Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joskus kuvakulman pienikin muutos tekee ihmeitä.
    Ekassa kuvassa pullikoiden kiinnitys.
    [​IMG]
    Ilmeisesti tuo iso prikka on asentajalta tippunut patterin väliin?
    Pullikoiden alla dampperi näytti juuri siltä miltä piti, vähän "kauniisti patinoitunut", mutta ehjä.

    Enivei, päättelimme, että kuvassa käytetty "shimmausmateriaali" pitäisi olla pyörän toisella puolella.

    Satoi vettä selkävaivaisen persvakoon, joten päätimme siirtyä sisätöihin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ’74-older factory crank pullies intended to be used with a factory damper require a spacer for proper alignment.

    Mainitaan tuolla dampperin myyntitekstissä. Mistään ei tietenkään löytynyt kuvaa tai myynnissä olevaa spaceria.

    Seuraavaksi ajateltiin tehdä silleen, että prikkojen avulla shimmataan ehkä max 3 mm tuota pullikkahässäkkää ulospäin, koe-sovitetaan hihnat paikoilleen, katsotaan auttaako?

    Sitten kun prikkojen avulla osan paksuus on selvillä, niin sellainen pitäisi saada valmistettua. Kuka, missä, milloin on vielä arvoitus.

    Jotenkin mennyt pinnoiltaan aika karseeksi tuo konehuone tuosta kohtaa, ehkä mä voisin siistiä noi osat ennen kun laitan kiinni...
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Voisiko tuon kuvan prikka toimia jollain tapaa sinä spacerina?

    P.S: Öljynsuodatin on tainnut olla paikallaan jo jonkin tovin..
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Omassa ei ole shimmejä eikä myöskään tuota keskipulttia prikkoineen. Dampperin hubi on pelkästään tiukan sovituksen varassa kampiakselin päässä. Kuvista katsomalla näyttäisi, että sellainen mahdollisesti pitäisi olla. Täytyypä laittaa, ei siitä haittaakaan ole. Jostain ulkomaisesta keskustelusta olin lukevinani että tuossa kierteessä on vain suojakorkki mihin jossain aikaisemmassa viestissä viittasin. Mahdollisesti vuosimallieroja. Hubi on kyllä kaikissa sama.
     
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Näköjään on muitakin joilla sama ongelma: https://www.cadillacforums.com/threads/472-waterpump-serpentine-belt-problem.106953/

    Katse kääntyy vahvasti vesipumppuun. Rockauton kuvia vertailemalla eri valmistajien pumppujen valuissa näyttäisi jotain erojakin olevan. Omassa nyt kiinni oleva on GMB merkkinen ja osuu niin vähän että sillä tuskin on merkitystä. Voi olla, että joku muu hihna ei edes osuisi. Nyt on kiinni Motonetin hyllytavarana olevat hihnat.
     
    Muokattu: 17.5.2023
    leivonharri tykkää tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Dampperissa ei tehtaalta ole kiinnityspulttia. Kierrettä suojaa korkinpala. Kun dampperiin laitetaan pulttikiinnitys pitää alla olla PAKSU prikka, ettei se väänny ja pultti löysty. Jaa mistäkö tiedän..

    Cadillaceissa oli muistaakseni kuutta eri ajoitusmerkkiliparetta.

    Facebookin 472/500 ryhmässä on ameriikanguruja (esim. ylläpitäjä Scott Hatch), joilta saa kaikki vastaukset koneeseen liittyen: https://www.facebook.com/groups/336332916491805

    -Jake-
     
    Muokattu: 31.5.2023
    leivonharri ja Concarne tykkäävät tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Minulla on koneessa (vm-72) kiinni samanlainen ajoitusmerkki kuin tässä ketjussa olevissa kuvissa. Mikäli jollain on ylimääräisenä ensimmäinen versio eli -68- -70 mallinen niin saa tarjota.
     
    Muokattu: 17.5.2023
    leivonharri tykkää tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vesipumppu vaihdettu, sekin oli vähän ihmeellinen, kiinnitys kolmella erilaisella pultilla ja yhdellä ristipäisellä "läpiruuvilla"? Minä kun luulin, että nämä "laitetaan kiinni sillä mitä taskunpohjalta sattuu löytymään" olisi ollut vain uudempien mallien ominaisuuksia (CTS, etupuskurin poski).

    Vanha ja uusi vesipumppu samanlaiset pl. se käsin kairattu kohta.

    Ensimmäinen erä hihnapyörien linjauksessa otettu. Sovitettiin pylpyrät paikoilleen, dampperissa siivat nyt ilman sen kummempia prikkoja, eli se "pohjasi".

