Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Eli olikohan se nyt niin, että termostaatti auki ja ilman tuon speed control kytkimen rajoitusta alipaine-ennakon säätö toimii normaalisti kaasuläpän asennon ohjaamana. Silloin kun moottori on kylmä tai tuo speed control (mitä se ikinä ohjaakaan) rajoittaa ohjataan alipaine-ennakkoa imusarjan alipaineella.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Tuohon keltaiseen laatikkoon taitaa tulla ohjaus vaihdelaatikosta.
    Olikohan niin että vaihteen ollessa kolmosella vaihdelaatikossa painekytkin napsahtaa ja tuo saa maadoituksen. Vaihdelaatikon sähköliittimessä on kaksi napaa, toinen on kick-down ja toinen tuo.

    Näin ainakin 1970 takavetoisissa.
     
    Concarne ja leivonharri tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiitti!
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onkohan idea siis niin, että isolla vaihteella kovalla kuormalla ennakon säätö siirretään imusarjan alipaineelle jolloin ennakkoa tulee vähemmän esim. nakutuksen ehkäisemiseksi.
     
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Kuva näyttää 72 malliselta jossa on Speed Control Switch. 71:ssa on sen tilalla Transmission Controlled Spark, mutta ei ole enää 71 Shop Manuaalia apuna.
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Muisti petti, menikin juuri päin vastoin:
    [​IMG]
    Tämä on siis 1970 Shop Manualista.
     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Päivitellään tätäkin välillä.

    Jotenkin kesäkuulle kasaantuu karmeet kasat kaikkea muutakin touhua kun auton ropaamista.

    Enivei, Cadillac kasattu "ajokuntoiseksi projektiksi", eli vesipumppu, ilmapumppu kaikki tarpeellinen kasassa, nesteet sisällä (ja pysyy sisäpuolella). Alipaineletkut vielä miten sattuu, oleellisimpana puutteena vieläkin se, että kaasutimelta menee letku nyt suoraan jakajan alipainekelloon kulkematta edellä mainitun switchin läpi.

    Ei muuta kun puliukot taakse ja kiertämään Lepsämän kylänraittia! Parin kilsan koe-ajolenkki meni kohtuu hyvin, ei prötännyt kiihdyttäessä (kerran). Vaan kone käy vielä ihan älyttömän kuumana! Pari kilsaa ja sisälokarilla vois taas paistaa kanamunia. Alkoi kiehumaan kun sammutti, muttei varsinaisesti ajossa keittänyt.

    Vesi kiertää vesipumpussa, termari toimii, vettä on tarpeeksi.

    Seuraavaksi pitäisi sitten keskittyä tuohon sytytykseen, jos se on hieman pielessä, niin se saattaa kuulemma aiheuttaa tällaisia. Tästä nyt tulee mieleen toi alipaineen säätölenkki...

    Enivei, toivottavasti ensi viikolla olisi jo aikaa keskittyä tähän vähän paremmin kun töistä on hätähousut lomilla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Sillä vakuumikytkimellä minkä minulta kävit hakemassa on ainakin -68 tehtaan manuaalin mukaan vaikutusta lämpöihin. Ehkä kannattaisi ottaa se käyttöön vaikka se toinen välimokkula puuttuukin.
     
    isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Selvä! Vaikka onkin aika ahtaassa paikassa, se on kuitenkin aika vähällä purkamisella vaihdettavissa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Amerikan miehet netissä kirjotti, että vesitilaan jää helposti ilmaa ja jäähdytysnesteen täyttö pitäis tehdä keula nostettuna korkeammalle.

    -J-
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllähän tuo omakin puklaa ylimääräiset nesteet pihalle jos on auton mielestä liikaa. Ihmeen vähällä se pärjää. Vaikka täyttää vain sen verran, että kenno juuri peittyy niin ajon jälkeen parkkiin laittaessa sylkäisee ylimääräiset pihalle kun ei ole paisuntasäiliöllinen järjestelmä. Lämpöongelmia ei ole ollut koskaan.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. Cadillacilla on vara laittaa, vaikka minkälaista hilavitkuntinta, mutta ei paisuntasäiliötä..:confused:
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. matti R

    matti R 3rd gear

    Vuodesta 1969 ollut vakiona.
     
