California-kuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Muki, 3.10.2007.

  1. 85840845

    85840845 Gearhead

    2006 heinäkuussa siellä vietetyt 3viikkoa oli koittelemus pohjolan miehelle,kehuivat että on kuumin kesä yli 20v.mm texasissa,new mexicossa,arizonassa+ 50c lämmintä,paikalliset inhosi kuumuutta ja ihmettelivät että hullut suomalaiset vaan nauttii kun aurinko kärventää,mutta kerrottuani elävämme 10 kk kylmyydesä ja pimeydessä saatiin vähän ymmärrystä,vieläkin muistaa hyvin pien hajun mikä lähti asfaltista johon jäi kengän kuvat,ja vielä kahvista että itse ainakin pidin sen mausta ja se että aamupalalla ei todellakaan tarvinnut maksaa santsikupista. ENSI KESÄNÄ UUDESTAAN
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    No nyt ei ole kuvia kun kameraan tuli joku häikkä, mutta kävin tänään tuolla http://dealer.collectorcartrader.com/gallery.php?752041 ja tuolla http://www.greerdragway.com/.

    Olihan siellä autoja plaanilla ja illalla sitten radalla. Tuntuu olevan aika lupsakkaa hommaa tämä eteläinen IHRA rällästely ; meteliä ja pauketta oli taas niin että korvissa soi. Tiukimmat aparaatit porhalsivat 4 ja jotain ton 1/8 mailin mikä näyttää olevan näillä seuduin muodissa noin ikään radan mittana.

    Osassa autoja oli joku vika sillä ne nostelivat etupyöriä ilmaan ja huisin korkealle.

    Toi rata ei ollutkaan ihan niin helppo löytää, vaikka mulla GPS onkin autossa. Nimittäin hätäpäissäni naputtelin siihen ton radan omistajan kotiosoitteen - se kun on tyrkyllä siinä webbisivulla - ja eihän sieltä mitään rataa löytynyt vaan ihan kelvollinen omakotitalo.

    No kun aikani suhasin ympäri etelä-carolinan maaseutua, niin mieleen muistui että sehän oli nimeltään Racing Road mikä sinne radalle vie, ja sitten kun sen naputtelin gepsiin niin kyllähän se sitten löytyi.

    Aika huiman näköistä hommaa kun kahinat jatkuu myöhään iltaan. Siellä ne vaan porhaltaa pikku tuikut keulassa ja perässä. Ja kun tohon 1/8 rataan tottuu, niin ei se ole niin hassu kuin äkkiseltään tuntuis, ainakin noin katselijan kantilta.

    Toi plaani missä oli noita harrastevaunuja toisinaan kosmeettisesti haasteellisessa kunnossa, oli tietty sellainen paikka missä vierähti tuntitolkulla aikaa.

    Noin 2 viikkoa hernerokkaan ja näkkileipään.
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ookko kayny siella Darlingtonin ovaaliradalla? Siella on aika hienoja vankkureita, siis siella museossa. Vahinkossa eksyin sinne muutama vuosi sitten ja aika kommeeta pelia oli, mm. SuperBird milla Petty veti keskinopeudeks 200miles/h Daytonan radalla :eek: vuonna 68'(tai 69') tai jotain. :eek: Ja myos muitten vanhojen starojen autoja -40 luvun lopulta asti.
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Ei tullut käytyä ovaaliradalla vaikka Darlingtonissa kävinkin. Tottumattomalle pieni informaatioähky tämä ameriikan maa ; ja pitää paikkansa sekin, että oikeasti vapaata aikaa on lähinnä viikonloppuisin.

