Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Juuri näin.
    Ainahan hyvä selvittää etukäteen ennen kasaamista ja jälkeenpäinkin
    - onko kampura suora
    - onko kaulat oikeassa mitassa, mielellään min - max keskivaiheilla tai lähempänä minimiä, varsinkin runkokaulat, kunkoskaan ei tiedä onko runkolinja suora, jos sitä ei ole ajettu uusiksi.
    - sylinterivälys ylä, ala , moottorin pituus ja poikittais suunnissa mitattuna. Itse suosin 1-2satkua isompaa välystä mitä on ilmoitettu eli jos on 9/100 mäntävalmistajan suositus, teen 10-11satkun välyksen jne.
    - ei muuta kuin kampura täyttöön, tuohon yhteen tai useampaan ohut sleeve sisälle. Ovat niin hyvää materiaalia verrattuna perus valulohkoon että parantaa vain. Hyvällä rympillä 1-2mm paksusleeve sisään ja siellä on iäksi.

    Vähän paskaa liikkunut öljyn mukana, mutta se ei ole katastrofin syy. joko jäänyt löysälle mutteri tai jenga ollut pettämäisillään juuri kun on vetänyt kk muttereita momenttiin ja sitten massat repinyt irti mutterin. Näkee kyllä mutterin jengasta ja pultistakin onko ollut ennaakkon "sökönä".

    Ei näytä sylintereiden naarmut mitenkään mahdottoman pahalta. Yleensä halkeimien reunat kääntyy sisälle tai ulospäin , joten siitä halkeimien lähistöltä voi yrittää ottaa kiinni, kun mäntä vähän lämmetessään laajenee mittoihinsa. 600 on hyvä karkeus nykyöljyille ja renkaille, vaikka en usko että hirveää merkitystä hoonauksen karkeudella. Sylinterien pyöreydellä on merkitystä ja sillä että ne on suorat eikä kartiot. Liialla hoonaamisella saa helposti kartiot putket....
     
    Muokattu: 18.6.2020
    Seevu tykkää tästä.
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Vieläkin kiinnostas,onko nokkalaakerit oikein paikoillaan,
    näkyykö joka runkopesästä reikä auki nokkalaakereille?
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ovat paikoillaan. Kaikki tsekattiin koneistamon jäljiltä ja ovat vieläkin.
     
  4. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Nää on sitte aina yhtä kivoja... Mites sellainen skenaario jos tuo syl putki ois eka haljennut ja päästänyt vedet männänpäälle? Nestelukko kyllä rikkoo kangen sen jälkeen, oliko kansipahvi koittanut pullistua mistään?
     
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kansipahvit on ihan ok.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko tossa mutterissa kierteet vielä tallessa? Toisaalta jos kiertokanki on hävinnyt välistä, niin voisihan se olla kiertynyt aukikin.
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mutterissa oli jonkinlainen kierre. Ei hyvä, mutta ei täysin sileä.
     
  8. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Eka haaveri Caddy koneen kanssa minulla. Pihaan kääntyessä moottori muuttui v7,5 :ksi- Ei siis ihan kasi, mutta yli seittemällä tuntui käyvän... :confused:
    Hetken aikaa tuumailtuani mittasin puristukset jotka oli 11 kahtapuolta mittarin asteikolla, paitsi yhdessä pytyssä välillä 9 ja välillä ei mittää...
    Venttiilikoppa auki ja sieltähän löytyi CHP highperf jousi kahdessa osassa... Eipä ollut pitkäikäinen- n. 5000 km
    Tilasin uuden sarja ja vaihdan ainakin sen yhden. Mitenhän todennäköistä on että niitä menis lisää..? Joku karkaisuvirhe? vai onko täänyt ihan yksittäistapaus.

    Miten on muuten porukalla tullut paketit ameriikasta näinä koronan kyllästäminä aikoina?
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Paketit on tulleet hyvin jos kuljetusfirmana EI ole USPS. FedEx esim toimii oikein hyvin.
     
  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Arvaa vaan... No tulee milloin tulee. Kohtahan se on Illinoisissakin kello pykälässä ja arki alkaa niin tietää että miten sieltä vois niitä vietereitä edes lähtee tännepäin.
    Toimitusaika nokka-akselissa oli useampi kuukausi.
     
  11. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Noniin. Eipä tarvinnut usps:ää kirota kun ei tuo Cadillachighperformance saanut mitään edes lähetettyä tännepäin. Rahaa heille kyllä voi laittaa mutta automaattivastausta isompaa kiitosta en sieltä ole saanut. Niimpä riitautin paypallin kautta koko tilauksen. Saa nähä saanko rahat takas.
    Yritän aina ajatella positiivista näistä yrityksistä, mutta hiton vaikeaa se tässä tapauksessa on. En voi suositella.
    Asiaan. Kyselin sit Uspartsilta lääkettä murheeseen ja sieltähän löytyi Compin beehive jouset tilalle. LS1 jouset näytti olevan. Samalla vaihdoin luonnollisesti retainerit. Seetipaineeksi jäi kutakuinkin sata.
    Patti kasaan ja käyntiin. Käy kuin kello. Kiinnitin erityistä huomiota tälläkertaa keinuvipu "akseleiden" linjaukseen. kun kiristäsessä ne pyrkii kääntelehtimään minne sattuu. Ihan silmämääräisesti linjailin. Ihan kuin olisi hieman hiljaisempi käyntiääni.
    Laatikonhan olin vaihtanut viikkoa ennen tuota jousijumppaa ja nyt vasta huomasin ettei se kickdown toiminut. Se oli suht helppo korjata kun vaihdoin sen detent-solenoidin entisestä laatikosta.
    40-luvun letukka seisomaan ja avo liikenteeseen. Olihan viikonloppuna kelit kohdallaan ja vehkeet toimi ehkä parhaiten mitä tähän asti on päässyt kokemaan.
     
    teippi-mikko, Seevu, esu79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    CadillacHighPerformance on ameriikan harrastajien mielestä ihan huijarifirma. Monella on jäänyt rahat sisään ja tuotteet saamatta. Myös yhdellä tutulla täällä Suomessa.

