Camaro 5,7l TPI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja TPTT, 4.8.2021.

  1. TPTT

    TPTT 1st gear

    Apuja kaivattas, eli mulla on kyseinen auto joka oli seissy jokusen vuoden ja sen jälkee oli pari päivää ajossa, kaikki toimi normaalisti ja yks kaks auto sammu kesken ajon eikälähteny enää käyntii. Sen jälkee taas seissy pari vuotta ja nyt motivaation palattua ruennu tutkimaa vikaa.

    moottori pyörii hyvin mutta ei lähe käyntiin.
    Ei tuu kipinää eikä ilmeisesti saa bensaakaan ku tulpat ei kastu.
    Sen huomasin että apukuskin puolelta konehuoneesta oli palanu sulake mikä on siinä reunassa, vaihoin ehjän tilalle mutta ei ollu vaikutusta. Bensapumppu pyörii ainaki sen just vaihoin sinne.
    Oisko ideoita? Auto on camaro vm-88 5,7l ruisku koneella..
     
  2. fenix

    fenix 2nd gear

    Virranjakajalta ei tule pyörimistietoa, niin ei suuttimet avaudu.
    Syyllinen olisi tuolloin sytytysmoduli tai pickup coil.
     
    Muokattu: 4.8.2021
  3. TPTT

    TPTT 1st gear

    Joo kokeilen rueta niitä rassaa seuraavaks
     
  4. fenix

    fenix 2nd gear

    Em. sillä edellytyksellä että kipinä on kadoksissa samanaikaisesti kuten kirjoitit.

    Viallinen tps eli kaasun asentotunnistin voi myös estää suuttimia avautumasta parin inj sulakkeen lisäksi.
    Tps vian voi poissulkea ottamalla töpselin irti.
    Ja jos se auttaa, niin syytä ottaa tps tarkasteltavaksi.
     
  5. TPTT

    TPTT 1st gear

    Joo eilen just tutkin ni ei saa kipinää eikä bensaa, kokeilin ottaa eilen myös sen anturin irti mutta ei ollu vaikutusta. Onko tossa camarossa muuten sulakkeita muualla ku kuskin jalkatilassa ja konehuoneessa se yks?
     
  6. fenix

    fenix 2nd gear

    Onhan siellä radiokehyksen takana, mutta niillä ei ole tuohon merkitystä.
    Akun vieressä on sulake mistä tulee osa ecun virroista ja sitä kautta bensapumpulle (kuva) .

    Mutta tuo sytytysmoduli / pickup coil vika on melko todennäköinen.
    Jos startatessa ei rundimittarissa ole mitään elämää, niin voi olla jo melko varma asiasta.
    Melko yleinen vika näissä.
    Kannattaa kuitenkin tutkia johtojen ja liittimien kunto virranjakajassa.
    Jakajakannen puolanjohdon keskihiiliäkin joskus näistä irronnut kannen sisältä.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.8.2021
  7. TPTT

    TPTT 1st gear

    Niijoo, joo pitää huomenna jatkaa tutkiskelua.
    Siihe on joku joskus aikoinaa ite tehny vähä sähköjä ni mittari elää vähä omaa elämää kuten heti ku laittaa virrat päälle ni kiekka mittari nousee tappii asti :D pitää ite vähä laittaa noita sähköjä kuntoo, jotkut johot paljaana konehuoneessa ja sitä rataa
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä...kuulostaa että voi olla ihan mitä tahansa :odconfused:

    Tuossa kytkentäkaavio
    [​IMG]

    Virranjakajaan kannattaa kurkistaa ainakin sisään kuinka ruosteessa se on sieltä...jos se sakaralevy ruostunut, niin voi olla halki niiden niittien kohdilta ja silloin ei tule kipinää, eikä toimi ne suuttimetkaan...

    Kumpi jakaja tässä muuten on, pieni vai iso ?

    Pikku HEI-jakajat tuppaavat ainakin hapantumaan kuvatulla tavalla vanhemmiten, varsinkin jos seissyt paljon ulkona.

    Kannattaa myös selvittää tuleeko sille bensapumpulle virtaa jatkuvasti käynnistäessä...tarvittaessa voi syöttää suoraa virtaa sille ja kokeilla käyntiin.
    Ensin pitää kuitenkin saada se kipinä tulpille.
     
  9. TPTT

    TPTT 1st gear

    Juu kiitos tuosta kaaviosta on apua :D
    Tässä on ilmeisesti se pienempi? Kun mulla on pari sellasta isompaa mut ne on toho sit liian isoja. Ja juuu, onkos tossa virranjakajan irrotuksessa jotai erikoista mitä pitäs tietää? Autoja on tullu kyllä rassattua mutta virran jakajaa en oo ikinä purkanu :D
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ilmeisesti siellä on Small Cap eli pikku HEI, siinä on erillinen puola, isossa puola on integroituna keskellä sitä jakajan kantta ja koko erokin melkoinen...HEI-jakajan taas tunnistaa urospuoleisista tulpanjohdon liittimistä kannessa, perinteisessa on naaraspuoleiset, TPI kanssa siellä on HEI jakaja.

    Ite tykkään tehdä niin että käännän ensin kampuralta YKK:n merkin kohdille, 0 BTDC...sitten jakajan kansi auki, katson että pyörijä osoittaa ykkösen tulpanpiuhaa kohti kannessa.
    Merkkaan vaikka tussilla jakajan kohdan jalasta suhteessa imusarjaan, pyörijän kohdan ja vielä sakaralevyltä j jonkun niistä sakaralevyn "kärjistä"suhteessa jakajaan/siihen kehykseen jonka sisällä levy on...siten jakajan saa prikulleen takas samaan kohtaa kun ei pyörittele konetta.