    Ongelma tämäkin: niin paljon nähtävää, että ei oikein osaa valita :rotfl:
     
  5. Onko tämä ihan oikea auto vai joku lasten malli? Jos on ihan oikea auto niin tuommonenhan ois hauska kesäpeli. Eikä oo edes kallis.
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Mun mielestä toi on kyllä ihan oikea auto minkä vois saada kilpiinkin Suomessa, eikä varmaan tarttis pelätä että naapurit olis kateellisia.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä se on ihan oikea kaksipaikkainen auto. Moottori on yksi sylinterinen 23 kuutiotuumainen ja autossa kaksi vaihteinen automaattiloota. Moottorin tehoja en löytänyt mistään, mutta King oli suunniteltu kulkemaan 60 mailia gallonalla, mikä tekee vajaan neljä litraa sadalla kilometrillä. Mallia on valmistettu 1958-66 samanlaisena. Auton kokonais pituus on 117 tuumaa eli alta kolme metriä. Auton oma paino oli 313 kiloa ja hinta uutena 889-950 dollaria valmistus vuodesta riippuen.
     
  8. Muki

    Muki Gearhead

    Hölökyn kölökyn.

    On tullut aika luoda retrospektiivinen katsaus tähän Amerikan kiertueeseen, sillä paikallisenkin kalenterin mukaan jäljellä olisi vajaa kaksi viikkoa täällä Etelä-Karjalassa (South Carolina) ennen
    paluuta huurteiseen Suomeen. Reissuhan alkoi 28.9.2007 ja on tältä erää päättymässä 19.11.2007.

    Minullahan oli sellainen tausta tästä maasta, että 80-luvun puolivälissä vietin täällä kutakuinkin puolitoista vuotta - ollen silloin parhaassa mopoiässä. Carlisle Pennsylvaniassa oli tuolloin koti
    ja sehän on juuri se kylä, missä ne suuret autotapahtumat järjestetään. Niissä tuli käytyä ja jos joku amerikan-paavo-arkeologeista muistaa Street & Race - lehdessä olleen artikkelin Corvette-tapahtumasta, niin se oli kuvaustaitojaan innokkaamman hottentottiteinin tekosia.

    Sitten vierähtikin 22 vuotta ennen kuin tänne palasin, nimittäin tuossa ennen tätä pidempää reissua kävin Daytonissa (Ohio) viikon mittaisella työmatkalla eli suomeksi kurssilla. Tuo reissu olikin aika hieno, sillä on pakko myöntää että pitkän tauon jälkeen meinasi raavaalla (?) jos kohta lievään sentimentaalisuuteen taipuvaisella ukolla tulla tippa linssiin, kun lapikkaansa asetteli jälleen Yhdysvaltain kamaralle. Tämä emotionaalinen katastrofi tapahtui Chicagossa. Tai ehkä kerosiini koetteli okulaareja, mene ja tiedä.

    Ryhdistäydyin kuitenkin aika nopeasti ja singahdin jollain helkkarin pienellä suihkarilla Daytoniin, missä viikko meni vapaa-ajan puolesta lähinnä vanhoja muistellessa - ts. kaikki se mitä tuli aiemmin skruudattua piti tietenkin käydä uudelleen testaamassa.

    No sitten tuli tämä pidempi reissu eteen, ja sehän oli tietysti mukava ajatus ja mukavaksi keikaksi osoittautuikin. Tässä on kyseessä sellainen uusien työntekijöiden johdanto- tai vast. kurssitus, jonka jälkeen pitäisi asioista jo jotain ymmärtääkin. - Jää nähtäväksi.

    Pitkä reissu alkoi kuolettavan tylsällä lentomatkalla HKI-Frankfurt-LA jonka puolivälissä olin jo valmis pyytämään, että minut päästettäisiin lentokoneesta ulos ; kävelisin nimittäin mieluummin lopun matkaa.

    Vaan joskus tuokin lento päättyi, ja tallustelin Los Angelesin LAX-kentän ovesta ulkosalle ja suuntasin kohti autovuokraamoa ja hotellia.

