Carter AFB 600cfm suuttimet yms. tilpehöörit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja koni, 6.5.2003.

  1. koni

    koni 1st gear

    Minulla on Lincolnin 368:n päällä otsikonlainen kaasari (kone rempattu, kaikki uutta). Toisessa vastaavassa ei rempatussa moottorissa joka oli aikaisemmin keulilla oli 600cfm Holley.
    Tuo edellinen moottori kulutti Holleyllä 12l / 100km (ei, ei ollut mittaus tai laskuvirhe) ja nykyisellä en pääse millään alle 17l / 100km.
    Mahtaisinkohan saada kulutusta pienemmäksi vaihtamalla tuohon Carteriin pienemmät suuttimet ja toisenlaiset neulat? Nykyisellään tuntuu ainakin hajusta päätellen siltä, että kone kävisi aika lailla rikkaalla joten luultavasti olisi varaa pienentää noita suuttimia.
    Onko tästä jollain jotain tietoa tai kokemusta miten vaikuttaa??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2003-05-06 14:03 ]</font>
     
  2. bbford

    bbford Gearhead

    Katso yksityisviestisi.
     
  3. janimm

    janimm Gearhead

    Carterissa on pari asiaa jotka vaikuttavat ratkaisevasti bensankulutukseen. Toinen on neulojen ja suuttimien koko, ja toinen on neuloja "yläasennossa" pitävien jousien jäykkyys.

    Kyseiseen kaasariin saa "strip kit"tiä joka sisältää sarjan suuttimia ja neuloja. Erikseen on myytävänä jousisarjoja (nämä taitaa olla edelbrock nimellä, mutta ihan samat jouset ne on)

    Ensimmäinen mitä voisi kokeilla on laittaa neulojen jousiksi niin "löysät" kuin mahdollista. Eli kokeile löysempää ja löysempää jousta, niin kauan kun kone vielä toimii ja vastaa kaasuun kunnolla. Nämä jouset siis vaikuttavat siihen miten nopeasti kaasutin siirtyy "cruisailu" asennosta "Power" asentoon. (neulat nousevat ylöspäin).

    Neuloista voisit kokeilla vaihtaa sellaisen jossa neulan paksumpi osa on halkaisijaltaan suurempi kuin nykyinen, mutta neulan kapeampi pää suurin piirtein samanlainen kuin nykyinenkin. Se paksumpi osa on se joka on suuttimen läpi silloin kun ajetaan tasaisella kaasulla, joten sillä on suurempi merkitys matka-ajon kulutukseen. Se paljonko se vie bensaa läppä tiskissä on tuskin kovinkaan merkityksellistä (kunhan ei tuprauttele mustaa kaasutuksissa).

    Vielä yksi asia tuli mieleen, on virranjakajan alipainesäätäjä. Sehän on periaatteessa vain "bensansäästölaite".Carterissahan on kaksi lähtöä alipaineelle. En ole varma kumpaan porttiin sinun autossa letkun pitäisi mennä, mutta kokeile molempia.
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Niin, pitääkin muuten tosiaan kokeilla tota alipainekellon letkua toiseen reikään siinä kaasarissa. (Toivottavasti tästäkin topicista ei tule yleistä tappelua siitä, että kumpaan lähtöön se tulee)
    Nyt se on siinä lähdössä johon ei tule alipainetta tyhjäkäynnillä (ainakin minun mielestä loogisempi), mutta ei paljon maksa kokeilla sitä siinä toisessa..
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Carterin AFB:n kopio (?) on tämä Edelbrockin versio ja edelbrockin kotisivuilta http://www.edelbrock.com löytyy selkeä taulukko mistä näkee minkälaiset neulat ja suuttimet ja jouset pitää vaihtaa kun haluaa esim 8% "laihemman" seoksen cruise-moodissa / tai 4% "rikkaamman" power-moodissa etc. Kannattaa lukea sieltä ennenkuin menee suinpäin osia vaihtelemaan, nopeuttaa ainakin säätämistä. Uskon vahvasti, että valmistaja on tutkinut kaasarinsa toimintaa vähän eri resursseilla kuin harrastaja.
    Alipainelähdöistä se alempi on jatkuva alipaine ja se ylempi ns ajoitettu (=timed). Kokeilemalla selviää kumpaa kannattaa käyttää; joissakin tapauksissa jatkuva alipaine on liikaa ja ennakkoa tulee liian paljon aluksi, ja kone "kilistää". Jos kaasutin - imusarja yms muut osat ei ole alkuperäisiä, niin kannattaa hankkia säädettävä alipainekello jakajaan, sillä saa ennakot kohdilleen
     
  6. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    Itselläni on aika paljon kokemusta tuommoiset carter säädöistä.. Hyllystä löytyy kaikki säätökikkulat ja molemmissa putkissa on seossuhdemittarit. Mitä ohjekirjojen säätöarvoihin tulee -> Hyvin suuntaa antavat. Vaikka tehtaalla olisi kuinka hyvät tutkimismahdollisuudet säädöistä, en omallakohdallani voi käyttää kyseisiä suosituksia. Joten kannattaa suhtautua hyvin varauksella arvoihin...
     
  7. koni

    koni 1st gear

    Joo, tosiaan kaikki kikkareet kaasutinta lukuunottamatta on alkuperäisiä.
    Kävin äsken katsomassa pakokaasuanalysaattorilla hiukan mitä sieltä putkesta tulee ja tulihan sieltä, molempia tyhjäkäynnin seosruuveja sai heittää reippaasti pienemmälle. Ensin CO:t oli jotain 8 luokkaa, nyt säädön jälkeen 2. HC arvot tippuivat myös oikein urakalla, nyt ovat jossain hiukan päälle yhden.
    Tämäkin varmasti vaikuttaa jo kulutukseen aika paljon. Pitää nyt seuraavaksi hieman ajella ja mittailla kulutusta ennenkuin tosiaan lähden suuttimia ja muita kilkkeitä vaihtelemaan. Tuo suutin & neulasarja maksaa jotain 80 Euron luokkaa. Ei sitä ihan turhaan viitsisi ostaa, mutta jos sillä saa kulutusta alemmaksi niin sitten se säästää itsensä kyllä takaisin.

    Mistä sitten tiedän, että paljonko voin suuttimia pienentää ja neulojen kokoa muuttaa? Onko tämä ihan yritä ja erehdy toimintaa vai mistä saa suuntaa?
     
  8. jimsgarage

    jimsgarage Gearhead

    Ihan kokeilemalla sen sai parhaiten kohdalle.. ja tietysti vähän järkeäkin käyttämällä. Oma mottini on sen verran viritetty, että ei voi käyttää lähellekkään ohjearvoja. Itse lähdin liikkeelle skaalaamalla laiha <-> rikas ja sen mukaan etenin..
     

Kerro tästä muillekin!