Capricen jarrujen "yht'äkkinen" takapainoisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kd0264, 22.10.2006.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Tällainen ongelma ilmaantui eilen kun ajelin Caprice sedanin tallista pihalle, toisen auton laiton takia. Takajarrut lukkiintuu reilusti ennen etujarruja. Muutaman kerran pihatiellä jarruttelin ja aina sama tulos, auto pysähtyy - takapyörät lukossa ja pitkät jarrutusjäljet takana, mutta edessä ei ollenkaan. Piti mennä ensi viikolla leimalle, mutta enpä taida viitsiä ennen kuin "toikin" vika on korjattu.

    Oiskos nyt kellään vinkkejä, mistä tällainen voisi johtua? Viime vuonna on pääjarrusylinteri vaihdettu sekä etupalat ja takakengät. Jarruissa on/oli vielä sellainen vika ettei jarrupoljin palaudu kuin hitaasti takaisin ylös alas polkemisen jälkeen. Liikkeelle lähtö tapahtuu siis pienellä viiveellä. Vaihdoin tehostimelta lähtevät kaikki härpättimetkin, mutta siitä ei ollut apua. Kun tehostimelta on alipaineletku irti, niin silloin poljin palautuu kuten pitää.

    Itsellä kävi mielessä että jarruissa voisi olla ilmaa, pääsylinterissä silti jotain vikaa, jarrusylinterit jumissa vai takajarruissa häikkää, jumitus yms.???
     
  2. Harri

    Harri 1st gear

    Mulla etenkin toi jeeppi tekee/teki aina silloin tällöin tota lukitsemista, ensiapuna auttoi kun käsijarrulla vähän aikaa kiristeli että lämpenivät mutta varsinainen lääke on säätää kengät lähemmäs rumpuja, en itsekään alkuun uskonut mutta kyllä se perhana tepsi, jotenkin ne saa liian kaukana ollessaan "liikaa vauhtia" ja menevät lukkoon ensimmäisenä, vielä kun vaihdoin jarrunesteet niin alkoi jarrutkin tuntua siltä kuin pitää ja ekan kerran vuosiin meni ilman huomautuksia läpi syynistäkin... 8)
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Voiskos tossa jarrutehostimessa olla myös vikaa, jos kerran ilman alipaineletkua toimii poljin oikein, mutta letku paikallaan ei toimi?
     
  4. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    1X2: Jarrupolkimeen lisäjousi palauttamaan pedaalia. Josko jokin Punk-bändi olisi kohdellut kaltoin tehostimen jousta, mikä se nyt oli... Korroosio.

    Liian kauas kuluneet kengät pääsevät haukkaamaan rumpuun kiinni ja tekee autosta takajarrupainoisen. Polkimen palautuminen tuskin vaikuttaa jarrutasapainoon mitenkään, koska paine-erot piirien välillä pitäisi sytyttää Brake-valon.
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tuota noin. Oletko rasvannut Ceevun etupäätä viime aikoina? Arvaa kenellä meni ylimääräinen rasva jarrulevyyn, kun sattui justiinsa sille kohtaa joku jarrukilven tarkistusluukku. Jos arvasit, arvaapa sitten tuliko jarruista samalla takapainoiset... vaan putsaamallahan tuo levyistä lähti.

    Uudet takajarrut oli jonkun aikaa takapainoiset, kunnes nauhat kului kohdilleen ja sai säädettyä joltiseenkin tasapainoon.
     
  6. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Laitoitko kengät oikeinpäin? lyhyempi kenkä eteen ja pitkä taakse?
    Jos väärinpäin niin sillo kyllä puree äkäseen kiinnni!
     
  7. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Kiitos vinkeistä! :)

    Nivelet tuli rasvattua kaikkien etupään tukivarsien vaihdon jälkeen. Koitin kyllä katsoa, ettei vaseliiniä olisi mennyt levyille, mutta ainahan kaikki on mahdollista. Tarkistetaan kun kosla saadaan takas talliin.

    Takajarrukengät on oikein asennettu, pitkät takana ja lyhkäset edessä. Säädetty rumpuun kiinni. Leimalla ei jarrujen kanssa ollut ongelmia, vaikka poljin "hidastelikin". Siksi tää jarruongelma oudostuttaakin. Leima ehti mennä vanhaksi, kun Capricessa sattui olemaan ennätysmäärä vikaa ja lisää löytyi kun edellisiä korjasi.

    Täytyy vaihtaa kokeeksi ensin jarrutehostin ja katsoa mitä sitten tapahtuu, palautuuko poljin normaalisti vai ei. Jos etulevyjen putsaus ei auta takapainoisuuteen niin vaihdan jarrupääsylinterin, jonka kesällä ostin varaosiksi autosta, jossa jarrut olivat kunnossa.

    Tulipa vaan mieleen, että kun tossa on jarrupoljin "pohjassa", niin kaasua painettaessa kaasupoljin nousee väkisin ylöspäin. Tällaista ei kyllä muissa autoissani ole käynyt. Viitannee tehostin vikaan? :eek:
     
  8. Stingray

    Stingray Gearhead

    Onko kauankin seisonut tallissa ja onko päässyt kosteutta jarrulevyille/rummuille? Mulla ainakin sekä Duster että Caprice on hiukan herkkiä lukitsemaan takajarrut seisonnan jälkeen, mutta alkavat pelittää parin minuutin ajelun jälkeen kun kitkapinnat puhdistuu.
     
