Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Rauta ruuvattu paikoilleen. Laturi siihen kiinni, ylläolevan kuvan mukaiset pultit/prikat paikoilleen. Homma on helppoa, kun tekee kuvan mukaan. Hihnat linjassa, kaikki kireällä ja paikoillaan.

    Ilmapumppua en vielä laittanut paikoilleen. Pyöriteltiin sitä kaverien kanssa ringissä kuin Miss Helsinki -perintöprinsessaa HIFK:in pukukopissa. Ei me löydetty siitä ulkoista vikaa, joten ilmapumppu menee paikoilleen sitten, kun jaksan kaupasta pätkän letkua, alipaineletkua ja riittävän pitkän hihnan.

    Ajoittain, ehkä puolilämpimällä koneella, kun nostaa kaasun vaihde päällä, esimerkiksi alamäessä, kuuluu vielä vienoa hihnan "sirittämistä". Oletan, että johtuu vesipumppu-kampiakseli-ilmapumppu -hihnasta, joka nyt kiertää pelkästään vesipumppu-kampiakseli -väliä. Vesipumpun ja kampiakselin molempien möllöttäessä lohkossa, ei hihnalla ole nyt mitään kiristäjää. Vesipumpun kanssa samassa pyörii myös viskotuuletin.

    Lämpöhaasteita. Viikko sitten testi/tankkauslenkiltä palattaessa kone tuntui todella kuumalta. Cadillacissahan ei ole filosofisista syistä ollenkaan lämpömittaria. Aivan kuin lämmön varoitusvalo olisi vilahtanut sillä hetkellä, kun käänsin virrat pois? Enivei, kone käy sen verran kuumana, että sisälokaritkin ovat jo vaikeita koskea paljaalla kädellä. Onhan se toki melkoisen iso kiuas...
    Epäily tietty kohdistui vesipumppuun. Sitä kun oli edellinen mekaanikko "modifioinut" hiomakoneella ja kun kiristimetöntä hihnaa ei saa paikoilleen, ellei vesipumppua käytä auki (näin ainakin oletan).
    Syylarissa vedet olivat vähän vähissä. Vesipumppu kuitenkin pyörii normaalisti ja vaikuttaa ulospäin kuivalta. Vettä lisätty, seurataan tilannetta.

    Toivomme, että vajaus johtuu siitä melkein 900 km putki punaisena suoritetusta testilenkistä.
     
    jamba ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Käyntihäiriöt ovat normalisoituneet pieneen kylmänä prötäämiseen ja reippaalla kaasunpolkaisulla kiihdyttäessä tuppaa kuulumaan vaimea tussahdus. Polttaa siis imusarjassa.

    Vanhassa autossa voi olla monenlaista, joka voi aiheuttaa tuota, vanha bensa (no nyt on useampi tankki menty jo uudella bensiinillä), roska bensansuodattimessa, kulunut ja huonosti säädetty sytytys, kulunut ja huonosti säädetty/vuotava kaasutin...

    Enivei, oma munaskuu-tuntuma laittaa epäilemään alipainevuotoa. Oireisiin sopisi myös se, että ilmastoinnin/lämppärin säätimet vähän miettivät/tekevät omiaan.

    Tässäpä on aineksia seuraavaan seikkailuun. Auto toimii jo nykyisellään hyvin, joten näitä katsellaan kun jaksellaan.
     
    jamba, Isamu, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Yleensä mä merkkaan työlistaa (sekä tehdyt, että tulevat) sinikantiseen vihkoon hansikaslokeroon, mutta tänä jakamisen ja sähköisen suhinan aikana päätin listata nekin tähän kaikkien ihmeteltäviksi:
    - Ilmapumppu (tarvii letkun, alipaineletkun ja oikean hihnan)
    - puffff kaasuttimessa (tarkista alipainelähdöt)
    - jäähdytinnesteen seikkailut (seurantaan)
    - ilmaiskarit (toimintatesti)
    - pakoputki pitää ehkä Cadillacin arvokkuuteen huonosti sopivaa meteliä (tarkistus)
    - renkaat ovat jo aika vanhat
    - vinyylikatossa jo pari kohtaa vähän irvistää ja saatoin bongata ruostereiän
    Ehkä mun tarvii tehdä tästä jo oma topikki? Kuten todettu, noita selvitellään aina silloin kun jaksaa kiinnostaa ja kukkaro antaa myöden.

    RC test, eli Ride Comfort -testi suoritettu. Kaveri nukahti takapenkille vartin testilenkillä, eli kyyti on riittävän hiljaista ja pehmeää. Ja tulihan siellä silleen tylsää, kun ei sieltä takapenkiltä oikein näe ulos...
    Tämä sama heppu on nukahtanut melkein kaikkiin mun harrasteautoihin, se on yleensä hyvä merkki. Kia Picanto oli sellainen bajamaja pyörillä, että sinne ei nukahtanut vaan rystyset valkoisina puristi penkistä.
     
    FuryIII '71, juko7, Inlinee ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. matti R

    matti R 2nd gear

    Voisiko se täyskaasun tussahdus johtua että kaasarissa toisiopuolen yläläppien jousi on liian löysällä? Silloin se antaa yläläppien aueta liikaa kun lämäsee kaasun pohjaan ja kone saa liikaa ilmaa.
     
    juko7, isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiitti vinkistä! Se tuli nopeasti! Kokeillaan ehdottomasti.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Matti on vähän sellainen kun omassa lapsuudessani Suosikki-lehden "Tohtori Eki" vai mikä se oli :p Vastaukset löytyvät nopeasti ja asiantuntevasti nuoria (jenkkiautoharrastajia) arveluttaviin kiperiinkin ongelmiin :)
     
    leivonharri tykkää tästä.
  7. matti R

    matti R 2nd gear

    Kiitos. Yritetään porukalla auttaa kanssaharrastajia.
     
    Kustom STW, leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    (560cm/2090kg, OK?)
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    [​IMG]
    Ei se Mambon kanssa eläminen ole pelkkää hiekoitusauton perässä hiihtämistä. Eilen kävin tiskaamassa auton ja vanhalla kotikylällä, Nummelassa, elvistelemässä. Kuvassa lähiötunnelmaa, hyvin hoidettu nurmikko ja Cadillac pihatiellä.

    Muoks: Huomaa Trump-matkakaiutin kojelaudalla joogaamassa ja tuuraamassa stereoita.
     
    Muokattu: 23.5.2022
    Timpza, Gary Grand, juko7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Työlistaa päivitetty
    - Akun kiinnitys
    - Polttoaineen kulutuksen pienentäminen
    - Ilmapumppu (tarvii letkun, alipaineletkun ja oikean hihnan)
    - puffff kaasuttimessa (tarkista alipainelähdöt)
    - jäähdytinnesteen seikkailut (seurantaan)
    - ilmaiskarit (toimintatesti)
    - pakoputki pitää ehkä Cadillacin arvokkuuteen huonosti sopivaa meteliä (tarkistus)
    - renkaat ovat jo aika vanhat
    - vinyylikatossa jo pari kohtaa vähän irvistää ja saatoin bongata ruostereiän
     
    Isamu, Gary Grand, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Onko työlista lyhentynyt vai pidentynyt?
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Koitan nyt malttaa, ettei vain tulisi korjattua rikki kesken ajokauden.
     
    Visa, Isamu, juko7 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!