Cadillac Seville vm:93 ajonesto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Vaari1960, 11.3.2021.

  1. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Hei oisko tietoo,,ollut akku ongelmaa,nyt ilmoittaa odota 3 minuuttia ja starttaa,mut ei kyllä lähde starttaan, onko näissä ajonesto? pitäskö se jotenkin kalibroida? Vappu lähenee pitäs päästä cruisaileen,,.
     
  2. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Siis tarkennuksena, eli pyöriikö startti kuitenkin vai ei? Vai eikö vain lähde käyntiin vaikka startti pyörii ja pyörittää konetta?

    Jos kääntää avainta starttiasentoon ja mitään ei tapahdu niin yksi mahdollisuus on muiden kaapelivikojen ja ECM- vian ohella, eli siis:

    On noissa ajonesto käsittääkseni, eli ajonestorele jossain, joka ei saa jännitettä virtalukosta tai ajonestorele viallinen, mikäli virta- avaimesta kääntää eikä tapahdu mitään. Yleisin syy on se, että virtalukon pohjasta lähtevä ohut johto on murtunut virtalukon pohjan päästä, eikä ole enään kontaktia ajonestoreleeseen.

    Tuo kolmen minuutin juttu kyllä toisaalta viittaa johonkin muuhun kuin johdon katkeamiseen tai releen viallisuuteen. En tiedä si, miten Caddyn ECM reagoi fyysisiin vikoihin.....

    Paljon on olettamuksia ylläolevassa minulta ja vielä yksi seikka: mikäli virta-avaimessa on siru ja se on kunnossa ja paikallaan, niin noista ehkä voisi lähteä ja tietenkin: ekana akkuasia kuntoon, se on taasen helpoimmasta päästä hoidella asiaa eteenpäin.
     
    Muokattu: 11.3.2021
  3. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Startti ei lähde pyöriin,ei tapahdu mitään,ehkä saattas joku rele napsahtaa, haluaa et taas odottasin 3 minuuttia,akku kunnossa,avaimessa kyllä joku pieni musta patti,liekkö siru, vai voisko esto olla kauko-ohjaimessa, ei viel ole tullut sitä kokeiltua miten lukot pelittää,,.
     
  4. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Sulla on varmaan samanlainen avain kun Devillessä, eli siinä on se pieni klöntti. Siinä on vastus, minkä virtalukko lukee ja vapauttaa ajoneston.
    Yleinen ongelma on virtalukolta lähtevät johdot, jotka menee poikki.
    Youtubesta löytyy korjausohjeet, joutuu purkamaan ratin atomeiksi.

    Toiset on poistaneet koko systeemin vetämällä oikean kokoisen vastuksen suoraan liitinrasiaan.

    Tämä siis jos vika on tuossa virtalukon lukuosassa.
     
  5. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Kiitoksia vastauksista,pitää yrittää tutkia asiaa,ei kyllä tarttis tämmöselle vanhalle pierulle olla nuin uus auto jossa ajonesto,minun nuoruudessa ei ollu näitä ongelmia,,, näyttää et muissakin merkeissä vanhemmiten ajonestot rupiaa juonitteleen.
     
  6. tapsah

    tapsah 2nd gear Bannattu

    joissakin tapavuksissa on auttanut sen avainmen kyttyrän puhistus taitaa olla ihan perinteinen kosketus vika joskus..
     
  7. buick87gnbl

    buick87gnbl 1st gear

    Juu noin se menee, että tuo avaimen puhdistus voi hyvinkin auttaa tai ongelma on tuossa virtalukolta lähtevässä piuhassa ajonestoreleeseen, josta allekirjoittanut ja karivanner1 viestitteli. Tosiaan tuo piuha murtuu virtalukon päästä kun avainta käännellään paljon vuosien saatossa.

    Mutta vielä kerran akusta: onko ammattilainen hyvillä mittareillaan todennut, että akku on hyvässä kunnossa sekä kaapeliliitokset akun napoihin ja startille ovat ok? Ite mitattuna sanotaanko jännitemittarilla ei kerro koko totuutta.

    Nimittäin jos startin solenoidi, joka siis yhdistää akun jännitteen/virran suoraan starttimoottorille virta-avainta käännettäessä starttiasentoon, ei annakaan starttimoottorille kaikkea, mitä se tarvitsisi eikä lähde pyörittämään moottoria. Eli starttimoottorin solenoidin kärjet ovat huonot ja se ei välitäkään akulta jännitettä/riittävää virtaa itse starttimoottorille, ainoastaan jotakin vain itse solenoidille.