    Californiasta olen jo turissut yhtä ja toista, mutta nyt kun on viettänyt aikaa enemmän täällä itärannikon puolella, niin voi ehkä todeta omana mielipiteenä että se (California) ei ehkä ole sitä mitä odottaisi ja havainnot voivat tekijästä riippuen olla myönteisiä tai kielteisiä. Itse en siitä oikeastaan suuremmin välittänyt, vaikka olikin hienoa käydä legendaarisissa osoitteissa noin harrastuksen kannalta - ja olihan siellä se Speed Festival, NHRA museo ynnä muuta hottentotti-meininkiä.

    Itärannikko ainakin tällä kohtaa karttaa on jotenkin "more manageable" eli ei aivan niin tolkuttoman suuri kuin tuo LA + lähialueet. Täällä on paljon havumetsää ja kuitenkin on lämmintä, aika mukava yhdistelmä härmän pojalle. Ei ole nimittäin niveliä särkenyt ei luita kolottanut, mikä olisi tähän
    aikaan vuodesta kotona alituinen riesa. Sää: Amerikka-Suomi 16-0.

    Olen tällä reissulla yrittänyt vähän pureutua siihen että mikä ja kuka on tämän päivän amerikkalainen, mihin hän uskoo ja mille viittaa kintaalla. Hienosti sanoen jonkinlaista syvällisempää ymmärrystä olin siis hakemassa.

    Turha toivo.

    Tämä paikka on yksinkertaisesti niin suuri, ja niin erilaisilla ihmisillä ja elämäntavoilla höystetty, että ei tästä saa muuta kuin uusia kysymyksiä aikaiseksi.

    Sen olen tosin pannut merkille, että kun on ollut etäisyyttä Suomeen, niin on helppo nähdä kuitenkin eroavaisuuksia (olipas nerokas havainto). Nimittäin se mikä minulle jäi tältä reissulta päällimmäiseksi
    mieleen on se, että kyllä meillä siellä Suomessa olisi aika lailla opittavaakin täältä.

    En sitä oikein osaa sanoiksi asetella paremmin, kuin että valitettavasti me lienemme Euroopassa ja varsinkin Suomessa mestareita tekemään omasta elämästämme täysin tahallisesti hankalaa ja kurjaa.

    Se mitä jään täältä kaipaamaan on tietty reipas "pistetääs hihat heilumaan" ilmapiiri ja selvästi esiin tuleva pyrkimys saada asiat toimimaan - ei siis tahallisesti mennä ahteri edellä puuhun.

    En nyt tuo tähän esimerkkejä - se johtaisi vain muutenkin pitkähkön kirjoituksen pullahtamiseen jatkosarjaksi ja kenties juupas-eipäs väittelyksi.

    Mutta mitä tuohon perusvireeseen ja asenteeseen tulee, niin yritän kyllä itse vastedes vähän potkaista itseäni jos rupean vajoamaan turhanpäiväiseen nillitykseen - eihän siitä ole mitään
    hyötyä, ei edes suomalaiselle eikä sen harvoille, alakuloisille kavereille.

    Suomesta ei koskaan tule Amerikkaa eikä päinvastoin.

    Suomessa on kuitenkin paljon oikein hyviä asioita, kunhan vain viitsimme ne nähdä ja niitä arvostaa.
    Joka ei tätä seikkaa ymmärrä, ei ole nähnyt maailmaa.

    Suomessa on myös paljon oikein tosissaan päin hanuria olevia asioita. En lakkaa niitä ihmettelemästä. Joka ei tätä ymmärrä, ei myöskään ole nähnyt maailmaa.

    Suomesta olen reissullani kaivannut tiettyjä ruokalajeja, suomalaista kahvia, perhettä, sukulaisia ja kavereita. Olen myös huomannut miten tärkeää on oman kielen puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen, vaikka pärjäänkin keskivertoa paremmin englannin kielen kanssa - on se kuitenkin minulle jotenkin rajallista kommunikointia. Tuohan on tosin asia, joka kyllä muuttuu oleskelun pitkittyessä.

