Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  2. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tuo Osby on tuttu, tilasin Lincolniin yhden alipainesäiliön. Tämän hetken todennäköisin vaihtoehto on ilmapumpun tyhjennys tai poisto, tosin kuulin huhuja että Oulusta voisi löytyä yksi ehyt pumppu. Tuumataan
     
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    No nyt on Cadillac taas ajokunnossa, toivottavasti tästä alkaa pitkä ja huoleton taival. Pakoputken takapönttö on vaihdettu ja vuoto edempää tiivistetty. Ilmapumppu on poistettu ja putket tulpattu. Ohjaustehostimen hihnapyörän hihnalinja saattaa olla nyt vähän paremmin kohdallaan. Pikkutytöllä on armoton lentsu, mutta jospa toipuisi vähän niin päästään huomenna Äimäraution autotapahtumaan.
     
    TwistOla, Kustom STW, matti R ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    MAM-BO ja perhe kävi Äimärautio Ride In Motor meetissä. Oli pikku kiire nuorimman päiväunille, mutta kerettiin siinä hienoja autoja ällistellä.

    Kalustoa oli ihan laidasta laitaan:

    [​IMG]

    Meidän lähellä oli tosi hieno Buick Wildcat:

    [​IMG]

    Lapset tykkäsi kilpikonnasta Heikin 50-luvun Fordin takapuskurissa:

    [​IMG]
     
    rekkamies, TwistOla, Kustom STW ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kun kurkkasin konehuoneeseen toissapäivänä, PCV venttiili retkotti irti venttiilikopan päällä. Venttiilikoppaan tuleva kumikaulus oli haljennut, liitettiin tämäkin sarjaan "pikkuvikoja joita seuraa kun auto on parikymmentä vuotta olemattoman vähällä ajolla ja sitten aletaan ajamaan". Toivottavasti @Inlinee ja Buick on parempi tuuri näiden pikkuriesojen kanssa :D

    Mistään lähiseudun Biltemasta, Puuilosta tms ei tuommoista venttiiliä näyttänyt löytyvän. Käytiin tänä aamuna tyttöjen kanssa tekemässä "suomalais-ugrilainen teippi-nippuside tilapäiskorjaus" :p Nämähän ovat tunnetusti niitä kaikkein pitkäikäisimpiä korjauksia ;)

    [​IMG]
     
    rekkamies, Visa ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    @isalmela Näemmä ei Aijaa kuvapalvelu toimi, mut kyllä full -size on full-size.. Kuskin ja apparin sähkösohvat ihan takana, ja ottaa just kii takapenkil oleviin selkä-menosuuntaan turvaistuimiin.

    Oispa itekki saannu matkustaa muksuna Electra Park Avenuella kakssatkujen Volvojen sijaan.. :( :D
    Noh se oli sitä aikaa se, mut kyl mää silti ennemmin matkaisin tol ku emännän Accordilla jos oisin muksu :D
     
    Muokattu: 8.8.2021
    isalmela tykkää tästä.
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ilmapumpun poiston myötä Quadrajetistä poistui automaattiryyppy, ilmapumpulta lähtevä pieni alipaineletku oli sittenkin tarpeen :p Luulen että sain kaasarin pelaamaan oikein, pitää joku viileä aamu vielä kokeilla kylmästarttia. Kyllä me ainakin tyttöjen kanssa leikkikentälle päästiin! Kaksi paikkaa tahtoo mennä, on niin pitkät ovet. Käytiin paluumatkalla vielä kaverin Chevroletia ihailemassa

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.8.2021
    rekkamies, hartsa69, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    polokasee kaasua jos ei meinaa käyä?
     
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Automaattivaihteet vähän hankaloittaa ;) Ei maar, pitää laittaa kuntoon ja sitten se toimii. Otin kaasarin kellolle alipaineen yhdestä tulpatusta letkusta. Käynnistäessä ja ihan alussa ryyppy toimii oikein, mutta heittää ryypyn pois päältä eka kiihdytyksessä ja auto sammuu. Jatkan tutkimusta.
     