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Juu, on tosiaan vuotta liian vanha tuo oma Deville. Ei ollut silloin tuollaisia hienouksia. Ei olisi iso vaiva vaihtaa syylärin korkki sopivaksi ja paisuntasäiliö keulaan kun tilaakin on mutta olkoon nyt toistaiseksi tuollainen tehtaalta tulleen mallin mukainen koska vaikuttaa toimivan.
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Paisari on, ylävesiletku on kivasti syyläriä ylempänä, kyllä siellä silti vaikuttaa vesi kiertävän (vesipumppu pitää erikoisjännää ääntä pyöriessään tyhjänä), enempää en ole saanut ängettyä vettä. Ei silti sulje pois, etteikö siellä voisi olla ilmataskua jossain.

    Tarkkailen tuota samalla kun veistelen ton sytkän kanssa. Siihen pylpyrään X, joka siis säätelee ilmeisesti vauhdin mukaan tuota alipainetta? Siihen oli ihan itse liitetty joku vastus? Toisinsanoen, jossain (laatikossa) on varmaan se anturi, jonka pitäisi tuottaa se vastus, mitä tuossa on nyt "simuloitu". Siitä mun pitää ottaa ens kerralla kuva, on julkaisun arvoinen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    -72 manuaalista vapaasti suomentaen
    Thermal Vacuum Switch
    - estää autoa ylikuumentumasta säätäen alipaineen lähdettä imusarja/kaasutin välillä
    - kuumalla ilmalla ja/tai pitkä tyhjäkäynti - ottaa alipaineen imusarjasta (vahvempi paine, enemmän ennakkoa)
    - normaalissa olosuhteessa - alipaine kaasuttimesta

    Eli, kyllä, concarnelta haettu mötikkä auttaa tuohon kuumenemiseen.
    Koe-ajo suoritettiin melkein 30 asteen helteessä, sisälsi myös melko paljon tyhjäkäyntiä. => oireet täsmää
    Siirtoajossa, eli viileässä Huhtikuun illassa tukka putkella kruisaillen ei ollut lämpöongelmia, vaikka vesipumppu vuoti. => oireet täsmää

    Mun mielestä alipainekello on nyt suoraan kytketty kaasuttimeen.

    Veikkaan, että edellinen asentaja on ensin touhottanut "ylimääräiset cruisen osat" ohittaen alipaineletkut. Sitten huomannut, että perskules, sehän käy lämpöisenä ja luullut korjaavansa ongelman termarin poistamalla.

    Hyvä uutinen on, että lämpöasiat pitäis kaiken järjen mukaan korjaantua tuon thermal switchin palauttamisella alipainekiertoon.

    Istun kotona perseelläni manuaali koneella auki, joten käytännön testit ensi viikolla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Sitten se toinen vempula. Korjaamokirjakin puhuu "Second device". 1970 takavetoisen vakuumidiagrammissa se on nimeltään "Vacuum solenoid" ja 1972 korjaamokirjassa sen nimi on Speed Controlled Spark Advance System. Tuo SCSA pitäisi koostua vakuumisolenoidista sekä speed sensorista.

    Matti R tuolla aiemmin kirjoitti, että 1971 pitäisi olla Transmission Controlled Spark, joka lienee samanlainen systeemi, mitä 1970 vakuumidiagram näyttää. Oletan, että solenoidi + sensori.

    Toimintaperiaate:
    Speed Controlled Spark System - 0-33mph se säätää alipainetta, 33 mph jälkeen se tippuu pois pelistä ja alipaine tulee läpi sellaisenaan kaasuttimelta.

    Transmission Controlled Spark - säätää vakuumia 1-2 vaihteiden läpi ja kolmosella alipaine tulee läpi sellaisenaan kaasuttimelta.

    Olosuhteita:
    - siellä koneen päällä on mystinen laitos, johon on lisätty vastus, oletetaan, että se on rikki oli se kumpi tahansa. Tähän on vielä laitettu joku vastus?
    - nopeusmittari näyttää joku 10 mph liian vähän, joten jos säätyyy nopeuden mukaan saattaa silti olla vituroillaan
    - suurin osa ajeluista mulla luultavasti tulee olemaan alle viidenkympin kruisailua, joten tuokin olisi hyvä olla toiminnassa
    - mulla ei ole mitään käryä mistä kumpaakaan noista löytäis uusia tai edes ehjiä
    - tuota "sensorin" osuutta on tosi huonosti tässä kuvattu, missä fyysisesti, miten johdotettu jne. Nuo letkut saan varaan vielä aika hyvin paikoilleen diagramin avulla.
     
  18. matti R

    matti R 3rd gear

    Minusta se vastus kuuluu siihen alunperin vaikka näyttääkin aika kotitekoiselta. 71 Shop manuaalissa tuon toiminta on perusteellisesti kuvattu.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  19. matti R

    matti R 3rd gear

  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiitokset taas Matille!
     

Kerro tästä muillekin!