Cadillac lataa,mutta latauksen merkkivalo palaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Tunari-82, 15.8.2013.

  1. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Tuli aloitettua tämä jenkkiautoilu ja olisi vähän sähkö ongelmaa...
    Eli auto on -67 Cadillac coupe de ville

    Autossa on palanut latauksen valo ja se on edellisen omistajan mukaan ladannut,mutta nyt minulla se lakkasi lataamasta tyystin.
    Ostin autoon uuden laturin,samanlaisen kuin mikä sielä oli,eli tälläinen,ulkoisella säätimellä.
    http://catalog.remyinc.com/Product/Details/20169

    Nyt tuntuisi lataavan yli 14V mutta silti latauksen merkkivalo palaa?
    Senverran katsoin että säätimellä oli johdot oikein ja virrat päällä ollessa latausvalon johtoon tuli ~9V jännite.

    Virrat päällä > valo palaa
    Startatessa > Sammuu
    Käydessä > Palaa, kierroksilla hieman himmenee mutta ei sammu.

    Olisi mukava saada tuo valo toimimaan niinkuin pitää.
     
  2. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Säädin mahtaa herjata. Uus säädin peliin!

    Mie oon omiin ropposiin vaihtanu sellasen modernimman ni on yks murheenkryyni vähemmän.
     
  3. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Tuollainen taitaa olla se orkkis:
    http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... s_id=60096
    Mutta mikä olisi se käypäinen moderni malli?
     
  4. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Äh siis tarkotin että oon laittanu modernimman laturin! :)
    Perus Gm 63 amppeerisen tai 85 amppeerisen.

    En tiiä saako noita säätimiä mitenkään modernimpana!
     
  5. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Tänään tilasin uuden säätimen tuohon paikalliseen varaosaputkaan,maksoi oikein 15€
    Sinne kyllä olikin tuo säädin vaihdettu aika hiljattain,kun luki että made in china ja näytti aika tuoreelta.
    No huomenna näkee oliko apua.
    Mikäs sen kondensaattorin virka siinä kyljessä on,ajattelin että kannattaisiko sekin uusia,näytti vielä alkuperäiseltä.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Radion häiriönpoistoon se konkka taitaa olla siinä.
     
  7. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    No sillä ei sitten ole merkitystä, kun radiosta ei kuulu muuta kuin särähdys päälle laittaessa :)
    Siihenkin pitäisi perehtyä talven mittaan...
     
  8. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Säädin vaihdettu, muuta valo palaa edelleen :(
    Virrat päällä palaa himmeästi, startatessa sammuu ja käynnissä palaa kirkkaasti.
     
  9. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Oliskohan piuhoissa vika säätimen ja laturin välillä?
     
  10. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Olisko diodivika laturissa...
     
  11. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Laturi on myös uusi ja valoa oli polttanut sillä vanhallakin laturilla, silloinkin kun se vielä latasi.
    Uusi laturi on samanlainen delco remy kuin se alkuperäinenkin.
    Laturinvalo on ainut merkkivalo joka autossa toimii ja se sitten palaakin aina :lol:
     
  12. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Katoppa minkä tehonen polttimo sinne on tempastu.
     
  13. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Säätimelle kai tulee sininen, valkoinen, ruskea ja punanen johto?

    Mitäköhän mahtaa yleismittari näyttää siitä ruskeasta mitattaessa kun auto on käynnissä ja sammuksissa?
     
  14. T&S

    T&S Gearhead

    En tunne autoa paremmin enkä sen merkkivalojen määrää, mutta tuli mieleen että jos siinä on useampi merkkivalo pimeänä niin voisiko vika ollakin mittaristossa. Katkennut maadoitus tai folio joka saa aikaan tuon ilmiön kun sähkö kiertää vääriä reittejä.
     
  15. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    Jep,värit menee noin.
    Ruskeassa on auto sammutettuna,virrat päällä ~3V ja valo himmeästi punottaa.
    Auto käynnissä mitattuna näytti ~10V ja valo palaa kirkkaasti.
    Tuo jännitteensäätimen kyljessä oleva kondensaattori näyttää olevan yhteydessä juuri tuohon ruskean johdon liittimeen.
    Eli tässä kuvassa lähes samanlainen säädin,niin tuo konkka on tuola säätimen alla sillattuna tuohon ruskean johdon liittimeen
    [​IMG]
    Tälläisen kytkentäkaavion löysin netistä,mitähän tuo resistance wire mahtaa meinata käytännössä?
    [​IMG]

    Mitä noihin muihin merkkivaloihin tulee niin juuri huomasin että samasta rivistöstä takaluukun trunk valo näyttää toimivan.
     
  16. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

  17. Tunari-82

    Tunari-82 1st gear

    No tämäkin mysteeri ratkesi varsin helposti, kun löysin auton sulakerasian ja kävin sulakkeita läpi, löytyi yksi 10A palanut sulake, vieressä oli muistaakseni kirjaimet b.u
    Nyt alkoi toimia muutkin varoitusvalot, öljynpaine ja seisontajarru.
    Pitäis vissiin ekana tarkastaa sulakkeet, ennenkuin alkaa kyselemään typeriä :)
     
  18. TFV

    TFV 1st gear

    Lainaan tätä threadia, vaikka minun caddy onkin uudempi.
    Potilas on deville 2002. Latausvalo syttyi ja tuli teksti jossa kehotettiin huoltamaan latausjärjestelmä. Tilasin ja asensin uuden laturin, mutta vika jatkuu. Asiaa tarkemmin tutkittuani hokasin, että sehän lataakin liikaa, koodi pcm p0563. Tod.näk. vaihdoin laturin turhaan. Missä vika voisi olla? Eihän tässä kait ole virransäädintä muualla kuin laturissa. Pelaa muuten normaalisti, mutta latausvirta seilailee 14.7:stä yli 16:sta!!
    Kiitos jos jaksat miettiä tätä ja neuvoa.
     
  19. RooZe

    RooZe 2nd gear

    En täsmävikaa tiedä, MUTTA tuntus sulla olevan jonkinlainen oikosulku, tai muun iso kuluttaja jossain, yleensä jokin viallinen laite autossa.tiedän että tää on aika ympäripyöreä selitys mutta ehkä vinkkaa jotain. Kuitenkin iso kuluttaja saa laurin lataamaan enemmän.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Mihinkäs se laturin lataama virta sitten kulkeutuisi aiheuttamatta sähköpaloa? Kuulostaa aika erikoiselta diagnoosilta. Toiseksi, eihän se nosta latausjännitettä, että laturia kuormitetaan. Päinvastoin.
     

Kerro tästä muillekin!