Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kaksi laakeriparia oli sellaiset, että pähkittiin kaverin kanssa niiden paikkaa. Oliskos sitte menny kuitenkin väärin. Nyt ei pysty enää edes tarkistamaan, ku lohko on tyhjä. No, vahingosta viisastuu ja rahalla saa.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikäs tuossa ekassa starttauksessa aiheutti käynnistymättömyyden?

    Litra bensaa kaasariin on poskettomasti liikaa.
    Huikkabensa tarkoittaa lorausta, maks puol desiä.

    Oisko sitä bensaa holvattu sen verran reilusti, että on jo öljyt ohentuneet ja sen takia veivinlakrut loppu.
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    :D:rolleyes:
     
  4. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tarviiko kukkaan virinokkia? Löytyy kaksi UUTTA.
    -Comp 270H
    -Lunati 236/236 , 0.466/0.466

    Sataviiskymppii/ kappale. Jotain venttiilijousia ja lukkoja löytyy kanssa.
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    Hep!
     
  6. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Montako laitetaan?
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kun kerran laakerit posahti, niin tuli extrakierros koneistamoon. Pyysin ensin mittaamaan kaulat, jotta tiedetään mihin mittaan mennään. Myöhemmin ilmoitettiin, että kampiakseli on valmis, täytetty ja hiottu (?!). Hinta tietysti sen mukainen. Mistään täyttämishommasta ei etukäteen sovittu. Tästä joutunee vielä vääntämään..

    Lohko mitattiin myös uudelleen ja se oli mitoissaan.

    Lohkon purin jälleen täysin paloiksi , amerikan-gurujen ohjeiden mukaan paransin hieman vedenkiertoa ja kiilloittelin nostajakaukalon omaksi huviksi. Kaukalon takaosassa näkyy myös 9mm. reikä, joka poistaa öljyn kerääntymisen taakse lätäköksi.

    [​IMG]


    Veden kierron parantamikseksi pari reikää lohkon takaosaan.
    [​IMG]

    Motonetin AT-stripper olikin kunnon mönjää ja sillä sai vanhat maalit kivuttomasti pois.

    [​IMG]

    Kun kone kerran on irti, niin ajattelin samalla fiksata sen asentoa ja tehdä uudet kiinnikelevyt. Kuvassa mallattu paikoilleen 6mm. lattaraudalla. Asento hyvä, mutta öljypohja ottaa etupalkkiin kiinni. 5-10mm. korotus, niin eiköhän se siitä. Jäähdyttäjän tunnelille ja mekaaniselle flektille sai kanssa mukavasti tilaa.

    [​IMG]

    Nk. "Special Chassis oil pump" (oikeasti 1977 425 caddyn pumppu, jossa suodatin tulee eri kulmaan) ei poistanutkaan ongelmaa, vaan kallistuksen vakaaja on vieläkin suodattimen tiellä. Ajo-ominaisuudet on nyt oikein mukavat, joten vakaajaa en poista kokonaan, vaan väännän siihen pienen mutkan. Ameriikan joe teki mutkan suodattimen kylkeen.

    [​IMG]

    Seuraavaksi pitää nostaa kone TH400:n kanssa paikoilleen ja katsoa miten se asettuu. Pahimmassa tapauksessa kardaanin etuosa sorviin ja siivu pois.

    Kansiin on pultattu Marteliuksen RST-pakosarjanlaipat ja paikallisesta metallivälityksestä löytyi kasa 42mm. käyriä. Impalaan kun ei saa kaupasta peltisarjoja, niin jonkinlaiset pitää itse kötöstää. Tilaa on niukasti. Kuvassa ahtaampi puoli.

    [​IMG]

    Koneen väriksi valittiin Impalan sisustan Aqua. Pari pikkuosaa sillä jo kokeilin ja mukavalta vaikuttaa.

    [​IMG]

    Jatkossa mm. laatikon sovitusta, nokkamietteitä, öljynkierron parannusta ja pakosarjojen ihmettelyä.
     
    Diktaattori, J.J. ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kolmella kympillä pakosarjat. Ei kyllä Ikeasta vaan Lähdemaa & Aarniolta Salosta.

    [​IMG]
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Melkee valmis! (pari leikkausta, prässäystä, mittaamista, TIGgaamista jne. enää..)[​IMG]
     
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kertauskurssi caddyn kanssa onkin aika hyödyllinen. Pitkän linjan harrastajilta ja caddy-kisaajilta saa hyvin tietoa pikkujiposta, joita on helppo ja halpa koneeseen toteuttaa.