  9. kd0264

    kd0264 Gearhead

    On se ollut sekä pihalla, että tallissa, mutta edelliset pari viikkoa ennen vian ilmenemistä, oli tallissa pukkien päällä.

    Tänään kokeilin jarrutella autoa pitkän aikaa ja tuloksena oli, että takajarrut edelleen lukkiutuu ensin ja toi ...tanan jarrupoljin jää nyt vieläkin pidemmäksi aikaa pohjaan. Tuntu tosi häijylle ajaa. Hämärä peli.

    Illalla tai huomenna nostan koko koslan pukeille ja otan kaikista pyöristä jarrut esille ja katon mitä on syöneet. Vaihdan tehostimen varmuuden vuoksi, sekä sovinnolla pääjarrusylinterin ja ilmata koko järjestelmän. Jos tämän jälkeen ei toimi, hakataan päätä seinään ja pannaan Caprice myyntiin. :mad:
     
  10. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Oisko etujarruihin voinut jäädä tai joutua ilmaa?
    Etusatulan pultit kannattaa tarkistaa, jos availee, ja ainakin voidella kuparitahnalla tms. että satulat liikkuvat.
     
  11. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Mulla oli tossa omassa kevään katsastuksessa saman suuntaista ongelmaa(jossakin täällä topiccikin siitä). Se vaan oli ehkä lievempi kun sulla koska ketään muuta se ei häirinnyt kuin katsuria. Eli järjestelmästä ei löytynyt mitään vikaa, mutta jarrukenkien vaihto pehmensi takajarruja senverran ettei katsuri saanut niitä enään niin herkästi lukkoon. Ne vanhat kengät tais olla jotain huonolaatuista kamaa, kun niissä oli pirusti halkeamia kitkapinnoissa. Tossa vois olla yks aika edullinen kokeilu vian poistamiseks.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Seisontajarruvaijeri (-t) jumii??? Ja kehintä liian kaukana (alapäästä). Jos takakenkien yläpäät eivät nojaa ankkuritappiin vaan seisontajarrun välitankoon ne voivat hirtellä kiinni (pääsevät kiilautumaan ylöspäin).

    Tämä voisi selittää polkimen huonon palautumisenkin, kengät eivät työnnä sylinterien mäntiä takaisin jos ne pännää välitankoon.

    Jos kengät ovat vaan yläpäästään kuluneet, niin on selvä merkki tästä.
     
  13. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Kiitos uusista vinkeistä!

    Käsijarrunvaijerit eivät jumita, ne on ihan ok. Täytyy huomenna kokeilla PauliP:n neuvoa, jos oliskin tosiaan vain noista takajarrukengistä koko touhu kiinni. Ei tulisi turhaan kaikkea vaihdettua.

    Ilmaa ei tuntuisi jarruissa olevan, kun poljin ei mene pohjaan. Pumppaamaan ei tosin poljinta pysty ton huonon palautumisen takia, että voisi tasan 100 varma olla.
     
  14. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Tänään sitten avasin noi takajarrut kun vaihdoin talvirenkaat alle. Kengät olikin uudet, mutta kitkapinta oli kuin olisi ollut ruosteessa. Putsasin ne ja säädin jarrukengät niin, että pyörät pyörivät aavistuksen tahmasesti. Tulos: takapainoisuus hävisi. Ajelin kylätiellä vielä muutaman kilsan ja jarrut tuntuu nyt kohtuullisilta, tosin ehkä liian etupainoisilta ja jarrupoljin edelleen palautuu hitaanpuoleisesti, mutta nopsempaan kuitenkin, eikä haittaa ihmeemmin liikkeelle lähtöä.

    Kiitos vielä vinkeistä kaikille vastanneille! :lol:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä juttu että selvisi.
    Selitys jonka olen kuulluut tuosta "miksi kengät pitää olla lähellä/melkein kiinni rumpua", on sen tyyppinen että jarrupaine (neste) ohjautuu ensin takapäähän ja siihen asti kunnes kengät alkavat ottaa kiinni. Tämän jälkeen jarrutasapainoa säätävä venttiili ohjaa lopun paineen eteen. Jos kengät ovat kaukana, suurin osa nesteen paineesta kohdistuu taakse eikä eteen enää riitä jarrupainetta.

    Omalla tavallaan tuo selitys kuullostaa loogiselta, mutta wanhoja jarruja tuntevat voinevat valaista asiaa lisää tai kertoa kuinka se oikeasti menee?

    Mulla tuo paineventtiili (siunattu Camaro -70 ihmeellisyys) on erillinen mokkula eikä niinkuin myöhemmissä GM:ssä, pääsylinterin alla oleva combination valve joka sisältää tuon toiminnallisuuden.

    EDIT: Jos poljin palautuu alipaineletku irti, niin jotenkin lähtisin hakemaan vikaa tehostajasta??
     
  16. janzamar

    janzamar 1st gear

    Mitätön mahdollisuus olis vielä että joku jarruletku on turvonnu sisäänpäin,eli ei näy ulos mitenkään..tosin se kai jättäis enemmänkin jarruja lukkoon.
    Näitäkin on tasaseen tahtiin ollut merkistä riippumatta.
     
  17. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo, yleensä jättää jarrut laahaamaan kovastikin ko. pyörässä eikä ole edes kovin harvinaista tommonen vika.
     

Kerro tästä muillekin!