Capricen ihmeellinen oikku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Aleksandra, 21.1.2011.

  1. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Tervehdys!

    Olisi kyseessä Caprice, Oldsin koneella 5.0.

    Näyttää vikakoodia rikas pakokaasu. Käytiin pakokaasutestissä ja paperin mukaan käy laihalla. Lambda oli vähän enemmän kuin pitäisi olla.

    Koneeseen on vaihdettu lambda, tulpat, virranjakajan kansi ja pörriäinen ja tulpan johdot.

    Onko kukaan muu törmännyt samanlaiseen ongelmaan taikka osaisi joku sanoa mistä vikaa voisi alkaa etsimään? Itseltä alkaa keinot loppua ja ollaan käyty korjaamolla missä vika ei korjaantunut. Vie niin paljon bensaakin ettei paljon huviajeluita viitsi ajella.

    Kiitoksia kovasti vastauksista jo etukääten!
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos siinä on happipumppu paikoillaan, varmasti pakokaasutestissä näyttää käyvän laihalla, kun happee pukkaa...
     
  3. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Ilmapumppu on poistettu käytöstä.

    Muuten ei niin haittaisi se vikakoodi kun päästöistä meni, mutta vie ihan tuhottoman paljon bensaa. 20 eurolla pääsee noin 30-40km. Eikä ennen näin paljon vienyt, vaikka ihmiset puhuu että ovat iso ruokaisia. :D
     
  4. Damned

    Damned Gearhead

    Tarkista alipaineletkujen kunto. Eivät ole ikuisia.
    Jos on sähkökaasarilla, niin seuraavaksi voisi mittailla TPS:n arvot.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikä se vikakoodi on?

    Vuotaako pakoputki tai pakosarjat?
     
  6. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Alipaineletkuja ei olekaan katsottu. Täytyy niitä katsoa.

    Sähkökaasarilla on, mutta missä voi mittailla TPS arvot?
    Vai onko helppo mitata itse? Jotkut ovat vissiin itsekin niitä mittaillut.

    Vikakoodi 45. Pakoputkessa on ihan pikkuruinen vuoto. Viime kesänä tuli laitettua uutta putkea, mutta tuota ei huomattu ennen kuin vasta syksymmällä. Pakosarjoista ei pitäisi vuotaa.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laita siitä pakokaasutestistä ne kaikki arvot tänne, arvaaminen on helpompaa silloin.

    Se pienikin reikä putkessa sotkee arvoja...
     
  8. Aleksandra

    Aleksandra 3rd gear

    Tässä niitä juttuja pakokaasutestistä

    Nopeuskerroin: 1
    Polttoaine: bensiini

    CO2 % vol 12.39
    HC ppm vol 406
    O2 % vol 2,90
    CO % vol 0.300
    COcor % vol 0.35
    Lambda 1.125
    Kierrokset 1/min 696
    Öljylämpötilassa oli vaan *-merkki

    Mulle sanottiin että lambda on vähän yli mitä pitäisi olla ja että käy laihalla. Tuosta paperista kun ei itse tiedä mitään.
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Happi ja lampda arvoista ei voi päätellä mitään, kun vuotava pakoputki sotkee ne.
    Mutta CO näyttäis olevan ihan ok, mutta selkeesti on liikaa hiilivetyjä....eli tulpa+johdot+jakajankansi+pyörijä kannattais tarkastaa/vaihtaa....
    nii toi vikakoodi viittais kyllä rikkaaseen seokseen....eli itse veikkaan että ryyppy ei lähde kunnolla pois päältä.
    Ja kannattaa huomata, että se ryyppy toimii ilmeisesti ilmalla jota lämmitetään pakokaasulla imusarjassa ja saattaa tehdä sen, että pakkasella ajoviima jäähdyttää niin paljon että ryyppy meneekin takaisin päälle, vaikka se on jo lähtenyt pois päältä.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    meneepä soppaa.tarkista TPS,tarkista MAP(tai sille menevä alip.letku)jos otat MAPIN pois käytöstä ,pitäisi 45 koodi poistua,silloin vaihda MAP.onko hiilikannu täynnä bensaa,katso jakajalta rpm,jos ei saa lukemaa maa häikkä,silloin ecm on pihalla.tarkista tulppa,onko kuiva musta vai märkä.siinä aluksi.
     
