capricen kone ehkä jäässä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja _riiviö_, 29.12.2012.

  1. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kaupungeissa ne asiat vasta viturallaan on. varsinkin nuorilla..
     
  2. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Mä en näe tossa mitään ongelmaa jos kerran lohkolämppäri löytyy.

    Piuha kiinni ja kello väliin,pikkuhiljaa kasvattaa lämmitysaikaa niin ei käämi pala ja lämpö tasoittuu.
    Tolleen sulatin oman koneen viimetalvena kun pääsi jääkausi iskemään eikä vehkeet ollu käyntikunnossa että olis voinu liemiä vaihtaa,se oli sitten koko talven piuhan päässä kellotettuna kun pakkasta oli yli 15.

    Auto oli duunin pihassa niin meni vähän niinkuin firman piikkiin sähköt... :rotfl:
     
  3. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Yks Taunus tuli kanssa iloisella 80- luvulla ajettua kotiin toistakymmentä km jäätyneet puhdistusliemet sisällä. Lämpömittari kiipes punaselle jo kilsan jälkeen, mitään ei kuitenkaan särkynyt. Ihmeen hitaasti sai loput jäät sulatettua, tyhjäkäynnillä ja ämpärikaupalla lämmintä vettä kiertoon, välillä alavesiletkusta vanhat kokkareet pihalle. Ei ollu mikään 10 min homma.
     
  4. bblock

    bblock 3rd gear

    Täällä maalla helppo homma... naapurin maatilan isännältä 10kw löpölämpöpuhallin lainaan ja puhaltamaan autonkeulaan päin (ei liian lähelle) oma vanin kone suli toissa talvena -14 pakkasessa (ed. päivänä -29) n.2 tunnissa, eikä kannata jättää vahtimatta... oli vanin puskuri välillä aika lämmin eturenkaasta puhumattakaan
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Koska en ole fyysikko, niin en voi kertoa miksi näin tapahtuu. 80-luvulla letukan 6-koneseen oli jäänyt pelkät vedet sisään ja yöllä oli kova pakkanen. Seuraavana päivänä syyläri jäässä, vesipumppu jäässä. No tein juuri näin, eli hihna irti ja kone käyntiin. Noin viisi sekuntia ja POKS! Näitä samanlaisia tarinoita kuulin sitten jälkikäteen useitakin. Mutta jos ette usko niin kokeilkaa pois vain! Siellä lohkon sisällä on uskomaton paine kun siitä on jäätynyt ensin ne kohdat josta vesi nestemäisenä pääsee laajentumaan pois. Paineessa taas nuo kiehumis ja jäätymispisteet muuttuu.

    Toinen tapaus liitty Californiasta tulleeseen autoon ja letukan pikkulohkoon. Californiassa koneeseen oli laitettu vedet sisään. Oli tietenkin Joulukuu kun auto saapui ja matkalla yli 20 astettakin pakkasta. Sitä jopa siirreltiin satamassa ajamalla. Kun auto sitten tuli minulle kuljetusautolla niin kone oli tyhjä nesteistä ja lisääminen aiheutti nesteiden päätymisen ti-hallin lattialle. No syyksi paljastui että moottorikiinnikkeen kohdalla ollut lautasmallinen proppu oli onneksi pettänyt. Kone oli juuri pokattu ja siinä oli uudet proput.

    Propun irroittaminen vasaralla ja taltalla ulkoapäin on vähän eri juttu kuin työntää se paineella sisältäpäin. Kyse on kitkasta! En myöskään tarkoittanut liki puhkiruostunutta proppua koska sellaisenhan hajoittaa ihan normaali 1 barin käyttöpaine.