    Jakaja purkautuu kun irrottaa sokan sieltä käyttörattaasta, akseli nousee ylös...pääset vaihtamaan sen Pick Up Coil:n jos tarvetta...viallinen Coil voi olla syynä ettei kipinää tule.

    Tossa videota Small Cap HEI purkamisesta


    HEI-moduli on kiinni siinä pohjalevyssä parilla ruuvilla, muista laittaa lämpötahnaa OHUELTI väliin jos vaihdat/irrotat...risa moduli voi olla syynä ettei anna kipinää.
    Muutenhan tollasessa HEI-jakajassa ei juuri ole muuta sisällä...no P-U Coil:n pistoke.
    Jos sakaralevy on halki, niin se on käytännössä romu...uutta ei saa mistään.

    Äläkä osta jotain "ÄksRaaser" tyyppistä halpis kiinan jakajaa jos päädyt ostamaan uutta...osta vaikka jostain ebay:sta orkkis GM tai etsi hyvä käytetty orkkis.
    RockAuto:ssa varmaan myös jakajia...
     
    Muokattu: 4.8.2021
  11. TPTT

    TPTT 1st gear

    Juu kiitos neuvoistaJospa näillä pääsis taas vähä eteenpäin :D
     
  12. fenix

    fenix 2nd gear

    Tuosta modulista tuli vielä mieleen, että jos sen kiinnituspultit näyttää kovin ruosteisilta, niin pyyhkäise puhtaaksi.
    Maadoitus toimii sitä kautta. [​IMG]
     
  13. TPTT

    TPTT 1st gear

    Joo pitääpäs seki tarkistaa samalla
     
  14. TPTT

    TPTT 1st gear

    En tiiå miten tänne saa puhelimella kuvan mutta se levy missä niitä niittejä on ni on aivan ruosteessa mutta näyttää silti ehjältä

    edit. Mikä noista on se ykkösen tulpan piuha?
     
    Muokattu: 5.8.2021
  15. fenix

    fenix 2nd gear

    Seuraa 1 sylinterin johtoa. [​IMG]
     
  16. TPTT

    TPTT 1st gear

    Juu
     
  17. TPTT

    TPTT 1st gear

    Mietin tossa ku kahtelin tota jakajaa ni tossa kuvassa ku on toi ykkönen ni mulla tossa autossa ykkönen on ton kasin tilalla. Onko se jakaja voinu jotenki pyörähtää itestää vai onko se vaa säädetty joskus tollee? Varmaa vähä hölmöjä kysymyksiä mutta en oo ennen jenkkejä harrastellu :D
     
  18. fenix

    fenix 2nd gear


    Kuvassa jakajanrunko suorassa ja johdot osoittaa suoraan taaksepäin.
    Sulla on runko hieman vinossa ja se on varmasti huomioitu johdotuksissa.
    Jakopään ollessa ykk, täytyy pyörijän osoittaa 1 sylinterin natsaan kannessa.
     
  19. TPTT

    TPTT 1st gear

    Aivannn :D nooo mä tein sillee et pyöritin moottorin vaa sillee että se juttu osotti sitä ykkös tulpan johtoo ja laitoin merkit. Sehän pitäs mennä oikein takas kuha merkit vaa täsmää?
    Sit mietin et jos ostasin koko tuon paketin uuden, rockautossa näytti olevan. Niin kun sen uuden laittaa sinne niin mitenkäs sen saa oikeesee asentoo kun siinä ei oo niitä merkkejä?
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sytkäjärjestys on 1-8-4-3-6-5-7-2

    Sillä ei sinänsä ole mitään väliä missä kohdin se "1" on fyysisesti siinä jakajan kannessa tai tossa piirroskuvassa...koneen "1" on kuskinpuolella se ensimmäinen sylinteri siinä oikealla kun seisot auton edessä ja katsot suoraan konehuoneeseen päin.
    Seuraat sen tulpasta lähtevää tulpanjohtoa jakajan kanteen ja merkkaat sen ykköseksi...sitten siitä seuraava myötäpäivään on "8" eli se kauimmainen vasemmalla takana jne jne.
    Tällä tavalla voit tarkistaa että ne tulpanjohdot menee ensinnäkin oikeisiin pyttyihin...

    Ps. Tykkään ite kirjottaa aina uuteen jakajaan kanteen pyttyjen numerot sytkäjärjestyksessä...vielä jos viitsii tehdä Dymo:lla numerotarrat johtoihin, niin helpottaa myöhempia remontteja :odwink:

    Jakajan kansi ja pyörijä kannattaa uusia jos ikäloppuja, keskihiili voi olla kaput ja nastat hapettuneet.

    Se ruoste on noissa ongelma siellä jakajan sisällä...pahin on kun siihen levyyn tulee ohuita hiushalkeamia niittien kohdalta ja kun ne on läpi, niin lakkaa toimimasta...mutta hyvä juttu jos se ei ole halki.
    Sen ruosteen poisto siitä jakajan roottorista on vähän kinkkistä, se töhnä kun tuppaa olemaan magneettista ja kun sitä yrittää hinkkaa pois niin se tarttuu vaan sinne rakosiin...pölynimuria, hammas/messinkiharjaa yms. olen käyttänyt sen poistamiseen...tietty jos sen jakajan purkaa, niin sittenhän sen saa putsattua paremmin.

    Voitelen yleensä WD-40:lla sitä sakaralevyä kevyesti päältä sormella levittäen aina kun kansi on pois, ehkäsee aika hyvin sen ruosteen muodostumista.
     

Kerro tästä muillekin!