Cadillac 500 cid "optimointi"

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Muistaakseni etu-/takavetoöljypohjat on erilaisia ja vaativat joko erimittaisen putken tai tikun.
     
  2. Seevu

    Seevu Gearhead

    Mulla putkessa oli olake.
     
  3. Seevu

    Seevu Gearhead

    Mulla tuubi tulee 200mm. lohkotasosta. 470mm. on kokonaismitta putkelle. Tikun pituus 540mm. Pick-uppi myös 200mm.lohkotasosta (mutkalla oli tietty). Öljypohjan syvyys 230mm. Öljytilavuus about 7.5l...

    [​IMG]
     
    4d sedan tykkää tästä.
  4. Silvarello

    Silvarello 3rd gear

    Tuossa on setti alkuperäinen öljypohjan, tikun ja putken osalta joten niistä virhemahdollisuus on karsittu.
    Ajelin nokan sisään ja vaihtelin öljyt. Perussäädöt edes samalle "kartalle" ja autohan jysähtää käyntiin tosi nätisti. Kaikki toimii sen verran hyvin että kävi pelottamaan sen olevan tyyntä myrskyn edellä.
    Rakentelin putken taka-akselille asti ja on mallia alkukäyristä 2,5 tuumaan, y-haaralla yhteen 3 tuumaseen ja vaimentimesta haarautuu taas kahteen 2,5 tuumaseen. Nyt loppuu tuohon vaimentimeen ja tyhjäkäyntisaundi on kyllä jotain muuta kuin etuvetoinen avokäkkylä.... :cool:
    Vetarit pitää laittaa paikalleen niin lähden tuohon pihalle ajamaan ympyrää loppuillaksi.
     
    Rotten, '68Hearse, Herje ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Minäkin luulin että omassani on "alkuperäinen" setti tuolta osin. Laitoin sitten kuvia jenkkeihin tuonne 500cid viriosia kaupppaavaan firmaan niin selvisi että moottori olikin -73 vuosimallin sijaan vaihtunut jossain vaiheessa -70 vuosimalliin. Apulaitteet ja lienee tikku tms. oli -73 mallista.
     
  6. Seevu

    Seevu Gearhead

    Kuuluuko muuten imuputkessa olla tiiviste? Oon koittanu kahlata nettiä ja korjauskirjaa, mutta en vaan löydä tietoa.
     
  7. JC5IEDM

    JC5IEDM 2nd gear

    Siis oil-pickup:ssa?
    Factory shop manualissa lukee näin:
    "Install oil pick-up tube and strainer assembly with new 0-ring on cylinder block and secure with two screws and nut. Tighten to 18 foot- pounds."

    Eli putken ja lohkon liitoskohdassa on o-rengas.
     
  8. JC5IEDM

    JC5IEDM 2nd gear

    Sekä putki että tikku ovat eri mittaiset etu-/takavetoöljypohjissa.
    Lisäksi ne asennetaan eri reikään lohkossa (kaksi vierekkäistä reikää, hieman eri kulmassa, toinen tukitaan metallikuulalla).
     
  9. Seevu

    Seevu Gearhead

    Kiitos! Itehän tuon purin, mutta ei voi kaikkea muistaa :(
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tänään sit taas dynoyritystä mrheenryynillä. Amatimehed asialla, seiskapytty ei sit ottanu käydäkseen millään. Muuten sentään toimi hienosti. Vaihdettiin tulppaa, vaihdettiin johtoo, mitattiin ohivuotoo eikä vaan heränny. Kunnes sit..., siin imikses oli seiskakanavan päällä kiinnityspiste ja kas; läpireikä. No sit alko pelaa, nokan sisäänajo loppuun, öljynvaihto ja kokeiluu. Kyse siis on 472 motorista, rempntoitu, puristussuhde hulppeat 8.2:1. Kansissa on isot venttiilit (mis ei kyl oo mitään järkee tollases puristuksettomassa lurussa), koneistamo niit vähän ryssikin, helpotti sovittamista tekemäl 90 asteen pohjaleikkauksen seetistä alaspäin..., no tulihan sekin koneistamo koettua. Imusarja Performer, shorty pakosarjat, MSD jakaja ja MSD atomic ruisku. Siin kai ne tärkeimmät. Itseopiskeleva ruisku viel vähän opiskeli asioita, et säädöt ei ollu mitenkään tappiin optimissa, mut autossa ne hakenee paikkasna. Tyhjäkäyntimosa ei oikeen vakuuttanu reagoinnillaan, mut ehkä sekin paranee ajon myötä, alun turailuilla kuitenkin harhautettiin kans systeemiä sujuvasti... Mut kuten sanottu tärkeintä et mosa pelaa ja pääsee nyt 73 fleetwoodin keulille.
    Jaa, niitä tuloksia? 300 hv oli "tavoite". Ja sehän täytty.
    rpm, nm,hv
    2500, 576,202
    2800, 617, 242
    3100, 655, 285
    3400, 685, 327
    3700, 675, 350
    4000, 647, 364
    4300, 616, 372
    4600, 556, 360
    4800, 521, 351.