  10. Olisko syynä se, että ilmapumpun alipaine ei tipahda kiihdyttäessä, mutta moottorin alipaine tippuu, kun läpät aukeaa?
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Koska 1970 kokoonpanoon ei kuulu ilmapumppua, on siellä (ainakin takavetoisessa) tuo ryypyn kello (delayed vacuum brake unit) kahdella inputilla ja lokasuojan päällä alipainesäiliö (Vacuum brake storage tank).
    Tähän tyyliin:
    [​IMG]
    Alipaine siis QuadraJet:n etulähdöstä.
     
  12. matti R

    matti R 3rd gear

    Quadrajetin ryypyssä on kaksi toimintoa: varsinaista yläosassa olevaa ryyppyläppää ohjaa moottorin lämmön mukaan toimiva bi-metallikierukka, pikkukotelossa matkustajan puolella kaasaria. Kylmänä vetää läpän kiinni ja lämmetessä vähitellen avaa sitä kokonaan auki. Sen näkee hyvin kun ilmanpitsarin kansi on pois. Pitää siis aueta vähitellen kun kone lämpeää. Alussa kun kone on startannut alipainekello vetää vähän läppää auki ettei tukehdu. Tämä osuus on aika helppo tarkistaa.

    Toinen osa on fast idle, joka pitää ensiöläppiä vähän auki kylmällä moottorilla mikä pitää tyhjäkäyntiä korkeammalla. Sekin vähitellen pienenee koneen lämmetessä. Siellä on pykälät niin että kun välillä polkaisee kaasua niin kierrokset pienenee. Fast idle säätöruuvi on syvällä kellon tienoilla, suoraan edestä pitkällä ruuvarilla säätö jos tarvii.
    Shop manualissa nämä on aika hyvin kuvattu.

    Tässä ehkä läppä jää kokonaan kiinni ja tukahduttaa moottorin. Tai sitten fast idle ei nosta tyhjäkäyntiä kylmänä.
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Läppä aukeaa kokonaan lämpimänä, kurkkasin perjantaina. Jotain muuta meni pieleen ilmapumpun irroituksessa. Tämmöisen kaavion löysin

    [​IMG]
     
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Puolan vieressä on tämmöinenkin pieni purkki, jossa on alipaineletkun tuloja ja lähtöjä, yksi menee paikallaan. Mikä lienee? EDIT tämä taitaa olla joku thermo switch, yksi alipaineletku ja sähköjohto tässä on paikallaan

    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.8.2021
  15. matti R

    matti R 3rd gear

    Tuo on Transmission Controlled Spark (TCS) päästöjen pienentämiseen. Thermal Vacuum Switch (TVS) on kiinni koneessa etuvasemmalla. Minusta kumpikin joutaa kytkeä pois käytöstä ja tulpata/ poistaa letkut ettei alipaineet karkaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Vielä olisi pitänyt vähän vanhempi auto ostaa, tässäkin kaikenlaista aparaattia :D
     
    Kustom STW ja matti R tykkäävät tästä.
  17. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ilmapumpun poisto aiheutti vähän jumppaa, mutta nyt totean että auto pelaa riittävän hyvin. Käynnistyy hyvin, käy hyvin, vetää hyvin. Kylmästartin jälkeen täytyy kerran polkaista paikallaan nopeasti kaasua, että automaattiryyppy älyää aukaista itseään tarpeeksi. Sen jälkeen pelaa, ja tämä 50-vuotiaille autolle riittänee:) Kiitoksia myyjälle hyvistä neuvoista!
     
    Kustom STW, matti R, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tuossa vielä pari kuvaa eilisillan ajelulta. Auto pelasi sen verran hyvin, että otin samalla tankin täyteen v-poweria.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, esmi ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Dinosaurusta ilmakehään!
     
    isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!