    Pitää paikkansa että tänne kai pääsisi aika helposti näihin meikäläisen hommiin. Voi kun olisi parikymmentä vuotta nuorempi, niin en miettisi hetkeäkään. Nyt se ei yllättäen olekaan aivan niin yksinkertainen asia. On talolainaa, vanhemmat ikääntyvät ja tarvitsevat väistämättä läsnäoloamme, kaverit ovat täällä, yhteinen historia ja kulttuuri ympäröivien ihmisten kanssa - ne ovat kaikki asioita joita en nuorempana miettinyt enkä toisaalta osannut arvostaakaan ennen kuin vasta tämän reissun myötä.

    Elintasoero näissä tehtävissä työskentelevällä on aika huikea Suomen ja Yhdysvaltain välillä. Noin taloudellisesti otettuna on äärimmäisen typerää olla lähtemättä tänne tilaisuuden ollen, ainakin minun tapauksessani.

    Mutta....

    Arvostan näitä ylempänä mainittuja asioita nyt niin paljon, että mieleeni tulee Ehrnroothia mukaillen:

    "Suomalaiselle Suomi on paras paikka maailmassa."

    Mutta on niitä aika helkkarin kivoja paikkoja muuallakin !
     
  9. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Kippis,

    Nii'i oon ollut täällä jo melkein puolet elämästäni, en ole kertaakaan katunut Suomesta lähtöä. Miettinyt olen monesti että jos en olisi Suomea jättäny, että missähän olisin ja mitä tekisin. Koti-ikävä meni ohi n. viidessä vuodessa.

    Suomessa ja USAssa on kummassakin hyviä ja huonoja puolia (tietenkin) Mutta sen voin sanoa, että juuri tuo elintaso on normaali pulliaisella, kuten minä aika paljon paljon parempi, mitä se on Suomessa.

    No mun koti ja maa on nyt täällä kun on vaimo ja lapsi (toinen on suunniteilla). Suomessa käydää vieraillulla.

    Jos olette Ameriikan kävijät joskus lähimaisesmissa, poiketkaa ihmeessä kahvilla tai kaljalla!
     
  10. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    nohnoh, onhan suominaapuri yleensä aina katellinen :lol:
     
  11. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, jotta saa jonkinlaisen kuvan tosta elintasosta niin
    onko näihin kämppiin varaa esim. ihan perusraksaduunarilla vai onko tuollainen parinsadantuhannen talo jo "paremmille ihmisille"?
    http://www.era.com/states/AL/WARRIOR.html
    Haiskahtavat ainakin täkäläisiin verrattuna puoli-ilmaisilta. Kauheita kivilinnoja samaan rahaan kuin täältä saa jonkun pienen ja kuppaisen 60v-vanhan puutalon.
     
  12. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Ihan tavallisilla on tommosia $200k kämppiä, itte maksoin omastani $157k vähän yli 5 vuotta sitten, nyt se on joku $200k arvoinen.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  13. Pex

    Pex 1st gear

    Bhuhuaaaa! Tähän on pakko vastata täysin eriävä mielipide; suomalainen sumppi on sumppia! :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Mulle tulee New Jerseystä tasaisin väliajoin Folgersia, että pysyn kunnon kahvissa. Kahvee oli Ameriikassa JUST niingo nappiin, aina aamusta gallonan ku veti, jo pärjäs!
    Ja mamma saa täällä vedellä Pauligit massuun, minä pysyn Folgers-tuotteessa!!

    Ja herra 85840845 lienee tytyväinen myös? Ainakii 2004 Huliforniassa maittoi, ja taitaa sitä sillon tällöin tulee tuotua sullekin pussissa kaffetta.
    Ja mageita kuvia teitin reissusta oli myös, järkätään joku ehtoo istujaiset, tulen ne reilut 2000 kuvaa katsomaan oikein albumista. :D :D :D

    VAN ON!
    -Pex-
     
  14. Muki

    Muki Gearhead

    Menin taas tuonne Darlingtoniin katselemaan suoraanajoa. Kuvasarja löytyy osoitteesta

    http://public.fotki.com/4d440/darlington-dragway-/

    ja mitä tohon hintatasoon tulee, pelkkien talojen vertailu antaa osviittaa mutta todellinen shokki tulee härmän pojalle kun täällä käy ruoka-, vaate-, varaosa- tai muussa kaupassa.

