Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Kansista siivua pois ni saa edes vähän ruttua sinne, paras viritys mitä tommoseen matalapuristeiseen moottoriin voi vaan tehä.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Closed chamberilla millistä lähtee ehkä 6-7 cc:tä, matalapuristeisessa aika marginaalinen vaikutus ton kokoksessa motissa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    SBM 72cc palotilasista kansista lähti 9cc per 1mm. 2mm ku ottaa pois ni saa puristukset nostettua jo 8 -> 10 mikä on todella iso muutos, ei paljoo paremmin voi rahalle saaha vastinetta.
    Varmaan auttaa huomattavasti jo jos saa sieltä 8 vaikka 9.5 edes tjsp, 10->12 on huomattavasti pienempi ero kun 8->10.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi kaikki suhteet muuttuu reilusti kun tilavuus kasvaa ja alkuperäinen on matala. Ja tietty toisinpäin myös, jossain 15:1 pikkulohkossa jo pienet määrät on merkittäviä. Mut tos just on tekeillä yks nollabudjetin 440. Sen alkuperäinen laskettu puristussuhde on 7.3:1. Millin höyläyksellä oltais päästy kasiin. 2 millii, tarvii kiinnittää jo huomioita preloadeihin, imusarjan jne sopimisiin jne, esimerkiks SB mopari jo alkaa helposti kantaa imusarja kulmista. Open chamberilla se on sellanen 9-10cc:tä, closed chamber on vähän vähemmän, luokkaa 6-7 cc:tä.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    2mm ku otti kansitasosta ja 1.5mm imusarjan pinnasta ni istu ku nyrkki silmään, päätytiivisteet vaan korvas liimalla sit.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    laskin isolohko foortista sen puoltoista millia ja rutut nousi noin puolella, siis orggis 8.5->9 tienoille mikäli kaikki meni ok.

    Aattelin ton siten että jos joskus avaan ton vielä niin lohkosta poistamalla/dekkiin tulevilla männillä saisi rutut sitte korkeelle, kun varmaan ens rempassa se täytyy jo porata. Tosta on tulossa kaasu-moottori ja ehkä sitten seuraavalla avauskerralla on sellanen tilanne jo suomessa että kaasua saa vähän joka paikasta eikä tartte enää aatella pensan rajoja puristuksissa.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    No ei oo kyllä iso muutos, laskit varmaan kaiken ennen ja jälkeen ite?

    Tosin niinkai se on jos palotila on 100cc+ ni ei siitä niin paljoo enää tunnu se 7-9cc ottaa pois kun 72cc.
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Matalat kun on rutut, niin on hyvä rojekti ahtaa, teet semmoisen matalapaineturbon kahdella gt30 ahtimella, niin saat sen vajaa tuhat heppaa, blow through kaasariväköstystä vaan kehiin.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    joo ja katoin myös laskurilla, tarkistin laskujani ja lopulta sain samat tulokset. En muuten muista varmaksi oliko 8,5 vai 8 mistä muuttu 9 kun ton verta otti pois. palotilasta pois lähtevää määrää estimoin paperille piirretyllä palotilan muodolla jonka pinta-alaa suhteutin koko ympyrän pinta-alaan.

    Lopuksi tein reality tsekkiä eli vertasin vastaavaan "muskelikoneeseen" ja katoin onko tulos mitenkään järjellinen. Mielestäni se oli. Tämä ei tietysti ole mikään tae että olisin laskenut oikein:poff::rotfl::odeek:

    palotila oli 95cc kansissa tai jotain sellasta+männät kuopassa 0,8mm+kannentiiviste+männän pieni kuoppa. muskelimoottorissa muistaakseni männät ei ole kuopassa vaan lohko on matalempi, männät samat ja kansissa joku seitkytjotain palotilat, ruttua speksattu 10,5 joten tohonkin suhteutettuna 9 kuulostaa järkevältä. En nyt muista paljonko kansista lähti tilavuutta kun ton verta laskin mutta enemmän niissä oli vieläkin mitä muskelikansissa+männät kuopassa.

    jälkeen en ole laskenut tai mitannut palotiloja, varmaan pitäisi muttei ole vielä kerinnyt.
     
    xarper tykkää tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eilen oli sit 472:n dynopäivä. Tuli uus henk koht ennätys, moottori kävi kolme sekuntia. Jakopään (uus sealed power) alaratas halkes ja meni palasiks, nokka lakkas pyörimästä ja se oli siinä. Tänään ehkä tutkimaan vaurioita tarkemmin, lähinnä se et tuliko kansiin myös hittiä nokan stopattua. Unelmatilanteessa kansia ei tarvis irrottaa mut se selviää hyvin äkkiä ohivuotomittauksella...
     