    Eli ihan tytyyväinen, vähän nokkaa, venakoneistoo ja ruttuu ni ois voinu olla terhakaskin. Matala ruttu teki vähän lasikanpulskeen motorista, mut alue ja toimitna sillee et varmaan menee mkavasti kadillakki.
     
    big t, Dodge 360, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Seevu

    Seevu Gearhead

    Hienoa! Onnittelut lienee paikallaan!?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vähän jäi sellanen kutina et mitähän jos sen ois tehnyt "oikein"? Veikkaan et nokkaa ja ruttua kevyillä männillä ni 450-500 olis ollu aika mahdollista paremmalla väännöllä. Kannet perstuntumalla pitäis riittää hyvinkin, kanavat on isot ja suht kivan muotoset mut alunperin pateettisen pieneillä venoilla kanavaan nähden. Jo performer imarikin vaikuttaa ihan asialliselta. Venakoneisto taas..., no siihen kai saa parannusta mut tolla en kauheesti kierrättäis. Mut kyl vois joskus toisenkin tehdä.

    Tos vertailuks 493 kokonen moppe, sama poraus, 4.15" isku, reilu 10:1 ruttua, terveempi hydylaahuri, vakio venakoneisto, Torker single plane imari, pienireikäset kannet 2.14/1.81 venoilla.
    rpm,nm, hv
    2500, 739, 259
    2800, 746, 293
    3100, 755, 318
    3400, 756, 360
    3700, 791, 410
    4000, 812, 455
    4300, 790, 477
    4600, 791, 511
    4900, 758, 521
    5200, 727, 530
    5500, 650, 501
    Tos tapauksessa nostajat täytty 5500:ssa ja motti putos nenilleen, liikaa preloadia.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kyselen tyhmiä. Toi puristussuhdehan ei hirveesti vakiosta eroa tai on jopa matalampi huippuvuosista? Eli periaatteessa mäntiin ei tartte koskea ja budjetilla pelkästään yläpäätä ronkkimalla saa näköjään jo ihan ok rokit?


    Kun ei omakaan deville laiska ollut vakiokoneellakaan.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, puristussuhde on vakio tai jopa hieman alempi, ja todellinen eli mitattu. Palotiloja muotoiltiin myös ja mäntiin tehtiin lisäkoloa venttiileille. Kansitasot vain oikaistiin kun tohon alunperin piti tulla hypereunukki männät joilla ois tullut ruttua enempi
    .
     
  15. Seevu

    Seevu Gearhead

    Multa lähti kansitasosta milli 500cid-koneesta, joten vakiomännillä puristukset alkavat lähentelemään ehkä ysiä(?).

    Lukemani mukaan pakosarjoilla on iso merkitys tässä koneessa. Siksi tuo Impalaan sopivien sarjojen löytäminen/värkkääminen on tuonut vähän stressiä.

    ps. katso Shining yv:t
     
  16. Silvarello

    Silvarello 3rd gear

    Hyvä tietää lukemia, niin voi arvioida minkälaisia lukemia vois odottaa tuosta omasta.
    En taida kuitenkaan viedä dynoon. Tai mistä sitä koskaan tietää.
    Nuo dynolukemat tuntus olevan jollain tavalla balanssissa näiden kanssa: https://www.cad500parts.com/catalog/page10.htm
    Putkiston sain viimeisteltyä ja vähän kateltua katsastusjuttuja. Nyt tuo seisoo tuolla pakkasessa, kun pitää välillä keskittyä asiakashommiin.
     
  17. Silvarello

    Silvarello 3rd gear

    Omassa riitti kansitasosta 0,30 ja kansista tais lähtee se milli. Mittasin kaikki ja laskin että ysin verran tuli- sinulla varmaan suurinpiirtein samoissa.
    Jos takavetoon on vaikee löytää pakosarjoja, niin entäs sitten tuohon etuvetoon.. Pitäs vissiin laittaa jotkut matalat blockhuggerit ylösalasin ja siitä vetästä putket alas.. :D
    Eikös Letukan isolohkon sarjoja vai Fordinko se oli, mitä ne käyttää?
     
  18. Seevu

    Seevu Gearhead

    Mä laitan ne blockhuggerit ylösalaisin! Tai sitten hylkään sisälokarit.
     
  19. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Entäs jos tekee ite pakosarjat tai niinku minä vähän paremman metallimiehen kanssa. Jossakin polttaa laipat ja ainakin täältä meidän kyliltä saa semmosia mutkia ja kollektoreita kun tarvii. Hintaa tulee samanverran ku keskihintasille sarjoille aikaa menee kyllä, mutta sopii olemaan paikoillaan ja saa hyvin vaihdettua tulpat jne.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ebay ja varmaan usa putkat ym myy valmiita settejäkin missä laipat ja mutkia ynnä kollektorit. Jää vaan asettelu ja hitsuu
     

Kerro tästä muillekin!