    :pinup: kun kävi San Diegossa ruokakaupassa niin kyllä oli aika hiljainen sen jälkeen.

    501 levikset on yleensä karvan alta 20 taalaa että siitä voi repiä. Itse asiassa mä heitin täällä pois aivan kaikki Suomessa halpahalleista ostamani kledjut ; niitä on todella typerää roudata takaisin matkalaukussa.

    Huoltoasemalla tähän mennessä kallein näkemäni täyssynteettinen öljypurkki on maksanut 3 taalaa litralta. Normaalisti hinta näyttäis kuitenkin olevan noin 1 ja rapiat. Bensan hinnasta nyt ei varmaan tarvitse mitään sanoakaan.

    Laadukkaassa ravintolassa syö itsensä michelin-ukoksi juomarahoineen kaikkineen noin 20 taalaa. Itse asiassa jengi tuntuu täällä lähinnä syövän ulkona - enkä ihmettele, kun se on oikeasti halpaa.

    Ero hintatasossa on niin suuri, että sitä ei voi selittää millään muulla kuin sillä, että suomalaiset ovat tässä suhteessa vähän helkkarin tyhmää kansaa. Nimittäin jonkinlainen ison mittakaavan kusetus siinä on pakko olla. Kun yhdistetään Euroopan heikoimpiin lukeutuva ostovoima, alhaiset palkat ja täysin sikamainen hintataso, niin kyllä mun on pakko myöntää että tällä reissulla tajusin miten köyhä suomalainen keskiluokka onkaan.

    Niin kuin tuossa ylempänä olen runoillut, Suomessa on paljon hyviä asioita mutta hinta minkä niistä maksamme on karmaiseva. Vast'edes luen Suomen - ikävä kyllä - kuuluvaksi niihin NL:n alusmaihin jotka ovat vasta hiljattain vapautuneet, mutta joissa elintaso on surkea.

    Kun paluu häämöttää, niin oikeasti tökkii pahasti se tietoisuus siitä että takaisin rutiköyhyyteen. Maanmiehille en voi muuta sanoa kuin että lopettakaa kuluttaminen, ne hinnat mitä Suomessa revitään ovat ihan täyttä huiputusta alusta loppuun. Mitään substanssia ei ole ja siitähän toi surkea ostovoima tulee. Markkinataloudesta on Suomessa aivan turhaa puhua, sitä ei ole nähty vielä kertaakaan eikä missään muodossa. Kilpailun puutteen ja surkean palvelun tajuaa vasta kun käy täällä.

    Oikeasti, mua on täällä hiljakseen hävettänyt, kun olen tajunnut että me ollaan oikeasti ryssiä eikä yhtään mitään muuta.

    Sitten toi suomalainen sairaalloinen verotususkonto on kyllä kanssa sellainen asia, että nyt olen samaa mieltä kuin suurin osa täällä olevista ; ei se ole yhtään mitään muuta kuin sosialismia. Ikävä sanoa, mutta näin se on.

    Että tää ei nyt menis ihan valittamiseksi, niin todettakoon että kiva on tulla takaisin kuitenkin, vaikka aika koville otti tehdä näitä yllä mainittuja havaintoja siitä mitä me olemme ihan itse - ilman EU:ta - omalle maallemme tehneet. Kuten joskus aiemmin kirjoitin, matkailu asettaa haasteita patriotismille.

    Se missä täällä on onnistuttu on nimenomaan tavallisen ihmisen kohdalla. Täällä työnteko kannattaa ja elämästä nauttiminen on jopa suotavaa, eikä valtiovallan väkivaltaisen verotuskoneiston sanktioimaa.

