Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mäkin kiireessä tilasin sieltä osia mutta ei ne kiirellä tullu silti mut tuli ees, päivän myöhäs vaan vaikka kuinka lupailtiin seuraavaks.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    TH-matic..., suosittelen.
     
    GBS tykkää tästä.
  3. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Seetipaineita mittailin noilla Mts:n jousilla. Olis n. 100 lbs. Eik se oo ihan ok tuommoselle (227/227, 0.554/0.554) nokalle? Nuo vakio vipat hirvittää isoilla paineilla.
    Mittarina oli huippulaadukas henkilövaaka ja pylväs porakone... voi niitä aikoja kun omistin jousipainemittarin...
    Jotkut shimmitkin tuli mukana, mutta niissä on väärän kokoinen reikä ja ei jaksais käydä suurentelemaan. Auttas varmaan sen 10 lbs. Lukkoja ja retainereita onkin kaksi sarjaa ja sitten vielä Compin kamat.
    Kanavat kohdistelin ja tässähän pääsee hatut laittamaan kohta paikalleen.
    Imusarjan muutosten viimeistely sitten seuraavana.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei kai 100paunaa ole vielä kovin iso jousipaine, esim. volkkarin bug packin jousilla maks paineet on 136kg.
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Niin. Eipä ookkaan. Lähinnä että riittää ja varmaanki riittääkin. En odota tuon kiertävän 5000 enempää jos sitäkään.
    Vakiothan on kuulema.jossain 65 lbs kohdilla.
    Viskasin kannet paikoilleen ja mittailin preloadeja. Tuntus löytyvän jo vakio tönäreillä, vaikka kannet ei oo ees momentissa, joten taitaa jäädä nuo pidemmät hyllyyn.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Paljonkos sulle tulikaan siihen purkkaa, se nimittäin ratkaisee aika pitkälle tuleeko koneesta laiskan oloinen vai timmimmän oloinen.
     
  7. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Lohkon pinnat on höylätty mäntien kanssa tasoon ja kansista kanssa otettu siivu. Mittailin mäntien kuopat ja palotilat ja sain puristukseksi aika tarkalleen 9.
    Noissa tehtaan vakiomännissä on muuten huomattavasti pienemmät kuopat (n. 5cc) verrattuna korvaaviin tarvikemäntiin(7cc). Samoin painossa on huomattava ero. Huomaa jopa kangen kanssa ilman vaakaa.
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    No ysin purkalla koneesta saa jo varmasti sen 5000 kiertävän.
    En jaksa kahlata koko threadia, mutta mitä meinasit tehdä kansille ja mikä nokka tulee?
     
  9. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Kansien kanavat on siistitty, venttiilit on putsaillut vakiot, Oisko jotain reilun millin seutua laskettu, ei muista nyt tähän hätään. Normaali venttilityöt sillä "kolmella kulmalla" .
    Nokkahan oli .050 227/227 adv. 275/275 lsa108 nostoo n. 0.55.
    Liian kiertävää tai kireetä en ole tekemässäkään kun tuo lossi painaa sen 2300 kiloa (Eldorado avo)ja vielä etuveto.. Tämähän oli "optimointi". Viimeeks kun rupesin optimoimaan niin tuli alumiinikantinen strokeri... Jos nyt malttas mieltä vähän.
    Laatikko ja turbaani on tällä hetkellä vakiot. Minulla on toinen loota tuolla jos rupee tuntumaan että pitäs luonnetta muuttaa. Th425:een taitaa jopa saada shiftkitin. Turbiini taitaa käydä sama kuin th400:een..?
     
  10. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Hyvältä kuulostaa, nokkakin on just sopiva, ja kyllä se sen 5000 kiertää. Jos turbiiniin stallia nostaisi ihan aavistuksen, niin kiihtyvyys olisi hieman ripeämpää, vaikkakin noin painavassa autossa turbiinit noin niin kuin yleisesti ottaa varmaan korkeammalta kuin kevyemmässä kopassa, mutta jollakin 400rpm:lla kun stallia nostaisi niin voisi olla napakka cruising paketti.

    Varmasti 350 heppaa irtoaa, joten voisi ottaa satasen johonkin 9 sekuntiin, jolla jo jättää useimmat autot.
     
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Koneistamossa oli laitteistorikko ja kampura jouduttiinkin vetämään .020 alikokoon (kiertokangen kaulat muistaakseni). Tarttiskos joku .010 laakereita?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Koneenkäyttäjä lykänny pikasyötön väärään suuntaan:odroll: .
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jäähdytysnesteen syöttöputki kai poikki.
     
    Muokattu: 1.1.2019
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ameriikan isot pojat ei "suosittele" kolmea kulmaa, vaan 45 astetta. Osaatko/osaako joku sanoa miksi?
     
  15. saresks

    saresks Gearhead

    Vielä isommat pojat sanoo, että 45 olisi kulmista keskimmäinen, siksi
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Haluatko avata hieman kommenttiasi tällaiselle aloittelijalle?
     
  17. saresks

    saresks Gearhead

    Tavoite kannen seetikulmissa on saada aikaan kannen ja venttiilin väliin 'venturi', jolloin seos seurailee helposti 15 ast tai alle kulmamuutoksia ja samalla (varsinkin pienemmillä nostoilla) joutuu tasaisesti pienenevään ja sitten laajenevaan suppilomuotoon, säilyttäen virtausenergiansa mahdollisimman hyvin, vrt. kaasarin kurkun muoto.

    Vähintään 3-kulmaseetityö + käsin tehtävä blendaus on vähin mitä kannattaa seetitöissä tehdä ja parasta vastinetta vaivalle ja rahalle.
    45 astetta siis kanteen seetikulmaksi (jos 45 ast venttiilit) ja palotilan puolelle 30, venttiilitaskun puolelle 60.

    Virtaukset ei halua ahistua varsinkaan siinä venttiilin tienoilla..
     
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitos!
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tota seetikulmaakin on erilaista, yleensä kuitenkin käytetään sitä mikä tehtaallakin on ollut. Esimrkiks Pontiacin joissain moteissa on käytetty 30 asteen kulmaa, se jeesaaa aika paljon pienillä nostoilla ja häviää isommilla. Tos omas rakennelmassa se ois voinu ollaihan hyväkin vaihtoehto ku tuli sen verta isommat venttiilit ja on kuitenkin mieto nokka.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Koneen kasaus alkanee lähipäivinä ja öljyhomma mietityttää. Nokkaan tietty nokkarasvat ja asennukseen lisään STP lisäaineen öljyn sekaan. Mutta minkä öljyn!? Netti on täynnä mutua ja jenkkiöljyjä.
    Caddy tuntuu olevan hankala ö-paineiden suhteen, niin onko suodattimella millainen merkitys?
     

Kerro tästä muillekin!