Caprice Olds 307, outo pätkivä latausvika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stance, 15.6.2024.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Loppuu järki niin täytyy kysyä vertaistukea. Selailin foorumin vastaavia ketjuja mutta tällaista ongelmaa ei osunut kohdalle.

    Auto on siis 1990 Caprice Wagon 307Y moottorilla, täysin alkuperäisessä kunnossa eli ilmastointi ja ilmapumppu löytyy ja niille hihnat.

    Tuossa kesäkauden alussa käyttöönoton jälkeen auto lopetti lataamisen. Ajattelin että alkuperäisen näköinen laturi tuli tiensä päähän ja ostin uuden ACDelcon. Korjaamokäsikirja sanoo tuosta alkuperäisestä CS-130 generaattorista että sitä ei voi avata ja huoltaa rikkomatta laturia. Näin se näytti olevan, mutta avasin sen kuitenkin. Hiilet oli ok ja ei siitä löytynyt sisäistä vikaa. Jännitteensäädintä en osannut mittailla ja se jäi epäilyn alaiseksi.

    No, uusi laturi kiinni ja uusi laturin hihna samalla. Ensin kaikki näyttää olevan kunnossa mutta auton lämmettyä ajossa lataus loppuu yhtäkkiä. Sitten asiaa tutkiessa satuin huomaamaan että laturiin tulevaa pistoketta hiukan liikuttamalla latauksen saa jatkumaan, sen kuulee moottoritilassa äänestäkin. Ajattelin että pistokkeessa on joku rikki ja hommasin uuden jonka juotin johtosarjaan. Mutta vika on edelleen päällä ja ilmenee kuvatusti eli autolla voi ajella puolikin tuntia ja lataus toimii (mittaristossa on volttimittari idioottivalon lisäksi), mutta alkaa sitten pätkiä.

    Akkukin on tuore ja kaikki hihnat uusin ja kiristin mahdollisimman hyvin.

    Nyt loppuu ideat??
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Oletko seurannut laturilta lähteviä johtoja jos siellä on vikaa toisessa päässäkin jos kerran laturin pään liittimet oli huonona?
     
  3. Stance

    Stance Gearhead

    Joo siis ei siinä laturiin tulevassa töpselissä varmaan mitään vikaa ollut koska uudella liittimellä vika on ihan samalla lailla päällä.

    Aloitin eilen purkamaan mittariston päätä esiin jotta pystyisi tota johtosarjaa mittaamaan.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En tuota oikein muuten tunne, pihassa on yksi ja siinä laturissahan on se tbi-mallin pistoke toisin kuin vanhoissa. Ohjaako ecu näissä jotenkin latausta?
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Tietokone ei kytkentäkaavion mukaan ole tässä mitenkään mukana.
     
    toyopet tykkää tästä.
  6. Stance

    Stance Gearhead

    Mittariston purkaminen taisi olla turhan päiväinen homma, mutta tulipahan sekin harjoiteltua. Tuli vielä mieleen että korjaamokäsikirjassa on tuo kytkentäkaavio ja laturin säädinhän saa jännitetietoa startilta tulevasta kaapelista. Otin eilen startin irti ja tutkin noita johtoja. Noissa on tuo fusible link pätkä startin päässä - voisiko fusible link olla "melkein poikki" eli tekisi lämmettyään sen että yhteys menisi poikki jolloin laturin säädin ehkä sanoo että eipä ladatakaan? Todella hankala diagnosoida kun lataus välillä toimii, mutta saattaa sitten yhtäkkiä loppua.

    Miten tänne saa kuvia upotettua; tuossa nyt ainakin linkki kaavioon:
    https://drive.google.com/file/d/1BaZSUL2FNDm2EAywAp27JwbFh52OngOI/view?usp=sharing

    Ja tuossa on nuo fusible link johdot jotka menee startille:
    https://drive.google.com/file/d/1BgKddjVdIKZGWw-w-5sqMsjvwjhacn0o/view?usp=sharing
     
    Muokattu: 24.6.2024

Kerro tästä muillekin!