capricen takaluukku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja GMZoni, 15.3.2006.

  1. GMZoni

    GMZoni 1st gear

    Eli kyse tuosta farmarin takaluukusta et saapiko sen laskettua myös alas kun tutkin noita saranoita niin näyttäs siltä et sais jotenkin mut miten?? Auto tarkemmin tossa alhaalla.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    yks kärsivällinen kaveri onnistu mun lintasta luukkua vemputtamalla aikansa saamaan sen kääntyyn kans alas. lasi pitää laskee enste
     
  3. GMZoni

    GMZoni 1st gear

    Pitääkse avata sisäkahvasta alas ku mul on se jotenki jumissa. Ei aukee luukku sisäpuolelta mitenkään?
     
  4. CCC65

    CCC65 1st gear

    Joo se lasi pitää olla laskettu alas niin siellä sellainen systeemi joka vapauttaa sisäkahvan jumituksen, mut jos systeemi on sökö niin sitten ovipahvi pois ja tutkitaan.
     
  5. lisol

    lisol Gearhead

  6. VMZ

    VMZ 1st gear

    Eli periaate on näin: Avaimella lasi alas ja sitten sisäkahvasta aukaistaan luukku jolloin se kääntyy alas.
     
  7. GMZoni

    GMZoni 1st gear

    Juu sitä just kokeilin(en tienny vielä miten toimii oikeesti) mut silti sisäkahva on jumissa eikä avaa ovea, vaikka laskin lasin niin alas et se hävis kokonaa oven sisään. Sit purin verhoilun ja tutkin oven sisältä mekanismeja ja oli kyl tankoo joka suuntaan. Mitään ei näyttäs olevan ainaka hajalla eikä irti. Pitää viel huomena tutkia tarkemmin. Mikä on semmonen "mini servo" mikä on keskuslukitus servon takana vähän ylempänä ja siihen menee kaks johtoa niin sen pistoke on irti ja vasta pistokkeen johdot on yhdistetty hyppy johdolla??
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Voi vi(llaha)ttu kun on vaikee lähtee selittämään sitä toimintaperiaatetta. Itte just viime keväänä elvytin sen luukun kippitoiminnon. Lähe siitä vaikka liikkelle, että purat kaikki anturit & vivustot pois sieltä (ja laitat tietty ylös niiden paikat ja asennot). Sit puhdistat huolella kaikki anturit ja rasvaat vivustot.

    Helevatti ku ois tässä niin purkasin sen niin ei menis selittämiseen aika :lol:
     
  9. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    se mini servo on tappokatkasia lasin nostimelle ettei lasia saa auki eikä kiinni kun ovi on auki tai kaadettu!
    joku perkeleen insinööri on kesiny taas jotain ylimääräsiä muka turva varusteita :odroll:

    kokeile ihan eka onko oven kahvassa klappia (ulkopuolella ylös alas eli niin ku se yleensä liikkuu) :poff:

    jos on niin sulla ei mee oikea ala lukko lukkoon!
    ja sen takia se ei anna perälaudan kääntyä vaikka kuin riuhtoisit
    siihen lääkkeenä korin puolella olevaa lukon tappia voi taivuttaa ulos päin sen verran että taas toimii!!
     
  10. VMZ

    VMZ 1st gear

    Ei se tappokytkin mikään turha varuste ole, särkyneen takalasin vaihtaminen ei ole välttämättä kovin hauskaa..
     
  11. widenius

    widenius 1st gear

    Vertaus Mercuryyn...

    Korjasin juuri tuossa Mercuryn takalasin moottorin ja oven ja kippauslukituksen ja olettasin et suunnilleen samanlainen olis.

    Ovessa on ihan vaan roikkuva metallikoukku johon lasi laskeutuu ja painaa koukulla lukituksen irti. Sitä voi vaikka käsin kokeilla et koukku kulkee alas. Ongelmana on yleensä oven "reikien" puute eikä käsiä taho saaha mistään välistä tarpeeksi hyvin. ratkaisin ongelman tekemällä ylimääräisen reiän moottorin luo ja kuinka ollakaan moottorikin lähtee nykyään nätisti irti. Lisäksi kahvan sivuttaissuunnissa kulkeva metalli varsi joka päättyy molempien sivujen lukolle saattaa olla jumissa, (monta syytä). se kannattaa tarkistaa.