    Öljynkierto: pick-up tuben säätö oikealle korkeudelle öljypohjaan nähden. Eri koulukuntia on tässäkin. Toiset sanovat etäisyydeksi pohjasta 1/4-1/2”, toiset 3/8" ja kaikkea sinnepäin. Omassa kun on muokattu pohja, olikin koneen alkup. rakentaja jättänyt sihdin liian kauas pohjasta (n.1") ja se piti vääntää lähemmäksi (n.9mm.=3/8"). Asia, joka ei tullut mieleen konetta kasattaessa ekaa kertaa. Samalla leikkasin sihtiosaa enemmän näkyville. Tuikkaan vielä keskelle aluslevyn kiinni.

    [​IMG]

    Öljynkierron tasaamiseksi laitan letkun öljypumpun yläpuolen kanavasta kulkemaan öljynpaineanturin kanavaan. Väliin pitää tehdä jako-blokki antureille ja mahdollisesti vielä liitäntä yhdelle letkulle nokka-akselin takana olevaan kanavaan. Lisäletku vaatii myös läpiviennin lohkoon, vetolevyn taakse.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Viime kesänä toteutettu kahden sähköflektin (Motonet) jäähdytys ei oikein vakuuttanut. Jäähdyttimen rivoituksen väliin tullut flektien anturitikku oli pirun hankala säätää sopivalle lämpötilalle ja sitä sai olla aina rukkaamassa. Palaan siis kiinteään siipeen.

    Tilan vähyyden vuoksi Joe/Bubba ilmeisesti oli jättänyt tunnelin siiven ympäriltä pois. Jonkun harrastajan omatekoinen tunneli löytyi halvalla aihioksi (luultavasti väännän siis sen kokonaan uusiksi). Ilman tunnelia jäähdytys toimi moitteetta edelliskesänä kuvassa näkyvällä siivellä.

    [​IMG]

    Vaikka siirsin konetta taaksepäin ei viskopropelille jää tilaa. Kuvan tunneliin pitää vielä tehdä lovi laturin hihnalle. Visko tuli kyllä fiksattua:

    [​IMG]

    Cadillaciin kaupataan yleisesti chevyn termaria, joka sopii fyysisesti paikoilleen, mutta ei ole oikea. Caddyn lämpöongelmat johtuvat monasti juuri väärän mallisesta termostaatista. Luemma näiden saatavuus on jenkkilässäkin heikkoa. Luultavasti löysin RokkiAutosta oikean.

    [​IMG]

    Pakosarjojen osalta homma on vielä vaiheessa. 42mm. putki onkin liian pientä suoraan pakoaukolle. Koitin tehdä sopivia kappaleita prässäämällä:

    [​IMG]
    Seuraavaksi kokeilen tuurnaksi 1500g. pajavasaraa..

    Helpoimmalla voisi päästä ilman sisälokareita.

    [​IMG]

    Kuvasta näkee, että Impalan vakio konepeltipelti ei ihan suoraan mene paikoilleen.

    [​IMG]

    Koneeseen liittymätöntä kaivelua on etupalkin muokkaus. Öljypohjalle ei jäänyt tilaa, kun muutin koneen kiinnitystä. Etupalkki piti siis pilkkoa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    pe-le, Vuokralainen, 12345678910 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pakosarjailu jatkuu. Tein nuo alkupätkät uusiksi, kun pääsin taas kunnon koneisiin käsiksi. Ensin konesahalla about 100mm. pätkiä ja sorvilla päät suoriksi. Tuurnaksi valikoitui alumiinipalikka (ei paras mahdollinen materiaali), jonka muotoilin pyöreäkulmaiseksi kartioksi. Työkaluna 50tn. prässi.

    [​IMG]

    Alkuputkia pitää vielä muokata sylinteri kerrallaan, että jonkinlainen koukero tuonne konehuoneeseen mahtuisi.

    [​IMG]

    Ohjausakseli ei ole tiellä, mutta ylätukivarsi akseleineen on hankala. Laippa pitää katkaista kuskin puolelta keskeltä ja kollektori tehtävä irroitettavaksi.

    [​IMG]

    Nokka-akseli on kesän ajettu Elgin (specsejä aiemmin tässä threadissa) ja se vaikutti ihan mukavalta, mutta kun nyt kone taas on auki, niin voisihan sen päivittää. Jenkkiguru suositteli CadCo:n CTA 300 H-nokkaa. Tuo siksi, että en halua lähteä kuitenkaan kikkailemaan kalliilla venakoneiston osilla, männillä ja koneistuksilla. Keinuvivusto korvataan 390 caddyn täyspitkällä akselilla ja keinuilla (budjetilla nääs).

