1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Cadillac 500 cid "optimointi"

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Silvarello

    Silvarello 3rd gear

    Noniin.
    Oma projektikin nytkähti ettepäin.
    Nokka tuli männäviikolla. Eivät lähettänyt palautusohjeita, joten jouduin maksamaan tullin uudestaan. Onpahan nyt siitä puljusta sit kaksi nokkaa...
    Specsit tälläkertaa:
    .050 227/227 adv. 275/275 lsa108 nostoo n. 0.55
    Perusympyrä näyttäs sen verran kookkaalta että preloadiakin saattaa löytyy. Tosin on minulla yhdet pidemmät tönäritkin.
    Tää on nyt se Cadillachighperformancen TH#10 Thumper... tai ainakin jotain sinnepäin. Valmistaja Lunati.
    Olkoot vaikka mikä, tällä mennään.
    Jousisarja, lukot ja retainerit samasta firmasta. Näyttää äkkiältään samalta kuin Compin vastaavat, mitkä myös hyllyssä. Compin nostajat laitan.

    Kertauksen vuoksi:
    - Alakerta STD 1975 hoonattu, laakeroitu, rengastettu, männät tasossa. Ml autossa 45 000.
    - Kannet -1975 120cc "florida"eli EI ilmapumppua. Kanavat hiplattu, venttiilit kiillotettu ja seetit tehty. Laskettu. Puristus n. 9:1
    - Imusarja vakio. Jyrsitty plenum malliseksi. 1" koroke (katotaan jos sattus Edelbrock)
    - Nokka MTS/Cadillachighperformance TH#10 Thumper
    - Suolisto avarampi mutta vakiosarjat.

    Ei tuolla taida kuuhun päästä, mutta pääasia että poika viihtyy.

    Rupeen kohta myymään ylijäämää pois. Löytyy mm.
    - 1969 DeVille AVO projekti. Moottori puuttuu. paperit ok. Halpa.
    -1975 030/010 500 cid osina akseli paskana.
    - Comp 270H uusi
    - Lunati .050 jotain 235/235 ei muista paree. Specsit kuitenkii löytyy. uusi.
    - 425 cid kannet, lohko ym.
    - muutakin kun ensiks saa tuon läjään.
     
    Muokattu: 9.12.2018
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Taas nokka-akselikeskustelua:
    Specsit tälläkertaa:
    .050 227/227 adv. 275/275 lsa108 nostoo n. 0.55

    En usko että tuo on kovinkaan thumper, kuten sitä mainostetaan.

    Sen sijaan tuo on justiinsa oikea nokka tohon sun kokoonpanoon, et ottanut liian kireetä, jolloin dynaaminen olis tullu paljon alas, sen sijaan otit aika moderate nokan, joka on ns. siiamilainen, joka antaa yleensä hyvän keskialueen väännön, haittaamatta suuremman kierroslukualueen toimintaa, kunhan pakopuoli on kansissa hyvä ja sama homma pakoputkistosta.

    Putkisto on sitten tärkeämpi kuin pelkät sarjat, riippuen toki sarjoista ja niiden päähän tulevista jatkoista, mutta noin niin ku yleensä.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ei ne asteet niinkään vaan se LSA yleensä mikä noissa "thumpr" nokissa on yhteistä, toki ei toi 108 nyt vielä hirveen tiukka oo kun niitä löytyy 106kin mutta tiukalla LSA sitä saundia sinne tyhjäkäynnille saadaan vaikka asteita ei älyttömiä oliskaan.

    Tai näin mä olen asian ymmärtänyt ainaskin, joku viisaampi kuten @artsiracing varmaan korjaa sit?
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nii kyllähän se koko idea noissa thmpr nokissa on saada hyväkäytöksinen nokka pienellä ränttätäntällä. Eli vähän asteita mutta muulla nokkaprofiililla ja pienellä lsa:lla saadaan mieto/käytännöllinen nokka mutta kummiskin saundia sillai kivasti.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Silvarello

    Silvarello 3rd gear

    Tuo näyttäs omaankin silmääni nyt siltä mitä kaavailin tuohon.
    Compin 270h on kuin "pikkuveli" tuolle. Senhän hylkäsin suunnitelmasta alunperin perusympyrän koon/ preload ongelman takia josta tää seikkailu lähti. Nythän minulla oli jo ne pidemmät tönäritkin mutta ajattelin että katotaan loppuun asti.
    Putkisto tulee olemaan semisti virtaavampi x- malli. Pakosarjat jää aluksi jo senkin takia kun tulee etuvetokoppaan tuo kone.
    Panssarivaunun painoinen Eldorado. Nää on näitä minun outoja visioita...
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    On se ny perkele et mitäs_vittua tänki topicin sotkee
     
    Camino'79 ja Kalu tykkäävät tästä.
  7. Silvarello

    Silvarello 3rd gear

    Täh? Bensakonneela tää on.
     