    Jos ovi roikkuu vähän sivulle kun sen aukaisee "normaalisti" niin voi olla ettei oven kahvan puoleinen lukko mene kunnolla lukkoon ovea kiinnilaitettaessa, jolloin sitä voi yrittää esim. laittamalla ovi kiinni ja sitten "työntävä potku oven alalaitaan" jolloin lukko napsahtaa kiinni ja lasin pitäisi tulla ja oven kallistua alas.

    Takaoven mekanismi on loppujen lopuksi erittäin yksinkertainen. Avaa kaikki verhoilut ja metalliset suojalevyt ovesta niin luulen et ymmärrät kaikkien osien merkityksen. Toivottavasti oli jotain apua tosta äskeisestä sähellyksestä!
    :-?
     
  12. toivaja

    toivaja Gearhead

    Se sisäkahvan lukitukset avaava kytkin on oikealla puolella oleva teräs puikko, jonka alhaalla oleva lasi painaa alas, ja silloin vapautuu kahvan lukitus.
    Joskus olen nähnyt sen alakiinikkeen siltä puikolta ruostuneen pois.
     
  13. GMZoni

    GMZoni 1st gear

    Loppu kärsivällisyys tänään, en saanu takaluukkua alas. Ensinnäkin kun lasin laskee täysin alas niin se ei laske sitä teräs puikkoa alas koska lasin alareuna ei ylety siihen. Ja sit vaikka käsin/pihdeillä pitää sen tikun alhaalla niin se ei silti vapauta sisä kahvaa. Mut sit ku kokeilin meisselillä niitä oikean puolen oven lukkoja niin vai ylin lukittuu meisselillä ja vapautuu sit ulko kahvalla. Mut alalukko ei lukitu meisselillä et kuulusko se lukittua aina?
     
  14. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Joo Veikkaanpa, että yksinkertaisuudessaan se vika on ainoastaan tankossa(lock rod) joka lähtee sitää sisäpuolen kahvasta (yläpuolelta) ylemmälle saranalle! Tankossa on kierteet molemmissa päissä ei muuta kuin kahvan päästä irti(on 'pika' kiinnityksellä, 'muovi') ja kiristys, aikas reippaasti!

    Itekkin aikanani ihmetelin tuota avausmekanismia, mutta kyllä se 'vika' tuossa tankossa on (90%:sesti) kerta lasikin menee alasasti!

    Kokeileppa tuo ensinmäisenä :wink: vartin duuni ja murehdi sitten jos ei auta :cry: !

    :pinup:
     
  15. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Hei. Olis pikku ongelma yhen jutun kanssa.
    Ostin toisen takaluukun jossa ikkuna moottori ja sähkö lukitus toimii. Itellä kaikki ruostunut yhdeksi löntiksi. Nyt avasin tämän ostamastani luukusta verhoilun ja löysin tälläisen irtonaisen tangon, mihinkä tämä liitetään tuolla alapäässä? Video:

    Vanhasta luukusta en pysty tarkastajan tilannetta, koska kaikki täysin ruostunu ja lahonnut sisältä..

    Kiitoksia.
     
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Eikös tuo ole se tanko mikä tulee lukolta. Et aukasee/lukitsee saranan. On siellä laidassa piilossa. Lampulla ku katsot näkee.
     
  17. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Yritin lampulla sinne kattoa ja sormilla kokeilla, et meniskö sinne alimmalle saranalle, mut en löytänyt mitään paikkaa mihinkä se kuuluisi.
    No, täytyy ihmetellä paremmin ku tämä uusi luukku paikoillaan autossa.
     
  18. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Oli aika piilossa. Huonosti näki. Ainaki mulla yhdessä luukussa oli
     
  19. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Jahas. Nyt tuli vaihdettua se alimmainen sarana/lukko, oli rikki kun en saanut millään sisäkahvaa toimimaan. Ja tuossa youtube filmissä ihmeteltävä koukku tanko oli se jonka ikkuna painaa alas ja avaa sen sisäkahvan lukituksen ja alkaa toimimaan. Mutta sieltä alhaalta on ruostunut se ala kiinnike pois, ihan niinkuin toivaja kirjoitti:
    Mut nyt muuten vörkkaa 100% ja on vittumainen ja ahdas paikka tehä hommia. Nyt täytyisi vaan vaihtaa vielä ikkuna ja asentaa ovi paikoilleen.
     

Kerro tästä muillekin!