Capricen voimansiirto "ulina"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kane, 4.6.2005.

  1. kane

    kane 1st gear

    -87 sedan 305+700r4+8,5" lukko, alkup. ja 3.08

    Alkanut kuulumaan pientä ulinaa kun rullaa vapaalla tai löysää ajossa kaasun. Selvimmin ehkä 60km/h vauhdissa. Kun aavistuksen painaa kaasua eli tulee vetoa, ulina lakkaa. Kardaania kun heiluttaa niin pinionissa tuntuu selvää välystä ja stefa vuotaa öljyä.

    Menee korjaamon hommaksi mutta mikähän äänen voi aiheuttaa?
     
  2. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Perä,onko siellä ööliä? :eek:
     
  3. kane

    kane 1st gear

    Jep, on öljyä. Kuukausi takaperin vaihdoin Gulf öljyt jotka sisältää lukkoaineen, noh... pari pitempää ajoa moottoritiellä ja huomasi liikkeelle lähtiessä että lukko hieman ottaa kiinni. Öljyt vaihtoon, nyt sisällä Mobil HD ja American Servicestä 2dl lisäainepullo jolloin oireet hävis.

    Öljyn puute aiheuttaisi ulinaa rullatessa mutta ei vedon aikana?

    Hmmm...pakko vielä tarkistaa :-?
     
  4. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Siis tarkotin et jos se on ollu vähillä öljyillä jossain vaiheessa niin hampaat on ottanu sen verran itteensä että ei välttämättä öljyn lisääminen enää auta.Ostin aikoinaan naapurikaupungista scottsdalen ja kotiinpäin ajaessa rupes pikkuhiljaa perä viheltämään,kotona avasin pohjapropun niin pari tippaa tuli ulos!! , no,oikea määrä oikeaa öljyä sisään ja menoksi.Toimi kyllä mutta sen aikaa mitä auto mulla oli(n:2 vuotta),mut koko ajan oli samat oireet ku sulla :eek:
     
  5. kane

    kane 1st gear

    Hmmm... öljyä oli täyttöpropun reunaan niinkuin pitääkin. Perä ei ole ollut ajossa ilman öljyä...

    Noh, ei auta kuin varata aikaa Am Serviceen... :-?
     
  6. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    mulla '91 capricessa täysin samoja oireita, lukkoperäöljyt vaihdoin eikä tilanne parantunu... öljyä vaihdettaessa kaikki oli silmämääräsesti ok, pitäisiköhän sitä lisäainetta koittaa lurauttaa vielä joukkoon?
     
  7. Qjet

    Qjet 1st gear

    "...pinionissa tuntuu selvää välystä ja stefa vuotaa öljyä..."
    Haiskahtaa vialta, mutta kiinnittyi huomio tuohon 1. öljynvaihtoon ja aikaan kuukausi sitten,sekä sen jälkeen ilmenneeseen vikaan.
    Aikanaan eräässä GM:n tuotteessa kokeilimme eri lukkoperäöljyjä ja aina lopputuloksena oli jonkinsortin oireilu. GM:n piirimyyjän tiskiltäkin tyrkättiin kouraan purkki "X"-yhtiön lukkoperäöljyä >samalla seurauksella. Lopulta otettiin omistajan manuaali kouraan,josta löytyi GM:n oman lukkoperäöljyn tiedot + lukkoperän lisäaineesta samaten. Uusi hankintakierros: Taas kertaalleen "halvat kopiot" perästä tonkkaan ja alkuperäistä tilalle... oireet hävisivät. Vieläkin ollaan yritetty keksiä eri syitä,miksi näin kävi.Luulisi,ettei "GM-sopivia" litkuja voisi olla niin montaa eri sorttia.
     
  8. kane

    kane 1st gear

    Varasin ajan stefan vaihtoon. Kaveri Am Servicestä kertoi että pientä välystä pinionissa löytyy vanhemmissa aina. Ulina taas laakereista tai hammastuksen kulumisesta (kuten varmaan mulla koska vedossa ei äännä).

    Ja hintahan pompsahtaa jos vaihdetaan rattaat tms.
    Kunhan öljyvuodon saa kuriin niin hyvä... :-?

    Arvoitukseksi jää aiheuttiko Gulfin öljy jotain vaan vain sattumaa :(
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olenko ymmärtänyt oikein mutta oliko autosi vanha helsingissä aikoinaan pyörinyt taxi?
     
  10. kane

    kane 1st gear

    Olet ymmärtänyt väärin, autoni ei ole vanha helsingissä aikoinaan pyörinyt taxi...

    50v sitten pappa kyllä ajoi Chevrolet taksiaan Kemissä... ehkä sekoitat meidät? :eek:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuosta pinionin välyksestä...

    Jos sitä välystä on vain kiertosuuntaan, niin normaalia saattaa olla paljon ajetussa autossa.
    Jos välystä on havaittavissa mihinkään muuhun suuntaan, niin sitten tarvitaan vetopyörät ja laakerit.

    Sillai.
     
  12. kane

    kane 1st gear

    Jotain on pielessä kun on alkanut uriseen pienellä liikkeellä (mutta ei vedon aikana), nostin perän ylös ja tuntuu jotain takkuavan kun pyörittää rengasta (lukko, molemmat samaan suuntaan) menosuuntaan... :(
    Täytyy avata ja ihmetellä.
     
  13. kane

    kane 1st gear

    Helvetti, pinion mutteri löystynyt...pyörii sormin ja klappia tullut pituussuunnassa. Täytynee ottaa iholle klappi pois kun ei kierremäärästä tietoa, mutta miten mutteri lukitaan...vai pitäiskö sen olla nylocin tapainen?? :-?
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Self Diagnostic continues... Pitkittäisklappi nollaan, mutterille apulukitus.
    Ei ulise eikä urise, hyvä homma :wink:
     

Kerro tästä muillekin!