    Elämä on aina valintoja täynnä, ja seuraavasta valinnasta en vielä osaa sanoa mitään. Ihan helppo case se ei tule olemaan, niin kuin aiemmin mainitsin on monia asioita jotka painavat vaakakupissa, jos miettii mahdollista maisemanvaihtoa.

    Joka tapauksessa hottentotti-lauantai sujui hyvin.
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Aika pitkalle on kylla asiat mita Muki tossa haastelee. Jos osaat oikeesti tehda jotain tai edes koulutusta loytyy niin sitten alkaa taala juoksemaan.
    Mutta sitten myos loytyy toinen aaripaa, jos et olekkaan mitenkaan koulutettu tai muuten vaan eteva niin sillon ei paljoo juhlita. Tavallinen demari jenkeissa mika tekee jotain vahemman parempaa hommaa on aika kaposella. Jos kattelee vahan asuntoja niin kylla niita pikkusen krupusempia alueita on kanssa aika runsaasti.
    Aika paljon kun noita autoja on tossa tullu ihmeteltya niin perkeleesti on autoja tarjolla kun vaan otat maksut vastaan. Ainoo pulma vaan on etta yleensa 2-3v vanhassa autossa on saman verran piikkia kun uuden hinta on.
    Jos sulla on paperit kunnossa niin taaltahan saa heti kaupasta auton, ja saat vaihtaa sen uuteen kun vaan on nimi viela kunnossa. Vahan ajan paasta kaupaan mennessa on jo velkaa enenman kuin se uus maksais, mutta ei sita kaikki tunnu vaan kasittavan, ainakaan ennen kuin on pikkusen myohasta.

    Eipa oo tullu nahtyy suomessa teltassa jengia asustelemassa mutta Vegasissa nain :eek: Eika ollut sitten ihan paria telttaa, lahinna muutama korttelillinen. Ja ennen kun ketaan tietaa kertoa etta ne oli meksikolaisia niin kovin oli valkosia meksikolaisia osa :odroll:
    Kyllahan niita pulsuja suomessakin mettissa asustelee mutta kylla niilla sentaan olis mahdollisuudet edes yrittaa paasta takas systeemiin mukaan.
    Mutta taalla kun putoot kelkasta niin se on menoa sitten.

    Taalla Kansasissa on aika hyva elintaso suurimmalla osalla, kaipa toi maatalous ja oljy vahan levittaa sita rahaa kaikkialle. Mutta kylla tassa 20t henken kylassa pari trailerparkkia silti loytyy.
     
  16. Muki

    Muki Gearhead

    Joo, Kansasin mies kertoo kolikon toisesta puolesta ja se on myös yksi niistä asioista mitkä pitää ymmärtää jos haluaa jonkinlaisen kokonaiskuvan asioista.

    Tosin Suomessa noita telttakyliä olis kyllä sillä siunaaman hetkellä kun meidän ilmasto olis vaan vähän suotuisampi. Suomessa on nimittäin paljon ihmisiä joilla on suuria vaikeuksia edes kurjimpien vuokraluukkujen elintason saavuttamisessa. Kurjuus Suomessa on vaan vähän eri näköistä, joku vois sanoa että vähän "inhimillisempää", mutta mikään ainutlaatuinen paratiisi ei Suomikaan ole.

    Otaksuisin kyllä että ns. turvaverkko on Suomessa joltisenkin parempi ; mutta mä väittäisin että ongelma on meillä vähän piilossa eikä kaikki aina osaa sitä havaita. Se on erilaista.

    Kaikenlaista parakkimajoitusta ja tilapäisviritelmää löytyy tosta aika läheltä omaakin kotiosoitetta. Se on vaan piilossa metsässä eikä niin näkyvää kuin täällä isossa maassa.

    Millähän Suomeen saataisiin sellainen tilanne, että ne elämän perusasiat, joita ilman kukaan ei voi olla kuten ruoka ja vaatteet olisivat edes jotenkin siedettävällä hintatasolla ?