    Voisiko tästä johtua jostakin kuuluva napsahdus, eli tämä solenoidi elää jotenkin, muttei kytke startille saakka elämää? Huono solenoidi voi toimiakin yllättäen tuliterän tai viimeisen päälle hyvän akun kanssa. Toki , mikäli kone käynnistyisi toisen akun kera, se ei poista muualla olevaa ongelmaa.
    En tosiaan tiedä, minkä vuoksi tulee ongelmailmoitus tuosta kolmen minuutin jutusta. Akun säästökö? Paremmat tietäkööt.

    Vuodatukseni voi olla turha autoharrastajalle, mutta kirjoitin kuitenkin.
     
  8. Naketti

    Naketti 2nd gear

    Kolmen minuutin juttu on minun mielestä ihan caddyn oma jekku. En nyt muista, mitä vasten se on. Omassa on pari kertaa jäänyt avain hieman huonosti, tai sitten koittanut startata liian nopeasti virtojen päälle laittamisen jälkeen(en ihan 100-varma ole, kummasta johtuu), niin iski kolmen minuutin bannin. Tuona aikana startti pyörii, muttei sytytä.
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    todella mielenkiintoinen tuo 3min. odotus ilmoitus.
    siis luuleeko jokin systeemi että on jo startattu niin paljon että suojelee starttia ylikuumenemiselta.
    sellaisia systeemejä on näissä uudemmissa autoissa ja raskaankaluston puolella.
    caddyhän toki edistyksellinen laite ollut aikanaan... mutta..
     
  10. J.J

    J.J Gearhead

    Ajoneston häiriöilmoitus tuo on, käyttöohje sanoo noin:

    STARTING DISABLED DUE TO THEFT SYSTEM REMOVE
    IGNITION KEY
    This message will appear when the Personalized Automotive Security
    System (PASS Key I1 TM ) senses that an improper ignition key is being
    used to try to start the vehicle. Check the ignition key for damage. If it is
    damaged, it may need to be replaced. If you see no damage, clean the
    pellet contacts with a soft cloth or napkin. Remove the ignition key and
    wait for the Driver Information Center to display “WAIT 3 MINUTES”.
    The Instrument Panel Cluster will then run a timer and change the
    messages to “WAIT 2 MINUTES”, “ WAIT 1 MINUTE”, and then
    “START CAR”. When the “START CAR” message is displayed, try again
    to start the engine.
     
  11. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Akku hyvä,on mittailtu, 12,7v,se huono akku ku tippu 12,3v yritti vielä pyörittää mut ei jaksanut ennen ku tuli tämä 3 minuutin jutska,,
    Yuotubesta löysin Devillen jossa samat ilmoitukset kojetaulussa,laitto vastuksen johdon väliin ja lähti ajeleen,,toinen oli ratti purettuna,kaks johtoa,toinen nirhaantunut poikki virtalukon runkoa vasten,,
    Oulussa vähän huonot ilmat ei ole vielä viittinyt lähtä tutkimaan voisko johdosta mitata vastusta,oisko yhteys poikki avaimeen,minkähän kokoisen vastuksen siihen osais laittaa jos josto poikki?
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    mittaa siitä avaimesta.
     
  13. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Ok,kiitos.
     
  14. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Tuli mittailtua vastuksia,avain antaa vastuksen liitin rasiaan,irto vastuksella kokeilin myös,samat vaivat,ei mitään tapahdu,kai se nyt pitää löytää se startti rele,vois kai sen startinkin katsoa,jos ei muuta niin etes puhistaa,onhan se siellä ollut lähes 30 vuotta,,.
     
  15. Naketti

    Naketti 2nd gear

    Pöhkö kysymys, mutta oletko ihan satavarma, että on varmasti toimiva akku? Tuleeko kolmen minuutin ilmoitus ihan joka kerta, kun yrittää käynnistää? Itsellekin vielä aika uusi tuttavuus tuo auto, mutta kunhan yritän päästä jyvälle, miten ja miksi se toimii, niin tietääpähän jos sattuu joskus omallekin kohdalle. :odsmile:
     
  16. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Testailun jälkeen mittasin akun,12,6v,virtaa oli,joka 3minuutin jälkeen auto käskee startata,ei mitään tapahdu,,ja taas käskee odottamaan se kolme minuuttia,, korjausoppaan mukaan avain boksi ois takakontista,mut startti relettä en kyllä piiroksen mukaan hoksannut,jonku luukun takana,,.
     
  17. J.J

    J.J Gearhead

    Paljonko se avaimen vastus oli ja minkä kokoisella irtovastuksella testasit?
     
  18. Vaari1960

    Vaari1960 1st gear

    Avaimesta SP eletroniikka mittas 1,85,irto vastus oli 1,82
     

Kerro tästä muillekin!