    Jos jollakulla olisi vinkkiä, miten lennättää nokka Suomeen järkevillä kuluilla, niin olisi aika jees.

    Koneeseen sinänsä liittymätön kuva uusista moottorin kiinnikkeidenkiinnikkeistä:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.11.2019
    Skigu tykkää tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Etenee:
    390cid cadillacin keinuvipuakseli ei sitten heittämällä sopinutkaan. Liian kapea ja kiinnitysreiät eri paikassa. Sahasin akselit keskeltä poikki, mutta pukkien kiinnitysreiät muutaman millin vielä väärissä kohdissa. Pienellä jyrsinnällä varmaan saa sopimaan, mutta kun shimmejä ei löytynyt paikkakunnalta, niin jäi vielä projektiksi.

    [​IMG]

    Samoin peltisarjat jäivät hamaan tulevaisuuteen.

    Koneen osat kotiutuivat kaikki koneistamolta. Kokoaminen aloitettiin putsaamisella. Lohkon pesetin koneistamossa "asennusvalmiiksi" ja kotona puhdistin kanavat vielä kertaalleen, vaikka koneistamolla kerrottiin, että harjoihin ei tarttunut muruakaan. Kampiakselin öljykanavista mustaa silppua tulikin sitten enemmän. Viistin öljykanavien suut.

    Puhtaiden runkolaakeripukkien "kylpyvesi":

    [​IMG]

    Runkolaakereiden lohkon puolisiin liuskoihin suurensin öljykanavien reiät:

    [​IMG]

    Kampiakseli nostettu kuiville laakereille:

    [​IMG]

    Plastigage:

    [​IMG]

    Mun käsittääkseni on alueella: 0.0001-0.0026" on tehtaan ilmotus. Ameriikan miehet suosii 0.0022-0.0025". Ekaa kertaa tuli käytettyä tuota Plastigagea ja kuvittelin sen leviävän tasaiseksi raidaksi, mutta jokaisessa välissä se oli saman näköistä nuhjua. Lieneekö sitten eräpäivä mennyt. Päittäisvälys tehtaan arvojen keskivaiheilla.

    [​IMG]

    Mäntiin pujottelin renkaat paikoilleen ja lohkoon asensin myös nokkalaakerit ja kaikki proput.

    Kampiakselin ja laakerit voitelin RedLinen tahmalla ja lohko saa jäädä odottelemaan nokka-akselia.

    [​IMG]

    Venttiilien asennus sujui kivasti, kun tein kunnon työkalun. Kaksi kättä riitti:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.11.2019
    max, Vuokralainen, 12345678910 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jyrsäsin kumminkin keinuvipuakseleiden reijät. Nyt sopii paikoilleen ja keinutkin saa shimmattua. Toisaalta 13/16" akselille voisi löytyä edulliset rullakeinutkin. Olisiko tietäjillä neuvoja mitä kannattaisi huomioida?

    [​IMG]

    Ajankuluksi kaivelen valusarjat päältä ja sisältä:

    [​IMG]
     
    max, hevimies ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Eipä tule vanhan Cadillacin keinuvipuakseleista tähän kalua. Öljykanavat jää vääriin kohtiin, kun keinut on oikein kohdistettu. 200€ testi siis. Kiitos vaan ameriikan asiantuntijoille :mad:

    [​IMG]

    Nokkaa odotellessa Muutin pakoputkien alut 2½" putkille. Joku edellinen oli laittanut lähdöt 2" putkilla ja laajentanut siitä isommaksi. Laipat tein uusiksi 4mm. levystä plasmalla leikkaamalla ja vahvikkeet 3mm lattaraudasta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pakosarjojen kanavat 3h. hiomisen jälkeen:

    [​IMG]

    Oikean (alempi) ulostulo halkaisijaltaan n. 10mm. suurempi:

    [​IMG]
     
    sleepercooler, xarper, hevimies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nokka on jo kotimaassa ja toivottavasti ensi viikolla pääsee konetta kasaamaan. Koneen väri vaihtui, kun kaupassa möivät Temadur 90 ainoastaan kartan sävynä.

    [​IMG]

    Piti tulla sisustan tummempi sävy:

    [​IMG]
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ois 472 cadillacci myynnissä, just täysrempattu, dynotime only.
     
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Halpaa.
     
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!