    Vaimon kanssa ollaan täsmälleen tilastokeskuksen mukaan keskiansioisia Suomessa jos katsotaan 2 hengen taloutta. Käytäntö on sitä, että me ollaan Yhdysvaltain tasolla "white trash". Just tossa kohtaa on se käsittämättömän suuri elintasoero.

    Kun mä kirjoitin ton aikaisemman - melko jyrkkäsanaisen - erillishavaintokokoelman, se oli tarkoituksella lievästi provokatiivinen. Olennaisinta mun mielestä olis tiedostaa se, että asioita voidaan tehdä niin kovin monella tavalla, ja henkilökohtainen mielipide on se että Suomessa on menty vähän liian pitkälle kun kyse on (tulo-, alv-)verottamisesta. Tolkku se pitäis olla pöllöilyssäkin.

    Suomessa aina puuhataan uusia tukimuotoja ja ties mitä holhoussysteemejä sen sijaan että kohdennettaisiin niitä tervehdyttäviä toimenpiteitä suoraan ongelmien alkulähteelle. Esimerkiksi toi ruoan verottaminen on ihan silkkaa sikailua. Kaikkien ihmisten, myös vähävaraisten, pitää syödä, ja tosta alkaa just se noidankehä mikä ylläpitää näitä erilaisia toimeentulotuki- ja muita järjestelmiä.

    Tai sitten se että verotususkonnon mukaan myös vähätuloisten pitää maksaa veroa. No onhan se nerokasta kun ensin maksetaan vero, ja sitten mennään luukulle hakemaan toimeentulo- ja asumistukea. En tiedä olenko ainoa jonka mielestä toi on vähän hassua ja vois ehkä olla halvempaa, kun korotettaisiin tota verottoman tulon alarajaa niin että ihmiset ehkä pärjäis vähän enemmän sillä käteen jäävällä.

    Kun on asumistuki, niin se toimii kuin vuokrienkorotusautomaatti (jos kohta tästä on aiemminkin keskusteltu eikä tämä ole mikään yksinkertainen yhtälö).

    Yleensä pitäis olla esittää jotain rakentavia ajatuksia, kun kritisoi jotain, ja myönnän ihan suoraan että mulla ei ole ihan suoralta kädeltä antaa mitään ihmelääkkeitä ; mutta omakohtaisesti mun on vaikeaa ymmärtää miksi elinkustannukset on Suomessa karanneet perusasioissa niin sikamaiselle tasolle kuin mitä ne ovat.

    Varmasti osittain syynä on alhainen populaatio ja siten aika pieni veropohja, mistä rahat on revittävä, ja toisaalta aiemmin mainitsemani liian pieni markkina-alue, missä todellista kilpailua on aika vaikea saada aikaiseksi. Verojen kohdentaminen voisi olla sellainen harmaa alue mistä saattaisi löytyä ehkä jotain kohennusta ; ja ehkä jotain nykyisiä valtion tai kunnan menoja vois vielä tarkastella onko ne nyt ihan välttämättömiä.

    Näyttäisi olevan 7 päivää / sju dagar siihen kun saa KUNNON kahvia sanoo kuka tahansa mitä tahansa :rotfl:
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä Suomessakin niitä traileriparkkeja löäytyy, ei välttämättä joka kaupungista, mutta kuitenkin. Järvenpään leirintäalueella on melkoinen määrä koko vuoden siellä asuntovaunussa asuvia komennumiehiä. Melko usein suuren rakennustyömaan läheisyyteen syntyy trailerpark, joka sitten työn valmituttua siirtyy seuraavan kohteen läheisyyteen. Eli ei täälläkään täysin tuntematon käsite. Ilmasto vaikuttaa osaltaan siihen, että telttrakyliä ei synny, sillä teltassa ei kovin hyvin pärjää talvella.

    Suomalainen peruspäiväraha on hivenen alhaisempi kuin USA:n liittovaltion takaama työttömyysturva kansalaisilleen. Osavaltiokohtaisesti heittoja ylöspäin voi olla paljonkin.
     

Kerro tästä muillekin!