    Silmämääräisesti ja hihnoja paikalleen sovittamalla kaikki näyttäisi asettuvan hyvään linjaan.
    Paitsi, että se prkleen vesipumppu ottaa ensimmäiseen hihnaan kiinni siitä samasta kohtaa.

    Mietitään "tieteellisempiä" tapoja pyörien kohtisuoruuden mittaamiseen.

    Sit pitäis vielä rakentaa se ilmapumpun tukirauta, siistiä vähän paikkoja, ehkä suhauttaa vesipumppuun vähän maalia.
     
  10. SK

    SK Gearhead

    Ongelma taitaa olla vesipumpussa itsessään:

    TA Motor myy juuri tuosta kohtaa erityisen kapeaa (24mm) mallia, ja silloin molemmat hihnat mahtuvat paikalleen:
    https://tamotor.se/produkt/vattenpump-med-ratt-utforande-for-dubbla-remmar/

    Perusvesipumppu on tuosta kohtaa 6mm paksumpi, ja TA Motorin mukaan mahdollistaa vain ulomman hihnan käytön
    https://tamotor.se/produkt/vattenpump-for-endast-1-rem-utforsaljning/

    (Puuttuvilla) milleillä on toki hintansa, ne lähes nelinkertaistavat pumpun hinnan.
     
    Seevu, juko7, Concarne ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    [​IMG]
    Niinpä tietysti.

    Kiitokset tiedosta ja linkeistä. 6 mm tuossa paikassa on aika paljon.
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Nojoo, onhan Porscheissakin se "ratamalli", josta on purettu kaikki mukavuus pois, kalliimpi kuin luksukainen siviiliversio. Keveys ja urheilullisuus on kallista.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Vesipumppu, ilmastoinnilla vai ilman?
    Nää on näitä kummajaisuuksia joita tulee joskus vastaan. Muistaakseni jossain tutun vanhassa saksalaisessa oli eri jakopään koppa jos oli ilman ohjaustehostinta tullu. Semmone koko myllyn päädyn kokonen alumiinijärkäle...
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mutkun Cadillaccia ei ole saanut ilman ilmastointia ja muita leluja. Cadillacin omistajan murheena ei ole kuin värin valitseminen ja optiolistalla ei ole kuin kattoluukku, kaikki muu vakiona.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kaivoin tallista vesipumpun mihin stanssattu numero täsmää varaosakirjan numeroihin. Siinä on tuo madallettu osa erilainen kuin kiinakopiossa. Kuinka ollakaan, myös tuossa orkkispumpussa on selvä kiillottuma siinä syvennyksen reunassa. Taitaa mennä jenkkiauton valmistustoleranssien piikkiin. Tietysti nykyhihnat voi mennä juuri sen verran syvemmälle että osuu mutta tarkka on sovitus tuossa.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mun tarvii varmaan tällä kertaa sen verran luovuttaa, että laitan ton yhdellä hihnalla kiinni ja korjaan asian sit seuraavan vesipumpun kanssa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Tähän oli "pakko" puuttua.

    1970 Cadillac Shop Manual:ssa on "AC & Heating" -osiossa jopa oma lukunsa ilman ilmastointia olevalle ilmanvaihtolaitteelle, "Heater only". Valitettavasti vuoden 1970 alkuperäiset myyntiesitteet eivät näin viikonloppureissulla ole käsillä.

    Se sitten on ihan oma juttunsa, montako noita ilmastoimattomia on myyty...
     
    isalmela, juko7 ja leivonharri tykkäävät tästä.
  18. juko7

    juko7 Double Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    [​IMG]
    Ilmapumpun tukirauta lisätty.
    Termostaatti LISÄTTY.

    Loppuviikosta enemmän tarinaa ja mahdollisesti kuvia..
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Silläkin uhalla, että kuulostan nyt tyhmältä enkä ole vaan ymmärtänyt jotain niin kysyn: Miksi tuota pumppuviritystä ei vaan heivaa romukoppaan kun se nyt vaikuttaa aiheuttavan kaikenlaista vaivaa?

    En niin cadillaceja tunne, mutta pikaisella vilkaisulla noihin ilmeisesti saisi ostettua ihan kaupallisia sovelluksia joilla se katoaisi ja hihnalinjat yms pysyisi kohdallaan.
    Vai onko nyt kyseessä enemmän mobilismi jossa halutaan pitää tehtaalta tulleet asiat paikallaan?
     
    Visa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!