  11. bblock

    bblock 3rd gear

    Jos lämpimänä huono käynnistymään niin imuläpät ei aukea kunnolla tai läpsähtää kiinni niin kuin eräässä omassa Old CC:ssä,täytyi lämpimänä starttaillessa olla morapuukko kaasarissa pystyssä pitämässä läppiä auki joka taas aiheutti ihmisissä kauhunsekaisia katseita yleisellä paikalla kun puukottaa jenkkifarkkua... Vaihdoin sen "kierukkaboksin" joka ohjaa imuläppiä niin vika poistui ja kulutus laski huomattavasti
     
  12. SolIT

    SolIT 1st gear

    Mulla oli vastaavassa kamppeessa, jostain syystä (jonkun toimesta) ryypyn läppää käyttävä vipu taipunut siten, ettei alipainekello saanut vedettyä ryyppyä kokonaan auki. Alipainekello siis toimi, mutta ryypyn vipuun oli liikaa välystä. Ilmaläppä puoliksi kiinni koko ajan, ja rikkaalla kävi ja soppaa paloi.
     
  13. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead

    mulla oli hieman samaa omassa autossa,koneena vaan on 305 sbc.

    pakoputki oli seula,mirri tukossa,egr sohlo, ilmapumppu rikki.....nuo poistettiin, uusi putki tuli tehtyä, alipaineliitokset kuntoon ja perushommat eli tulpat,johdot ym. uudet. sen jälkeen sevy hyrräsi kuin uusi! se jopa toimii mukavasti.

    se egr tulppaus vaikutti uskomattomasti koneen käyntiin, ja tukkoinen paskakatti kun jäi pois, niin chevy jopa ottaa jenkaakin jotenkin... :rotfl: helkutin hauska lossi ajaa soratiellä, kunhan kahtoo ettei ketään tule vastaan..
     
  15. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Meillä siis '86 Buick ja luonnollisesti Oldsin 307. Ilmapumppu on meidänkin autosta poistettu. Meillä tietokone näytti vikakoodia 44, laiha seos, jota tietsikka koitti sitten korjata rikastamalla seosta ylettömästi. Varsinkin ses-valon palaessa systeemi meni jonkinlaiseen vikasietotilaan ja kun ennakkokaan ei enää säätynyt, niin tuloksena oli paljon kuluttava, totaalisen tehoton auto.

    Vikaa lähdettiin korjaamaan Purkka-Paulin kanssa vaihtamalla kokonaan poispalanut pakoputken sekä kaasuttimen laippatiiviste, jonka jälkeen autoon vaihdettiin TPS-anturi ja lambda-anturi. Tämän jälkeen auto toimikin hetken, kunnes taas tuli sama koodi. Tämän jälkeen vaihtui vielä EGR-venttiili käytettyyn vastaavaan. Näiden toimenpiteiden jälkeen ses-valo palaminen loppui ja auto kuluttaa matkassa 15 l/100 km ja kaupungissa 25 l/100 km. Vikavalon palaessa em. määrät oli kaksinkertaiset.

    Lopuksi vielä toteaisin, että pakoputki kannattaa hoitaa kuntoon ihan alusta loppuun asti tiivisteineen. Esitän vielä kiitokseni PauliP:lle ja samalla todettakoon, että haastellisemmissa ongelmatilanteissa kannattaa kääntyä tämän armoitetun ECM-gurun puoleen.
     
  16. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    CO 0.07
    CO korj 0.08
    CO2 13.2
    O2 2.58
    HC 268

    Rpm 670

    Hiukka laihalla??
     
  17. Ruumis

    Ruumis 3rd gear



    mitä sanoo raati?
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En mä mistään mitään tiedä mut mä veikkaan näiden OD:lta lukemieni juttujen perusteella että happea ja palamattomia on liikaa.

    Vikakoodeja?
    Kaikki niinkuin tehtaalta lähtiessään?



    P.S.
    Vastauksia (järkeviä) saa kun viitsii hieman jo valmiiksi kertoa onko ongelma 1957 vuoden Oldsissa vai 2007 vuoden Corollassa...
     
  19. Ruumis

    Ruumis 3rd gear


    Eikö sen tosta allekirjotuksesta nää millä mennään...
    ses valo ei pelaa, tekniikka täysin alkup.
     
  20. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Lisätään myös oireisiin romahteleva tyhjäkäynti ja noen tuuppaaminen putkesta.
    CO 0,07 on kyllä omasta mielestä liian vähän, onko teillä ollut näin alhasia?
    Tulpat, tuplanjohdot ja jakajan kansi vaihettu uusiin.

    Oldsmobile 307 7A
     

Kerro tästä muillekin!