Cadillac 500 cid "optimointi"

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Juuri näin.
    Ainahan hyvä selvittää etukäteen ennen kasaamista ja jälkeenpäinkin
    - onko kampura suora
    - onko kaulat oikeassa mitassa, mielellään min - max keskivaiheilla tai lähempänä minimiä, varsinkin runkokaulat, kunkoskaan ei tiedä onko runkolinja suora, jos sitä ei ole ajettu uusiksi.
    - sylinterivälys ylä, ala , moottorin pituus ja poikittais suunnissa mitattuna. Itse suosin 1-2satkua isompaa välystä mitä on ilmoitettu eli jos on 9/100 mäntävalmistajan suositus, teen 10-11satkun välyksen jne.
    - ei muuta kuin kampura täyttöön, tuohon yhteen tai useampaan ohut sleeve sisälle. Ovat niin hyvää materiaalia verrattuna perus valulohkoon että parantaa vain. Hyvällä rympillä 1-2mm paksusleeve sisään ja siellä on iäksi.

    Vähän paskaa liikkunut öljyn mukana, mutta se ei ole katastrofin syy. joko jäänyt löysälle mutteri tai jenga ollut pettämäisillään juuri kun on vetänyt kk muttereita momenttiin ja sitten massat repinyt irti mutterin. Näkee kyllä mutterin jengasta ja pultistakin onko ollut ennaakkon "sökönä".

    Ei näytä sylintereiden naarmut mitenkään mahdottoman pahalta. Yleensä halkeimien reunat kääntyy sisälle tai ulospäin , joten siitä halkeimien lähistöltä voi yrittää ottaa kiinni, kun mäntä vähän lämmetessään laajenee mittoihinsa. 600 on hyvä karkeus nykyöljyille ja renkaille, vaikka en usko että hirveää merkitystä hoonauksen karkeudella. Sylinterien pyöreydellä on merkitystä ja sillä että ne on suorat eikä kartiot. Liialla hoonaamisella saa helposti kartiot putket....
     
    Muokattu: 18.6.2020
    Seevu tykkää tästä.
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Vieläkin kiinnostas,onko nokkalaakerit oikein paikoillaan,
    näkyykö joka runkopesästä reikä auki nokkalaakereille?
     
  3. Seevu

    Seevu Gearhead

    Ovat paikoillaan. Kaikki tsekattiin koneistamon jäljiltä ja ovat vieläkin.
     
  4. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Nää on sitte aina yhtä kivoja... Mites sellainen skenaario jos tuo syl putki ois eka haljennut ja päästänyt vedet männänpäälle? Nestelukko kyllä rikkoo kangen sen jälkeen, oliko kansipahvi koittanut pullistua mistään?
     
  5. Seevu

    Seevu Gearhead

    Kansipahvit on ihan ok.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko tossa mutterissa kierteet vielä tallessa? Toisaalta jos kiertokanki on hävinnyt välistä, niin voisihan se olla kiertynyt aukikin.
     
  7. Seevu

    Seevu Gearhead

    Mutterissa oli jonkinlainen kierre. Ei hyvä, mutta ei täysin sileä.
     
  8. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eka haaveri Caddy koneen kanssa minulla. Pihaan kääntyessä moottori muuttui v7,5 :ksi- Ei siis ihan kasi, mutta yli seittemällä tuntui käyvän... :confused:
    Hetken aikaa tuumailtuani mittasin puristukset jotka oli 11 kahtapuolta mittarin asteikolla, paitsi yhdessä pytyssä välillä 9 ja välillä ei mittää...
    Venttiilikoppa auki ja sieltähän löytyi CHP highperf jousi kahdessa osassa... Eipä ollut pitkäikäinen- n. 5000 km
    Tilasin uuden sarja ja vaihdan ainakin sen yhden. Mitenhän todennäköistä on että niitä menis lisää..? Joku karkaisuvirhe? vai onko täänyt ihan yksittäistapaus.

    Miten on muuten porukalla tullut paketit ameriikasta näinä koronan kyllästäminä aikoina?
     
  9. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Paketit on tulleet hyvin jos kuljetusfirmana EI ole USPS. FedEx esim toimii oikein hyvin.
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Arvaa vaan... No tulee milloin tulee. Kohtahan se on Illinoisissakin kello pykälässä ja arki alkaa niin tietää että miten sieltä vois niitä vietereitä edes lähtee tännepäin.
    Toimitusaika nokka-akselissa oli useampi kuukausi.
     

Kerro tästä muillekin!