    -J-
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Olen huhuillut Cadillacin 472/500 osien perään marketissa mutta kokeillaan nyt täältäkin kun on melko sopiva ketju. Eli jos vaikka tähän kirjoittaneilla löytyy moottorin osia niin laittakaa privaa. Tekeillä on kaksi mottia -68 Devilleen. Osista yritän koota mahdollisimman alkuperäisen -68 moottorin. Tähän on lohko, kampiakseli, NOS orkkisnokka, dampperi ja jakopään kansi olemassa. Jenkeistä lähti toivottavasti tulemaan dampperin hubi ja sen takana oleva "oil slinger" kartio. Ei paljon muuta vielä. Autossa on nokalla todennäköisesti -72 mallinen 472 mistä olisi tarkoitus tehdä vähän tehokkaampi versio, katukäyttöön kuitenkin. Kaikki ja kaikenkuntoiset osat kiinnostaa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    olis yks kokonainen 472 motti joutilaana tuolla ladossa, en ole aukassu joten rojektina voin myydä tarvitsevalle koko läjän. startti muistaakseni on kans tallessa
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Lähetin privaviestin.
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Alkaa pikkuhiljaa omat moottoriprojektit käynnistymään. Tänään pitäisi lähteä Ruotsista tulemaan vauhtiosia. Myyjä myi jotain vuosia sitten ostamiansa käyttämättömiä osia köntässä. Paketissa on männät missä näkyy kuvassa pienet venttiilisyvennysten näköiset kolot ja muuten tasapäiset. Myyjä väittää näiden olevan 120 cc kansille 10:1 puristussuhteella mutta en kyllä hakemalla löytänyt että tällaisia olisi olemassa. Vaikka olisi täysin tasapäinen mäntä ja dekissä niin ei noilla kansilla saa kuin n. 8,9:1 puristukset (jos laskin oikein). Näille jos laittaisi 76cc kannet ja nuo kolot männissä olisi vaikka 2 cc niin puristukset pomppaa 12,8:1 paikkeille. Osaako joku sanoa kannattaako tästä yhdistelmästä lähteä Cadillacin koneessa työstämään puristuksia alas ja mistä kairataan? Vai suosiolla etsiä 120cc kannet mutta niillä taas puristukset jää melko alas. Paitsi jos nuo myyjän puheet sittenkin pitävät paikkansa mutta silloin kyllä mielestäni männän päässä pitäisi olla pattia.

    Paketissa on mukana laahurinokka mistä löytyi hyvin vähän tietoa, toivottavasti lappu on paketissa mukana, mutta jenkkifoorumilta onnistuin löytämään tämän verran: in opens 10.5 btdc , in closes 42.5 abdc 108+2 lsa so in centerline is 106, ex closes 6.5 atdc , ex opens 46.5 bbdc duration at .50 233* lift with stock rockers (1.65 ratio ) is .53

    Nokka-akselin valinnasta en itse ole kovinkaan hyvin perillä, kertokaa viisaammat miltä tuo vaikuttaa? Ohjurit pitää lyhentää mutta pystyyköhän tuon kanssa käyttämään vakiokeinuja? Tälle sopivat jäykemmät jouset pitäisi olla paketissa mukana. Dynaamista puristusta tulee 120cc kansilla n. 8 ja 76cc kansilla n. 11,7 (edelleen jos laskin oikein).

    Tarkoitus olisi käyttää nämä osat nykyisen keulalla olevan -72 mallisen 472:n piristykseen ja sivussa tehdä vuosimallin mukainen vakio -68 472 motti.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Et tainnut ottaa puristussuhdelaskuissa kannentiivistettä ollenkaan huomioon?
    472:nen tasapäämännillä ja 120cc kansilla tekee puristussuhteeksi korkeintaan vähän päälle kasin, riippuen mille korkeudelle mäntä/dekki asettuu.

    Sitten tuon nokan asteet on annettu .050" nostolla, ja dynaamiset puristukset tulee laskea perusasteista, jolloin tuolla kombinaatiolla nekin jäis reilusti alle seiskan.

    76cc kansilla puristukset jäis kuitenkin alle 12:1 ja dynaamiset ysin paikkeille.
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Melko hätäisesti syötin laskuriin mistä nuo lukemat otin. Kannentiivisteelle laitoin 0,5 mm ja sen reiän kooksi 4.36". Mäntien oletin olevan dekissä mitä ne tuskin ovat. Täytyy katsoa tarkemmin sitten kun ne osat ovat käsissä. Minkähän verran noita puristuksia uskaltaa jättää? Kadulla ja pumppubensalla olisi kuitenkin tarkoitus ajella.

    Kampiakseliksi jää Cadillacin vakio mutta kiertokangiksi taotut H-kanget.
     
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuo varmaan on oikea ja ehkä samaa tavaraa kuin FelPron mikä itselläni on hyllyssä. Sitten kun pilkkua viilataan niin jotain pitäisi arvata tiivisteen kokoon puristumiselle. Tiivisteen sylinterin reiän kokoa en mitannut mutta jossain sanottiin, että voi käyttää max. 0.060 ylikoolle joten lisäsin sen vain suoraan vakiosylinterin läpimittaan. Ei ole itselleni suurta väliä mikä sen puristussuhteen toinen desimaali on kunhan saisi järkevälle alueelle.
     

Kerro tästä muillekin!