    Nyt pitää ottaa huomioon, että monet moottorit eivät ole moksiskaan jäätymisestä mutta se nyt riippuu siitä onko lohkossa myös ilmaa, miten jäätyminen on tapahtunut, onko tämä 10% massan lisääntyminen 4-0 asteen välillä päässyt vuotamaan esim. termarikotelon kautta pois (jonka yleensä tukkii termostaatti ja joka jäätyy ensimmäisenä).
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Heitetään lusikka nyt tähäkin soppaan. Mie oon joskus sulatellu näin. Kuumailmapuhaltimella alavesiletkuun sen verran että lähtee vesipumpun päästä pois. Sitten sinne alavesilähtöön pumpulla puhaltimella sillein että sulaneet vedet ei valu puhaltimeen. Letkun kääntää alas että pääsee valumaan syylärikin tyhjäksi ja sitten puhallellu syyylärinkin sulaksi. Tällein voi käydä myös lämppärin letkut läpi. Kannattanee katsoa että pakkasproput on vielä paikoillaan. Tosin sen tai sitten halkeaman lohkossa kyllä huomaa kun saa jotenkii sulaksi ja käyntiin..
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    On se vaan ihmeellistä miten vaan typeryyttään jäädytetään koneita ja heti löytyy kohtalotovereita neuvomaan :D Luulisi olevan helppoa syksyllä sitä antifreezeä sinne laittaa.

    No Letukan koneethan onneksi halkeilee ulospäin. Näin talviajoihin siitä voi tehdä ilmajäähdytteisen. Ottaa syylarin pois edestä. Matalapuristeinen kone ei leikkaa sylintereistä kiinni, huolehtii vaan että öljyä riittää laakereille (josta se lopulta jumahtaa kevään tullessa).
    Haitaritorvesta tekee vielä ikäänkuin lämmönvaihtimen pakosarjalta tuulilasille niin näkee ajella :rotfl:
     
  8. renttu81

    renttu81 Gearhead

    No joo. Omaa typeryyttäänhän tuo on. Käyttikksessä kävi niin, jotta halkes vesiletku tien päällä kesällä ja se saatiin toimivksi lyhentämällä(halkesi klemmarin vierestä). Sattu olemaan isohko oja lähellä ni siitä vedet koneeseen olutpullolla. Melkein muistin ennen pakkasia vaihtaa nesteet.
     
  9. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    itsellähän tässä juurikin kävi näin etten muistanut ennää syksyllä kahtoo nesteitä kun capricen ajoin talliihi.. no toivotaan että nyt kun tuli lauhat kelit että vähäsen ees lähtisi sulamaan.. (prkl luontoäiti ku laukas "pikkuset" pakkaset).. mutta koittaaha juurikin sitä että sisätilalämmitin koneen alle puhaltamaan ylöspäin ja pelti kiinni että lämpö jakautuu tasaisesti konehuoneeseen ja korkit auki että paine pääsee jostakkii poijes..
     
  10. vuutainen

    vuutainen 1st gear

    itte ottaisin ylävesiletkun irti puhistaisin jäät siit pois.
    sen koneeseen takas kiinni jäähdyttimen pää auki ja täyteen raakaa nesuu. siit se sais rauhassa sulattaa koneen :)
    itte en lähtis ainakaan käynnistää konetta kerran oon sen tehny ja halkeema oli palkka.
     
  11. _riiviö_

    _riiviö_ 1st gear

    toiki vois olla ihan toimiva idea.. ja sit jos viel laittaa lämmittimen puhaltamaan ensin syylärille että sulattaa sen jne jne..
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä topikki. Omaa kokemusta ei ole ollenkaan, ja mistäs sen tietää koska vahinko käy. Tuntuu olevan ihan rutiinia joillekin.
     
  13. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Tuossa jos kehtais vielä lämmittää pakkasnestettä ennenkun kaataa niin tehostais vaikutusta. Parempi löytyä taloudesta vaan kaks vedenkeitintä tossavaiheessa.. :)
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itse ihmettelen että miks ihmisten vekottimet menee jäähän? Ite kaadan aina vaan 50/50 liemiä sisälle, ku ei käytä muuta, niin ei käy vahinkojakaan.
     
  15. ido59

    ido59 Gearhead

    Jäätyessään vesi on lohkon vesikanavissa laajentunut ja aiheuttaa jännityksen. Kun moottori lyödään käyntiin, moottorin yläpää lämpeää ensin. Lämpötilaerot melkoisia eri osissa lohkoa. Jos veden jäätymislaajentuman aiheuttama jännitys sattuu sopivasti vielä käyttämisestä johtuvan lämpölaajenemisen kanssa, voi hyvinkin kuulua 'kilahdus'. Voi tietysti olla, ettei kuulu. Mutta riski on olemassa.