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sehä meni sit iha ko elokuvis..
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos se oli Roihupellon varaosasta, niin "koskaan ei ole semmoista tapahtunut ja jos tapahtuikin, niin tässä kyseessä on selvästi ollut asennusvirhe ja/tai moottori oli viallinen".

    Virallinen tarkastaja kävi hiplaamassa moottoria mut ei siellä ollut nokka jumissa eikä hällä ollut muita vikaantumisideoita esittää.

    Mun tapauksessani jakopään todennäköisesti yläratas pirstoutui, kuitenkin alle sata kilsaa ajettuna. Eikä ollut takuuta koska osassa joka ainoana koneen sisällä oli aivan silppuna ei ollut eikä voinut olla vikaa. Ei ollut kevyellä käytöllä muttei kone muuten oikutellut. Poks ja kannen lisäksi kampi kaipaa hiontaa.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Listalle päästiin mut ei ykköseks, ykkösenä joku AMC käyntiaika yks sekunti.
     
    Herje ja masanteri tykkäävät tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    itellä joku SA-gear merkkinen, saas nähä montako sekkaa se kestää käyttöä.
     
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Miten porukalla projektit etenee? Oma lohko on koneistamolla ja vaikka näytti siltä, että kone on hyvässä kunnossa, niin .030 ylikokoon menee sylinterit ja kampiakseli hiotaan .010.

    Seurailen facebookissa CADILLAC 472/500- juttuja ja sitä kautta koittanut saada infoa isommista venttiileistä. Pontiacin luemma sopisivat. Onko kenelläkään kokemusta tästä?
    https://www.facebook.com/groups/336332916491805/?epa=SEARCH_BOX

    Crank hub löytyi käytettynä jenkeistä. Ei tullut halvaksi. Jenkkilässä olivat puhaltaneet palikan ja itse otin pienen lastun pois tiivistepinnasta ja maalasin.[​IMG]
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pari projektikuvaa vielä: [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Perskeles, mul ne kansipultit viel lähettämättä..., koitan saada huomen liikkeelle ku muutki roudattavaa. Mun muistaakseni tohon 472:n venat cad500 partsista. KAnavat kansissaon aika isot kyllä, ja ainakin mun silmään toimivan oloset. 'venat vaan on säälittävän pienet. Tos omas rakennelmas tuli ehkä vähän liiankin isot, etenkin pako.
     
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei oo kiirus pulteilla. Tuo cad500 voisi kyllä olla ihan hyvä vaihtoehto venttiilien suhteen. Pitää vaan tsekata niiden lähetyskulut. Siksi sylinteritkin menivät suoraan .030 kokoon, kun tuli halvemmaksi ottaa isommat männät.
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Noniin.
    Oma projektikin nytkähti ettepäin.
    Nokka tuli männäviikolla. Eivät lähettänyt palautusohjeita, joten jouduin maksamaan tullin uudestaan. Onpahan nyt siitä puljusta sit kaksi nokkaa...
    Specsit tälläkertaa:
    .050 227/227 adv. 275/275 lsa108 nostoo n. 0.55
    Perusympyrä näyttäs sen verran kookkaalta että preloadiakin saattaa löytyy. Tosin on minulla yhdet pidemmät tönäritkin.
    Tää on nyt se Cadillachighperformancen TH#10 Thumper... tai ainakin jotain sinnepäin. Valmistaja Lunati.
    Olkoot vaikka mikä, tällä mennään.
    Jousisarja, lukot ja retainerit samasta firmasta. Näyttää äkkiältään samalta kuin Compin vastaavat, mitkä myös hyllyssä. Compin nostajat laitan.

    Kertauksen vuoksi:
    - Alakerta STD 1975 hoonattu, laakeroitu, rengastettu, männät tasossa. Ml autossa 45 000.
    - Kannet -1975 120cc "florida"eli EI ilmapumppua. Kanavat hiplattu, venttiilit kiillotettu ja seetit tehty. Laskettu. Puristus n. 9:1
    - Imusarja vakio. Jyrsitty plenum malliseksi. 1" koroke (katotaan jos sattus Edelbrock)
    - Nokka MTS/Cadillachighperformance TH#10 Thumper
    - Suolisto avarampi mutta vakiosarjat.

    Ei tuolla taida kuuhun päästä, mutta pääasia että poika viihtyy.

    Rupeen kohta myymään ylijäämää pois. Löytyy mm.
    - 1969 DeVille AVO projekti. Moottori puuttuu. paperit ok. Halpa.
    -1975 030/010 500 cid osina akseli paskana.
    - Comp 270H uusi
    - Lunati .050 jotain 235/235 ei muista paree. Specsit kuitenkii löytyy. uusi.
    - 425 cid kannet, lohko ym.
    - muutakin kun ensiks saa tuon läjään.
     
    Muokattu: 9.12.2018

Kerro tästä muillekin!