  8. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Vituttaako sua, kun mitäs_vittua saattaa tietää asioista jotakin.

    tuossa tietoa asiasta: https://mooregoodink.com/camshaft-lobe-separation-what-does-it-mean/

    Tässä yks hyvä kohta:
    Tellingly, when engine builder Chuck Lawrence received the order to bestow a 520cu in big-block Ford with the sound of a Pro Stock engine, he replaced the normal 112LSA hydraulic roller cam with one of 108LSA. “The result sounded wonderful,” said Lawrence, “but it didn’t rev as enthusiastically and it made 30hp less than normal!”

    Eli nuo thumpr nokat ei välttämättä tehon kannalta oo niin hyviä, mulle itelle tuli muutos lsa 107->112, varmasti on vähemmän ränttätänttää, mutta enemmän keskialueen vääntöä, ja kone kiertää hyvin, korkeelle, mullakin 112 kiertää korkeammalle kun 107, mutta niin käy vain turbolla.

    Täällä kun on tietäjiä, niin joku vois kertoa miksi noin käy, itse en tiedä... :)
     
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    ampuukos nämä niitä väri_kuulia?
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jopas jotakin, täällä on syöty taas voimahunajaa, ja lainattu semmosella innolla taas nettiartikkeleita et saman postauksen aikana onnistuu puhumaan ittensä aivan solmuun. Suosittelen lainaamaan lisää artikkeleita summanmutikassa.

    Thumpr and out.
     
    xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, vähän kulunutta teoriointia ja loputtomiin samaa, ei jaksa enää edes vastata. Oma 472 projekti taas lähempänä uutta yritystä, Cloyesin jakopää nyt ajotettuna. Ruttu tuli samal mitattuu, huikee 8.2:1. Enää loput ja sit dynoon toivottavasti paremmalla tuurilla. Jotain pikku tiivareit jää yli jos joku tarvii, kansipaffit, pakosarjat, stefoja jne.
     
    Seevu, Inlinee, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ihan asiaa mä oon puhunu, mulle on ihan sama, jos joku ei jaksa.
    Kaverin nokkavalinta meni nappiin ja saatiin hyvä nokka.
    Kato mihin muuallekkin mä kirjottelen esim hifistä, maalaamisesta, lasikuidusta jne jne.
    Ni tuut huomaaman että en mä pelkkä hupiukko oo.
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En kato. Pärjään kyl ilmankin ja duunailen vaan näit omii juttui.
     
    cdv70 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Okei, duunaile vaan, tiedän että osaat. Propsit sulle, ihan for real.
     
  15. Seevu

    Seevu 3rd gear

    Joulupukki käväisi:
    [​IMG]
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Veikkaampa että 350 tulee helposti.
    Hyvin tehty kone kyläajoon, joka jaksaa kuljettaa painavaa autoa. pikkusem korkeammalta ottava turbiini vielä, joku ihan 400rpm korkeammalta ottava olis hyvä seuralainen tuolle moottorille vaikka etenee se kyllä vakiollakin varmasti niin lujaa kuin uskaltaa ajaa... :poff:
     
  17. Seevu

    Seevu 3rd gear

    Piti aloittaa tähän turbiinikeskustelu, mutta en kehdannu. Olen koittanut hakea tietoa turbiinin valinnasta, mutta en vaan tajua. Siksi ulkoistinkin homman JN-Tradingille. Saavat modata tuon alkuperäisen.

    Lähetin firmaan tietoja kopasta, moottorista, laatikosta, perästä, käyttötarkoituksesta jne.
     
  18. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ok, sieltä tulee hyvä turbiini sulle.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Elleivät myy turbiinia eteenpäin ja "unohda" koko asiaa..... Just saying...
     
  20. Seevu

    Seevu 3rd gear

    Kerro vaan.
     

Kerro tästä muillekin!