Camaro 72 teho paino suhde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Diktaattori, 15.5.2018.

  1. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Tarkoitus katsastaa ls1 moottorille. Päteekö 1kw/7kg vai oliko joku 30% sääntö? Mikä lie on tehokkaimman 70-73 teho paino suhde? Ja mistähän saisi todistuksen että akselit ja jarrut kaikissa samat ku ei gm:ltä saa? Alunperin omamassa 1600kg mutta on saattanu tippua moottorin vaihdon myötä ja vielä rekisteröinti/muutoskatsatus kyseessä.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Jos joudut punnittamaan auton lainaat jostain lyijypainoja vähän sinne ja tänne niin saat painoa lisää... sitten otat pois. Tosin tuskin ne nyt punnitusta vaatii??
     
  3. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  4. Keme

    Keme Gearhead

    Toi ei vaan auta yhtään mitään. Se vaan pienentää auton kantavuutta eli lopputuloksena on vain istuinmäärän pieneminen.
     
  5. sirkus

    sirkus Gearhead

    70-73 Camaron tehokkain pata on 396 (402) 375hp sae brutto. Trafin ohjeen mukaan sae brutto hevoset kerrotaan 0,7 jotta ne vastaavat din lukemaa eli tuloksena on 262,5hp din. Tämä saa nousta sen 20% eli suurin teho on 315hp din eli ainakin f-bodyn ls1 moottori on mahdollista katsastaa 70-73 Camaroon. Tuo teho paino suhde saa olla 7kg/kw poikkeusena autot, joissa tehopainosuhde on alkujaan alle 10kg/kw, niissä tehopainosuhde saa parantua 30% tai min 5kg/kw lukemaan. Ko. vertailu 396 Camarossa on alkujaan alle 10kg/kw eli senkin puolesta tuo muutos onnistuu.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  6. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Eli saa nousta 20% vaikka ei ole mallisarjan moottori? Paljonkos sen pitää minimissään painaa 305hp ls1 moottorilla
     
  7. sirkus

    sirkus Gearhead

    Jos auto vastaa mallisarjan tehokkainta niin saa nousta sen 20%. Isolohkossa on samat jarrut paitti et niissä on aina tehostin. Isolohko autom painoks näyttää tuolla nastyz28 jotain 1650kg. Sillon oe 193kw din antaa tehopaino suhteeksi 8,55kg/kw ja se saa laskea 30% eli 5,98kg/kw on min. 305hp=224kw eli 1340kg min paino Mun -71 rautalohko ls.llä, 4l80e.llä ja kuitu keulalla paino 1530kg. Alulohko tiputtaa 50kg ja esim. manuaali / 4l60e vielä lisää. Toki peltikeula vastaavasti nostaa painoa. Mun autossa myös esim. penkit painaa tosi paljon kun ovat sähkö säädöillä.

    Noi uudemmat jenkkihevoset muuten oletetaan sae netto hepoiksi ellei muuta tietoa ole ja sillon ne pitää trafin ohjeen mukaan kertoa 0,9, että tulee din lukema. Eli jos toi ls1 305hp oletetaan olevan sae netto niin lukema onkin vaan 274,5hp. Euro mallin camarossa ls1 ilmotettu lukema onkin vaan 288hp
     
    Muokattu: 15.5.2018
    Diktaattori tykkää tästä.
  8. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Juu mulla ls1 alumiininen kaasarilla ja th700 niin paino 1454. Etu akseli 800 taka akseli 654kg. Tässähän ei pitäs olla enää muuta ku etsii jonkun lapun mikä kelpaa inssille tosta alustan ja jarrujen vastaavuudesta.
     
  9. sirkus

    sirkus Gearhead

    Netistä tulostetut ei vissiin enää oikeen kelpaa ellei oo tehtaa omia juttua.
    Täältä vois kelvata.

    https://www.gmheritagecenter.com/
    Esim 71

    https://www.gmheritagecenter.com/do...rmation-kits/Camaro/1971-Chevrolet-Camaro.pdf

    Mää kopioin kirjaston muscle car kirjasta moottori versiot / tehot ja jarrujen osalta tuolta gmheritagesta

    Näihinhän on -70 ollut paperilla 450hp 454 optiokin, mut niitä ei valitettavasti kuitenkaan tehty. Jos olis tehty niin sunkin auton painolla sais olla se 395hp din
     
    Muokattu: 15.5.2018
  10. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Kiitos tyhjentävistä vastauksista. Eiköhän tämä jotenkin onnistu.
     
  11. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Nyt ois hyvällä mallilla ku tietäis miten voin todistaa tuon voimansiirron? Onko alunperin 307 moottorilla varustetussa ollu samoja ku esim 396 mallissa? Joku viisas jos vois vaikka gm heritagesta katsoa mistä löytyisi tarvittavat tiedot?
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Okei, tiedän että noilla SAE brutto ja netto kertoimilla haetaan DIN heppojen vastaavia arvoja.

    Mulla on orggis-Buickki alla ja kun tuota rekisteröin Suomeen 4 vuotta takaperin, niin otteeseen läimäistiin teholukemiksi 235kW ... tämä siis suoraan 315 SAE Brutto heppaa, jaettuna noin 1,3:lla. Eli mulla käännettiin otteeseen vanhat SAE pollet suoraan tän päivän DINeiksi(kö)?

    Mites jos joskus haluan virittää ja saada otteeseen rehelliset luvut, niin ei kai konttori sentäs tuota otteen 235 kilowattia käytä, kun lasketaan auton "alkutilanteen" tehopainosuhdetta. Äkkiä räknäten karvan yli 1700kg/235kW = 7,3 kg/kW... :) vai otetaanko tuolloin sitten uudelleenlaskenta mallisarjan tehokkaimman ja sen SAE bruton kautta?

    -JJ-
     
  13. jpe

    jpe 3rd gear


    En löytänyt tuolta Pontiaceista mitään, onko jollakulla tiedossa Ponuille vastaavaa tietolähdettä, josta löytäisi erilaiset valmistetut moottori / voimansiirto / jarrut -yhdistelmät, niin että kelpaisi konttorilla?
     

Kerro tästä muillekin!