omilla rajallisilla resursseillani niin, että tohotin butaanipolttimella hitsattavaa kohdetta jonkin aikaa etukäteen. Siis sitä valua. Kun just työstetty kirkas metalli alkoi mennä sinisen ja violetin välimaastoon, aloin sauman vedon migillä. Vasenkätisenä olen ketterä työskentelemään kaksin käsin. Mig-pistooli oli vasemmassa ja toho oikeassa. Näytti rouvan ottamissa kuvissa oikein tehokkaalta. Liekki lämmityksen päätteeksi hetkeksi sivuun ja migillä pieni sauman pätkä. Ja samantein toho siihen päälle, ettei pääse jäähtymään liian innokkaasti. Hyvää tuuria varmaan, mutta se saumaus, valurautasarjaa jatkaen teräsputkella, onnistui.

    Kokeilin siinä samoilla työmailla ihan kurillani vetää saumaa kylmään valuraudankappaleeseen ilman noita poppakonsteja ja sehän ritisi jäähtyessään.
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuli ruiskittua lohkon pinta noilla CRC Crick-aineilla. Periaatteessa toimii hyvin kunhan jotenkin onnistuu poistamaan merkkiaineen pinnasta niin ettei poista sitä myös halkeamista. Hiukan epäselväksi jäi pari kohtaa. Voi olla ettei ollut halki mutta tein niihinkin varmuuden vuoksi poralla syvennystä päihin ja timanttikävyllä railoa. Totuus oli paljon karumpi kuin ensin kuvittelin. Kansitason alapuolella on n. 7 cm halkeama, keskellä lohkoa ehkä n. 20 cm ja hankalassa paikassa nostimien reikien yläpuolella kaksi n. 6 cm halkeamaa erillään toisistaan. Keskellä oleva halkeama on pahin ja se menee selvästi läpi vesitilaan asti. Nuo muut ei välttämättä. Tuon kansitason alapuolella olevan jo hitsasin. Kieltämättä harjoittelua on hitsaaminen mutta kyllä siihen silmämääräisesti yhtenäinen sauma syntyi vaikka hiottavaa jäikin paljon. Putsasin porakoneella teräsharjalla ja jarrukliinerillä. Lämmitin saumakohdan kaasutoholla ja hitsasin pienissä pätkissä. Vasaralla naputtelin myös samalla kun poistin kuonaa hitsatusta pätkästä. Hitsauksen jälkeen lämmitin taas vähän kaasutoholla ja käärin 150 mm mineraalivillaan. Ei jäähtynyt mitenkään erityisen hitaasti, en tiedä paljonko ylipäätään kuumeni koko hommassa. Ainakin n. vartin kuluttua kun mielenkiinnosta kokeilin niin oli käteen vain vähän lämpimän tuntuinen. Silmämääräisesti sauma näyttää kuitenkin ehjältä eli toiveita on. Seuraavaksi hitsaan nostajien lähellä olevat kohdat ja jätän tuon keskellä olevan viimeiseksi. Ajattelin, että se saattaa toimia jonkinlaisena liikuntasaumana ja tasata lämpöliikettä/jännityksiä kun ulottuu pituussuunnassa noiden muiden ohi joten hitsaan ensin sen molemmin puolin. Sauma näillä puikoilla vaikuttaa pehmeältä ja on ainakin helppo hioa.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!