    Toinen asia on se, että kun lohkossa ja kansissa vesi on jäässä - ja moottori laitetaan käyntiin. Kuten sanottua, kannet lämpiävät ensin. Voi olla, että kannet sulavat ja kuumenevatkin nopeasti, mutta kun muualla ei vesi kierrä, palaa kansipahvi.

    En minä mikään asiantuntija ole jäätyneissä moottoreissa, mutta näin ainakin minun arkijärki sanoo.

    Ja näille monille ihmetteleville jälkiviisastelijoille sanoisin vain, että onneksi olkoon täydellisyydestänne. Me muut joudumme joskus kärsimään huolimattomuuden, unohdusten ja typeryyden oppirahoja.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ihan OT, mutta näitä täydellisiä tuntuu olevan... Yhdessä keskustelussa yksi sanoi aina juuri nopeusrajoitusmerkin kohdalla pudottavansa nopeuden siitä parikymppiä suuremmasta merkin osoittamaan, ongelmitta, toinen kertoi katsovansa molempia peruutuspeilejä aina yhtä aikaa eikä vuorotellen...
    Tämän keskustelun aloittaja kysyi, miten saisi moottorinsa oikein sulatettua. Ei sitä, miten sen jäätyminen olisi alunperin saatu estettyä. Joillekin kuitenkin jälkiviisatelu (nimenomaan toisen kohdalla) tuntuu olevan henki ja elämä.
    Nokka peittoon täkillä tai useammalla ja lämpöpuhallin puhaltamaan nokan alle. Tai säteilylämmitin tai lämpöpatteri. Kyllä se siitä. Nyt tosin jää sulaa ulkona jo muutenkin, ainakin meilläpäin.
     
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    En itse tarkottanu mitenkään jälkiviisasteluks, ite ottanu vaan täysin linijan että en pidä muuta kun 50/50 liemiä hyllyssä, niin ei tuu korroosion kanssa ongelmia, voitelee pumppua ja ei jäädy. Itellä kesäpelissäkin moiset liemet aina ollu ja tulee oleen. Ei mun mielestä häviä jäähytystehossa niin paljoa että olis perusteltua käyttää vedellä. (plus että oon niin persaukinen ettei tosiaan o varaa jäädyttää ainuttaka lohkoa)

    Mutta sulatukseen itse saattaisin lähteä tällä jo mainitulla tekniikalla: mattoa koneen päälle ja defa tai kaks konehuoneeseen pöhiseen vähintään vuorokaudeks. Letkuja irti kun alkaa sulaan ja nesteitä vaihtoon.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Minä en jälkiviisastellut. Se oli itseironiaa! minulta kaksi kertaa unohtunut vedet moottoriin. :)
    Huolestuttavinta on kun annetaan kenties ihan hyvyyttään mutta tietämättömyyttään/kokemattomuuttaan ohjeita joilla saattaa saada toinen ne uskoessaan vahinkoja aikaan. (kuten jäisen moottorin sulattaminen laittamalla se käyntiin)
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eli jos minulla on tila, jossa on jäätynyttä vettä ja se aiheuttaa paineen sitä ympäröivään metalliin, niin eikös sen metallin laajeneminen lämmön lisääntymisen vuoksi pitäisi sekä alentaa sitä painetta, että sulattaa sitä vettä, joka sekin alentaa painetta.

    En tiedä, mutta mun veikkaus on, että nämä koneet jotka ovat kilahtaneet jäädyttyään, olisivat kilahtaneet myös sulatuksen jälkeen. Jos sä käytät 5 sekuntia moottoria, niin ei se vielä lämpiä siitä juuri mihinkään. Tuskin sylinteriputken takana edes kädellä huomaisi sen pyörineen. Jos ongelma on ollut se, että jää on halkonut pytyn, niin ei se sulaminen sitä kyllä korjaa. Tietysti jos on "märkäputkikone" ja huudattaa sen punaiseksi samalla kun lohko on jäässä, niin varmasti pamahtaa.
     
  20. ktech

    ktech 3rd gear

    niin tai sitten se jään pakottama rauta edelleen laajentuessaan kilahtaa halki..?

    tiedä häntä mutta itse en kyllä jäätynyttä konetta löisi kylmiltään tulille.
     

Kerro tästä muillekin!